Žmonių įstatymai turi atitikti
amžinuosius Dievo įstatymus
Kardinolui Joachimui Meisneriui 70
|
Kardinolas Joachimas Meisneris
|
Vienas žymiųjų Vokietijos Katalikų Bažnyčios hierarchų
Kelno arkivyskupas kardinolas Joachimas Meisneris 2003 m. gruodžio
25 d. paminėjo savo 70-ąjį gimtadienį. Tarp kitų šio ganytojo nuopelnų
svarbu pažymėti, jog kardinolas J.Meisneris, vadovaudamas vokiečių
katalikų paramos Rytų Europos Bažnyčiai sąjūdžiui Renovabis,
daug prisidėjo prie pokomunistinių šalių tikinčiųjų bendruomenių
atsikūrimo. Štai ir savo jubiliejinio gimtadienio proga jis perdavė
50 tūkst. eurų čekį Pinsko (Baltarusija) vyskupijos katalikiškųjų
senelių globos namų statybai. Kardinolas paragino Kelno katalikus
vietoje asmeninių dovanų jam aukoti pinigus šiam ir kitiems socialiniams
projektams.
Tačiau ganytojas prasmingų dovanų neišvengė: arkivyskupijos
kunigų taryba jam įteikė neseniai palaimintąja paskelbtos Dievo
Meilės misionierių seserų kongregacijos įkūrėjos Motinos Teresės
skulptūrą. O Kelno metropolijos kapitula kardinolui J.Meisneriui
perdavė jo jubiliejui išleistą leidinį apie rožinį (50 tūkst. tiražu),
kad jis galėtų dovanoti kitiems ir taip skleistų Švč. Mergelei Marijai
skirtą maldą. Kadangi 70-asis kardinolo J.Meisnerio gimtadienis
buvo per Kalėdas, tai jo šventimo iškilmė, kuriai vadovavo Vokietijos
episkopato pirmininkas kardinolas Karlas Lėmanas, buvo nukelta į
sausio 11-ąją, Kristaus krikšto sekmadienį.
Kaip rašė Vokietijos katalikų dienraštis Die
Tagespost, savo sveikinimo kalboje kardinolas K.Lėmanas iškėlė
jubiliato nuopelnus darbuojantis įvairiose srityse vokiečių vyskupų
kolegijoje. Po didžiųjų politinių permainų praėjusiame dešimtmetyje
iš rytinės Vokietijos dalies kilęs kardinolas J.Meisneris daug pasitarnavo
suvienijant Vakarų ir Rytų Vokietijų vyskupų konferencijas bei galutinai
sutvarkant katalikų vyskupijų ribas suvienytoje šalyje. Apskritai
kai Kelno kardinolas pasisako vyskupų konferencijos posėdžiuose,
kiekvieną kartą jo kalbos išklausomos su dideliu dėmesiu, nes būna
svarbios. Ypač plataus atgarsio susilaukė 2002 metais Fuldoje jo
išsakytos pastabos dėl perdėtos Bažnyčios biurokratizacijos Vokietijoje.
Episkopato pirmininkas taip pat akcentavo kardinolo
J.Meisnerio ypatingą atsakomybę už kitų pasaulio katalikų bendruomenių
rūpesčius, pirmiausia pokomunistinėje Vidurio ir Rytų Europoje,
Artimuosiuose Rytuose bei misijas Japonijoje. Aktyviai dalyvaudamas
Šventojo Sosto kongregacijų ir tarybų veikloje bei tarptautiniuose
forumuose, jis puikiai atstovauja Vokietijos Bažnyčiai Romoje. Jo,
kaip vyskupo ir kaip Visuotinės Bažnyčios kardinolo, tarnystę pasaulinėje
tikinčiųjų bendruomenėje galima lyginti su tiltų tiesėjo veikla,
sakė kardinolas K.Lėmanas.
Jis padėkojo kardinolui J.Meisneriui už jo vaisingą
vadovavimą Vokietijos vyskupų konferencijos Liturgijos komisijai.
