Tėve mūsų
Lietuvos vyskupų laiškas
Tėvo dienos sekmadieniui
Žydintį gegužį garbinome Švenčiausiąją
Mergelę ir Motiną Mariją, minėjome žemiškąsias motinas. Žalumai
pasiekus vasarišką vešlumą, suklumpame prieš begalinės didybės
Švenčiausiąją Jėzaus Širdį ir nusilenkiame tėvui. Ne tik nusilenkiame,
prisimename mirusius tėvus, bet ir apmąstome skaudulius, dėl kurių
krauju paplūsta Išganytojo Širdis, dėl kurių rauda vaikeliai ir
ištrykšta slepiama vyriška žilagalvių ašara.
Tėve mūsų - kreipiamės visų krikščionių maldoje į Dangiškąjį
Tėvą, prašydami paties reikalingiausio, melsdami atleisti kaltes
ir pasotinti. Tai, ką mums teikia Dangiškasis Tėvas, augdami gauname
iš žemiškojo tėvo rankų. Jo raikoma kasdienė duona - tai ne vien
kūno maistas. Skalsą simbolizuojančios riekės laužymas ir dalijimas
yra šventas lietuviškos šeimos ritualas.
Tėvas juo liudija rūpestį vaikais ir motina, moko pagarbos darbui,
byloja apie šeimos bendrystę ir vienybę, joje tarpstančią meilę
ir pasitikėjimą. Tik šalia tikro vyro moteris ir vaikai jaučiasi
saugūs. Patirdami tėvų meilę, jie išmoksta pasitikėti savimi bei
kitais, įgyja brandžios asmenybės pagrindus. Ir valstybės galvos,
ir visuomenės lyderiai turi visuomet atminti, kokia nelaimė, jei
tėvas negali suteikti šeimai saugumo ir pasitikėjimo rytdiena.
Tėvo sekmadienį melskime Dievo, kad kiekvienas tėvas galėtų sotinti
šeimą duona ir meile.
Tėve mūsų... ir atleisk mums mūsų kaltes, kaip ir mes atleidžiame...
Gyvename laiką, kupiną skausmingų patyrimų. Vis daugiau tėvų kenčia
apleisti, negerbiami ir aplenkti padėkos, dar gausiau vaikų yra
palietusi kūdikystėje patirta išdavystė, kai juos paliko patys
artimiausi žmonės - tėvai. Kančios jūra, uždaras, ydingas pykčio
ratas, žeidžiantis daugybę žmonių, gali būti pralaužtas tik meile
ir atleidimu. Išmesti iš širdies išdavystės akmenį - nelengva,
reikia sukaupti begalę geros valios ir atleisti, kad būtų atleidžiama.
Tėvo sekmadienį melskime Dievo atleidimo ir susitaikymo malonės.
Tėve mūsų... Ir neleisk mūsų gundyti, bet gelbėk mus nuo pikto.
Postmoderniu vadinamame pasaulyje vyrams ir moterims iškyla aibės
pagundų, pirmiausia individualizmo ir vartojimo pagunda. Tai pagunda
gyventi tik sau, savo malonumui, ignoruojant bendrąjį gėrį, paminant
kitų, ypač silpnesniųjų teises, vertę bei orumą. Individualizmas
visada lieka egocentriškas ir egoistiškas, - sako Jonas Paulius
II Laiške šeimoms. Išsikerojęs savanaudiškumas, išnaudojimas,
pinigų, prestižo bei sekso be meilės, atsakomybės ir įsipareigojimų
siekis gniuždo Lietuvos visuomenę. Šventasis Tėvas ragina suvokti,
kad mus ištikusi sunki tiesos krizės forma, pasireiškianti sąvokų
krize. Ar žodžiai meilė, laisvė, nesavanaudiška dovana
ir net asmuo, asmens teisės išreiškia tikrąją savo esmę?
- klausia Popiežius. Palaidumas vadinamas laisve, išnaudojimas
ir gyvenimas susidėjus - bandomąja santuoka, moters ir vyro pavertimas
sekso objektu laikomas asmenybės raiška ir asmens teise, o tėvystės
stebuklas - sunkia ir nepakeliama našta, nepageidaujamu laisvos
seksualinės veiklos rezultatu.
Tėvo sekmadienį melskime, kad Dievas apsaugotų mūsų vyrus ir mūsų
vaikų tėvus nuo šių pagundų, gelbėtų nuo išvirkščios doros skleidžiamo
pikto.
Pasaulis sutvarkytas pagal pusiausvyros dėsnį. Vyro ir moters
slėpinys tai liudija. Vyrai ir moterys, vienodai vertingi ir skirtingi,
pratęsia Kūrėjo darbą pakviesdami gyvenimui naujus žmonijos narius.
Įsigalėjęs lygių galimybių principas, profesinės karjeros, visuomeninio
vaidmens siekiančių moterų gausa ne tik nesumažino tėvo vaidmens
šeimoje, bet, priešingai, skatina jį imtis didesnės atsakomybės
už vaikų auklėjimą, nuolat dalyvauti svarstant dažnai ne tokias
jau mažas mažųjų problemas.
Kiekvienam žmogui dovanota laisvė ir pašaukimas. Greta pašaukimo
šeimai yra pašaukimas kunigystei ir vienuolystei. Dvasios tėvai,
kunigai bei vienuoliai gali ir turi būti tėvais daugeliui tų,
kuriuos tikrieji tėvai apleido ir išdavė. Jie žodžiu, pavyzdžiu
ir pasišventimu padeda vaikams suprasti vyro vaidmenį, atrasti
ryšį su Dangiškuoju Tėvu, į kurį nuoširdžiai šiandien ir kasdien
kreipiamės: Tėve mūsų.
Lietuvos vyskupai
© 2003 "XXI amžius"