Lietuviškų klėtelių godos
Bernardas ALEKNAVIČIUS
|
Kun. Pranas Račiūnas,
MIC, rankose laiko tapybos
darbą Paluobių klebonijos
klėtelė, toje klėtelėje buvo
suredaguotas pirmasis
pogrindinės Aušros numeris
|
|
Taip Paluobių klėtelė atrodė
1995 metais, kai ji tapo garažu |
Kovo 28 dieną sukako 85 metai, kai 1919-aisiais
Marijampolėje, zanavykų šeimoje, gimė kunigas, politinis kalinys,
visuomenininkas Pranas Račiūnas, MIC. Besimokydamas Marijampolės
marijonų gimnazijos septintoje klasėje, 1936 metais įstojo į Marijonų
vienuoliją. 1938-aisiais baigęs gimnaziją, lankė Marijonų vienuolijos
filosofijos kursus, o 1940 metais įstojo į Vytauto Didžiojo universiteto
Teologijos fakultetą. 1943 m. gegužės 2 d. buvo įšventintas kunigu.
1944 metais baigė Teologijos fakulteto Kanonų skyrių apgynęs kanonų
teisės licenciato laipsnį. Vikaru dirbo Varėnoje, 1945 metais paskirtas
Panevėžio Švč. M. Marijos viešos koplyčios rektoriumi ir Panevėžio
II Marijonų vienuolijos namo vyresniuoju, kartu buvo ir mokyklų
kapelionas. 1947-1949 metais darbavosi Kaune, prie Šv. Gertrūdos
ir studentų bažnyčių. 1949 m. birželio 4 d. sovietų valdžios suimtas,
o 1950 metais Ypatingojo pasitarimo nuteistas 25 metams lagerio.
Kalėjo Vorkutoje, Taišete ir Mordovijoje. Išėjęs į laisvę, 1965
metais buvo paskirtas Gerdašių parapijos klebonu, 1970 metais perkeltas
į Paluobių parapiją. Čia surinko gausią etnografinės medžiagos kolekciją,
parengė pagrindinio tautinio žurnalo Aušra pirmąjį numerį, bendradarbiavo
leidžiant LKB kroniką. 1980 metais perkeltas į Alytų, o 1990-aisiais,
paskirtas Tabariškių parapijos klebonu, kartu rūpinosi ir LŽŪA pastoracija,
Ekonomikos fakultete dėstė krikščioniškąją etiką, dalyvavo Akademijos
kultūriniame gyvenime. Paluobių parapijoje surinktą etnografinę
medžiagą 1992 metais perdavė LŽŪA muziejui.
Kun. P.Račiūnas daug metų ėjo Lietuvos marijonų
vienuolijos provincijolo pareigas. Mokėjo pagrindines Europos tautų
kalbas, kurį laiką dirbo Maskvos katalikų Šv. Liudviko parapijos
klebonu. Buvo vienas pogrindinės kunigų seminarijos prie Marijonų
vienuolijos kūrėjų ir vadovų, parengusios 25 kunigus. Atgimimo metais
buvo aktyvus Sąjūdžio tarybos narys.
Mirė kun. P.Račiūnas 1997 m. rugpjūčio 24 d.
Kaune. Palaidotas Petrašiūnų kapinėse.
Skaitytojų dėmesiui pateikiame žurnalisto Bernardo Aleknavičiaus
rašinį Lietuviškų klėtelių godos. Rašinys glaudžiai susijęs ir
su kun. P.Račiūno gyvenimu bei jo visuomenine veikla.
Carinės Rusijos priespaudos metais Mažojoje Lietuvoje
leistas nelegalus, pasaulietinio turinio laikraštis Aušra, skirtas
Didžiosios Lietuvos žmonėms, XIX amžiuje tautiniame atgimime suvaidino
lemtingą vaidmenį. Žinome, jog per 1883-1886 metų laikotarpį šio
laikraščio buvo išleista 40 numerių, o pirmąjį numerį redagavo dr.
Jonas Basanavičius. Žinome, jog Bitėnuose, Martyno Jankaus namuose,
saugoto Aušros archyvo pačius svarbiausius dokumentus išvogė V.Mickevičius-Kapsukas
ir juos kažkur paslėpė, o karo metais dingo ir likusi Aušros archyvo
dalis. Ar atsiras Aušros archyvas? Ar kada nors bus parašyta šio
mūsų tautą žadinusio laikraščio leidimo istorija? Pagaliau kas buvo
Aušros sumanytojai? Šiuo požiūriu turime daugybę pretendentų.