Jai dabar iškilę reikšmingi uždaviniai: išleisti naują pataisytą
Mišiolo redakciją, naują giesmyną, o taip pat pertvarkyti ekumeninį
Šventojo Rašto vertimą. Šventiniame priėmime tarp penkių šimtų svečių
kartu su žymiais Bažnyčios ir valstybės veikėjais buvo ir trys ganytojo
broliai su šeimomis.
Kardinolas J.Meisneris gimė Vokietijai lemtingais
1933 metais (tuomet šalyje į valdžią atėjo nacių režimas) Breslau
mieste, Silezijoje. Jo tėvas žuvo Antrojo pasaulinio karo fronte.
Nuo 1945 metų kartu su milijonais vokiečių, priverstų palikti Lenkijai
atitekusią Sileziją, J.Meisnerio motina su keturiais sūnumis apsigyveno
Tiuringijos miestelyje Kiorneryje, netoli Miulhauzeno. Didesnė Tiuringijos
dalis, kaip ir visa Rytų Vokietija, buvo okupuota sovietų kariuomenės,
ir čia įsiviešpatavo komunistų režimas.
Po teologijos ir filosofijos studijų Erfurte,
1962 metais J.Meisneris gavo kunigystės šventimus. 1975 metais tapo
Erfurto vyskupu augziliaru ir 1980-aisiais popiežiaus Jono Pauliaus
II paskirtas Berlyno katalikų vyskupu. (Tuomet Berlynas, kaip visa
Vokietija, buvo padalytas, vyskupijos centras buvo komunistinėje
dalyje.) Po trejų metų buvo pakeltas kardinolu. 1989-aisiais, tai
yra dar prieš Vokietijos suvienijimą, kardinolas J.Meisneris buvo
perkeltas į Vakarų Vokietiją ir paskirtas didžiausios ir įtakingiausios
vokiečių katalikų diecezijos Kelno arkivyskupu.
Kardinolas J.Meisneris taip pat yra pagrindinių
Vatikano dikasterijų narys Vyskupų kongregacijos, Kunigų kongregacijos,
taip pat Liturgijos ir sakramentų kongregacijos. Jis priklauso ir
reikšmingoms popiežiškosioms taryboms Kultūros, Tarpreliginio
dialogo ir Teisinių tekstų interpretavimo. Kardinolas J.Meisneris
taip pat yra specialiosios Kardinolų tarybos, kuri kasmet apsvarsto
ir tvirtina Vatikano biudžetą, narys.
Tradicinį Bažnyčios mokymą tvirtai ginantis kardinolas
J.Meisneris per praėjusią Trijų Karalių šventę pasakytoje homilijoje
dar kartą pabrėžė nuostatos, jog tikėjimas neva yra tik privatus
reikalas, pragaištingumą. Krikščionybė nėra joks privatus reikalas,
bet labiausiai viešas reikalas pasaulyje. Kelno arkivyskupas priminė,
kad praėjusio XX amžiaus istorija aiškiai parodė fatališkas pasekmes,
kada Dievas tampa privačiu reikalu. Kada Dievo daugiau nebereikia,
tai žmogus save pastato į Dievo vietą ir stengiasi save padaryti
absoliutu, - perspėjo ganytojas. Tuo tarpu tikėjimas į Dievą reliatyvizuoja
visas pretenzijas į neribotą valdžią. Žmonių įstatymai gali turėti
pozityvų poveikį tik tada, kada jie atitinka amžiną Dievo įstatymą.
Būtent toks įstatymdavystės supratimas yra tikroji garantija, kad
neatsiras tironija ir neteisingumas, aiškino kardinolas J.Meisneris.
Mindaugas BUIKA
Savojo 70-mečio proga kardinolas J.Meisneris davė
išsamų interviu Vokietijos katalikų laikraščiui Rheinischer Merkur,
kuriame kalba apie savo tėviškę Sileziją, tremtinio likimą ir susitaikymo
pareigą. Jis taip pat primena naujosios evangelizacijos ypatybes,
pabrėžia šeimos ir gyvybės gynimo reikšmę sveikos visuomenės egzistencijai.
XXI amžiaus skaitytojams pateikiame šio interviu ištraukas.
Jūsų Eminencija, per Kalėdas jūs šventėte savo
septyniasdešimtąjį gimtadienį. Neseniai lankėtės Breslau (kaip minėta,
šis iki Antrojo pasaulinio karo Vokietijai priklausęs miestas dabar
yra Lenkijos teritorijoje ir lenkai jį vadina Vroclavu M.B.).
