Gal pamėginkim
(Kalba iškilmingame Seimo posėdyje
Sąjūdžio 15-osioms metinėms paminėti)
Malonūs Ekscelencijos ir visi
aukšti svečiai, mieli kolegos Seimo nariai, buvusios Sąjūdžio
Seimo Tarybos vardu sveikinu visus šią gražią atmintiną dieną.
Praėjusį šeštadienį pilnoje Kongresų rūmų salėje vyko Lietuvos
Sąjūdžio aštuntasis suvažiavimas. Patikslinti įstatai, priimta
programinių dokumentų, išrinkta vadovybė. Linksmi vyrai galėtų
sakyti, kad įsteigtas Aštuntasis Sąjūdis, kaip seniau mėgindavo
kalbėti apie nebūtus Antrąjį, Trečiąjį, Penktąjį Sąjūdžius. Dabar
tie gudravimai jau beveik užmiršti, nors dar mėginama atskirti
nuo Sąjūdžio jo pirmąjį organizacinį arba Iniciatyvinės grupės
laikotarpį. Ir kai kam vis nepatinka, kad Lietuvos Sąjūdis apskritai
tebėra. Iškilmingame organizacijos 15 metų minėjime atsigręžkime
verčiau į istoriją. Mėginsiu apibrėžti joje, veikiau istoriografijoje,
daugiau tvarkos. Gal kam nors vėliau pravers.
Sąjūdžio ligi šiol buvo du etapai penkerių ir dešimties metų.
Pavadinkim juos pirmuoju ir antruoju etapais. Pirmasis turi savų
dalijimų ir charakteristikų. 1988 m. birželio 3-ioji tai gimimo
diena, o spalio 22-23-iosios steigiamasis suvažiavimas - jau beveik
civilinė metrikacija. Dar prieš tai tą patį birželį buvo dvasinis
krikštas Kaišiadoryse pas kardinolą Vincentą Sladkevičių, kuris
palaimino naujagimį Sąjūdį nepaprastais žodžiais. O formali civilinė
metrikacija, atrodo, Teisingumo ministerijoje įvyko dar gerokai
vėliau po steigiamojo suvažiavimo, valdžia vis tampė lyg mėgaudamasi.
Lapkričio 18 dieną jau buvo kilęs konfliktas su LKP dėl manipuliacijos
LTSR Aukščiausiojoje Taryboje, kai iš anksto numatyti klausimai
nebuvo teikti balsuoti; tai paskatino Sąjūdį 1988 metų pabaigoje
pasiskelbti politine opozicija.
Šie du žodžiai nusako Lietuvos Sąjūdį visam pirmajam penkerių
metų laikotarpiui: jis yra politinė organizacija ir konfrontuoja
taikiose demokratinėse varžybose su vietine komunistų partijos
nomenklatūra, valdančiuoju sluoksniu.
Čia per penkerius metus tik viena kalendorinė pauzė arba išimtis
turėtų būti pažymėta, kai Sąjūdis po laimėtų rinkimų į Lietuvos
Aukščiausiąją Tarybą, įgyvendinęs iškovotą tautos mandatą skelbti
nepriklausomybę, paliko savo deputatus ir ministrus vienus kurti
valstybę, o pats antrajame suvažiavime (1990 m. balandžio mėn.)
sumąstė gana negirdėtą dalyką: būti opozicija sau pačiam, savo
paties atvestai valdžiai. Jei neklystu, panaši idėja buvo skleidžiama
tarp inteligentų: atseit normali inteligentija visada turi būti
opozicijoje bet kuriai valdžiai, tai tegu Sąjūdžio valdžia sau
viena ir kapstosi su visokiomis kariškių diversijomis ir blokadomis.
Šis keistas laikotarpis nebuvo ilgas, tik visiškai neištirtas,
niekieno neaprašytas.
Iš to meto Sąjūdžio akcijų ypač prisimintina Europos kelio manifestacija,
reikalavusi ir laimėjusi, kad neteisėtai sovietų uzurpuojama Lietuvos
siena su Lenkija būtų nors trumpam praverta.
Stiprėjant Kremliaus spaudimui, skambant vis naujiems ultimatumams
ir panaudojus ginklą prieš beginklius Lietuvos laisvės gynėjus,
Sąjūdis nebestovėjo nuošalyje. Vasario plebiscitas buvo milžiniškas
darbo laukas ir Lietuvos Sąjūdžiui. Ir atsakas į Medininkų žudynes:
Omon - von!, ir Liepsnojantis Baltijos kelias su laužais ant
piliakalnių tiesiog įspėjo, artėjant naujai juodojo kaspino dienai
1991 m. rugpjūtį, kaip senų senovėje: priešas eina!.. Trečiasis
Sąjūdžio suvažiavimas tų metų pabaigoje, jau po rugpjūčio pučo
ir visiško tarptautinio Lietuvos nepriklausomybės pripažinimo,
pažymėjo naują vidaus politinio gyvenimo tikrovę ir Sąjūdžio pasirinktą
aktyvią nuostatą. Iš esmės ji nebuvo nauja, o dar prieš Nepriklausomybę
vykusių kovų tąsa: politiškai priešintis buvusiai nomenklatūrai,
po pusantrų metų grįžtančiai į valdžią parlamentinės erozijos
ir naujos kairiosios daugumos formavimo keliu. Tas priešinimasis
negalėjo patikti, todėl trečiasis suvažiavimas ligi šiol dažniausiai
minimas kritiškai.
