1932-1933
metų badas Ukrainoje
70-osios tragedijos metinės
|
Paminklinis akmuo 1932-1933
metų badmečio aukoms Kijeve |
|
Nuotrauka iš archyvo. Laikraštis
Ukraina ir pasaulis šiandien, 2000, Nr. 22 |
|
1932-1933 metų badmečio
Ukrainoje aukos |
|
Gedulo pjūtis |
|
Vaikai - dirbtinio bado aukos.
Nuotrauka iš Didžiosios Britanijos laikraščio
Manchester Guardian
(1933 03 27-28)
|
Pratarmė
XX amžiuje Ukraina patyrė
tris sunkiausius laikotarpius 1921-1923-iaisiais, 1932-1933-iaisiais,
1946-1947-aisiais, tačiau antrasis buvo masiškiausias ir labai žiaurus.
2002 ir 2003 metais kovo ir lapkričio mėnesiais Ukraina - ir pasaulio
ukrainiečiai savo širdies atmintimi praeityje. Prieš 70 metų,
išsiplėtus totalitarinei sistemai, kurios valdžion pateko ir mūsų
protėvių žemė, žiauraus eksperimento metu buvo paaukota milijonų
žmonių, gyvenančių Ukrainoje, gyvybės. Pagal istorikų apskaičiavimus,
dėl sovietų valdžios įvykdytų akcijų nuo bado Ukrainoje žuvo septyni-dešimt
milijonų žmonių. Ukraina prarado apie 25 proc. savo gyventojų, kasdien
25 tūkst. žmonių, 1000 kas valandą, 17 kas minutę.
Dauguma jų buvo tokie pat, kaip ir mes, turėjo šeimas, tikslus,
norėjo gyventi, kurti savo valstybę ir būti geresni, laimingesni.
Dantė savo Dieviškojoje komedijoje virš įėjimo į pragarą pateikia
užrašą: Praraskite viltį kiekvienas, čionai įeinantis. Taip buvo
pasielgta su Ukrainos žmonėmis - iš jų buvo atimtos ir viltys, ir
gyvenimai.
Šiais metais sutampa dviejų badmečių metinės 80 metų nuo bado
1923-iaisiais ir 70 metų nuo bado 1933-iaisiais. Be to, minimos
65-osios metinės nuo politinių represijų pradžios 1937-1938 metais.
Mes negrįžtame į praeitį, kad joje nepaguosti pasiliktume. Mes suvokiame
tą skausmą, kurį patyrė mūsų kraštiečiai ir jų sielos tam, kad
perimtų atsakomybę ir už dabartį, ir už ateitį. Dar ne visi ir
ne visur ir pačioje Ukrainoje, ir kitose šalyse pastatyti paminklai
ar atminties ženklai, bet, kaip sakoma Ukrainos progresyvių parlamentarų
kreipimesi: Mūsų brolių ir seserų didvyriškumo dėka įvairiuose
pasaulio kraštuose buvo pasakyta tiesa apie nusikaltimą. Neva stebuklinga
putinų fleita iš pasakos, išaugusi ant nekaltai žuvusiųjų kapo,
prabilo į visą žmoniją knygomis, dokumentais, paminklais.
Visos Ukrainos Bažnyčių Taryba, kurios pirmininku yra Ukrainos graikų
apeigų Katalikų Bažnyčios arkivyskupas kardinolas Liubomir Husar,
kreipėsi į JTO pirmininką Kofį Ananą su prašymu, kad Jungtinės Tautos
pripažintų 1932-1933 metų badmetį Ukrainoje genocidu prieš Ukrainos
tautą.
Ukrainos Bažnyčios meldžiasi už milijonus nekaltų žmonių ir siekia,
kad jų atminimas visiems laikams būtų įspėjimu planetos tautoms,
sustiprintų jų siekimus išsaugoti Kūrinį bei kiekvieno individualaus
asmens vertybes, užkirstų kelią žmonijos dehumanizacijai, sakoma
šiame laiške.
Mes, toliau gyvenantieji, nepamirškime šios tragedijos, taip gerbdami
žuvusiųjų atmintį. Kad pats gyvenimas pilnėtų, kad žmonės turėtų
gyvenimą, - kad apsčiai jo turėtų (Jn 10,10) ir ši Dievo dovana
nenyktų, nemažėtų, nepamirškime antrojo Dievo įsakymo: Mylėk savo
artimą, kaip pats save (Mt 23,39).
Mylėkime artimą tai yra tokia patvari ir svarbi atrama krikščionio
gyvenime. Stodami tokiu būdu į krikščionybės kelią, mes tuo pačiu
jungiamės savo gyvenimu ir savo artimųjų gyvenimais, ką žinome
ir mylime ne mirties, bet meilės, gyvybės civilizacijos pusėn.
Šiai naujai civilizacijai ir priklauso Žemės ateitis, kaip pabrėžė
Pasaulio jaunimo (2002 metų liepą) susitikimo metu popiežius Jonas
Paulius II: Šiandien Jėzaus balsas skamba tarp mūsų. Tai gyvybės,
vilties ir atleidimo balsas, teisingumo ir taikos balsas. Įsiklausykime
į šį balsą. Įsiklausykime į Jėzaus balsą.
Bado statistika
XX amžius buvo paženklintas žiauriausių
žmonijos istorijoje karų bei genocidų. Du pasauliniai karai, armėnų
tautos genocidas Turkijoje, žydų holokaustas Antrojo pasaulinio
karo metu, 1932-1933 metų badas Ukrainoje ir jau mūsų laikų genocidai
Laose, Etiopijoje bei kitose pasaulio vietose.
Be to, badas Ukrainoje, valdant bolševikams, buvo ir 1922-1923-iaisiais
ir 1946-1947-aisiais, ir nors tai nepateisinama, bet dar būtų galima
paaiškinti pokario suirute bei stichinėmis klimato sąlygomis. Bet
pagal savo mastą šią Ukrainos istorijoje tragediją, kai per 1932-1933
metų aštuonis-devynis mėnesius mirė beveik vienuolika milijonų niekuo
nekaltų žmonių, nėra su kuo palyginti.