Rimtai ir, ko gero, tvirtai tarp pretendentų įsitvirtinę ir sorbų
tautos sūnus dr. Jurgis Zauerveinas-Girėnas (1831-1904), ir dr.
Jonas Šliūpas (1861-1944), ir Mažosios Lietuvos visuomenės veikėjas,
spaustuvininkas Martynas Jankus (1858-1946), kuris 1942 metais pedagogui
ir mokyklinių vadovėlių autoriui Juozui Lazauskui (1892-1970) teigė,
kad iš teisybės Jankus Aušrą leidęs, o ne Basanavičius, nes Jankus
pinigų davė. Basanavičius jų tada neturėjo. O kai J.Lazauskas paklausė:
Tai dėl ko jūs parašėte: Laikrasztis, iszleidziamas per dr. Basanawiczu?
Reikėjo parašyti per Martyną Jankų, M.Jankus tuomet atsakė: O
kas tada Aušrą būtų skaitęs? Kas apie Jankų žinojo? Apie Basanavičių
žinojo. Dėl to ir parašėme, kad laikraštis leidžiamas per jį.
O dėl pinigų? Ir mūsų dienomis vos neužmirštas
spaustuvininkas Jurgis Mikšas (1862-1903) visą savo turtą ant Aušros
aukuro paaukojo, ir Klaipėdoje leisto pirmojo lietuviško laikraščio
redaktorius Martynas Šernius (1849-1908) į Aušros aruodą nemažą
indėlį įdėjo. Ne be reikalo Juozas Tumas-Vaižgantas vėliau sakė,
kad jeigu ne M.Šernius, tai vargu ar Aušra būtų pasirodžiusi
O juk ir mintis, kad Lietuvai reikia tokio laikraščio kaip Aušra,
ne kur kitur, bet klaipėdiškėje Lietuviškoje ceitungoje pasirodė,
ir tik vėliau dr. J.Zauerveino-Girėno išsakytas mintis išplėtė bei
sukonkretino dr. J.Basanavičius. Kad ir kaip ten buvo, bet Aušra
tai auštantis rytas, artėjanti laisvės diena. Ir tauta prisikėlė.
Atkūrė savo valstybingumą, bet Rytų raudonasis slibinas 1940 metais
ją vėl pavergė. Ir vėl prireikė laikraščio Aušra. Šį kartą šiuo
simboliniu pavadinimu susižavėjo zanavykų šeimoje gimęs kun. P.Račiūnas.
Apie šviesaus atminimo kun. P.Račiūną pirmą kartą
išgirdau tik iš neseniai iš Mordovijos lagerio grįžusio Salako parapijos
vikaro kun. Jono Balčiūno (dabar monsinjoro, sielovados darbą dirbančio
Pasvalyje). Sužinojęs, jog esu zanavykas, kun. J.Balčiūnas pradėjo
man pasakoti apie savo lagerio dienų bičiulį kun. P.Račiūną ir pareiškė
norą jį aplankyti. Patariau nuvažiuoti į Lekėčius, pernakvoti mano
tėviškėje, o paskui, pasiskolinus dviratį, per girias važiuoti į
Paluobius, kur tuomet gyveno ir dirbo kun. P.Račiūnas. Kun. J.Balčiūnas
taip ir padarė, ir Mordovijos lagerio laikų bičiuliai susitiko.
Vėliau kun. J.Balčiūnas apie kelionę į Paluobius pasakojo: Atvažiavęs
į Paluobius savo kolegos neradau. Klebonijoje sužinojau, jog klebonas
motociklu kažkur išvažiavo. Bet jį surasti nesunku, - aiškino man
šeimininkė. Reikia važiuoti motociklo paliktomis vėžėmis, ir kleboną
surasite. Taip ir padariau. Neseniai buvo praėjęs lietus ir motociklo
gan vingiuotos vėžės vedė mane į girią. Paliktos vėžės rodė, jog
motociklininkas nepatyręs. Savo kolegą suradau nesunkiai vieno tarpgirio
vienkiemyje besikalbant su žmonėmis.
