Pasviręs kryžius pasakoja
Kun. Juozas ČEPĖNAS
Mes taip į žemę čia įaugom
Su kryžiais, pievom ir miškais
Ir dirbam, ir nuo vėtrų saugom
Šaknis įleidžiame giliai.
A.Miškinis
Nepakartojamai graži Rytų Aukštaitija su savo
kalneliais, miškais, piliakalniais, ežerais ir upėmis. Velaikių
kaimas, kuris Nepriklausomybės metais priklausė Daugailių valsčiui
ir parapijai bei Utenos apskričiai, yra prigludęs prie Indrajų ežero.
Iš jo pro Čepėnų laukus prateka akmenuotoji Indraja. Prieš 120 metų
jų sodyboje buvo pastatytas įvairiais ornamentais išpuoštas medinis
kryžius, atlaikęs kelis karus ir svetimųjų okupacijas, gal kiek
pasviręs tebestovi ir šiandien, laimindamas sodyboje gyvenusius
ir išvykstančius žmones bei pasitikdamas juos grįžtančius.
Po 1863 metų nepasisekusio sukilimo caro valdžia
buvo uždraudusi viešose vietose statyti kryžius. Tačiau mano seneliai
Stanislovas ir Ona Čepėnai jį pastatė, nepaisydami valdžios draudimo,
sodyboje prie kelio, vedančio į Dusetas. Kryžiuje yra išpjaustyti
jo statymo metai 1883. Vyriausiasis jų sūnus dr. kun. Juozapas
savo atsiminimuose apie kryžiaus pašventinimą ir ta pačia proga
sesers Uršulės krikštą rašo: Krikšto tėvai buvo kunigas Antanas
Rumševičius, Daugailių klebonas, ir Uršulė Kviklytė. Klebonas atvažiavo
anksti rytą, vežėją ir arklius paliko, o pats su vargonininku Juknevičium
nuėjo grafo Tiškevičiaus miškan, už Indrajos upės, medžioti. Mama
ir Uršulė Kviklytė rengė jam pietus. Medžioklė pasisekė labai gerai:
nušovė lapę, kurią vargonininkas vos atnešė ir padėjo viduaslyje
ant grindų. Aš apie ją tupinėjau ir žiūrėjau. Klebonas buvo labai
linksmas ir kalbingas. Visiems pasakojo, kaip jam pasisekė nušauti
lapę. Krikštynoms buvo paprašyti giminės ir kaimynai. Klebonas,
apsidžiaugęs savo sėkminga medžiokle, liepė paruošti vaiką prieš
pietus pakrikštyti ir pašventino atšlaime naują kryžių, kurį padirbo
Bitinas.
Kasmet, gegužės mėnesį, kaimo žmonės rinkdavosi
į Čepėnų sodybą gegužinėms pamaldoms. Ir sklido iš pamaldžių širdžių
maldos, giesmės bei Švč.M.Marijos litanijos garsai, prašant Dievo
palaimos, M.Marijos globos šeimoms, derliaus laukams ir gerovės
Tėvynei Lietuvai. Tris dienas prieš Šeštinių šventę, giedodami Visų
šventųjų litaniją, lankydavo kaimo kryžius, papuoštus gėlėmis ir
vainikais. Užsukdavo ir į kaimo kapinaites.
Lietuva, išsivadavusi iš rusų caro jungo, neilgai galėjo džiaugtis
laisve ir nepriklausomybe. 1940 metų birželį iš Rytų vėl užgriuvo
bolševikų ordos, nešdamos tautai ašaras, skausmą ir mirtį. Bet didžiausias
kryžių naikinimo metas buvo sovietmetis, kai, kompartijos užsakymu,
naktimis buvo naikinami ir griaunami lietuviški kryžiai. Čia prisimintina,
kai net kelis kartus nuo žemės paviršiaus buvo nušluoti ir sunaikinti
visi Kryžiaus kalno kryžiai. Tačiau šiandien jų tūkstančiai stovi,
tarp jų ir popiežiaus Jono Pauliaus II kryžius, bylodami apie lietuvių
tautos sūnų bei dukterų meilę ir dėkingumą Nukryžiuotajam
O Šventojo
Tėvo apsilankymas Kryžių kalne išgarsino jį visame pasaulyje.