Sovietų sistemos autokratijos mechanizmas sutrypė principus ir
žmonių likimus, tautos šventoves ir tradicijas, tikėjimą ir išdavystę.
Buvo sugriauta tautinė moralė, etiniai dirbančio žemę žmogaus pagrindai,
pasėtos pražūtingos įskundimų, pavydo bacilos, žmogaus žmogui neapykantos
kultas, - rašė 1989 m. liepos mėn. 27 d. laikraštis Literaturna
Ukraina.
Nepaisant ilgų tylėjimo metų tiek Vakaruose, tiek ir Rytuose,
ukrainiečių tauta išsaugojo savo širdyse žiaurios tragedijos
atminimą
Kartu su fiziniu žmogaus naikinimu, ypač žemės savininkų
naikinimu, buvo sunkiai sužalotas tautos dvasiškumas (
) suniveliuotas
žemdirbio šeimininko kaip ekonominės laisvės dvasios nešėjo įvaizdis,
sunaikinta Ukrainos kaimo kultūra ir tvarka, kuri susiformavo per
šimtmečius. Plačiai apdainuotas ukrainiečio ryšys su savo žeme buvo
staigiai ir brutaliai nutrauktas. Kaimiečiai prarado savo šaknis,
savigarbą bei dvasinę nepriklausomybę. Žmogaus suirimo procesas
apėmė ne tik Ukrainos kaimo, bet ir miesto elitą, sako Ukrainos
graikų apeigų Katalikų Bažnyčios kardinolas Liubomir Husar kreipimesi
į tikinčiuosius ir visus geros valios žmones minint bado Ukrainoje
70 -ąsias metines.
Įvairūs šaltiniai vardija įvairų tragedijos aukų skaičių nuo trijų
iki dešimties milijonų. Naujausias 2001 metais Kijeve išleistas
Óķ³āåšńąėüķčé ńėīāķčź åķöčźėīļåä³ (Universalus žodynas enciklopedija)
nurodo 3,5 4,5 milijono žmonių. Šio leidinio sudarytojus, matyt,
patenkino statistiniai 1927 ir 1939 metų gyventojų surašymai, tačiau
gerai žinoma, kad pastarasis buvo falsifikuotas, o statistinių institucijų
vadovai buvo represuojami. (Pavyzdžiui, Sovietų Sąjungos liaudies
ūkio apskaitos Centrinės valdybos viršininkas I.A.Kraval už pavyzdingai
1937 metų sausio mėnesį atliktą surašymą buvo apdovanotas Lenino
ordinu, o vėliau areštuotas ir sušaudytas, nes surašymas neatitiko
suplanuotų skaičių.)
Arčiausias žuvusių nuo bado tikimybinis skaičius, kuris taip pat
yra patvirtintas proporcinio vidurkio apskaičiavimais, yra septyni
su puse milijono, arba 19 proc. visų tuometinių Ukrainos gyventojų,
neįskaitant bado aukų etninėse ukrainiečių žemėse - Kubanėje ir
prie Dono, taip pat mirusių kolektyvizacijos aukų, deportuojant
juos į Sibirą. Pats Stalinas Jaltos konferencijos metu prisipažino
Čerčiliui, kad priverstinė 1929-1933 metų kolektyvizacija atėmė
iš jo per dešimt milijonų žmonių, kurių dauguma gyveno Ukrainoje.
Kur dingo šie dešimt milijonų, kuo jie buvo kalti? Tiktai tuo, kad
jie buvo ukrainiečiai: ukrainiečių proletarai, ukrainiečių žemdirbiai,
teigė Ivan Bagrianyj Miunchene 1946 metais išleistame leidinyje
Kodėl aš nenoriu sugrįžti į SSRS?
Jau 1928 metais Stalinas ir jo bendraminčiai pradėjo laikytis dirbtinės
šalies industrializacijos bei priverstinės žemės ūkio kolektyvizacijos.
1928-1929 metų žiemą šalį ištiko eilinė derliaus kaupimo krizė.
SSRS vyriausybės vadas O.Rykovas manė, kad būtina importuoti 80-100
mln. pūdų grūdų, bet politinis biuras atsisakė. Stalinas aplankė
Sibiro apygardas, ir, įvykdžius plataus masto represijas, buvo surinktas
planuotas grūdų kiekis. Opozicionieriai M.Bucharinas O.Rykovas,
M.Tomskis buvo represuoti. 1929 metų lapkritį J.Stalinas, V.Molotovas
ir L.Kaganovičius iškėlė prieš Ukrainos vadovybę užduotį pervesti
kaimą į socializmą ir užbaigti kolektyvizaciją per vienerius metus.
Bet dėl valstiečio, kaip šeimininko, psichologijos ypatumų tai padaryti
buvo praktiškai neįmanoma. Taip 1927 metų birželį buvo kolektyvizuota
tik 1,4 proc. visų Ukrainos žemės ūkių, 1930 m. sausio 1 d. buvo
teigiama, kad jau yra pasiekta 16,4 proc., o 1930 m. kovo 1d.
62,8 proc.! Pats Stalinas dar 1929 m. lapkričio 7 d. pareiškė, kad
šalyje jau įvyko esminis pasikeitimas žemės ūkio vystymesi, ir
vidutinis valstietis pasuko Komunos link (Laikraštis Ļšąāäą,
1929 m. lapkričio 7 d.). Iš tikrųjų Ukrainoje 1930 m. birželio 1
d. buvo nacionalizuota (atimtas turtas, ištremta į Sibirą) 90 tūkst.
ūkių, o per visus kolektyvizacijos metus per 200 tūkst., nurodo
laikraštis Ļšąāäą (1988 m. rugsėjo 16 d.).
Dar iki bado, per trejus metus 19291931-aisiais iš Ukrainos buvo
ištremta 4,3 mln. pasiturinčių valstiečių - geriausioji sugebančiųjų
dirbti žemę gyventojų dalis.
