Darbingi ir rezultatyvūs
pontifikato jubiliejaus metai
Popiežiaus veiklos 2003-iaisiais apžvalga
Nepaisant metų naštos ir fizinės negalios, 2003-ieji
popiežiui Jonui Pauliui II buvo labai darbingi ir rezultatyvūs.
Praėjusiais metais jis paskelbė savo keturioliktąją encikliką, skirtą
mokymui apie Eucharistiją, taip pat du posinodinius apaštalinius
paraginimus katalikų vyskupams ir besivienijančios Europos Bažnyčiai.
Popiežius su apaštaliniais vizitais pernai aplankė Ispaniją, Kroatiją,
Bosniją ir Slovakiją, ir jo kelionių į užsienį skaičius peržengė
istorinę 100 vizitų ribą. Kaip ir kasmet, Bažnyčios šventaisiais
ir palaimintaisiais buvo paskelbta dar viena grupė šios garbės nusipelniusių
katalikų, ypatingą dėmesį skiriant Motinos Teresės iš Kalkutos beatifikacijai.
Su didelėmis iškilmėmis minėdamas savojo pontifikato 25-metį, Šventasis
Tėvas spalio mėnesį paskyrė trisdešimt naujų Kardinolų kolegijos
narių. Taip pasaulio kardinolų skaičius išaugo iki naujo rekordo
194.
Tarptautiniame pasaulietiniame gyvenime 2003
metais didžiausio žiniasklaidos dėmesio vėl susilaukė kariniai konfliktai,
teroristų išpuoliai ir ypač Jungtinių Valstijų vadovaujamos koalicijos
karas prieš Sadamo Huseino režimą Irake. Tokiomis aplinkybėmis į
naują aktualijų plotmę iškilo popiežiaus Jono Pauliaus II mokymas
apie taiką, o taip pat jo inicijuotos praktinės diplomatijos pastangos
susitaikinimui ir dialogui politinėje ir tarpreliginių (krikščionių
ir musulmonų) santykių sferoje. Europoje praėjusiais metais Šventasis
Tėvas parėmė istorinės reikšmės sprendimus dėl žemyno politinės
ir institucinės plėtros. Pritardamas bendrajam vienijimosi procesui,
jis tuo pat metu savo nuolatiniais raginimais, ypač rengiant naująją
Europos Sąjungos konstituciją, kvietė pripažinti krikščionybės paveldo
nuopelnus europietiškajai civilizacijai ir toliau gaivinti kontinento
dvasines šaknis.
Mindaugas BUIKA
|
Popiežius Jonas Paulius II Kūčių vakarą
atvykęs
į vidurnakčio Mišias sutikti Kalėdų
EPA-ELTA nuotrauka
|
Krikščioniškojo gyvenimo šaltinis ir viršūnė
Gruodžio 22 dieną įvykusiame tradiciniame prieškalėdiniame
Šventojo Tėvo susitikime su Romos Kurijos dikasterijų vadovais ir
darbuotojais Kardinolų kolegijos dekanas kardinolas Jozefas Ratcingeris,
sveikindamas Popiežių, pažymėjo, kad Didžiąją savaitę (balandžio
17 dieną) paskelbta enciklika Ecclesia de Eucharistia laikytina
svarbiausiu 2003 metų dokumentu. Pabrėždamas Švč. Sakramento neišardomą
ryšį su Bažnyčia, popiežius Jonas Paulius II, pranešdamas apie naujos
enciklikos paskelbimą, sakė, kad Eucharistija yra nuolatinis priminimas
Dievo meilės, kuri buvo tokia didelė, kad Jis pasiuntė savo Sūnų
mirties aukai už visų žmonių atpirkimą.
