Sektina korėjiečių patirtis
Ne tik mums nenusisekė su Prezidentu. Pietų Korėjos
prezidentui taip pat iškelta apkaltos byla. Bet šį kartą ne apkalta
dėmesio centre, o po jos vykęs juridinis veiksmas. Visi Pietų Korėjos
prezidento įgaliojimai sustabdyti. Valstybės vadovo pareigas perėmė
ministras pirmininkas. Lietuvos atveju laikinai Prezidento pareigas
eitų Seimo Pirmininkas. Korėjiečių prezidentas turės palaukti apkaltos
pabaigos, kuri ir nulems tolesnį jo likimą.
Tai labai rimtas demokratijos veiksnumo išbandymas
tos šalies politikams ir piliečiams. Atrodo, visos aukščiausios
valdžios institucijos funkcionuoja be sutrikimų. Nėra akivaizdžios
kovos tarp valstybės vadovo, vyriausybės ir parlamento. Parlamentarų
apsistumdymai mums neįprasti, tačiau gerbkime jų tradicijas ir temperamentą.
Prezidentas negali piktnaudžiauti savo įgaliojimais, pavyzdžiui,
nepaisyti įstatymų, savavališkai tirti bylas ar perimti generalinio
prokuroro funkcijas. Jis taip pat netenka galios atstovauti šaliai
tarptautinėje diplomatijos praktikoje. Valstybės vadovas negali
suteikti darbo asmenims, pažeidusiems įstatymą ar kitaip susikompromitavusiems.
Prezidentas, sustabdžius jo įgaliojimus, neturi
teisės teikti valstybinių apdovanojimų asmenims už asmeniškai jam
padarytas paslaugas. Todėl nesukels diskomforto apdovanojamiems
padoriems piliečiams, kurie būtų priversti priimti ordinus iš susikompromitavusio
pareigūno rankų.
Be galo svarbu ir tai, kad sulaužęs priesaiką
arba tuo pagrįstai įtariamas valstybės vadovas netenka galios vadovauti
jėgos struktūroms, taigi negali jas panaudoti piktam ar neteisiam
veiksmui. Kai sustabdomi pareigūno įgaliojimai, tai kartu dingsta
galimybė jais piktnaudžiauti. Apkaltos procesas automatiškai sustabdo
pareigūno antiįstatyminę ar kitokią destruktyvią veiką.
Šis trumpas pasamprotavimas apie tolimos šalies
prezidento įgaliojimus ir palyginimas su lietuvių praktika galbūt
neatitinka tos valstybės teisės normų, tačiau aiškiai rodo, kad
korėjiečių demokratija geba pakankamai efektyviai ginti savo pamatus.
Tad iškyla pats svarbiausias klausimas kodėl mūsų parlamentarai
nesugebėjo teisiniu būdu sustabdyti ar bent efektyviai iki minimumo
apriboti iki apkaltos pabaigos ardomąją valstybės vadovo veiką?
Tikriausiai to bus imtasi pasibaigus Prezidento
apkaltai. Belieka luktelėti.
Edmundas SIMANAITIS
© 2004 "XXI amžius"
|