Byloja istorijos faktai
Apie tai, kad badmetis buvo dirbtinis
ir valdžios suplanuotas, kalba faktai:
1. Grūdų surinkimo planai, padiktuoti Maskvos, kasmet augo, neatsižvelgiant
į realų derlių. 1930 metais iš Ukrainos buvo išvežta 33 proc. viso
23 milijonų tonų grūdų derliaus, t.y. 7,7 milijono tonų (481 milijonas
pūdų) grūdų. 1931 metais duoklė irgi sudarė 7,7 milijono tonų grūdų.
Tais metais visas derlius buvo tik 18,3 mln. grūdų. Be to, jeigu
bendras grūdų derlius Ukrainoje sudarė 27 proc. nuo viso SSRS derliaus,
tai grūdų surinkimo apimtis buvo 38 proc. visų SSRS surinktų grūdų.
Išvada Rusijoje ir kitose respublikose grūdų surinkimo normos
buvo daug mažesnės negu Ukrainoje. Trečiojoje Ukrainos komunistų
(bolševikų) partijos konferencijoje L.Kaganovičius ir V.Molotovas,
atvykę iš Maskvos, nustatė, kad Ukraina turi surinkti 356 mln. pūdų
be jokių išlygų. Tokį niekuo nepagrįstą planą per dvejus metus nepakeliamos
duoklės išsekinti ūkiai iki 1932 metų pabaigos buvo įvykdę tik 71,8
proc. Už sabotažą ir grūdų surinkimo neįvykdymą Stalinas suvienytame
VKP(b) ir CKK prezidiumo plenume pasiūlė duoti negailestingą atsaką
į valstiečių smūgį. Matyt, tokiu negailestingu atsaku jis laikė
dirbtinio bado organizavimą ir tolesnį valstiečių ištrėmimą: pavyzdžiui,
iš Odesos srities 1932 metų gruodį, konfiskuojant visą turtą, iš
Ukrainos buvo išsiųsta beveik iš 500 ūkių, o iš Dnepropetrovskio
ir Charkovo sričių - po 1000 šeimų už, kaip teigė komunistų partijos
dokumentai, aktyvų ir piktybišką pasipriešinimą bei grūdų surinkimo
buožių sabotažo organizavimą1 .
2. 1932 metų rugpjūtį pagal Maskvos įsakymą Ukrainos SSR vyriausybė
išleido įstatymą, kad kolūkių bei kooperatyvų turtas laikomas valstybiniu,
o valstybinio turto vagystės bausmė galėjo būti sušaudymas vietoje
arba priverstinė deportacija į SSRS šiaurę. Jau 1932 metų vasarą
laukuose buvo pastatyti bokšteliai, kuriuose sėdėdami ginkluoti
sargybiniai, daugiausia komunistai, komjaunuoliai, neturtingųjų
valstiečių komitetų nariai, saugojo derlių nuo badaujančiųjų. Žinomi
faktai, kai dėl trijų varpų, nuskintų kolektyviniame ūkyje, nuteisdavo
dešimt metų tremties.
3. Pasienio geležinkelio stotyse buvo išdėstyti sustiprinti geležinkelio
GPU būriai, kurie neišleisdavo badaujančių valstiečių iš Ukrainos,
nepraleisdavo produktų iš Rusijos, o iš tų, kurie kirto sieną, produktus
atimdavo.
4. Kad užkirstų badaujantiems Ukrainos gyventojams galimybę vykti
į tas SSRS vietas, taip pat ir į kitas Ukrainos sritis, kuriose
tokios valstybinės priemonės buvo mažiau įsigalėjusios ir kur badas
nebuvo taip juntamas, RKP(b) bei UKP(b)organai išduodavo dekretus,
kurie reikalavo turėti raštišką geležinkelio bilieto įsigijimo leidimą,
ypač iš stočių pagal geležinkelio linijas iki sostinės ir kitų didelių
miestų. Tuos, kurie važiavo be leidimo, išvarydavo iš traukinio
ir konfiskuodavo visus maisto produktus, kuriuos jie vežėsi.
5. 1933 metais derlius gulėjo po atviru dangumi nesudorotas. Bejėgiai
žmonės o kaimai buvo beveik išmirę nebuvo pajėgūs surinkti ir
išvežti derliaus, ir jis degė, puvo krūvose arba nukrisdavo nenupjautas.
Bet jį nuimti ar net prisiartinti prie jo buvo įstatymu iki mirties
nuosprendžio draudžiama. Tai reiškė, kad Kremlius manė esą geriau,
jog derlius supūtų, negu kad pamaitintų bejėgius, badaujančius,
mirštančius žmones.
6. Istorija žino nemažai faktų, kai karo metu viena pusė bandydavo
nugalėti kitą, taikydama badą kaip taktinę priemonę stovyklų, miestų
arba kitų priešo dislokacijos vietų apsuptyje. Čia turime pavyzdį,
kada priešu tapo tauta ukrainiečių tauta. Tuo skaudžiau, kad badu
marino valstiečius pagrindinį žemės ūkio produkcijos gamintoją.
Miestuose badas ne taip jautėsi, nes darbininkai gaudavo šiokį tokį
davinį.
De jure šiai derliaus surinkimo akcijai, o de facto valstiečių
ūkių apiplėšimui vadovavo komunistai bolševikai, žinomi iš istorijos
kaip 25-tūkstantininkai, dauguma atsiųsti iš Rusijos miestų, bet
vis dėlto vykdytojai buvo vietiniai komunistai, komjaunuoliai, komnezamai2
. Ir tai buvo viena pačių piktybiškiausių ir veidmainiškiausių bolševikų
partijos bei jos vado išmonių.
