Strazdas
Knygos, gimtosios kalbos ir gamtos mylėtojui
Stasiui Vyžintui atminti
Dr. Gražina KAČERAUSKIENĖ
|
Stasys Vyžintas studijų metais
|
|
Stasys Vyžintas
Strazdas Snaigės žygyje |
Važiuojant nuo Vyžuonų miestelio Utenos link,
prie Šiaudinių kapinių kalnelio mano dėdė Stasius (tokiu vardu mes,
artimieji, jį vadindavome) prašydavo sustoti. Užlipę lėtai vaikščiodavome
po aukštą žolę, kurioje kai kur dar matėsi akmeniniai paminklėliai
su senoviniais vos įskaitomais užrašais. Čia buvo vienas kitas pasviręs
aukštaitiškas medinis kryžius. Dėdė stabtelėdavo prie jų, ranka
paliesdavo, tarsi norėdamas kažko paklausti, atsidusdavo ir pasakydavo:
Taigi, jei prisikeltų, tai daug papasakotų. Šiandien tuos žodžius
norėčiau jam pačiam pritaikyti, tačiau žinau, jog atsako nesulauksiu.
Pasikliaudama savo atmintimi, garso įrašais, kitų prisiminimais,
bandysiu papasakoti apie žmogų, kuris iš pirmo žvilgsnio gal ir
neišsiskyrė iš daugelio, tačiau giliai savyje turėjo didelius dvasios
turtus, kuriuos jis dosniai dalijo savo artimiesiems. Iš jo gyvenimo
knygos dar daug kas galėtų pasimokyti.
Stasius Vyžintas gimė 1905 metais Utenos apskrityje,
Vyžuonų miestelyje, per kurį teka upė Vyžuona. Tėvai Jonas Vyžintas
ir Apolonija Sklėriūtė. Šeimoje augo du broliai ir dvi seserys.
Stasius buvo jauniausias. Tėvai šalia miestelio turėjo septynis
hektarus žemės. Duonos užteko, tačiau šeima nesitenkino vien duona.
Vyžintų giminės šaknys čia giliai įaugusios. B.
Kviklys enciklopedijoje Mūsų Lietuva (II t., p. 104-105) mini
Stasiaus senelį Benediktą, tėvą Joną ir brolį Dominiką. Šie trijų
kartų žmonės buvę to meto šviesuoliais, raštingais ūkininkais, lietuvybės
puoselėtojais. Dėdė Stasius prisimena, jog jų namuose ypatingoje
pagarboje buvo knyga, maldaknygė, laikraštis (Tėvybės sargas,
Lietuvos ūkininkas ir kiti). Stasiaus brolis Dominikas dirbo Vyžuonų
valsčiaus raštininku, vėliau viršaičiu. Prie sovietų valdžios
kalėjo, buvo ištremtas.
S. Vyžintas pradžios mokyklą baigė Vyžuonose,
Utenos Saulės progimnazijoje penkias klases, 1926 metais Kauno
Aušros gimnaziją. Jo bendramokslis buvo uteniškis poetas A.Miškinis.
Naują savo eilėraštį pirmiausia perskaitydavęs S. Vyžintui. Pasakojo,
kad kartu eidavę į Uteną parsinešti duonos ir lašinių. Gimnazijoje
Dėdę labiausiai žavėjo kosmografija. Baigęs gimnaziją, toliau mokytis
negalėjo dėl lėšų stygiaus. Kaune dirbo kariuomenėje raštininku,
matematikos mokytoju, vertėsi privačiomis pamokomis. 1940 metais
įstojo į Kauno universiteto Statybos fakultetą studijuoti geodeziją.
Geriausiai sekėsi matematika ir astronomija. 1943-iaisiais vokiečiams
uždarius universitetą, pradėjo dirbti matininku Rudaminos valsčiuje.
