Sausio 13-oji įpareigoja būti budrius
Edmundas SIMANAITIS
|
1991 m. sausio 11-oji prie Lietuvos
parlamento rūmų
Mindaugo Kulbio (ELTA) nuotrauka
|
Seimas sudarė Specialiąją tyrimo komisiją, kuri
tiria, ar Seimo paskirtos Laikinosios komisijos išvados dėl prezidento
R.Pakso padarytų Konstitucijos pažeidimų ir priesaikos sulaužymo
pakankamai pagrįstos ir rimtos. Sąmoningam šalies piliečiui, girdėjusiam
Prezidentūros patarėjų nevalstybine kalba, paskaninta gulago žargonu,
žeriamus grasinimus, nurodymus, įpareigojimus, mačiusiam atvirus
posėdžius, nekyla abejonių rinkėjai liko apgauti, Prezidentas
pažeidžiamas, priesaika sulaužyta.
Atrodo, kad Specialioji komisija pateko į gana
keblią padėtį. Juk faktiškai ji turės tikrinti tai, kas jau Laikinosios
komisijos labai atsakingai ištikrinta, išpurtyta ir užfiksuota.
Nustačius, kad Seimo nario A.Sakalo vadovaujama komisija nemelavo,
neapgaudinėjo, nefalsifikavo duomenų, mandrapypkiavimas turėtų baigtis
ir trečios komisijos, kuri tikrintų Specialiosios veiklą, gali neprireikti.
Beje, ir Specialioji komisija neturi jokių sveiku protu suvokiamų
aukštesnės prabos dorybių, negu Laikinoji, nors joje pusė teisininkų.
Abi komisijos laikinos, nė vienos nariai neužsivilks teisėjo togos.
Teisingumą vykdo tik teismas. Politinis prezidento R.Pakso veiklos
vertinimas jau padarytas. Žinoma, Specialiosios komisijos posėdžiuose
atsiranda daugiau galimybių reikštis kazuistikos specialistams,
o šie tokios progos nepraleis.
Pastarąją galimybę gali paversti niekais Konstitucinio
Teismo (KT) nutarimas. Nepaisant valstybės vadovo daugkartinių pareiškimų,
kad jam įtakos nedaro ir nepadarys nei Seimas, nei Vyriausybė, nei
Bažnyčios hierarchai ir net Konstitucinis Teismas, vis dar atsiranda
pakankamai daug politikų ir valstybės veikėjų, kurie Lietuvą tebelaiko
teisine valstybe, o jei taip, tai teismo verdiktai, o juo labiau
Konstitucinio, nekvestionuojami. Jie turi ar turėtų būti besąlygiškai
ir nevilkinant vykdomi. Visai tikėtina, kad Specialioji komisija
gali pasijusti likusi... be darbo.
KT nustatė, kad pilietybė negali būti nusiperkama.
Jurijus Borisovas atliko tai, kas jam buvo pavesta, - imperinio
rublio pagalba Lietuvai, iš visų valstybių kandidačių geriausiai
pasirengusiai integruotis į Vakarų sistemas, buvo įpirštas kišeninis
Prezidentas. Galima nevaisingai spėlioti, ar pagrįstai J.Borisovas
grasino, reikalaudamas pažadėto atlygio: ir pirmojo patarėjo posto,
ir generolo antpečių, ir (skubiai!) Lietuvos pilietybės. Prezidentas
vadovavosi ne Tautos ir Valstybės interesais, bet asmeniniais interesais,
rašoma KT nutarime. Vien šis juridinis, taigi jau neginčijamas,
faktas rodo, kad kaltinimai Prezidentui Konstitucijos pažeidimais
ir priesaikos sulaužymu pagrįsti ir pakankami apkaltai užbaigti.
Pagal nedraugiškos Lietuvai šalies specialiųjų
tarnybų sumanymą sukelta Prezidentūroje ir teisėsaugoje sumaištis
turėtų trūks plyš tęstis iki metų vidurio. Lietuva tada taptų nepatraukli
ir nepatikima savo būsimiems partneriams NATO ir Europos Sąjungoje.
Ar reikia abejoti, kad tuomet vėl pasipiltų iš Rytų pažadų liūtis
apie brolišką draugystę imperijos narve, tik kita iškaba? Lietuva
su kišeniniu Prezidentu ten laukiama. Tankų divizijos tik kritiškam
atvejui. Dabar tai nemadinga. Trumpas ekonomikos pavadėlis nūdien
veiksmingesnis už brutalią karinę jėgą.