7. Bolševikų vyriausybė visomis įmanomomis priemonėmis stengėsi
nuslėpti badą nuo pasaulio. Radijas, spauda, literatūra, visos komunikacijos
priemonės buvo griežtai cenzūruojamos. Bet kokie pagalbos iš užsienio
bandymai buvo atmetami, net individualūs siuntiniai buvo sugrąžinami,
o ypač maisto. Miestuose vykdavo specialiosios žmonių lavonų ir
gyvųjų, bet ištinusių nuo bado staigaus pašalinimo operacijos iš
visuomeninių vietų, centrinių kelių, geležinkelių. Žmonių mirties
nuo bado, faktai buvo atmetami3 . Tokiu būdu Kremlius galėjo toliau
tęsti genocido politiką, nebijodamas pasaulio bendruomenės protestų
ir neprarasdamas diplomatinio pripažinimo.
Juo labiau kad po Prancūzijos ministro pirmininko Edvardo Erio vizito
į Charkovą, tuometę Sovietų Ukrainos sostinę, Prancūzija atnaujino
draugiškus santykius su SSRS, o netrukus ir JAV pripažino SSRS bei
užmezgė su ja diplomatinius santykius. Tam tikslui pasidarbavo kai
kurie Vakarų žurnalistai, kaip antai: anglas V.Diuranti, kuris dirbo
leidiniui New York Times, L. Fisher, dirbęs leidiniui Nation. V.Diuranti
penkiolika metų buvo New York Times korespondentu Maskvoje ir daug
padarė tam, kad sustiprintų Amerikos visuomenėje teigiamą požiūrį
į SSRS diplomatinį pripažinimą. Jie tarnavo Maskvai ir slėpė badmečio
Ukrainoje faktus. Diuranti nematė badmečio Ukrainoje, nes šito
nenorėjo komunistinė Maskva (Laikraštis National tribune. Roman
S. Goliath, NY, 1993) (Plačiau apie V.Diuranti ir su juo susijusią
Pulitcerio premiją žr. P.Katino straipsnyje Ginčas dėl premijos,
p. 14).
Apie badą Ukrainoje per savo diplomatinius kanalus žinojo taip pat
ir Vokietija, ir Anglija, bet dėl naudos žemų Sovietų Sąjungos
siūlomų kviečių kainų tylėjo. Ukrainos nacionalinio judėjimo
nacionalistų organizacijos vadovas Jevhen Konovalec, turėjęs,
be kita ko, ir Lietuvos pilietybę, kreipėsi į Tautų Lygą dėl padėties
Ukrainoje. Į Tautų Lygos pasiūlymą padėti Ukrainai Sovietų Sąjunga
atsakė, kad pranešimai apie badą priešų prasimanymai.
Kaip matome, bado metu buvo įvykdyta trejopa izoliacija kaimo
nuo miesto ir geležinkelio ruožų, Ukrainos nuo kitų sovietinių respublikų
ir Ukrainos nuo viso pasaulio.
Badas tik viena totalinio
teroro dalis
Iki 1932 metų pabaigos daugumoje
Ukrainos regionų badas pasiekė katastrofišką mastą, o 1933-iųjų
pavasarį ir vasarą tapo totalinis išmirdavo ištisi kaimai ir kaimo
rajonai4 . Už tai, kad susiklostė tokia padėtis, Maskva apkaltino
Ukrainos komunistų partiją ir Ukrainos mokslų akademiją. VKP(b)
CK paskyrė ir nusiuntė į Ukrainą savo emisarą P.Postyševą. Nepaisant
to, kad jis buvo tik antrasis UKP(b) sekretorius ir Charkovo srities
komiteto sekretorius, P.Postyševas faktiškai turėjo Stalino pavaduotojo
Ukrainoje teises, o jo tikslas buvo užbaigti derliaus nuėmimą, vykdant
negailestingą kovą su ukrainietišku nacionalizmu. Kitaip tariant,
jis turėjo užbaigti Kremliaus akciją iki jos logiškos pabaigos,
ką iš karto ir pradėjo daryti.
Verta pažymėti, kad šis nežmoniškas ir negailestingas dirbtinai
organizuotas badmetis buvo tik nedidelė dalelė visuotinių J.Stalino
ir jo komunistinės klikos inspiruotų ir suplanuotų visos ukrainiečių
tautos žudynių. Šis naikinimas turėjo užbaigti visą Maskvos bolševizmo
teroro veiksmų bei akcijų kompleksą, kurį sudarė trys etapai bei
kitos akcijos:
Pirmasis etapas Ukrainos Autokefalinės Stačiatikių Bažnyčios ir
dvasininkijos sunaikinimas 1929 metais bei jos priverstinis prijungimas
prie Maskvos patriarchato 1930-aisiais.
Antrasis etapas masinis Ukrainos demokratinės inteligentijos sunaikinimas,
fabrikuojant teisminį procesą prieš Ukrainos išsilaisvinimo sąjungą,
1929-1930 metais.
Trečiasis etapas masinis inteligentijos išvalymas 1931-1932
metais, kuomet buvo išsiųsti iš šalies žymūs akademikai M.Hruševskyj,
M.Javorskyj; uždaryta per dešimt mokslinių institutų, o jų vadovai,
taip pat tautos sielos puoselėtojai rašytojai, menininkai, filosofai,
mokslininkai bei tautiniai politikai - ištremti ar kitaip sunaikinti.
Elito naikinimo mastas buvo nukreiptas prieš Ukrainos kultūrą ir
mokslą. Buvo uždrausta viskas, kas buvo ukrainietiška, nuo naujų
mokslo sričių teorijų iki naujos ukrainiečių kalbos rašybos ir teatrų.
Atgarsiai pasaulyje
Teroras prieš Ukrainą buvo patvirtintas
ir užsienio istoriografijoje, konkrečiai JAV Kongreso komisijos
dėl bado Ukrainoje ataskaitos, atliktos badmečio Ukrainoje 50-osioms
metinėms paminėti, išdavose:
nuo 1932 metų gruodžio badas buvo
susietas su kampanija prieš ukrainietišką buržuazinį nacionalizmą,
kurio pasekmė praktiškai buvo sunaikintas Ukrainos elitas (Dž.