Į ankstyvuosius Seimo rinkimus Sąjūdis dar ėjo kaip politinė jėga;
atitinkamai rėmė Stasį Lozoraitį 1993 m. vasario 14 d. prezidento
rinkimuose, ir tuo pat metu jau svarstė savo ateitį. Sprendimas
žinomas: perduoti politinius įgaliojimus nepriklausomybės ir
vakarietiškos demokratijos idealus naujai steigiamai politinei
partijai, pačiam pasiliekant visuomenine organizacija. Tai 1993
m. gegužės-gruodžio tarpsnis, per kurį įvyksta abu sprendžiamieji
suvažiavimai: Tėvynės sąjungos steigiamoji konferencija ir Lietuvos
Sąjūdžio ketvirtasis suvažiavimas. Čia turi būti matoma skiriamoji
gairė: po ketvirtojo suvažiavimo Sąjūdis nebekovoja rinkimuose,
veikia kukliau kaip visuomeninė organizacija. Žinoma, ir jėgos
sumenko, veikla netolygi.
Dar grįždamas prie abiejų laikotarpių charakteristikos ir skirties,
kai ką noriu papildomai pabrėžti.
1988 m. birželio 3 d. Mokslų akademijos salėje padarytas sprendimas
veikti jau yra veikimo pradžia. Todėl derėtų sakyti bei rašyti:
čia gimė Sąjūdis. Iš čia jis eina, susirasdamas vardą, kurti plačios
organizacijos struktūrų; po to į Suvažiavimą ir oficialią registraciją,
tačiau gyvas nuo pat birželio 3 dienos.
Laimėti 1990 metų rinkimai tampa Sąjūdžio valdžios našta; randasi
blaškymosi, ryškėja vidinės priešpriešos, M. Gorbačiovas tikisi
sutvarkyti Lietuvą iš vidaus. Tačiau atkurtos valstybės valdžios
struktūros jau veikia pačios. Valdžiai dezintegruojantis maždaug
1992 metų pradžioje, Sąjūdis iškelia savąją konstitucinės reformos
iniciatyvą, vėl kaip kadaise renka parašus ir varžybose su kairiuoju
politiniu sparnu pasiekia kompromisinį jungtinį projektą. Taigi
galutinis politinis to laikotarpio rezultatas yra 1992 m. lapkričio
6 d. paskelbta Konstitucija ir pralaimėti rinkimai. Beje, jų metu
įtvirtinta mišri sistema irgi kompromisas, pasiektas dešiniųjų
ir kairiųjų politinio proto dėka, aiškiai geriausias variantas
ir demokratijos pamoka ateičiai.
Antrojo laikotarpio Sąjūdis nuo 1993 m. ligi šiol tai veikiau
istorinė atmintis apie kadaise švystelėjusį idealizmą ir nuolat
atverta galimybė, jeigu visuomenė ims to idealizmo pasigesti.
Iš dalies čia ir gyvas priekaištas pametusiems idealus (gal todėl
ir toks kai kurių buvusių sąjūdininkų nepakantumas nemirusiam
Sąjūdžiui). Tačiau Sąjūdis beveik nieko nešalindavo, tad kiekvienas
galėtų vėl tapti dalyviu.
Ar girdime varpo balsą, ar juntame jo reikmę? štai kur klausimas.
Ilgai triumfavęs pragmatizmas nūnai persigimsta į kažkokį feodalizmą.
Tai visiškai nedera su europine Lietuvos integracija, visai nepatinka
naujam ateinančiam jaunimui, brendusiam, šiaip ar taip, jau ne
diktatūros šalyje, ne svetimųjų valdžioje, o atviroje nepriklausomos
Lietuvos visuomenėje. Randasi vėl idealizmo poreikis, nes geresnę
Lietuvą tegalės kurti jos norintieji ir susitariantieji geros
valios žmonės. Kokia nors įstatymo gudrybe prasiilginti sau valdžią
matėme, kas iš to išėjo savivaldybių rinkimuose. O apie idealizmą
ir kokį nors gaivinantį sąjūdį kalba ne vienas. Štai dviejų senųjų
sąjūdininkų ne iš mano partijos pasisakymai šį pavasarį Šiaurės
Atėnuose ir dar sausį Lietuvos ryte.
Štai kovo mėnesį įdėtas: Visuomenė jau kelia balsą, ragindamasi
ir ragindama moraliniam atgimimui. Kaip jį pradėti, jeigu valdžia
ir valdininkija ne tik nerodo pavyzdžio, bet ir slopina bet kurias
visuomenės pastangas?
O štai paskelbtas sausį: Ir mūsų dienų inteligentai, susirūpinę
Lietuvos ateitimi, dar nepraradę vilties į naują piliečių sąjūdį
suburti žmones, dar tikinčius nepriklausomybės idealų prasmingumu,
atveria gilias širdies skausmo priežastis: savo ir valstybės likimą
naiviai patikėjome išrinktiesiems, manydami, kad jiems tvarkant
valstybės reikalus pakaks sąžinės ir doros.
Žinoma, atgimimo nesulauksi iš valdžios, vien žiūrėdamas į jos
mielas akis. Toks laukimas - o ką pasakys CK? reikštų, kad apėjome
ratą ir vėl esame 1988 m. birželio 3 d. Mokslų akademijoje, kur
tą valdžios leidimo ilgesį turėjome sulaužyti. Bet juk turėjome
pamokų, ir pavojai nebe tokie dideli, ir Sąjūdis, broliai, jūsų
paslaugoms! Tad gal pamėginkime, jei kokios, ir nesiklausdami
Centro komiteto, kaip tada, ir prasidės trečiasis Lietuvos Sąjūdžio
laikas, naujas Atgimimas. Sielų specialistė Bažnyčia sako, kad
jo reikia.
Dėkoju Seimui už galimybę pasisakyti.
Vytautas LANDSBERGIS
© 2003 "XXI amžius"