Kristus mirė ir prisikėlė dėl mūsų, savo krauju
užantspauduodamas naują ir galutinę sandorą su žmonija, - kalbėjo
Popiežius kovo pabaigoje Šv. Petro aikštėje sekmadienio vidurdienio
maldai susirinkusiems tikintiesiems. Eucharistijos sakramentas
yra šios aukščiausios aukos amžinoji atmintis
Joje Jėzus, gyvenimo
duona ir tikroji mana, palaiko tikinčiuosius kelionėje per istorijos
dykumą į pažadėtąją žemę danguje. Būtent dėl to Eucharistijos
auka yra krikščioniškojo gyvenimo šaltinis ir viršūnė. Jonas Paulius
II pasirašė encikliką Ecclesia de Eucharistia per Viešpaties Paskutinės
vakarienės šv. Mišias, kada liturgijoje minimas Eucharistijos ir
Kunigystės sakramentų įsteigimas. Skelbdamas dokumentą vietoje tradicinio
Didžiojo ketvirtadienio laiško kunigams, Popiežius simboliškai būtent
jiems pirmiausia skyrė savo naująją encikliką, o per juos ir visiems
tikintiesiems.
Enciklikoje pabrėžiama, kad Eucharistija kuria
Bažnyčią, tačiau priešingas teiginys Bažnyčia yra gyvybinga sritis
Eucharistijos veikimui taip pat yra teisinga. Negalima priimti
Eucharistijos kaip privataus maisto ir užsidaryti savajame individualizme,
- aiškino dokumento reikšmę Vatikano radijui kardinolas J.Ratcingeris.
Viešpats vienija mus ir šia prasme jis stiprina vienybę tarp mūsų
pačių
Jis daro mus Kristaus Kūno nariais, kurių vieningumas susideda
iš tikėjimo išpažinimo saitų, sakramentų, bažnytinio vadovavimo
ir bendruomeniškumo. Kaip dangiškosios Karalystės pažadas Eucharistija
primena tikintiesiems ir jų atsakomybę žemiškajame gyvenime, rodant
solidarumą, laukiantis paramos silpniesiems ir vargšams, taip suteikiant
jiems pagrindą vilčiai.
Enciklikoje taip pat pateikiamas gana originalus
Švč. Mergelės Marijos, kaip Eucharistijos moters, supratimas.
Daroma analogija tarp Dievo Motinos, kuri nešiojo Jėzų savo įsčiose
ir tapo pirmuoju tabernakuliu, ir Bažnyčios, kuri savo širdyje
saugo ir pateikia pasauliui Kristaus kūną ir kraują. Taip pat pabrėžiama,
kad krikščionio kelias į šventumą eina per Eucharistiją. Tai matyti
iš daugelio Bažnyčios paskelbtų šventųjų liudijimo, kurie kiekvienu
gyvenimo momentu malšino troškulį iš šio slėpinio neišsenkančios
versmės ir sėmėsi jėgų visiškam savo su krikštu gauto pašaukimo
įgyvendinimui.
Europa turi remtis dvasiniu paveldu
Kitame svarbiame dokumente, birželio pabaigoje
paskelbtame posinodiniame apaštaliniame paraginime Ecclesia in
Europa, popiežius Jonas Paulius II, apžvelgdamas dramatišką dvasingumo
sunykimo padėtį žemyne, pripažįsta, jog čia reikalingas kokybinis
šuolis, kad būtų sąmoningai sugrįžtama prie šimtmečiais formuoto
dvasinio paveldo. Europos krikščioniškosios šaknys yra principinė
garantija jos ateičiai, - sakė Šventasis Tėvas birželio 28 dieną,
mišparų metu, Šv. Petro bazilikoje pasirašydamas savo naująjį dokumentą.
Ar gali medis be šaknų gyventi ir augti? Europa, neužmiršk savosios
istorijos.
Apaštaliniame paraginime, kuris paskelbtas kaip
oficialus 1999 metais vykusios Europos problemoms skirtos Vyskupų
Sinodo asamblėjos dokumentas, išvardijamos sekuliarizuotos žemyno
visuomenės ydos; dėl sumažėjusio gimstamumo daugelyje šalių patiriama
demografinė krizė, tebėra paplitęs negimusios gyvybės žudymas
abortas, vis stiprėja raginimai įteisinti eutanaziją, mažėja tikėjimo
praktikavimas, įskaitant dalyvavimą sekmadienio šv. Mišiose, ryškėja
dvasinių pašaukimų į kunigystę ir vienuolystę stygius, nyksta tradicinis
šeimos gyvenimas dėl gausėjančių skyrybų, pastangų legalizuoti homoseksualų
sąjungas.