Meis, Ataskaita JAV Kongresui, Commission on the Ukraine Famine.
Washington, 1988).
Dž. Meis pateikė ir tokį komentarą: Maskva susiejo Ukrainos valstiečius
su ukrainietišku nacionalizmu kaip pavojų Maskvos imperiškiems interesams.
Stalinas, Kaganovičius, Postyševas ir kiti Maskvoje suplanavo Ukrainos
valstiečių, kaip sąmoningo nacionalinio sluoksnio, sunaikinimą ir
negailestingai tai įvykdė Ukrainoje 1932-1933 metais, sukūrę dirbtinį
badą. Su tokiu teiginiu šio leidinio numerio puslapiuose sutinka
ir kitas autorius R.Conquest:
Maskva suplanavo badą Ukrainoje
tam, kad sunaikintų Ukrainos valstiečius kaip nacionalinį bastioną.
Ukrainos valstiečius naikino ne dėl to, kad jie buvo valstiečiai,
bet todėl, kad buvo ukrainai valstiečiai.
Priešas Ukrainos tauta
ir jos elitas
Likviduodamas NEP (naują ekonominę
politiką), Stalinas turėjo ketinimą iš karto likviduoti ir Ukrainos
tautos pasiekimus, kurie tuo metu kultūros srityje žymiai viršijo
ir nustūmė į šešėlį Rusijos pasiekimus. Pagal Stalino įsaką GPU
perėmė tai į savo rankas ir iš karto pradėjo veikti.
Ukrainos Autokefalinę Stačiatikių Bažnyčią, religinio ir tautinio
auklėjimo šaltinį, apkaltino nacionalizmu ir tuo pagrindu likvidavo,
turtą konfiskavo, bažnyčias uždarė arba sugriovė. Tūkstančius jos
tarnautojų, vadovaujamų metropolito Lypkivskio, 40 vyskupų, 20 tūkst.
šventikų bei vienuolių GPU/NKVD fiziškai sunaikino.
1929 metų liepą įvyko pirmieji Ukrainos nacionalinės patriotinės
inteligentijos areštai. Beveik penkiems tūkstančiams žmonių buvo
inkriminuota Ukrainos išsilaisvinimo sąjungos, kuri faktiškai neegzistavo,
byla. Buvo surengtas parodomasis procesas, kurio metu teismo buvo
nuteisti akademikai Jefremovas, Slavčenko, rašytojai Durdukivskyj,
Nikovskyj, Staryckyj-Černichivskyj, mokslininkai ir kt. Visi jie
buvo nuteisti ilgiems įkalinimo terminams Sibiro ir Solovkų koncentracinėse
stovyklose, kuriose po kiek laiko dingo be žinios.
Kartu su UIS likvidavimu vyko buožių, kaip klasės, likvidavimas
visuotinės kolektyvizacijos pagrindais. Tai reikšdavo totalinį
pasiturinčių valstiečių apiplėšimą, visų jų pragyvenimo priemonių
atėmimą, taip pat ir darbo įrankių, po to vykdavo įkalinimas ir
ištrėmimas iš Ukrainos į specialiąsias gyvenvietes Rusijos šiaurės
rajonuose ir Sibire. Tik pagal tuometę statistiką, kurią visada
falsifikuodavo, tokio buožių likvidavimo proceso aukomis Ukrainoje
tapo 200 tūkst. valstiečių ūkių, t.y. mažiausiai 1 200 tūkst. valstiečių.
Pagal tų, kas išgyveno, liudijimus, mažiausiai pusė visų ištremtųjų
žuvo pirmais ištrėmimo metais nuo bado, šalčio, epidemijų ir žiauraus
nežmoniško režimo koncentracijos stovyklose, specialiose gyvenvietėse.
Tie, kas išgyveno, dauguma ateinančiose kartose buvo asimiliuoti
ir prarasti Ukrainai visiems laikams. Taip, rusų šalyje padidėjo
nuo 77 791 tūkst. 1926 metais iki 99 592 tūkst. 1939 metais, t.y.
28 proc. Palyginti per tą patį laikotarpį tadžikų padidėjo 26 proc.,
uzbekų 24 proc., o kirgizų 16 proc., nors jų gimstamumo lygis
labai viršijo gimstamumą europinėje SSRS dalyje.
1933-ieji buvo patys aktyviausieji bolševikų-šovinistų valdymo metai,
puolant Ukrainos tautą dėl jos pasiekimų, negailestingai naikinant
šio vystymo vadovus bei dalyvius. Tų metų pavasarį, esant didžiausiam
Ukrainos valstiečių mirtingumui nuo bado, prasidėjo masiniai Ukrainos
nacionalinio, kultūrinio, ūkinio, valstybinio ir politinio gyvenimo
žymiausių žmonių sušaudymai be jokio teismo, be jokių įstatymų
ar juridinių normų prisilaikymo pagal vadinamųjų trijulių sprendimus.
Būtent tada, atsiradus P.Postyševui, prasidėjo partinių ir administracinių
darbuotojų valymas, areštai ir daugmaž tautiškai sąmoningų Ukrainos
komunistų sušaudymai; ypač tų, kurie atėjo iš kitų politinių organizacijų,
pvz., borotbistų, ukristų, ir t.t. 75 proc. vietinių sovietų vadovų,
80 proc. vietinių partinių komitetų sekretorių buvo atleisti iš
pareigų. Didesnė jų dalis, taip pat ir eiliniai komunistai, išvaryti
iš partijos valymo metu, buvo areštuoti ir sušaudyti arba deportuoti
į koncentracijos stovyklas.