Nors Čepėnų sodyboje kryžius stovi prie kelio,
o, jų šeimininkus ištrėmus į Sibirą, name buvo įkurdinta biblioteka
ir mokykla, bedieviai kryžiaus nenugriovė. O jei galėtų šis šimtametis
kryžius prabilti, mes daug ką išgirstume! Jis matė, kiek daug įvairių
okupantų praėjo ir pravažiavo šiuo keliu, kaip jų kruvini batai
trypė šventą Lietuvos žemę. Matė rusų caro žandarus ir uriadnikus,
kurie spaudos draudimo metais ieškodavo lietuviškų knygų ar susirinkusių
vaikučių, kuriuos slapta daraktoriai mokė lietuviško rašto ar poterių.
Apie šį laikotarpį dr. kun. J.Čepėnas savo atsiminimuose rašo: Kadangi
pradžios mokyklose lietuvių kalbos nebuvo mokoma, nes norėta lietuvius
surusinti ir paversti stačiatikiais, tai tėvai neleisdavo į rusų
pradžios mokyklas, kad jų nesurusintų ir nepaverstų stačiatikiais.
Net kunigai tik pirmą skyrių galėjo vaikus tikybos mokyti lietuviškai.
Kitus skyrius turėjo mokyti rusų kalba. Tėvai tad samdydavo vadinamuosius
daraktorius, kurie jų vaikus mokydavo namuose skaityti ir rašyti
lietuviškai. Dažnai susidėdavo bent keli ūkininkai arba visas kaimas
ir pasamdydavo daraktorių visų ūkininkų vaikams. Toks rusų valdiškos
mokyklos boikotavimas ir vaikų namuose mokymas buvo labai griežtai
uždraustas ir būtų labai didelė bauda tėvams ir mokytojams. Tačiau
taip pat neatsirado niekuomet nė vieno, kad kas būtų už tai įskundęs
tėvus ar mokytoją uriadninkui ar žandarams. Priešingai, kai tik
pamatydavo kas, kad atvažiuoja uriadninkas ar žandaras, tuojau duodavo
žinią kaimo mokyklai. Vaikai tuojau išbėgiodavo kas sau, išsinešdami
su savimi elementorius ir knygas, kurias suslėpdavo nurodytose saugiose
vietose.
Šimtamečio kryžiaus papėdėje yra plokščias didelis
akmuo. Ant jo atsikvėpti susėsdavo grįžusieji iš lauko darbų. Čia
savo godas godojo, ateities planus kūrė jauni mokslo draugai, nuoširdūs
bičiuliai būsimasis filosofijos daktaras kun. J.Čepėnas ir netolimas
kaimynas iš Madagaskaro būsimasis arkivyskupas, dabar jau Dievo
Tarnas Mečislovas Reinys, kuris čia atostogų metu dažnai lankydavosi,
vasarą eidavo į Indrajos upę maudytis.
Taip jau buvo lemta, kad abu bendraminčiai vėliau
sovietmečiu kalėjo tame pačiame Rusijos Vladimiro kalėjime, kur
arkivyskupas Mečislovas ir mirė. Buvo dėta pastangų kūną pargabenti
į Lietuvą, bet nepavyko jo surasti. Tik supiltas simbolinis kapas,
kuriame palaidota kapsulė su žemėmis iš bendro Vladimiro kalėjimo
kalinių kapo ir pastatytas didingas kryžius Daugailių bažnyčios
šventoriuje. Lapkričio 8 dieną sukako 50 metų nuo arkivyskupo Dievo
Tarno mirties. Šią sukaktį plačiai paminėjo Lietuva.
Kun.dr. J.Čepėnas mirė 1976 metais Pasvalyje,
palaidotas Daugailių kapinėse.
Čia gimė ir augo jauniausias Čepėnų sūnus Pranas,
istorikas, visuomenės veikėjas, Lietuvių enciklopedijos redaktorius,
dviejų Naujausių laikų Lietuvos istorijos autorius, miręs 1980-aisiais
Vorčesteryje (JAV), perlaidotas Kaune, Petrašiūnų kapinėse.