Kokius reikalus tvarkė šie du buvę Mordovijos
lagerio laikų kunigai, nepatyriau, o konkrečiai ir žinoti nenorėjau,
tik jaučiau, jog visa tai buvo susiję su 1976 metais vykusiu Tarptautiniu
eucharistiniu kongresu Filadelfijoje. Kun. J.Balčiūnas patarė pasitaikius
progai aplankyti ir susipažinti su savo kraštiečiu kun. P.Račiūnu.
Jis sakė: Tai labai tauri asmenybė, domisi literatūra, klėtelėje
turi įrengęs senienų muziejų. Važiuok į Paluobius. Nesigailėsi.Pažadėjau,
bet pažadą įvykdžiau labai vėlai, tik 1994 metais, kai kun. P.Račiūnas
jau klebonavo Tabariškėse. Tuomet ir konkretų tikslą turėjau. Į
Tabariškes mane atvedė noras iš pirmųjų lūpų šį tą plačiau išgirsti
apie sovietmečio laikais leistą Aušrą. Kun. P.Račiūnas mus su
broliu Vincentu priėmė gan šiltai. Supažindino su savo turtinga
biblioteka, kai kurias retesnes knygas leido net pavartyti, aprodė
visus klebonijos kambarius, suradome ir seną albumą, kurį kun. P.Račiūnas
buvo paveldėjęs iš kun.Vinco Dvaranausko, MIC (1871-1966) ir kuriame
aptikome nemažą ikonografinę medžiagą, kuri vėliau praturtino mūsų
sumanytą leidinį Novužės krašto vaikai.
O dabar aš jums parodysiu tapybos darbelį, kuriame
pavaizduota Paluobių klebonijos klėtelė, - prasitarė kun. P.Račiūnas,
- tai joje aš suredagavau 41-ąjį Aušros numerį.
Su šiuo tapybos darbeliu nufotografavau šviesaus
atminimo kun. P.Račiūną, o paskui ilgai kalbėjomės. Prisiminėme
Paluobius, zanavykų šviesuolį, pirmąjį Paluobių parapijos kleboną
kun. Vincentą Vizgirdą (1874-1966), jo rūpesčiu statytą nedidutę
klėtelę.
Paluobių klebonijos klėtelė mūsų tautos prisikėlimo
simbolis. Tai šventenybė. Ją statė būsimasis Vilkaviškio vyskupijos
valdytojas kanauninkas V.Vizgirda, o 41-ąjį Aušros numerį čia
rengė kitas zanavykų šviesuolis kun. P.Račiūnas. Čia ir tautos
atgimimo simbolinės šaknys. Tad Paluobių klebonijos klėtelę drąsiai
galima lyginti su Antano Baranausko klėtele Anykščiuose, kur gimė
mūsų gamtos grožio himnas Anykščių šilelis. O kiek pastangų ir
jaudulio dėl šios klėtelės įdėjo rašytojas A.Vienuolis!
Klėtelės, lietuviškos klėtelės! Tai jūs dainuojančios
baladės mums menat tautos šviesuolių jaunystės dienas, tautos
praeitį.
Yra šalis, kur upės teka
Ten prakaitas aplieja žmones
Prie vasaros darbų sunkių
liejasi žodžiai iš Prano Vaičaičio klėtelės
Sintautuose. Ir kiek čia poeto kentėta dėl krašto ir tautos likimo
Nuo Sintautų nebetoli ir Rygiškiai ten Jono Jablonskio klėtelė,
iš kurios vietoj neprigulimybės į Lietuvą iškeliavo drąsesnis
ir tvirtesnis žodis nepriklausomybė. Paežeriuose turime dr. Vinco
Kudirkos klėtelę. Žemaičių žemėje, Kalviuose, puikuojasi istoriko
Simono Daukanto, Nasrėnuose vyskupo Motiejaus Valančiaus klėtelės.
Ir visos jos tautos atgimimo simboliai, nebylios praeities liudininkės,
menančios spaudos draudimą, skelbiančios tautos prisikėlimą. Greta
šių garsenybių ir Paluobių klebonijos klėtelė, mūsų tautos atgimimo
ryškus simbolis, nes joje buvo tęsiamas dr. J.Basanavičiaus pradėtas
darbas.