Šventojo Tėvo nuomone, daugelio šių ir kitų antropologinio,
kultūrinio, etinio ir dvasinio pobūdžio sunkumų sprendimo kontinente
pagrindas yra vilties grąžinimas žmonėms, vilties, kuri įgalintų
vėl suteikti gyvenimui prasmę. Tikrasis šios vilties šaltinis yra
tikėjimas į Jėzų Kristų, kuris nugalėjo nuodėmę ir mirtį, ir Evangelijos
mokymas. Todėl Popiežius ragina Europos katalikų vyskupijas ir parapijas
stiprinti religinį švietimą ir auklėjimą visais lygiais, padedant
tikintiesiems vėl atrasti sakramentų praktikavimo reikšmę, stiprinant
jų sąmoningumą, kad savojo tikėjimo vertybes jie neštų į asmeninį,
profesinį ir politinį gyvenimą.
Pastaruoju metu daugelyje Europos šalių vykstant
aktyvioms diskusijoms dėl sekuliarumo principo taikymo valstybės
ir Bažnyčios santykiuose, popiežius Jonas Paulius II savo dokumente
Ecclesia in Europa primena, kad Bažnyčia nesiekia sugrįžti prie
konfesinės valstybės. Tačiau ji atmeta radikalų sekuliarumo supratimą,
kuris bando įtvirtinti priešišką valstybinių institucijų ir religinių
konfesijų atskyrimą. Taip pat Bažnyčia, gerbdama Europos Sąjungos
institucijų sekuliarią prigimtį, nori stiprinti dialogą ir bendradarbiavimą
tarp europinių struktūrų ir religinių bendruomenių, kuris remtųsi
religinės laisvės ir Bažnyčios juridinio statuso pripažinimu.
Vyskupas - vilties skelbėjas
Antrąjį praėjusiais metais paskelbtą savo posinodinį
apaštalinį paraginimą Pastores gregis popiežius Jonas Paulius
II pasirašė iškilmingoje ceremonijoje spalio 16 dieną minint jo
išrinkimo į apaštalo Petro Sostą 25-ąsias metines. Dokumentas parašytas
atsiliepiant į 2001 metais vykusios Vyskupų Sinodo asamblėjos, kuri
nagrinėjo vyskupo vaidmenį Bažnyčioje ir pasaulyje, iškeltus klausimus.
Tarnystė, į kurią mes esame pašaukti, yra rimta ir sunki, kalbėjo
Šventasis Tėvas į iškilmę susirinkusiems pasaulio kardinolams ir
episkopatų vadovams. Kur mes galime rasti stiprybę jai vykdyti
pagal Kristaus valią? Be abejonės, tik jame pačiame.
Skirtingai nuo kitų panašaus pobūdžio dokumentų,
apaštalinis paraginimas Pastores gregis, kurį kai kas vadina Popiežiaus
dvasiniu testamentu ganytojams, yra labai didelės apimties ir jame
nuosekliai bei visapusiškai išanalizuoti visi vyskupo tarnystės
aspektai. Rūpindamiesi jiems patikėtų diecezijų ir Visuotinės Bažnyčios
reikalais, vyskupai pirmiausia turi būti vilties skelbėjais daugeliu
atžvilgiu desperacijoje atsidūrusiam ir fragmentuotam pasauliui.
Gausių tarptautinių ir pilietinių konfliktų akivaizdoje vyskupai
turi skelbti taiką ir susitaikymą bei, bendradarbiaudami su kitų
religijų lyderiais, stengtis užtikrinti, kad prievarta niekada nebūtų
vykdoma tikėjimo vardu.
Būdami socialinio teisingumo visuomenėje skatintojais
ir rodydami solidarumą su pasaulio vargšais, vyskupai patys turi
gyventi paprastai ir vengti nereikalingos prabangos. Vyskupas,
kuris nori būti vilties Evangelijos autentiškas liudytojas ir skelbėjas,
turi tapti vir pauper, tai yra neturto žmogumi, - rašo Popiežius
savo dokumente. Jis pažymi, kad toks neturtas suteikia galimybę
tapti labiau panašesniam į Kristų, o taip pat išlaisvina vyskupą
nuo materialinių rūpesčių ir sustiprina jo visišką pasitikėjimą
Dievu gauti tai, ko labiausiai reikia.