1935 metų pavasarį pagal GPU nutarimą buvo sušaudyti 35 Ukrainos
žemės ūkio reikalų liaudies komiteto vadovaujantys asmenys, taip
pat F.Konaru-Palaščuk, kuris buvo apkaltintas esą priklausęs pogrindžio
Ukrainos karinei organizacijai. Masiniai areštai įvyko Ukrainos
mokslų akademijoje, buvo sunaikinti jos Istorijos ir Literatūrologijos
institutai. Protestuodamas prieš Maskvos tautos naikinimo politiką,
tragiškai baigė savo gyvenimą vienas žinomiausių Ukrainos 1920 metų
tautino atgimimo veikėjų, šūkio Šalin nuo Maskvos autorius Mykola
Chvyliovyj. Švietimo ministras Mykola Skrypnyk nusišovė, tokiu būdu
atsakydamas į Maskvos reikalavimą prisiimti kaltę dėl veiklos tautiškumui
išsaugoti ir kapituliuoti prieš naują šovinistinį-terorinį totalinės
rusifikacijos kursą.
Po 1933 metų GPU-NKVD susidorojimų sumažėjo, nors sąlygiškai jie
nustojo tik po tirono mirties. Tokiu pavyzdžiu gali būti visos Ukrainos
vyriausybės - jau sovietų ir pirmojo sekretoriaus P.Liubčenko
bei viso Ukrainos komunistų partijos centro komiteto sunaikinimas
1937 metais.
Vėliau susidorojimai pakeitė kryptį į idėjinį, tautinį ir kalbinį
genocidą ir tęsėsi iki pat SSRS žlugimo, o jų reliktai prisimenami
iki šiol. Beje, bausmės kalavijas neaplenkė ir atsakingų už šiuos
susidorojimus aktyvių veikėjų pirmasis UKP(b) sekretoriaus Stanislavas
Kosioras ir jo dešiniosios rankos, Maskvos emisaro Pavelo Postyševo.
Pirmasis buvo sušaudytas 1939 metais, kai prisipažino šnipinėjęs
Lenkijos naudai, o kitą dar 1937 metais pervedė į antraeiles pareigas
Rusijos Federacijoje, kur jo pėdsakai dingsta.
Reikia paminėti, kad dirbtinio bado bėda užgriuvo ne tik Ukrainą,
bet taip pat Pavolgį, Šiaurės Kaukazą, Kazachstaną. Vis dėlto būtent
tokiu būdu ukrainiečių tauta ir pirmiausia jos tautinio savitumo
puoselėtojai Ukrainos valstiečiai ir Ukrainos inteligentija
1929-1939 metais įvairiomis totalitarinėmis ir teroro priemonėmis
buvo palikti be elito, sunaikinus labiausiai tautiškai sąmoningus,
labiausiai aktyvius, ūkiškus ir darbingus žmones.
Teroro vardas genocidas
Šis teroras, kurio aukomis tapo
per dešimt milijonų gyvųjų ir dar negimusiųjų5 mūsų tautiečių,
buvo prieš Ukrainą nukreiptas, suplanuotas ir įvykdytas tautos sunaikinimas,
kurį SSRS vadovai ciniškai vadino galutiniu ukrainiečių klausimo
sprendimu ir kuris civilizuotame pasaulyje yra žinomas kaip genocidas.
JAV Kongreso komisijos ataskaitoje ( Commission on the Ukraine Famine,
Washington, 1988) akcentuojama: J.Stalinas ir jo aplinka 1932-1933
metais įvykdė genocidą prieš ukrainiečius. Vienas ataskaitos autorių,
R. Conquest, leidinyje The Harvest of Sorrow (N.J. 1987) pastebi:
Nėra ypač svarbu, ar formaliai aprašyti įvykiai atitinka vieną
ar kitą šio (genocido aut. pastaba) apibūdinimą. Nes neįmanoma
prieštarauti, kad prieš ukrainiečių tautą buvo vykdytas nusikaltimas.
Kankinimo rūsiuose, priverstinio darbo stovyklose ar badaujančiuose
kaimuose vienas po kito buvo vykdomi nusikaltimai prieš milijonus
žmonių, kurie sudarė šią tautą.
Jeigu kas norėtų nagrinėti dirbtinį badmetį Ukrainoje, turėtų žinoti,
kad egzistuoja įvairios teorijos, kurios bando paaiškinti jo priežastis.
Labiausiai paplitusi yra teorija apie Ukrainos valstiečių pasipriešinimą
priverstinei kolektyvizacijai. Bet, kaip matome, teroras prieš ukrainiečių
tautą prasidėjo žymiai anksčiau ir pasibaigė žymiai vėliau už vadinamąjį
kolektyvizacijos periodą. Akivaizdžia šio proceso iliustracija galėtų
būti žinomas SSRS vadovų Berijos ir Žukovo 1945 metų įsakas apie
visišką ukrainiečių tautos deportaciją. Laimei, visai Ukrainai neužteko
vagonų...
Žuvusiesiems atminti
Dėkui Dievui, kad tokia tragedija
atsitinka ne kiekvienai tautai. Žinoma, kiekvienam sąmoningam savo
tautos kultūros puoselėtojui ar atstovui jo tėvynės tragedija yra
skaudžiausia. Bet skausmas, kaip ir ašara, apvalo ir veda prie tiesos.
70 metų žmogui ištisas gyvenimas, tautai trys kartos, istorijai
akimirka. Turime pripažinti tai, kad šių praradimų pasekmes, savo
autentiškumo ir savasties praradimus, kaip ir daugelį kitų savo
istorijoje, ukrainiečių tauta išgyvena ligi šiol. Ar įmanoma viską
iš naujo atgauti ir atrasti save? Tai ne tik kad įmanoma, bet ir
būtina, nes ir Ukraina, ir Lietuva, kaip ir lietuvis ar ukrainietis,
arba koks kitas žmogus ar tauta, turi Dievo duotą laisvę.
Ir pirmas žingsnis šiame kelyje, akcentuojama Ukrainos graikų
apeigų Katalikų Bažnyčios kreipimesi, turi tapti amžinų tiesų
sugrąžinimas žmogui, tiesų, kurių simboliu o ypač ukrainiečiams
yra žemė. Karta praeina ir karta ateina, o žemė stovi per amžius
(Koh 1,4). Reikia, kad būtų atnaujintas žmogaus santykis su žeme,
sugrąžintas žmogaus savigarbos, teisingumo ir stabilumo jausmas,
kas suteiktų jam galimybę surasti atitinkamą vietą darbui ir gauti
už jį priklausantį atlygį. Žemė ir visi jos turtai tai Dievo dovana
tautai, kurią ji turi valdyti pagal Dievo valią.