Ar tėviškė tampa artimesnė, kai žmogus senėja?
Savo tėviškėje aš lankausi kiekvienais metais.
Mokykla, kurią jaunystėje pradėjau lankyti, dabar yra tapusi vaikų
darželiu, Kardinolo J.Meisnerio vaikų darželiu. Ta proga mano 70-metis
ten buvo paminėtas iš anksto. Man suteiktas Breslau garbės kanauninko
vardas.
Jūs taip pat esate Breslau teologijos garbės
daktaras
ir Trebniteo garbės pilietis. Taigi tėviškėje
esu gerbiamas, tarsi ten visą laiką gyvenčiau. Baigiant 1994 metais
Breslau vykusį tarptautinį Eucharistinį kongresą, Popiežius sakė,
kad iš čia yra kilę du žymūs asmenys šventoji Edita Štein ir kardinolas
J.Meisneris. Tada aš pasakiau: Šventasis Tėve, toks pagyrimas yra
didelis išbandymas mano kuklumui.
Breslau kongrese Šimtmečio salėje aš skaičiau
vieną pagrindinių šventinių pranešimų. Kardinolas Štefanas Vyšinskis,
praėjus 20 metų po mūsų (vokiečių) ištrėmimo, sakė svarbų pamokslą,
kuris prasidėjo žodžiais: Breslau kiekvienas akmuo kalba lenkiškai.
Ir aš savo pranešimą pradėjau sakydamas, kad Breslau kiekvienas
akmuo kalba
ir pajutau įtampą, klausytojai, matyt, laukė, jog pasakysiu
vokiškai. Tačiau aš pasakiau: credo in unum Deum ir toliau kalbėjau
apie Eucharistiją.
Jaučiamas stiprus pasipriešinimas iš lenkų pusės
prieš vokiečių tremtinių memorialinio centro statybą Berlyne. Kaip
jūs aiškintumėte šią jų laikyseną?
Lenkai turbūt baiminasi (tai jaučiama ir kitose
kaimyninėse šalyse), kad čia bus įkurtas revanšistų centras, kuris
emocionaliai palaikys kai kurias pretenzijas. Aš manau, kad šiuo
atžvilgiu kaimynams turėtume viską paaiškinti. Reikia jiems pasakyti:
kiekviena tauta turi teisę ir pareigą savo istoriją apmąstyti. Tai
buvo vienintelis kartas istorijoje, kai penkiolika milijonų žmonių
vienu metu prarado savo namus. (Turima galvoje vokiečių tremtis
po Antrojo pasaulinio karo iš Čekijai, Lenkijai ir Sovietų Sąjungai
atitekusių teritorijų M.B.) Tačiau mes taip pat turime dar kartą
apsvarstyti šios tremties priežastis. Mano požiūriu, tai svarbus
politinis klausimas. Juk be Antrojo pasaulinio karo nebūtų buvę
jokio Lenkijos teritorijos perstūmimo į Vakarus. Mes, vokiečiai,
praradome ne tik savo sritis, bet per karą netekome ir dalies savo
garbės.
Taigi iš esmės jūs už tai, kad toks tremties
centras Berlyne būtų pastatytas?
Taip, nes jeigu šis centras padėtų atskleisti
blogio struktūras žmonėse, tada jis būtų labai naudingas. Be to,
jis galėtų turėti ir aiškią europinę dimensiją. Juk buvo daug ir
lenkų ištremta. Jie buvo tokios pat aukos kaip ir mes. Mes turime
atvirai diskutuoti. Priverstinis tylėjimas yra blogiau nei apie
tai kalbėti.
Jūsų Eminencija, jūs esate daug padaręs, kad
Rytų šalys įsijungtų į Europą. Ar jos tam jau pasirengusios?