Paskutinė jo darbovietė buvo Kaune Sąjunginio aerogeodezinių tyrimų
instituto vakarų filialas (dabar UAB Aerogeodezijos institutas),
kuriame jis dirbo 34 metus.
Nuo 1964 m. su juo dirbęs Romualdas Girkus apie
Stasį Vyžintą tai rašo: Pagarbos jausmas jam kilo ne dėl amžiaus
skirtumo, bet dėl jo gyvenimo būdo ir darbo kokybės. Ekspedicijos
darbuotojams buvo mokama už atliktą darbo kiekį, tačiau Stasys nesivaikė
lengvai uždirbamų pinigų. Darbą atlikdavo itin kruopščiai. Jo gyvenimo
būdas buvo asketiškas maudymasis nuo ankstyvo pavasario iki vėlyvo
rudens, nereiklumas maistui, apsiribojant beveik vien pienu, duona
ir daržovėmis. Stasys nevergavo savo kūnui, prioritetą teikė protui
ir dvasiai. Tuo laikotarpiu Latvijoje buvo daug apleistų vienkiemių,
kurių palėpėse buvo galima užtikti senų leidinių ir etnografinių
dalykų. Laisvalakiu jis daug skaitė ir lankydavo istorines, gamtos
ir etnografines įžymybes. Ne kartą teko kartu nakvoti ir vakarojant
išgirsti Stasio filosofines mintis apie gamtos Kūrėjo subtilumą
ir gyvenimo tikslus. Jo mintys man įstrigo pasąmonėje ir iškyla
priešprieša vartotojiškai ir gamtai bei savo artimui negailestingai
visuomenei.
Bedirbdamas matininku Rudaminos valsčiuje, dėdė
Stasius susitiko savo būsimąją žmoną Aliną Ireną Griminskaitę, kilusią
iš Kelmaičių dvaro. Susituokę 1944-aisiais, darnioje santuokoje
jie išgyveno 58 metus. Užaugino du sūnus Stasį ir Petrą, susilaukė
vaikaičių Rūtos ir Linos bei provaikaitės Miglės. Dėdė Stasius mirė
2002-aisiais, būdamas 96 metų. Dėdienė Irena gyvena su vaikais ir
vis prisimena savo Dėdulį. Daug metų man teko lankytis jų kukliame
bute. Ilgą laiką šeima gyveno viename kambarėlyje be elementarių
patogumų, tačiau ir čia atsirasdavo vietos į Kauną atvykusiems giminaičiams.
Visus pavalgydindavo, paguldydavo. Kažkaip stebuklingai visi tilpdavome.
Jų namuose niekada negirdėjau užgaulių žodžių, įsakančio tono ir
jokių apkalbų. Čia niekas garsiai neverkšleno, nedejavo, nors labai
dažnai būdavo nelengva. Didžiausius šeimos rūpesčius ant savo trapių
pečių nešė kantrioji geraširdė dėdės Stasiaus žmona Irena, nes jis
ištisus mėnesius dirbdavo ekspedicijose ir namie tebūdavo mažai.
Tačiau nebuvimą šeimoje Dėdė kompensavo kitomis vertybėmis, apie
kurias rašoma toliau.
S.Vyžinto asmenybė buvo daugiabriaunė. Šalia darbo,
kuriuo uždirbdavo duoną, jis turėjo kitą pasaulį. Jis buvo mąstytojas,
idealistas, humanistas. Dvasines žmogaus vertybes vertino aukščiau
nei materialines. Sakydavo, kad šviesi dvasia yra brangiausias turtas,
be kurio žmogus lieka skurdžiumi. Toks įsitikinimas buvo jo gyvenimo
credo.