1984 metais JAV prezidentas Ronaldas Reiganas paskelbė lapkričio
4 dieną Ukrainos badmečio atminties diena Vašingtone.
Paminklai badui Ukrainoje atminti iki 1989 metų buvo atidengti Anglijoje
(1), Australijoje (1), JAV (2), Jeruzalėje (1), Kanadoje (3), o
Ukrainoje, Kijeve, muziejus ir paminklas 1992 metais.
1984 metais Pasaulio ukrainiečių komiteto badmečiui nagrinėti pastangomis
buvo sukurtas dokumentinis filmas Sielvarto pjūtis (režisieriai
Jaroslav Novyckyj ir Jurij Luhovyj), kuris 1985 metais gavo Niujorko
festivalio auksinį apdovanojimą.
Akivaizdžiau negu anksčiau, sakė JAV prezidentas Dž.Bušas, kreipdamasis
į Amerikos ukrainiečius 2002 metų lapkritį, mes pripažįstame didvyrišką
Ukrainos tautos kovą, kuri vyko prieš 70 metų, kai mirė milijonai
žmonių dėl to, kad pasipriešino brutaliam Stalino režimui. Mes gerbiame
jų atmintį ir pažadame niekados nepamiršti jų kentėjimų. JAV ir
toliau palaiko laisvą ir nepriklausomą Ukrainą, jai įgyvendinant
demokratines struktūras, rinkos ekonomiką ir visapusišką pagarbą
žmogaus teisėms. Tokios mūsų pastangos padės garantuoti, kad joks
panašus nužmogėjimas, kaip 1932-1933 metų badas, jau daugiau niekados
neištiktų ukrainiečių.6
Pažangūs Ukrainos deputatai kreipėsi į JTO, kad 1932-1933 metų badas
būtų šios organizacijos pripažintas kaip genocidas prieš ukrainiečių
tautą, o Ukrainos diplomatai savo prašyme JTO Generalinei Asamblėjai
siūlė 2003 metais pagerbti badmečio Ukrainoje aukas.
Lapkritį Romoje, kaip pranešta Jono Pauliaus II atsakyme Ukrainos
Parlamento pirmininko V.Litvin, bus paaukotos šv.Mišios žuvusiesiesiems
ir nukentėjusiesiems nuo 1932-1933 metų bado atminti.
Kas neabejingas skaudiems praeities įvykiams, tepagerbia nekaltai
žuvusiųjų atminimą ir pasimeldžia už juos.
Taigi Dievui padėka, žuvusiesiems amžinas atilsis, gyviesiems
doras gyvenimas, o dar negimusiesiems geresnė dalia!
1 Čia ir toliau cituojama iš leidinio
1932-1933 metų badas Ukrainoje: istorikų akimis, dokumentų kalba.
Istorijos instituto prie UKP CK leidinys Kyjiv, 1990.
2 Komnezamas (Źīģķåēąģ Źīģiņåņ ķåēąģīęķčźiā, ukr. kalba) beturčių
valstiečių, pritariančių komunistų partijos veiksmams, pavadinimas
(Stalino NEP politikos laikais dauguma beturčių Ukrainos kaimuose
buvo apsileidę, nenorintys dirbti, aut. pastaba).
3 Klasės kovos formos esant bado faktams. ...turi vietą provokaciniai
bandymai sukelti dirbančiųjų protestus. Taip mieste Bila Cerkva,
prie gamyklos Gegužės 1-oji, nežinomi asmenys paliko šešis lavonus,
o prie gamyklos Ukrplodoovoči (Ukrainos vaisiai ir daržovės aut.
vertimas) lavonus penkių žmonių , kurie numirė nežinia dėl ko.
UK(b)P Informacinės siejos grupės vadovas.
4 Iš kai kurių tų dienų komunistų partijos darbuotojų pranešimų:
a) Per vasarį ir pirmą kovo dekadą badas apėmė 173 gyvenvietes iš
139 rajonų. Per šį laiką nuo jo mirė 2487 žmonės, 17308 serga sunkiomis
ligomis. Užfiksuota 28 kanibalizmo atvejai. Ypač sudėtinga situacija
su maisto produktais yra Dniepropetrovsko, Kijevo, Donecko, Vinicos
srityse.
b) Nuo 1933 metų pradžios iki balandžio 15 dienos tik Kijevo srities
rajonuose numirė 27 809 žmonių.
c) Nereti atvejai, kai tėvai, likę gyvi, vartoja maistui mirusiųjų
nuo bado vaikų lavonus. Štai tokie duomenys: kovo 1-ąją 9 atvejai,
balandžio 1-ąją 58, gegužės 1-ąją 132, birželio 1-ąją 221.
d) Kaimas Čepyšky, kurį sudaro 500 sodybų, pavirto į dykumą. Namą,
kur gyventų žmonės, aptinka per 3-4 sodybas. Rytais dūmų iš kaminų
nesimato. Nuo kovo iki gegužės 30 dienos kaime mirė daugiau negu
300 žmonių.
Kaime Vovčyj Jar, kurį sudaro 800 sodybų, kasdien miršta nuo 8 iki
12 žmonių. Per mėnesį mirė daugiau negu 2500 žmonių. Kaime aptikti
du kanibalizmo atvejai (iš asmeninio Charkovo GPU viršininko laiško
Ukrainos GPU pirmininkui).
e) Kaime Stepkivci aptiktas kanibalizmo atvejis. Beturtis kolūkietis
M., 34 metų, kuris ilgą laiką badaudavo ir maitinosi padvėsusiais
arkliais bei kt. (1933 m. aut.) balandžio 27-osios naktį užmušė
savo dvejų metų vaiką, supjaustė į gabalus, žmona virė ir maitinosi
jie dvi dienas. Po to jis norėjo užmušti ir antrą ketverių metų
vaiką, bet žmona prieštaravo.