Naujosios Aušros atsiradimo idėja gimė ne iš
karto, - pasakoja kun. P.Račiūnas. Grįžęs iš lagerio, gilinausi
į Lietuvos Bažnyčios ir valstybės istoriją. Daug skaičiau, o ir
pats šia tema parašiau apie 2000 mašinraščio puslapių. Mane ypač
domino caro Rusijos ir sovietinių ateistų priemonės siekiant nutautinti
ir nukatalikinti Lietuvą. Kažkada Rusijos imperatorė Jekaterina
II žymaus Prancūzijos laisvamanio Voltero klausė: Kaip sunaikinti
Lietuvą? Volteras tuomet atsakė: Nukatalikinti, demoralizuoti,
ir tautos nebeliks. Pasirodo, jog carizmo ir sovietinio režimo
tikslai nė kiek nepasikeitė. Reikėjo dirbti priešingą darbą. Ir
idealu man čia tapo vyskupas Motiejus Valančius. M.Valančius buvo
be galo aukšto lygio diplomatas. Jis puikiai suvokė, jog svetimos
valstybės brutaliam okupaciniam valdymui jėga priešintis neįmanoma.
Reikia ieškoti kelių ir kryžkelių, kuriomis eidamas galėtum ne tik
išlikti, bet ir praturtėti. Taip vyskupas M.Valančius ir darė. Tiesa,
to meto kai kurių veikėjų jis buvo nesuprastas ir jam buvo grasinama
net mirtimi.
Panaši problema iškilo ir man, kai 1976 metais
buvau pakviestas kartu su Lietuvos Bažnyčios delegacija į Tarptautinį
eucharistinį kongresą Filadelfijoje. Ne vienas tuometinis kunigas,
kovojantis už Katalikų Bažnyčios teises, mano apsisprendimui buvo
priešingas. Tarp jų buvo ir geras mano bičiulis mons. Alfonsas Svarinskas.
Bet aš tvirtai laikiausi vysk. M.Valančiaus nuostatos. Sovietų valdžia
norėjo, kad į Filadelfiją vyktų ir geras mano bičiulis vyskupas
tremtinys Vincentas Sladkevičius. Jaučiau, jog jeigu atsisakysiu
vykti į kongresą, tai taip pasielgs ir vyskupas V.Sladkevičius.
Abejonių neturėjau, tuo labiau kad jaučiau pareigą aplankyti ir
savo motiną, gyvenančią Čikagoje. Ir mano apsisprendimas buvo teisingas,
nes ši kelionė praturtino Lietuvos Katalikų Bažnyčią. Jungtinėse
Valstijose mes, Lietuvos pasiuntiniai, vysk. Povilionis, vysk.
R.Krikščiūnas, vysk. tremtinys V.Sladkevičius, Kauno kunigų seminarijos
rektorius V.Butkus, kun.Juodeikis, Sidaras, kan. Beinorius ir aš,
buvome sutikti gan draugiškai.
Pasibaigus Tarptautiniam eucharistiniam kongresui,
JAV lietuvių veikėjai nusivežė mus į vaišes, kur mūsų jau laukė
JAV lietuvių bendruomenės vadovai, tarp jų ir kun. Kazimieras Pugevičius.
Jis tuomet manęs teiravosi, kuo JAV kunigai galėtų padėti persekiojamai
Lietuvos Katalikų Bažnyčiai. Šiame pokalbyje kun. K.Pugevičius man
priminė ir tai, jog Amerikos vyskupai pageidauja, kad Lietuvos
Katalikų Bažnyčios kronikoje mažiau vietos būtų skiriama Lietuvos
nacionaliniams klausimams ir kad Kronika būtų daugiau religinio
pobūdžio leidinys. Tautiniams klausimams nušviesti kun. K.Pugevičius
pasiūlė leisti kitą, pasaulietinio turinio laikraštį. Kalbų buvo
daug, daug pasiūlymų.
Vieni jų buvo įgyvendinti, kiti liko užmiršti.
Bet nuo šio kongreso LKB kronika ir buvo pradėta leisti įvairiomis
kalbomis, o labiausiai tuo rūpinosi kun. K.Pugevičius ir Draugo
redakcija. Vėliau LKB kronikos atskirus tomus išleido kun. Kuzmickas.