Dėdė Stasius reiškė begalinę meilę knygai ir gimtajai
kalbai. Knygas jis kaupė visą gyvenimą. Jos buvo didžiausias užgyventas
turtas. Labiausiai domėjosi istorine, filosofine, lietuvių kalbos
ir astronomine literatūra. Sovietiniais metais daugelį prieškarinių
knygų bei žurnalų teko slėpti. Jis jų nedegino, nenaikino, bet išradingai
slėpė savo bibliotekose A, B, C ir kt. Nesidomėjau, kur buvo tos
slėptuvės. Buvau patenkinta, gavusi paskaityti tų knygų. Dar gerokai
prieš Atgimimą Dėdė man dovanojo visą Naujosios Romuvos komplektą
ir A.Šapokos Lietuvos istoriją. Tai man brangi, pinigais neįvertinama
dovana. Jo nuomone, tokia literatūra turi tęsti savo gyvenimą, neleisti
užmiršti tautai brangių žmonių ir datų. Todėl man norisi S. Vyžintą
vadinti knygnešystės tęsėju, nes jis knygas rinko, slėpė, platino
ir taip brandino moralinio, nesmurtinio pasipriešinimo okupantams
dvasią.
Kartą dėdė Stasius man padavė popieriaus lapą,
kuriame jo ranka labai gražiai buvo parašyti dr. J.Basanavičiaus
žodžiai: Kada mes jau į dulkes pavirsime, jei lietuvių kalba bus
pasidariusi tvirta, jei per mūsų darbus atgis Lietuvos dvasia, tada
mums ir kapuose bus lengviau, smagiau ilsėtis. Paduodamas tepasakė
man: Tai ir aš ramiai gulėsiu, jei žinosiu, kad mano vaikai ir
vaikaičiai gražiai lietuviškai šneka. J.Basanavičiaus vardą Dėdė
minėdavo ypač pagarbiai, būdamas Vilniuje, aplankydavo jo kapą.
Dėdė Stasius kalbėjo aiškiai, taisyklingai (kartais balsius ištęsdamas),
išraiškingai, kartais net pranašiškai. Tik kai pasakodavo apie gimtąsias
Vyžuonas, tai pasikeisdavo ne tik jo veidas ir akys, bet ir tarsena.
Jeigu dabar jis skaitytų šį straipsnį, tai griežtai, trumpai, aukštaitiškai
ištartų: neraikia, nes labai nemėgo jam rodomo išskirtinio dėmesio.
Buvo gerai susipažinęs su filosofine literatūra.
Pagal Vydūną iš dalies ir gyveno. Apie tai byloja jo kalbos apie
žmogaus ir tautos dvasinės kultūros ugdymą, vydūniškas atsidavimas
darbui ir sąžiningumui, nesivaikant didelės naudos sau. Akcentavo
išminties svarbą valstybės valdyme ir apie šiandieninius politikus
bei jų darbus reikšdavo savitą nuomonę. Jis pasisakydavo už teisingos
socialinės sistemos sukūrimą Lietuvoje, už tai, kad visi turėtų
vienodas galimybes mokytis. Labai įdomios jo mintys apie inteligentiją
ir profesijas. Aukščiausiu balu dėdė Stasius vertino filosofus,
rašytojus, menininkus ir tik po jų technikos žmones. Sakydavo,
kad kiekvienas inteligentas neturi apsiriboti vien tiesioginio darbo
atlikimu. Jis turi būti tautai šviesėjimo židinys. Pagal Vydūną
Dėdė saugojo ir striprino savo sveikatą: gausiai nevalgė, labai
vertino sportą, bet patardavo sportuoti tik dėl sveikatos. Su abiem
sūnumis ir martele Irena Dėdė dalyvaudavo slidžių Snaigės žygiuose.
Kartą renginio organizatoriai pastebėjo garbaus amžiaus guvų slidininką
dėdę Stasių, kuriam buvo jau per 80 metų. Jį nufotografavo ir, žinoma,
paklausė pavardės. Dėdė atsakė: Strazdas. Kodėl? Galima manyti,
jog dėl kuklumo nepasakė savo tikrosios pavardės, tačiau greičiausiai
čia pasireiškė jo laisva kaip paukščio dvasia. Tuo vienu žodžiu
jis labai daug apie save pasakė. Ne sykį nuo ištakų plaukė Nemunu,
nuo Salako Šventąja, po to Nerimi.