5 gyvųjų ir dar negimusiųjų - žodžiai iš Ukrainos poezijos klasiko
Taraso Ševčenkos eilių.
6 JAV ukrainiečių tinklapis www.brama.com, 2002 m. lapkritis.
7 Ukrainos Graikų Katalikų Bažnyčios vadovo, kardinolo Liubomyr
Husar kreipimasis į tikinčiuosius ir visus geros valios žmones,
minint badmečio Ukrainoje 70-ąsias metines. Lviv, 2002 m., lapkritis.
Jurij PANKIV, Vasil KAPKAN
***
Lietuvoje veikia septyniolika registruotų
ukrainiečių organizacijų, tarp jų viena anksčiausiai pradėjusių
savo veiklą atgimstančioje Lietuvoje Lietuvos ukrainiečių bendrija
(ji buvo įregistruota 1988 m. gruodžio 8 d. prie Lietuvos kultūros
fondo, jo pirmininkui profesoriui Česlovui Kudabai padedant. Jos
įkūrimą įkvėpė ir prasidėjęs Atgimimas, ir bandymas tęsti 1928-1936
metais laikinojoje Nepriklausomos Lietuvos sotinėje Kaune gyvavusios
lietuvių-ukrainiečių bendrijos tradicijas.
1989 m. lapkričio 28-29 dienomis įvyko konferencija, kuomet bendrija
suvienijo ukrainiečius iš Klaipėdos, Kauno, Mažeikių, Elektrėnų,
Jonavos ir Vilniaus bendrai kultūrinei veiklai (ji yra tęsiama ligi
šiol).
1990 metais iš pritarančių Lietuvos ir Ukrainos Atgimimo tikslams
buvo įsteigta ir Sąjūdžio rėmimo grupė. Šalia tiesioginio dalyvavimo
įvairiuose renginiuose bei mitinguose abiejose šalyse, vienas jos
nuveiktų darbų tai 1990 m. sausio 22 d. Gyvosios grandinės Ukrainos
vienybei1 akcija Vilniuje, kuomet buvo solidarizuojamasi dėl visame
pasaulyje bei Ukrainoje gyvenančių ukrainiečių vienijimosi.
Ukrainiečių kultūrinės organizacijos įkurtos dar ir Visagine, Jonavoje,
Panevėžyje. Tarp vėliausiai įkurtų ukrainiečių organizacijų Lietuvos
ukrainiečių moterų sąjunga, Lietuvos ukrainiečių medikų sąjunga.
Yra ir bendrų su Lietuvos inteligentais organizacijų Lietuvos
ukrainistų asociacija, Lietuvos ir Ukrainos istorikų asociacija.
Savo kultūrinėms šaknims išsaugoti ukrainiečiai turi dainų ir šokių
ansamblius, sekmadienines mokyklėles (Vilniuje, Visagine, Klaipėdoje,
Jonavoje). Ketinama atidaryti Ukrainiečių kalbos katedrą Vilniaus
universitete, taip pat mokyklas Kaune ir Panevėžyje.
Veikia kilusi iš Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės laikų ir sostinės
Vilniaus graikų apeigų katalikų (arba unitų) Švč. Trejybės bažnyčia
Vilniuje (kun. Pavlo Jachimec, OSBM2 ), jos branduolys tėvų Bazilijonų
vienuolynas, šio tikėjimo bendruomenės yra dar trijuose miestuose.
Kas antrą penktadienį 17 val. per antrąją Lietuvos radijo programą
rengiama ukrainiečių laidelė Źąėčķīā³ ćšīķą, o kiekvieną sekmadienį
8 valandą per Lietuvos televizijos I programą laida ukrainiečiams
Ņšåģį³ņą. Prie Švč. Trejybės parapijos jau trečius metus leidžiamas
religinis kultūrinis laikraštis Ļąšąō³’ėüķå Ńėīāī.
Lietuvą su Ukraina sieja ir bendros valstybės LDK šio dar gerai
mūsų šalių istorikų, religijotyrininkų bei kultūrologų neištirto
Europos fenomeno ir abiejose tautose žinomų asmenybių vardai P.Orlik,
Maironis, T.Ševčenko, V.Krėvė-Mickevičius, E.Konovalec ir daugelis
kitų.
Paskutinio surašymo duomenimis, Lietuvoje gyvena apie vienas procentas
ukrainiečių, daugiausia Vilniuje, Klaipėdoje, Visagine.
Apie šios studijos autorius
Jurij Pankiv vienas pirmosios
ukrainiečių organizacijos - Lietuvos ukrainiečių bendrijos įkūrėjų,
Vilniaus bendrijos informacinio biuletenio Prolisok (1989 -1993
m.) redaktorius, 14 metų sukaktuves šiemet balandžio 14-ąją minėjusios
radijo laidelės ukrainiečių kalba žurnalistas ir redaktorius.
Vasil Kapkan Lietuvos ukrainiečių bendrijos įkūrimo iniciatyvinės
grupės pirmininkas, vienas Pasaulio žmogaus vardą 1992 metais gavusių
Lietuvos piliečių, religijos ir kultūros laikraščio Parapijos žodis
prie Švč.Trejybės (graikų apeigų) bažnyčios žurnalistas ir redaktorius.
1 1919 metais, kai trumpą laiką
egzistavo dvi Rytų ir Vakarų Ukrainos respublikos, sausio 22 d.
su jų prezidentais pasirašė Ukrainos vienybės aktą.
2 OSBM - priklausomybė Šv. Bazilijaus Didžiojo ordinui (Ordo Sancti
Basilii Magni). Šis ordinas, kuris sudaro besivystančios Ukrainos
Graikų Katalikų Bažnyčios pagrindą, prieš 400 metų yra įkurtas Vilniuje
ir suformuotas LDK žemėse.
© 2003 "XXI amžius"
|