Šios kelionės į JAV metu trumpam teko susitikti ir pasikalbėti su
kardinolu Karoliu Voityla. Kai kurie mūsų ekskursijos dalyviai atkreipė
dėmesį į kardinolo pavardės lietuvišką kilmę. Išgirdęs tai, busimasis
popiežius atsakė: Taip, manyje yra lietuviško kraujo.
Grįžęs iš JAV, tvirtai nutariau atgaivinti Aušros
leidimą ir Paluobių parapijos klėtelėje parengiau jos 41-ąjį numerį.
Atgaivinamam leidiniui parašiau įžanginį straipsnį apie vysk. Motiejų
Valančių ir tai, kad carinės Rusijos ir sovietinės valdžios tikslai
tie patys: nukatalikinti Lietuvą, sugriauti tikėjimą, pakirsti tautos
dvasią ir taip paruošti kelią jos sunaikinimui. Sutikęs vysk. Sigitą
Tamkevičių, išdėsčiau jam savo sumanymą atgaivinti Aušros leidimą
ir pardaviau jam dalį medžiagos. Vysk. S.Tamkevičius, išgirdęs apie
JAV vyskupų ir kun. K.Pugevičiaus pageidavimą, pritarė mano projektui
ir sutiko Aušrą leisti greta LKB kronikos. Taip, tos pačios
leidėjų grupės redaguojama, ir buvo leidžiama naujoji Aušra. Tolimesnis
Aušros redagavimas buvo patikėtas principingam kovotojui už Katalikų
Bažnyčios ir Lietuvos laisvę kun. Lionginui Kunevičiui (1932-1994).
Aušros redagavime ir leidime kun. L.Kunevičiui talkino kun. Kazimieras
Ambrasas ir nemažai kitų veikėjų.
Šiemet, vasario 28 dieną, sukako 10 metų, kai
buvęs pogrindžio laikraščio Aušra redaktorius kun. L.Kunevičius
iškeliavo Amžinybėn. Todėl prisiminkime ir šią bebaimę asmenybę,
kovojusią už Katalikų Bažnyčios ir tautos išlikimą. Kun. L.Kunevičius
nugyveno 62 metus, bet jo kovos už Bažnyčią ir tautos laisvę įmintos
pėdos ypač ryškios. Dar studijuodamas Kauno kunigų seminarijoje,
klierikas L.Kunevičius rašė:
Nei ereliai į aukštumas, nei bitutė lankoj
Neišlėks vėtrom siautėjant, nesipriešins
audroms.
Tik sparnams kunigų nevalia bot audrų,
Reikia vesti minias į Tėvynę
Šios eilutės nusako visą kun. L.Kunevičiaus gyvenimą.
Ir vedė jis tautos tikinčiuosius į laisvę, nesilenkė netiesai. Tai
buvo pirmasis kunigas Lietuvoje, pasipriešinęs ir kulto reikalų
įgaliotinio Rugienio neteisėtiems veiksmams. Kun. L.Kunevičius iki
nepriklausomybės atgavimo vedė ir Aušrą, nė karto nepatekusią
į KGB nagus. Ir iš Paluobių klebonijos klėtelės iškeliavusi Aušra
nuolat švietė tautai kelią į auštantį rytą.
O kokias godas godoja Paluobių klėtelė laisvoje
ir nepriklausomoje Lietuvoje?
1995 metais per Žolinės atlaidus atvažiuoju į
Paluobius ir skubu prie kun. V.Vizgirdos rūpesčiu statytos klėtelės,
kurioje atgimė Aušros leidimas. Ir ką? Prieklėtis apkrautas lentomis.
Galinė klėtelės siena, į pietų pusę, iškirsta. Į angą įstatytos
suveriamos durys, pakabinta spyna
Jaučiu, jog šios tautos šventenybės
viduje puikuojasi koks nors užsienietiškas limuzinas. Tai štai kaip
mes gerbiame savo praeitį ir tautos prisikėlimo simbolį. Ten, kur
atgimė tautą žadinančio laikraščio Aušra 41-asis numeris, įrengtas
garažas.
Brangūs zanavykai, mieli mano kraštiečiai, kodėl
jūs praradote gėdos jausmą ir tautinį orumą? O gal čia kitos priežastys?
Gal tai pusės amžiaus raudonųjų vergo grandinių vaisiai? Pasvarstykime
tai bent dėl ateities kartų.
© 2004 "XXI amžius"
|