Religinės praktikos mažėjimo iššūkis Bažnyčiai
ir kultūrai
Mindaugas BUIKA
Krikščionių tikėjimas naujojo tūkstantmečio
aušroje ir netikėjimo bei abejingumo religijai iššūkis tokią
reikšmingą temą nagrinėjo Popiežiškosios kultūros tarybos nariai
ir patarėjai ekspertai kovo 11-13 dienomis Vatikane vykusioje šios
dikasterijos plenarinėje asamblėjoje. Susitikimui buvo parengtas
35 puslapių darbinis dokumentas (instrumentum laboris), kuriame,
remiantis pasaulyje atliktais sociologiniais tyrimais, išnagrinėta
tikėjimo ir religinio identiteto padėtis šiuolaikinėje kultūroje.
Audiencijoje priėmęs konferencijos dalyvius, popiežius Jonas Paulius
II pripažino, kad jų nagrinėta tema kelia esminį susirūpinimą Bažnyčiai.
Jis paragino sielovadininkus nenuleisti rankų ir visas pajėgas atiduoti
daug žadančiai naujajai evangelizacijai. Yra reikalingas naujas
kokybinis šuolis intelektualinėje srityje aiškinant jaunosioms
kartoms tiesą apie Dievą ir žmogų, kad būtų atnaujintas jų tikėjimas.
Netikėjimo augimo Vakarų visuomenėje priežastys
ir pasekmės
Popiežiškajai kultūros tarybai pristatytame dokumente
pirmiausia nurodoma, kad netikėjimo augimas nėra visą pasaulį apėmęs
reiškinys, jis būdingas tik Vakarų, ypač Europos visuomenei. Tuo
tarpu Azijos, Lotynų Amerikos, Afrikos bei musulmonų šalių gyvenime
religinis elementas tebėra ryškus. Kaip pastebėjo konferencijos
dalyviai iš vadinamojo trečiojo pasaulio, minėtų žemynų tautų tvirtą
tikėjimą nulėmė aktyvi misionierių veikla, tačiau jau ir prieš evangelizaciją
tenykščiams žmonėms buvo būdingas gilus dvasingumas, susietas su
vietinėmis tikybomis. Be to, dabartinis, pavyzdžiui, Afrikoje tebevyraujantis
skurdas sąlygoja didesnį atvirumą religijai, nes žmonės tikėjime
randa paguodą ir vidinį palaikymą.
Kitas dabarčiai reikšmingas aspektas yra susijęs
su karingojo, valstybine valdžia ir ideologija grindžiamo, ateizmo
įtakos praradimu po to, kai XX a. pabaigoje žlugo pasaulinė komunizmo
sistema. Likusius oficialius ateistinius režimus dabar galima ant
rankos pirštų suskaičiuoti: tai komunistų valdoma Kuba, Kinija,
Šiaurės Korėja, Vietnamas ir Laosas. Kita vertus, iš XIX ir XX amžių
paveldėtas filosofinis pozityvizmas bei marksizmas yra išlaikęs
stiprias pozicijas intelektualinėje bei aukštojo mokslo sferose
ne tik pokomunistinėse Rytų Europos šalyse, bet ir Vakarų pasaulyje.
Tai lemia plačiai paplitusį kultūrinį priešiškumą
religijai, ypač krikščionybei ir katalikybei, kuris aiškiai juntamas
laicistinėje žiniasklaidoje. Be to, kai kuriose Vakarų Europos šalyse
tebėra stiprios masonų grupės su joms būdingu perdėtu antiklerikalizmu,
kurios veikia tiek valstybinėse struktūrose, tiek nacionalinėse
ir tarptautinėse nevyriausybinėse organizacijose. Prisidengusios
žinomu kraštutiniu valstybės ir Bažnyčios atskyrimo principu,
jos siekia išstumti religiją iš viešojo gyvenimo, paneigti istorinę
tiesą apie europietiškos civilizacijos krikščioniškąsias šaknis
ir primesti vadinamąją laisvamanybę.