Dokumente išsamiai aptariami vyskupo dvasinio
gyvenimo aspektai, jo, kaip vyriausio diecezijoje, liturgijos celebranto
vaidmuo. Vyskupo funkcijos negali būti sumenkintos iki paprasto
administravimo, jis turi pakankamai laiko skirti viešai ir privačiai
maldai, o svarbiausia, kad jo moralinis autoritetas būtų paremtas
gyvenimo šventumu. Šiame kontekste taip pat nurodoma, kad Bažnyčios
hierarchai, rodydami skaistumo pavyzdį, turi laiku ir pagal atitinkamas
kanonines normas spręsti kartais pasitaikančius jiems paskirtų dvasininkų
skandalingo seksualinio piktnaudžiavimo atvejus.
Apaštaliniame paraginime Pastores gregis patvirtinamas
vyskupų tarpusavio pasitikėjimo ir paramos, bendradarbiavimo su
Šventojo Sosto dikasterijomis ir vienybės su Popiežiumi reikšmė
normaliam Bažnyčios gyvenimui ir jos misijos vykdymui. Šiam tikslui
gerai pasitarnauja vyskupams kas penkeri metai privalomi ataskaitiniai
vizitai į Romą ad limina apostolorum, gerai sutvarkyta nacionalinės
vyskupų konferencijos ir jos struktūrų veikla, o taip pat Popiežiaus
periodiškai šaukiamos Vyskupų Sinodo asamblėjos. Šių hierarchinės
bendrystės ir kolegialumo įrankių efektyvumo galimybės dar nėra
išsemtos ir jas reikalinga toliau tobulinti, geriau pritaikant prie
šiandieninių reikalavimų.
Neapleisti krikščioniškų tradicijų
Iš popiežiaus Jono Pauliaus II praėjusiais metais
atliktų apaštalinių vizitų į užsienį didžiausią susidomėjimą sukėlė
rugsėjo 11-14 dienomis lankymasis Slovakijoje. Šios iki šiol paskutinės
102-osios kelionės už Italijos ribų metu Šventasis Tėvas, nors
ir gerokai fiziškai nusilpęs, vadovavo kelių šv. Mišių liturgijai,
beatifikavo XX amžiaus kankinius, kvietė pokomunistinės visuomenės
žmones viltingai žvelgti į ateitį, neapleisti savo krikščioniškų
tradicijų ir tautinio identiteto netrukus įsijungiant į Europos
Sąjungos valstybių šeimą.
Pagrindiniu šio vizito įvykiu buvo Slovakijos
sostinėje Bratislavoje aukotos šv. Mišios ir jų metu palaimintaisiais
paskelbti katalikų vyskupas Vasylis Chopka ir vienuolė sesuo Zdenka
Šelingova, kurie mirė po daugelio metų kankinystės komunistų valdžios
kalėjimuose. Abu naujieji palaimintieji mums yra spindintys pavyzdžiai
ištikimybės tikėjimui žiauraus ir negailestingo religijos persekiojimo
laikotarpiu, - teigiama Popiežiaus homilijoje. Abu jie patyrė
neteisingą teismą, nepelnytą pasmerkimą, kankinimus, pažeminimus,
vienišumą ir mirtį. Ir šis kryžius tapo jiems keliu, vedusiu per
gyvenimą, tvirtumo ir vilties šaltiniu, meilės Dievui ir žmogui
patikrinimu.
Jonas Paulius II taip pat pažymėjo, kad, palaikydamas
slovakų kankinių kanonizacijos procesą, jis norėjo priminti jauniems
ir vyresniems šalies gyventojams, kaip tvirtas tikėjimas yra pajėgus
ištverti persekiojimus. Jis dėkojo visiems Slovakijos gyventojams
už katalikybės išsaugojimą per dešimtmečius trukusį valstybinio
ateizmo jungą. Aš dėkoju Dievui, kad jūs galėjote net sunkiausiu
metu išsaugoti savo ištikimybę Kristui ir Jo Bažnyčiai, - kalbėjo
Šventasis Tėvas. - Ir noriu jus paraginti: niekada nesigėdykite
Evangelijos. Šis priminimas reikšmingas ypač dabar, kai katalikiškoji
Slovakija, kaip ir kitos buvusios Rytų bloko šalys, jungiasi į sekuliarizuotą
Europos Sąjungą.