Dėdė labai mėgo klasikinę muziką ir lietuvių liaudies
dainas. Vasaros vakarais susėsdavome ant prieklėčio ir jam prašant
abi su sese dainuodavome. Žiemos metu dėdė Stasius lankydavosi klasikinės
muzikos koncertuose filharmonijoje arba bažnyčiose, mėgo vargonų
muziką. Kauno Arkikatedros varpų skambėjimą buvo įsirašęs į magnetofono
juostą ir dažnai klausydavo namie. Mirties patale norėjo klausyti
Aidą, nors jau silpnai tegirdėjo.
Labai įdomūs jo prisiminimai apie mokytoją Žakavičių,
kilnų bei tragišką jo gyvenimą, kleboną A. Mileiką, pulk. P. Saladžių
bei jo tėvą, Dūmos narį M.Januškevičių, Pupų Dėdę ir daugelį kitų
Vyžuonų krašto žmonių, kurie siekė neprigulmingos Lietuvos.
Nemažai teko su Dėde keliauti automobiliu. Išvykų
metu aplankydavome bažnyčias, artimųjų kapus, gimines. Kiekviena
valanda, praleista su juo, buvo prasminga. Aš žavėjausi Dėdės pagarba
gamtai. Kad ir kur sustodavome, švarinome, tvarkėme aplinką pagal
dėdės Stasiaus gamtos meilės įstatymus. Daugiausia širdies ir jėgų
jis įdėjo tvarkydamas Užpalių valsčiaus Viešeikių kaimo kapinaites,
kuriose per karą buvo palaidota jo motina. Dabar čia niekas nebelaidoja,
tik auga šimtamečiai klevai.
Minėtame Viešeikių kaime yra didelis Vyžintų miškas,
priklausęs dėdės Stasiaus broliui Dominikui. Po jo tremties į Sibirą
miškas tapo kai kurių kolchozninkų šiukšlių sąvartynu, žinoma, prieš
tai iškirtus vertingiausius medžius. Po Atgimimo Dėdė ėmėsi miško
valymo, tačiau jo galimybės tokiam darbui buvo per menkos. Tai liko
tik šventa ir graži idėja.
Dėdė Stasius dažnai kartodavo: Medis negali augti
be šaknų. Jo gimtasis namas Vyžuonose galu į kelią ir dabar tebestovi.
Kartais su juo užsukdavome į kiemą. Dėdė paprašydavo iš šulinio
vandens atsigerti ir tyliai, tarytum bijodamas kažką prižadinti,
peržengdavo trobos slenkstį. Jam buvo įdomu, kaip giliai Vyžintų
medis įleidęs šaknis, ar plačiai išsikerojusios jo šakos. Visą gyvenimą
kaip šakeles ir lapelius jis rinko žinias apie savo giminę. Rašė
privatiems asmenims ir archyvams, netaupydamas sveikatos ir lėšų,
važinėjo ir vaikščiojo po atokiausias sodybas. Apie tai byloja mano
turimi Dėdės pasakojimų įrašai ir beveik 30 metų jo susirašinėjimo
medžiaga. Sukaupęs daug istorinių žinių, sudarė Vyžintų giminės
genealoginį medį, siekiantį XVIII amžių. Medyje jau yra septynios
Vyžintų giminės kartos. Už šį atliktą milžinišką darbą esame dėkingi
dėdei Stasiui Vyžintui. Tikėkimės, kad medžio šakos toliau augs
ir nenudžius, nes jo šaknys labai giliai žemėje, ir medį saugos
danguje spindinti dėdės Stasiaus žvaigždė.
© 2004 "XXI amžius"
|