Taip pat yra pastebima, kad išsiplėtojęs netikėjimas
ir religinės praktikos sumenkėjimas dabar labiau susijęs su gyvenimo
būdu ir neturi tų ryškių žmogaus socialinės padėties, lyties ar
amžiaus bruožų, kaip yra buvę anksčiau. Jau negalima kalbėti apie
ateizmą kaip daugiau jaunimui būdingą urbatistinį, vyrišką ar inteligentišką
reiškinį. Dabar netikėjimas beveik vienodai yra paplitęs ir kaime,
ir mieste, pasiekęs beveik vienodą lygį tarp vyrų ir moterų, tarp
jaunų ir vyresnio amžiaus, daugiau ir mažiau išsilavinusių asmenų.
Vakarų visuomenėje stiprėjantis abejingumas religijai
ir ideologinio pagrindo neturintis praktinis ateizmas lėmė tai,
kad dabar agnostikus ir nepraktikuojančius tikinčiuosius galima
priskirti vienai žmonių grupei. Šie asmenys, kurie Popiežiškosios
kultūros tarybos dokumente apibrėžiami kaip homo indifferens,
gyvena taip, tarsi Dievo nebūtų arba Jo buvimas neturėtų įtakos
jų kasdienybei. Galbūt Dievo nėra. Pagaliau tai nėra svarbu. Bet
kokiu atveju mes jo nepasigendame, - toks yra būdingas homo indifferens
mentalitetas, kuris vyrauja dabartinėje sekuliarizuotoje aplinkoje.
Žmogaus prigimtinis transcendentiškumo ilgesys yra dirbtinai redukuojamas,
geriausiu atveju, iki paprasto dvasinio pasitenkinimo meno, muzikos
ar literatūros dalykais. O dažnai užtenka laimės džiaugiantis
didesne ar mažesne materialine gerove bei seksualiniais malonumais.
Tačiau Dievo troškimas, kuris, kaip minėta, yra
prigimtinis, negalėjo ir niekada nebuvo ištrintas iš žmonių širdžių,
ką liudija tiek tikėjimo herojiškas liudijimas praėjusiais komunistinio
totalitarizmo dešimtmečiais, tiek tradicinio religingumo augimas
trečiajame pasaulyje, pagaliau ir naujojo religingumo apraiškos
Vakarų visuomenėje. Pastaruoju atveju kalbama apie religinio tikėjimo
ir praktikos transformaciją, kada naujasis religingumas tampa daugiau
emocine, bet ne doktrinine apraiška. Jis atsisako pripažinti tradicinių
religinių institucijų gebėjimą perduoti mokymą apie transcendentiškumą,
tampa dekonfesionalizuotas ar netgi nukrypsta į egzotišką praktiką
su būdingais magijos elementais.
Kitas būdingas naujojo religingumo bruožas yra
Dievo beveidiškumas, tai yra suvokimas aukščiausio dieviškumo,
kaip vientisos visumos, kuri neturi asmeniškumo bruožų, kas yra
būdinga rytietiškam dvasingumui. Dokumente perspėjama, kad šis reiškinys
turi kelti susirūpinimą ne tik institucinei Bažnyčiai, bet ir visai
visuomenei, nes jame slypi pavojinga klasta, galinti atvesti į tragišką
viešosios moralinės tvarkos žlugimą. Kiekvienas asmuo tada gali
formuoti savo religiją, savąjį dieviškumo supratimą, kuris atitiktų
jo poreikius bei gyvenimo būdą. Taip individas galėtų be jokios
atsakomybės motyvuoti savo veikimo arba elgesio, netgi nusikalstamo,
priežastis su būdingu vertybiniu reliatyvizmu.
