Pažaislis ir šventojo Vaitiekaus
Adalberto misija Prūsijoje
|
Mykolo Archangelo Palonio
freska Šv. Adalberto (Vaitiekaus) ėmimas į dangų |
|
Šv. Kazimiero kongregacijos
sesuo Judita visada mielai talkina spaudos atstovams, suteikdama
galimybę priešais Kapitulos durų portalą fotografuoti aukštai
esančias freskas |
|
Trys M.A.Palonio freskos: iš kairės
Šv. Vaitiekaus mistinis atsiradimas Gniezne,
viršuje Šv. Vaitiekaus vainikavimas, dešinėje Šv.
Vaitiekus Adalbertas
konsekruojamas Prahos vyskupu
Autoriaus nuotraukos
|
X amžiuje įsteigus Šventosios
Romos (Vokietijos) imperiją ir jos vadovui Otonui I inicijavus
hercoginių vyskupijų struktūros joje sukūrimą (pavyzdžiui, Magdeburgo
arkivyskupija buvo įkurta 968 metais), kilo popiežių valdžios
krizė. Dėl to prasidėjo judėjimas už Bažnyčios reformą, jo centru
tapo Kliuni (Cluny) benediktinų vienuolynas (įsteigtas 910 metais).
Tokiomis sąlygomis buvo atnaujinama šv. Benedikto regula ir stiprėjo
kuriama naujų vienuolynų kongregacija.
Benediktinas šv. Romualdas (950-1027) buvo vienas aktyviausių
reformatorių. Jis 1012 metais Kampo Maldolyje įkūrė pirmąjį kamaldulių
vienuolyną. Tuo metu vienuolių misijos į Šiaurės ir Vidurio Europos
kraštus priklausė ir nuo popiežiaus, ir nuo imperatoriaus, o joms
vadovavo valstybės remiama vyskupijų organizacija.
996 metais Romoje Otonas III (979-1002) buvo karūnuotas Šventosios
Romos imperatoriumi. Tuomet kilo idėja atnaujinti imperiją ir
sukrikščioninti Vidurio Europos šalis. Į šios idėjos realizavimą
įsitraukė ir Lenkijos kunigaikštis Boleslovas Narsusis, nes prūsų
krypties pasirinkimas atitiko jo interesus.
Šv. Adalberto Vaitiekaus (956-997) hagiografinės versijos paremtos
pirmine informacija (Jono Kanaparijaus ir šv. Brunono iš Kverfurto
parašytomis jo biografijomis).
Šv. Vaitiekus gimė 956 metais čekų Libicės kunigaikščių Slavnikidų
šeimoje, Bohemijoje. Buvo pakrikštytas Vaitiekumi (Vojtech), o
per Sutvirtinimo sakramentą Libicėje gavo Adalberto vardą. Mokėsi
Magdeburgo katedros mokykloje, kur jo mokytoju buvo vienuolis
Didysis Adalbertas, vėliau tapęs šventuoju. 983 metais Veronoje
konsekruotas Prahos vyskupu. Tai pirmasis Prahos vyskupas. Deja,
jau 988 metais turėjo palikti Prahą dėl nesutarimų ir vykti į
Romą. Čia įstojo į Šv. Bonifaco ir šv. Aleksiejaus benediktinų
vienuolyną Aventine, kur, kaip spėjama, 990 metų pabaigoje davė
amžinuosius įžadus. Lenkijos kunigaikščiui Boleslovui Narsiajam
pasiūlius, o popiežiui Jonui XV sutikus, 992 metų pabaigoje šv.
Adalbertas Vaitiekus sugrįžo į savo vyskupiją Prahoje. Netoli
Prahos, Brevnove, įsteigė benediktinų vienuolyną. Opozicijos priverstas,
995 metų pradžioje vėl pabėgo į Aventiną. 996 metais Romoje jis
susipažino su Otonu III ir šv. Brunonu Bonifacu. Popiežius Grigalius
V liepė vėl grįžti į Prahą, tačiau šv. Vaitiekus Adalbertas atsisakė
tai padaryti, tad pagal Bažnyčios kanonus tapo dezertyru ir turėjo
būti baudžiamas. Per privačią audienciją popiežius leido jam vietoj
bausmės vykti į misiją pas pagonis prūsus.
Jis išvyko pas Pomeranijos prūsus. Iškeliavo lydimas tik dviejų
palydovų Gaudento ir Benedikto 997 metų balandį ir nebegrįžo.