Brangieji, kurdami Europos naująjį identitetą
prisidėkite savo turtinga krikščioniška tradicija, - kvietė Popiežius
rugsėjo 11 dieną Bratislavos oro uoste vykusioje jo sutikimo ceremonijoje.
Nepasitenkinkite vien tik ekonominės naudos siekimu. Didelė materialinė
gausa iš tikrųjų gali atnešti didelį dvasinį skurdą. Ypač Šventajam
Tėvui rūpėjo paraginti slovakus saugoti tradicinės santuokos instituciją
ir šeimos vertybes sparčiai besikeičiančioje visuomenėje. Tėvai
turi auklėti savo vaikus teisingam laisvės supratimui ir rengti
juos tinkamai atsiliepti į Dievo šaukimą. Šeima yra naujosios kartos
mažųjų sodinukų augintoja. Šeimos ateityje formuojama tautos ateitis.
Šventasis Tėvas taip pat neužmiršo vėl pakviesti
katalikų gerbti ir ginti žmogaus gyvybę visose jos apraiškose nuo
prasidėjimo momento iki natūralios mirties. Vienose šv. Mišiose
jam buvo pristatytos dvi trejų metų mergaitės, seserys Siamo dvynės
Lucija ir Andreika, kurios gimė tarpusavyje suaugusiais liemenimis,
bet buvo sėkmingai atskirtos chirurginės operacijos metu. Pastaraisiais
mėnesiais Slovakijoje vyko karšti politiniai debatai dėl aborto
įstatymo liberalizavimo, kad vėlyvąjį abortą būtų galima atlikti,
jeigu yra nustatyti vaisiaus defektai. Lucijos ir Andreikos pavyzdžiu,
kurias abi, kaip ir jų motiną, Jonas Paulius II apkabinęs tėviškai
pabučiavo, Bažnyčios vadovai norėjo parodyti, kokie puikūs vaikai
gali augti netgi pradinių fizinių trūkumų atvejais. Žodžiai pamoko,
pavyzdžiai paskatina, - kalbėjo Šventasis Tėvas apie šį išraiškingą
gyvybės gynimo paliudijimą.
Gerojo samariečio ikona
Tarp daugelio Popiežiaus vadovautų kanonizacijos
ir beatifikacijos iškilmių o per Jono Pauliaus II ketvirčio amžiaus
trukmės pontifikatą paskelbta daugiau kaip 470 šventųjų ir daugiau
kaip 1300 palaimintųjų Misijų sekmadienį, spalio 19 dieną, vykusios
Motinos Teresės iš Kalkutos paskelbimo palaimintąja apeigos buvo
vienos labiausiai įsimintinų. Tarp 300 tūkstančių į Vatikano Šv.
Petro aikštę ir aplinkines gatves iš viso pasaulio susirinkusių
piligrimų ir Motinos Teresės gerbėjų buvo oficialios vyriausybinės
delegacijos, atvykusios iš 26 šalių (JAV, Prancūzijos, Indijos,
Kanados, Albanijos ir kitur). Dar į pusšimtį valstybių televizijos
kanalais vyko pamaldų tiesioginė transliacija.
Beatifikuojamą vienuolę, Meilės misionierių kongregacijos
įkūrėją, pavadinęs viena labiausiai nusipelniusių mūsų laikotarpio
asmenybių, Jonas Paulius II homilijoje pakvietė visus priimti
jos mokymą ir sekti jos pavyzdžiu. Jis taip pat prisipažino, kad
yra asmeniškai dėkingas šiai drąsiai moteriai, kurią visuomet dvasiškai
jautė šalia savęs. Popiežius Motiną Teresę palygino su Gerojo samariečio
ikona ir sakė, kad, pasiaukojamai globodama vargingiausius iš vargingiausių,
ji tarnavo Kristui juose.