Tarp daugelio priežasčių atsakomybė už šį reiškinį
tenka iš vadinamosios Švietimo epochos paveldėtai ir šiam laikotarpiui
būdingai tendencijai žmogaus asmenį daryti visatos centru, o taip
pat kai kurioms krikščionių istorinėms klaidoms bei ribotumui. Nemaža
kaltė tenka ir laicistinei žiniasklaidai, kuri perdėtai eksponuoja
dalies dvasininkų seksualinio pobūdžio ir kitus skandalus, taip
menkindama pasitikėjimą Bažnyčia. Galima svarstyti, kad už šios
sutelktos ir suderintos žiniasklaidos kampanijos stovi galingos
ir turtingos trečiosios jėgos, degančios neapykanta Bažnyčiai
ir skaudžiai išgyvenančios dėl Bažnyčios autoriteto bei besistengiančios
jį sunaikinti.
Kultūros evangelizacijoje reikalingas dėmesys
jaunimui
Kovo 13 dieną priėmęs audiencijoje Popiežiškosios
kultūros tarybos plenarinės asamblėjos dalyvius, tarp kurių buvo
apie 20 kardinolų bei dvylika arkivyskupų ir vyskupų, popiežius
Jonas Paulius II pripažino, kad jų nagrinėta netikėjimo ir religinio
abejingumo tema kelia didelį susirūpinimą Bažnyčiai visame pasaulyje.
Jis pripažino, jog instrumentum laboris pateikti duomenys nurodo
netikėjimo ir abejingumo religijai naująją geografiją, kurioje
išryškėjo trūkis krikščionių tikėjimo ir vertybių skleidimo procese.
Tuo pat metu ir šių dienų žmonės stengiasi suprasti gilesnę savosios
egzistencijos prasmę ir išsiaiškinti esminius gyvenimo pradžios
ir pabaigos klausimus. Apie tai liudija tokie kultūriniai reiškiniai
kaip naujųjų religinių sąjūdžių susikūrimas, teigė Šventasis Tėvas.
Jis pažymėjo, kad dabartinės civilizacijos krizės
bei filosofinio ir moralinio reliatyvizmo aplinkybėmis ganytojams
labai svarbu išsiaiškinti tuos esminius klausimus ir troškimus,
kurie yra svarbūs mūsų laikotarpio žmonėms. Tuomet, vedant dialogą
ir panaudojant inkultūracijos būdus, galima iš naujo jiems pateikti
Evangelijos mokymą ir Kristaus asmeniškumą. Popiežiškoji kultūros
taryba savo ruožtu turi analizuoti didžiuosius kultūrinius pokyčius
ir nustatyti jų pozityvius aspektus, kad būtų suteikta parama ganytojams
tinkamai parengti žmones Dievo žodžiui priimti.
Popiežius Jonas Paulius II paragino krikščioniškos
kultūros ugdytojus, kaip priešnuodį įvairioms materialistinėms ideologijoms,
parengti ir įgyvendinti naują kokybinį šuolį intelektualinėje srityje,
kuriuo būtų galima jaunosioms kartoms geriau perteikti tiesą apie
žmogų ir Dievą bei aiškesnį tikėjimo supratimą. Popiežiškosios kultūros
tarybos pirmininkas prancūzas kardinolas Polis Puparas, kuris, pristatydamas
Šventajam Tėvui susitikimo dalyvius, kalbėjo apie pasaulyje susidariusią
naująją vidinės tuštybės ir dvasinio lėkštumo situaciją, vėliau
taip pat pažymėjo poreikį įtraukti katalikišką jaunimą į viešą diskusiją
šiuo klausimu.
Iš pagarbos laisvei Bažnyčia stengėsi likti nuošalyje
ir tikėjimas tapo privačiu dalyku. Pastarųjų dviejų kartų laikotarpis
atskleidė neigiamas tokio veikimo neviešumo pasekmes: išaugusį sekuliarumą
ir sumažėjusį skaičių žmonių, dalyvaujančių Bažnyčios gyvenime,
- sakė kardinolas P.Puparas, duodamas interviu katalikų žinių agentūrai
CNS. Dabar jaunus žmones vėl reikia mokyti plaukti prieš srovę,
kad jie remtų gyvybės kultūrą, o ne mirties kultūrą. Kardinolas
tvirtino, jog Bažnyčia, tapusi aktyvesnė viešojoje sferoje, gali
padėti jaunimui integruoti savo tikėjimą į kasdienybę. Tai, kad
jauni žmonės labai teigiamai atsiliepia į džiaugsmo kupiną Kristaus
mokslą, rodo Pasaulinių jaunimo dienų sėkmė.