Iškyla nauji paksogeito aspektai šiame etape.
Kad ir kokias išvadas parengtų Specialioji komisija, Seimo nariai
turės dėl jų balsuoti. Slaptas balsavimas puiki priedanga svetimoms
specialiosioms tarnyboms laikinai užmaskuoti kai kuriuos kėslus.
Seimo istorijoje liko užfiksuotas paradoksalus atvejis, kai parlamentarai
balsavo prieš apkaltą už kyšius nuteistam kolegai, ėjusiam ministro
pareigas.
Konstitucija numato (56 str.), kad Seimo nariais
negali būti renkami asmenys, nebaigę atlikti bausmės pagal teismo
nuosprendį, bet ten nėra nė žodžio apie Seimo narį, jau atliekantį
bausmę. Gal todėl nuteistajam ir nebuvo atimti tautos atstovo įgaliojimai.
Seimas laikė nevertu dėmesio teismo nuosprendį. Teisinis kazusas
ar juodasis Seimo humoras? Ir kas gali paneigti, kad situacija nepasikartos?
Tik šį kartą valstybės vadovu būtų paliktas asmuo, sulaužęs Prezidento
priesaiką ir šiurkščiai pažeidęs Konstituciją. Kokioms jėgoms magėte
maga pasiekti, kad valstybės simbolis būtų supurvintas ir toks liktų
dar bent devyneriems metams?
Valstybės pareigūnai ir politikai prisiekia gerbti
Konstituciją ir ja vadovautis. Konstitucija numato, kad teismo verdiktai
privalomi visiems besąlygiškai. Iš to galima daryti išvadą: Seimo
narys balsuodamas negali prieštarauti Konstitucinio Teismo nutarimui,
nes kitaip jis pats pažeistų Konstituciją ir sulaužytų priesaiką.
Bet ar ta pati nuostata netaikytina ir piliečiams?
Štai jau Laikinoji ir Specialioji komisijos bei KT nustatė, kad
Prezidentas pažeidė Konstituciją, nebuvo lygus visiems ir sulaužė
priesaiką. Bet niekas iš politinių jėgų aktyvo, rėmusio R.Pakso
kandidatūrą Prezidento rinkimuose, nepareiškė protesto dėl savo
lyderio klaidų. Nė vienas žmogus! Ar tai reikštų, kad Konstitucijos
gerbimo prievolė ir visuomenės moralės nuostatos taikomos tik svetimam
lyderiui, o savasis, jei ir nusikaltęs, ginamas besąlygiškai ir
iki galo? Nejaugi neliko bendrų pilietinės moralės vertybių?
Konstitucinis Teismas patikrino Prezidentūros pareigūnų
pilietiškumo ir teisingumo santykį. Tai labai reikalinga ir naudinga
spartina pilietinę brandą. Lygiai prieš trylika metų Lietuvos
žmonės išlaikė pilietiškumo egzaminą. Taikiomis, tačiau ryžtingomis
priemonėmis mirtino pavojaus dar gležnutei nepriklausomybei akivaizdoje
tauta gynėsi nuo brutalios karinės jėgos ir laimėjo šimtmečio pergalę.
Televizijos bokšto, parlamento ir daugelio kitų svarbių objektų
gynyboje dalyvavo visų rajonų žmonės. Bendras pavojus buvo akivaizdus
svetimi tankai, svetima kariuomenė, jedinstveninkų būriai ir demagogijos
srautai iš ruporų, pasivadinusių komitet nacionalnogo spasenija(nacionalinis
gelbėjimo komitetas).
Šiandien tie patys centrai, net tie patys provokacijų
planuotojai veikia kitaip. Mėginama parodyti, kad net aukščiausias
valdžios ešelonas suskaidytas: Prezidentūra vienoje barikadų pusėje,
kitoje Vyriausybė, Seimas, Konstitucinis Teismas... Tikslinė sumaištis
keliama ir visuomenėje. Šioje tragikomiškoje padėtyje tenka pasikliauti
parlamentu. Jei Seimas išlaikys šį išbandymą tauta taip pat išlaikys.
Teisinę valstybę kuria ne tik Seimas, ne tik valstybės pareigūnai,
bet ir piliečių visuomenė. O Sausio 13-osios istorija šiandien skamba
kaip įpareigojantis imperatyvas - turime būti itin budrūs.
Jonava
© 2003 "XXI amžius"
|