Motiną Teresę dėl jos radikalaus gyvenimo ir Evangelijos
skelbimo galima laikyti didžiąja XX amžiaus misioniere. Tačiau evangelizacinę
reikšmę turėjo pirmiausia jos meilės darbai slaugant mirštančius
ligonius, globojant našlaičius, maitinant benamius. Visas Motinos
Teresės gyvenimas buvo nuolankios tarnystės kilnumo liudijimas,
- pabrėžė Šventasis Tėvas. - Jos didingumą sudaro gebėjimas duoti
nesvarstant apie kainą, duoti iki kančios.
Motina Teresė buvo beatifikuota per rekordiškai
trumpą laiką, praėjus vos daugiau kaip šešeriems metams po jos mirties.
Nors, pagal Bažnyčios kanonus , šventumo skelbimo procesas gali
prasidėti tik praėjus penkeriems metams po kandidato mirties, tačiau,
popiežiui Jonui Pauliui II suteikus išskirtinę dispensą, Motinos
Teresės bylos tyrimas buvo pradėtas ir sėkmingai baigtas žymiai
anksčiau.
Maldomis padėti Petro įpėdinio tarnystei
Motinos Teresės skelbimo Bažnyčios palaimintąja
iškilmė tapo sudėtine dalimi bendrosios Šventojo Tėvo pontifikato
sidabrinio jubiliejaus minėjimo programos, kurios metu, be dokumento
Pastores gregis paskelbimo, į Romą susirinkę pasaulio kardinolai
aptarė Popiežiaus nuveiktus darbus. Kartu su jais Šv. Petro aikštėje,
vadovaudamas emocijų kupinai jubiliejinei šv. Mišių liturgijai spalio
16-osios vakare, - kaip tik tuo metu prieš 25 metus Jonas Paulius
II konklavoje buvo išrinktas į Petro Sostą, - 83 metų Popiežius,
neslėpdamas savo fizinio silpnumo, homilijoje prašė tikinčiųjų malda
paremti jį atsakingos tarnystės tęsimui iki galo. Vienas Dievas
žino, kokios didelės aukos, maldos ir kentėjimai buvo sudėti paremti
mane šioje tarnystėje Bažnyčiai, - sakė Šventasis Tėvas savo pamoksle.
Aš meldžiu, broliai ir seserys, nepertraukti to didžiojo meilės
darbo dėl Petro įpėdinio. Dar kartą prašau: padėkite Popiežiui
tarnauti kiekvienam žmogui ir visai žmonijai. Bet pirmiausia jis
prašė Dievo Motinos globos, patikėdamas jai savo dabartį ir ateitį,
kad viskas būtų atlikta sutinkamai su jos Sūnaus valia.
Popiežių Joną Paulių II, kaip ir Motiną Teresę,
galima vadinti didžiuoju mūsų epochos misionieriumi, kuris, anot
jo artimiausio bendradarbio Tikėjimo mokslo kongregacijos prefekto
kardinolo J.Ratcingerio, nepailstamai skelbia Kristaus mokslą jaunam
ir senam, turingam ir vargšui, galingajam ir pažemintam. Taip pat
ir XXI amžiaus žmonėms Šventasis Tėvas tęsia antgamtiškosios būties
atvėrimą, aiškindamas, kad mes esame daugiau nei genetika, esame
daugiau nei psichologija, kad esame daugiau nei tik DNR, sakė Vatikano
spaudos centro vadovas Choakinas Navaras Valsas. O žymus Jono Pauliaus
II biografas Džordžas Veidželas pastebi, kad Popiežiaus milžinišką
įtaką pasauliui ir Bažnyčiai pirmiausia nulemia jo buvimas didžiuoju
krikščionybės liudytoju, žmogumi, kuris įtikinamai įkūnija krikščionių
tikėjimo išlaisvinamąją jėgą. Galima taip pat sutikti su Jungtinių
Amerikos Valstijų prezidentu Džordžu Bušu, pabrėžusiu, kad popiežius
Jonas Paulius II parodė pasauliui ne tik tiesos spindesį, bet taip
pat tiesos galią įveikti blogį ir pertvarkyti istorijos eigą. Taip
yra todėl, kad Kristus tikrai visada buvo Šventojo Tėvo gyvenimo
centras.
© 2003 "XXI amžius"
|