Tarp kitų siūlymų, kuriuos Popiežiškoji kultūros
taryba iškėlė vyskupams atsiliepimui į susidariusią pastoracinę
padėtį šiuolaikinėje kultūroje, yra dialogo su netikinčiaisiais
vystymas, taip pat ir malda už netikinčiuosius bei drąsi apologetika,
aiškinant ir ginant tikėjimo tiesas su būdingu nuosaikumu ir pagarba.
Siekiant netikėjimo ir abejingumo kultūros evangelizacijos, reikalingas
viešas tikėjimo liudijimas, naujasis misijinis darbas miestuose
su homo urbanus specifika, aktyvus krikščioniškų sąjūdžių ir asociacijų
dalyvavimas visuomenės reikaluose, didžiųjų kultūros temų iškėlimas
parodant jų krikščioniškąsias ištakas. Toliau stiprinti katalikiškojo
švietimo ir studijų institucijas nuo mokyklų iki universitetų, kad
jos taptų galinga jėga šiuolaikinės kultūros formavime. Bažnyčia
turi remti krikščioniško kultūrinio paveldo skleidimą per tokias
priemones kaip kultūros savaitės, sakralinio meno parodos ir festivaliai,
premijų steigimas ir kitos grožio ugdymo programos. Pagal galimybes
vietinės Bažnyčios turi steigti Katalikiškos kultūros centrus, rengti
viešuosius forumus, kuriuose būtų aiškinamas krikščioniškasis mokymas
apie šeimą, darbą, visuomenę, ekonomiką, politiką, tarptautinius
santykius, ekologiją. Reikia toliau liudyti krikščionišką artimo
meilę per karitatyvinę veiklą, o taip pat vystyti piligrimystes
ir religinį turizmą.
Sekuliarios obstrukcijos, dvasingumo turinį tirpdančio
skepticizmo ir netolerantiško liberalizmo akivaizdoje Bažnyčiai
reikia sutelkti jėgas naujam ir džiaugsmingam krikščioniškos kultūros
skleidimui, sakoma Popiežiškosios kultūros tarybos direktyvose.
Netikintiesiems, abejingiems Dievui, bet tikintiems į žmogiškąsias
vertybes katalikų asmeniniu ir bendruomeniniu gyvenimu reikia iškalbingai
paliudyti, kad būti reiškia būti religingam. Ir kad žmogus randa
visišką savęs įprasminimą, sekdamas Evangelijos mokymu Kristaus,
Dievo ir Švč. Mergelės Marijos Sūnaus, kuris buvo nukryžiuotas ir
prisikėlė, yra beribis, neišsemiamas grožio, tiesos ir meilės Šaltinis.
Svarbūs Popiežiškosios kultūros tarybos uždaviniai
Svarbios Šventojo Sosto dikasterijos Popiežiškosios
kultūros tarybos (Pontificium Concilium de Cultura) ištakos siekia
II Vatikano Susirinkimo mokymą. Susirinkimo pastoracinėje konstitucijoje
Gaudium et spes pabrėžiama fundamentali kultūros reikšmė žmogiškojo
asmens visiškai pažangai, taip pat išryškinti tie saitai, kurie
jungia išganymą ir kultūrą, o taip pat abipusį Bažnyčios ir kultūros
praturtinimą civilizacijos istorijoje. Popiežius Paulius VI dokumente
Evangelii nuntiandi, apibendrinusiame evangelizacijai skirto 1974
metų Vyskupų sinodo rezultatus, rašė: Evangelija ir evangelizacija
nėra visiškai identiška kultūrai jos yra nepriklausomos visų kultūrų
atžvilgiu. Nepaisant to, Karalystė, kurią skelbia Evangelija, yra
apgyventa žmonių, glaudžiai susietų su kultūra, ir todėl Dievo Karalystės
statymas negali išvengti žmogiškosios kultūros arba kultūrų elementų
perėmimo. Nors ir nepriklausomos nuo kultūrų, Evangelija ir evangelizacija
nėra nesuderinamos su jomis; greičiau jos geba visas kultūras paveikti
netapdamos nė vienos jų objektu.