Savuoju dvasingumu, savo dvasine jėga aš manau,
kad taip. Tačiau jos dar turi daug sunkumų su savo ekonomika ir
su viskuo, kas su ja susiję. Ten širdis tuksi sparčiau nei dirba
rankos. Ir tai nėra dėl tinginystės. Paprasčiausiai tam yra reikalingas
laikas. Pavyzdžiui, apie 70 proc. visų lenkų yra susiję su veikla
žemės ūkyje. Lenkų žemdirbystė turi kažką metafiziško. Todėl lenkai
valstiečiai taip pat jaučia didelę atsakomybę už savo žemę ir už
tėvynę, už savo gyvulius ir už gamtinę aplinką. Visa tai jiems yra
ne vien tik gamybos priemonės. Tačiau taip pat aišku ir kitkas:
lenkai beviltiškai pralaimės, jeigu jų žemės ūkis liks toks, koks
yra dabar.
Tai ar galės jie prisitaikyti?
Taip, nes lenkai, kaip ir kitų mažesnių Rytų Europos
šalių žmonės, yra atviri pasauliui kaip ir mes; jie rūpinasi savo
duona kasdienine, emigruoja arba išvyksta sezoniniam darbui į Vokietiją,
Olandiją, Belgiją, Prancūziją. Jie žvelgia per savo tautines tvoras,
ką ir mes darome.
Ar Kelnas tapo jums naujaisiais namais?
Kelnas man dabar yra tikrieji namai. Čia aš jaučiuosi
laimingas. Savęs jau esu klausęs: kur tu dėsies, kai, sulaukęs 75-erių,
išeisi į pensiją? (Sulaukęs 75 metų amžiaus vyskupas įteikia Popiežiui
atsistatydinimo raštą M.B.) Išvažiuosi į Berlyną, į Sileziją?
Tada aš visada prisimenu savo senelės žodžius, kuri sakė: kur yra
mano kūnas, ten turi likti ir mano kaulai. Aš turiu gimtinę Sileziją
ir trejus namus Tiuringiją, Berlyną ir Kelną. Nenorėčiau karšti
čia, vyskupo rūmuose. Mes arkivyskupijoje turime nemažai tuščių
parapijų namų, tad visada rasime ir man vietą juose.
Man yra svarbu, kad žinau, kur aš kada nors būsiu
palaidotas katedros vyskupų kapuose. Prieš sunkių sprendimų priėmimą
aš ateinu į kapus ir čia, per mirties dimensiją, apsvarstęs problemą
priimu sprendimą. Ir kai mane palaidos, tada turbūt dažnai sakys,
kad jis bent gerai svarstė, nors jo sprendimai ne kiekvienu atveju
buvo tinkami.
Ko jūs pageidaujate iš Bažnyčios, valstybės,
visuomenės?
Aš noriu trijų dalykų: kad mūsų vaikai būtų pradėti
meilėje, auklėjami tikėjimu ir kartą, pasotinti gyvenimu, galėtų
mirti kupini vilties. Kada politika nėra orientuota į šeimą, tai
tada ji nėra vykusi. Pagal priimtą naują laidojimo apeigų įstatymą
Šiaurės Reino Vestfalijoje (šiai Vokietijos žemei priklauso Kelnas)
leidžiama laidoti rafinuotai, pelenus išbarstant pavėjui ar po medžiu
ir pan. Laidojame mes didingai, bet gyvybės pradėjimui gresia kontracepcija
ir abortai. Mūsų Dievas yra gyvybės draugas ir todėl man svarbiausia
yra santuoka, šeima ir būtent plačiąja prasme. Bažnyčia čia turi
būti pavyzdys visuomenei.
Bažnyčios tuštėja, mažėja finansavimas. Kaip
dorojatės su šiuo stygiumi?
Dėl stygiaus aš nejaučiu jokios baimės. Visi turėsime
taupiau gyventi. Tačiau Evangelijos energija išlieka ir netgi auga,
kai išorinės galimybės senka. Pagaliau visuomenės evangelizacija
tai ne pinigų klausimas. Mes niekada neturėjome tiek daug pinigų,
kaip per pastaruosius trisdešimt metų, tačiau niekada nepraradome
tiek daug tikėjimo, kaip tuo laiku. Skurdas neturi reikšmės evangelizacijos
aktyvinimui
Žvelgdamas į ateitį aš esu įsitikinęs: kada durys tikėjimui
yra uždaromos, Dievo meilė atveria langus.
© 2004 "XXI amžius"
|