Šv. Vaitiekaus kelionės, ypač mirties ir palaikų atgavimo, tikslios
aplinkybės nėra žinomos, todėl egzistuoja kelios skirtingos prielaidos.
Imperatoriaus Otono III pastangomis jau 999 metais šv. Adalbertas
Vaitiekus buvo kanonizuotas suteikus titulą Archiepiscopus
Sancti Adalberti martyris. 1000-aisiais Gniezne apsilankius Otonui
III, įsteigta Gniezno arkivyskupija. Ten palaidoti šio šventojo
palaikai, todėl Gnieznas tapo jo kulto centru.
* * *
Nuo 1831 iki 1914 metų Pažaislio
kamaldulių vienuolyne šeimininkavo Rusijos Uspenijos soboro vienuoliai,
kurie uždažė, kai kur užtinkavo Mykolo Archangelo Palonio freskas.
Lietuvai 1918 metais atgavus nepriklausomybę, labai lėtai aiškėjo
Pažaislio bažnytinio meno kūrinių paslaptys.
Pažaislio vienuolyno ikonografinėje kūryboje pastebimas suporinimo,
sudvejinimo principas, pavyzdžiui, du šventieji vienuoliai Benediktas
ir Romualdas, du balandžiai, geriantys iš vienos taurės, - vienuolių
kamaldulių ordino herbas, dviguba lelija Pacų herbas, dvi Šventųjų
vartų dalys, Senasis ir Naujasis testamentai, du izraelitų tautos
išėjimai iš nelaisvės, du sienų paveikslai presbiterijoje, zakristija
ir kapitula, du koridoriai ir t.t.
Krikščioniškųjų misijų tema kaip tik ir pratęsiama koridoriuose
abipus presbiterijos: šiaurinėje dalyje prie kapitulos ir pietinėje
dalyje prie zakristijos vienuolikos paveikslų cikluose, kuriuose
pasakojama apie du šventuosius misionierius. Pagal tą principą
ir koridorių paveikslų cikluose turėtų būti pavaizduotos dvi krikščioniškosios
vienuolių benediktinų misijos.
Dėl šv. Brunono misijos į Lietuvos paribį (974-1009) freskų buvo
aišku, o štai dėl šv. Vaitiekaus Adalberto misijos ilgą laiką
buvo tvirtinama, kad šiauriniame koridoriuje priešais kapitulą
piešiniuose pavaizduotas šv. Bogumilas. Tik 1990 metais Lietuvai
atgavus nepriklausomybę, pradėjus atidžiau nagrinėti, išanalizavus
visų kūrinių siužetus, buvo įsitikinta, kad tai šv. Vaitiekaus
Adalberto misijos pavaizdavimas.
Sienose ir skliautuose išdėstytuose paveiksluose vaizduojama (iš
kairės): Šv. Vaitiekus Adalbertas konsekruojamas Prahos vyskupu,
Šv. Vaitiekus įsteigia benediktinų vienuolyną Brevnove, Šv.
Vaitiekus atsisako Prahos vyskupystės, Šv. Vaitiekus rengiasi
misijai, Kelionės pradžia, Šv. Vaitiekaus pamokslas, Šv.
Vaitiekaus malda, Šv. Vaitiekaus mistinis atsiradimas Gniezne,
Angelai palydi šv. Vaitiekų, Šv. Vaitiekaus ėmimas į dangų,
Šv. Vaitiekaus vainikavimas. Kai kuriuose paveiksluose yra ištrupėjusių
fragmentų. Cikle nėra paveikslo, kuriame būtų pavaizduotas šv.
Vaitiekaus nužudymas, matyt, dėl to, kad nėra tiksliai žinomos
mirties aplinkybės.
Šventojo kankinystę liudija svarbūs skulptūrinio vaizdavimo elementai:
keturios palmės šakos, kurios jungia visus tris apoteozinius paveikslus;
perkištos per karūnas, papuoštos perlais ir lelijų žiedais, jos
suteikia iškilmingumo.
Pagaliau mes, Šv. Vaitiekaus Adalberto pasaulietinio ordino riteriai,
plačioji visuomenė džiaugiamės, kad turime tvirtą giją, siejančią
mus visus su Praha ir Gnieznu, nes šv. Vaitiekaus misijos paveikslų
ciklas Pažaislio vienuolyne dar labiau suartins čekų ir lietuvių
tautas. Privalome gausinti ir plėsti šiuos kultūrinius ryšius.
Kazimieras DOBKEVIČIUS
© 2003 "XXI amžius"