Pasiremdamas II Vatikano Susirinkimo mokymo paveldu,
popiežius Jonas Paulius II 1982 metais įkūrė Popiežiškąją kultūros
tarybą, o 1993 metais paskelbtu apaštaliniu laišku Inde a Pontificatus
prie jos prijungė 1965 metais įkurtą Popiežiškąją dialogo su netikinčiaisiais
tarybą. Dabar Popiežiškąją kultūros tarybą sudaro du skyriai: Tikėjimo
ir kultūros bei Dialogo su kultūromis. Dikasterijai keliamas uždavinys
yra padėti Popiežiui ir vietinėms Bažnyčioms skatinti ryšį tarp
Evangelijos išganomojo mokymo ir mūsų laikotarpio kultūrų, kurios
dažnai paženklintos netikėjimo ir religinio abejingumo, kad taptų
vis labiau atviros krikščionių tikėjimui.
Popiežiškosios kultūros tarybos plenarinės asamblėjos
vyksta bent kartą per trejus metus (galėtų būti ir dažnesnės kitos
dikasterijos renkasi kasmet, o kultūros tema dabar ypač aktuali
- M.B.) ir jose rengiamos pastoracinio darbo programos, pasikeičiama
patyrimu bei informacija apie kultūrinę padėtį įvairių kontinentų
visuomenėse. Kaip minėta, tai ypač svarbu naujosios evangelizacijos
ir Bažnyčios dialogo su kultūromis kontekste. Tuo labiau kad Popiežiškoji
kultūros taryba prižiūri ir koordinuoja gausių popiežiškųjų akademijų
veiklą, bendradarbiauja su kitomis Romos Kurijos dikasterijomis.
Dabar Popiežiškąją kultūros tarybą sudaro 21 kardinolas
ir dvylika arkivyskupų bei vyskupų iš įvairių pasaulio šalių, kuriuos
penkerių metų kadencijai į tarybą skiria Šventasis Tėvas. Savo darbe,
ypač reikšmingų dokumentų rengime, Popiežiškoji kultūros taryba
remiasi taip pat Popiežiaus skiriamais patarėjais (konsultoriais),
kurie yra tarptautinio lygio kultūros ir dialogo tarp kultūrų ekspertai,
galintys suteikti reikiamą faktinę informaciją ir analitinius duomenis.
Pasibaigusioje plenarinėje asamblėjoje pagrindinius
pranešimus darė Londono arkivyskupas kardinolas Kormakas Merfis
OKonoras (Asmeninis dialogas su netikinčiaisiais), Popiežiškosios
krikščionių tarybos pirmininkas kardinolas Valteris Kasperis (Krikščionių
Bažnyčios netikėjimo iššūkio akivaizdoje), Lisabonos patriarchas
kardinolas Chozė da Krusas Polikarpas (Naujosios miestų misijos
Europoje), Čikagos arkivyskupas kardinolas Frensis Džordžas (Švietimo
institucijos: mokyklos ir universitetai), Dar es Salamo (Tanzanija)
arkivyskupas kardinolas Polikarpas Pengas (Jaunimo ir suaugusiųjų
katechezė), Gvatemalos arkivyskupas kardinolas Rudolfas Kvesada
Torunjas (Tarp religingumo ir netikėjimo: New Age, naujieji religiniai
judėjimai ir sektos), Madrido arkivyskupas kardinolas Antonijus
Marija Raukas Varela (Netikėjimas ir sekuliarizacija tarp jaunimo),
Mombėjaus (Indija) arkivyskupas kardinolas Ivanas Dijasas (Meilės
kelias). Kita Popiežiškosios kultūros tarybos plenarinė asamblėja
vyks 2006 metais.
© 2004 "XXI amžius"
|