Tėvų ūkį paveldėjęs sūnus Nikodemas, vedęs Adėlę
Petrulionytę, išaugino ir išmokslino penkis sūnus. Bet antroji sovietinė
okupacija sujaukė darnų šeimos gyvenimą, išdraskė nuostabią gimtinę,
galiausiai jos šeimininkus išvežė į Sibirą, dar prieš tai 1945 m.
sausio 20 d. konfiskavę turtą.
1941 m. birželio 13 d. keliu pro tėviškės kryžių
buvo tremiami gretimame kaime gyvenę generolo Jeronimo Uborevičiaus
brolio Boleslovo, vėliau 1949 metais - kaimyno malūnininko Juozo
Petrėno šeimos.
Su kokiu skausmu ir liūdesiu kryžius žvelgė į
šeimą 1944 m. liepos 8 d., kai vyresnieji broliai Pranas, Algis
ir Vytautas, artėjant frontui, atsisveikino su verkiančiais tėvais,
jaunesniaisiais broliais, turėjo trauktis į nežinią, palikdami mieląją
tėviškę, brangius artimuosius.
Pakelės kryžius matė, kaip 1946 metų pavasarį
Antalieptės stribai vežė Degsnelės miške nušautą partizaną Masiulį
iš Zabičiūnų kaimo. Su dideliu skausmu kryžius žvelgė, kai vėliau
tie patys tautos budeliai keliu varėsi suimtus, nuolat mušamus Algį
Urboną ir Veroniką Ubeikienę su nepilnamete dukra Brone. Tai buvo
1948 m. birželio 15 d.
Nelauktai atėjo mūsų šeimai 1948 m. gegužės 22
d. naktis (tai siaubo, išgąsčio naktis), kai stribai su kareiviais
apsupo sodybą ir niekuo nekaltus tėvelius Adėlę su Nikodemu ištrėmė
į tolimąjį Sibirą, Irkutsko sritį, prie Baikalo. Nutrėmę paleido
ant plyno lauko badui, šalčiui ir didžiausioms kančioms
Tėveliai plyštančiomis širdimis atsisveikindami
apkabino sodybos kryžių, pabučiavo, melsdami palaimos, tvirtumo
ištverti vergiją ir sugrįžti atgal į tėvų žemę gimtuosius namus.
Dievas išklausė jų maldų ir po aštuonerių vergijos metų, iškentę
tremtį, nors silpnos sveikatos, 1956 m. balandžio mėn. 5 d. grįžo
į Lietuvą, bet tėviškėje sovietinė valdžia neleido apsigyventi.
Paskutiniuosius gyvenimo metus teko užbaigti svetur. Po mirties
amžinajam poilsiui atgulė Daugailių kapinėse.
Dar būtina prisiminti, kaip dieviškoji Apvaizda
apsaugojo sodybą ir jos gyventojus nuo ugnies ir sunaikino, kai
1944 metų liepą anksti rytą, vokiečiams traukiantis iš Lietuvos,
iš lėktuvo buvo numesta keliasdešimt mažų padegamųjų bombų. Laimei,
jos nepataikė į namus ir krito plačiu ruožu maždaug už 50 metrų
nuo sodybos.
1990 metais kaip padėką Dievui už malones ir M.Marijos
nuolatinę globą, kad tėveliai, iškentę visus pragarus, laimingai
sugrįžo iš Sibiro, bei žuvusiam broliui Pranui atminti arčiau gyvenamojo
namo buvo pastatytas daugailiškio ilgamečio lagerininko Edvardo
Mozūros padirbtas puošnus kryžius. O atgavus tėvų žemę ir gyvenamąjį
namą, Čepėnų giminei atminti buvo pritvirtinta memorialinė lenta
su tokiu užrašu:
Č E P Ė N Ų
Kunigo filosofijos daktaro Juozapo 1880-1976
Profesoriaus istoriko Prano 18891980
Sibiro tremtinių 1948-1956
Nikodemo ir Adėlės 1893-1983; 1893-1976
T Ė V I Š K Ė
Atgavus laisvę ir nepriklausomybę, vietoj sovietmečiu
nuverstų ir sunaikintų kryžių pakelėse, prie sodybų, ypač partizanų
garbei ir jiems atminti jų daug naujų buvo pastatyta. Juk nuo seno
Lietuva kryžių ir Rūpintojėlių žemė.
Utenos rajonas
© 2003 "XXI amžius"
|