Gerą lietuvių gyvenimą
prie rusų uždirbo jų tėvai
|
Prof. Edvardas Gudavičius
Kętučio Vanago (ELTA)
nuotrauka
|
Iki Leonido Brežnevo laikų mes dirbome taip,
kaip buvo įprasta, kaip dirbo mūsų tėvai. Taip dirbti mus mokė dėstytojai
ir mokytojai, išugdyti buržuazinėje Lietuvoje. Investicijos į Lietuvos
ūkį apsimokėjo, o Rusijoje jos pranykdavo kaip į smėlį patekęs vanduo,
- teigia Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto profesorius Edvardas
Gudavičius. Pasak jo, sunkus pokario darbas sukūrė sąlygas L. Brežnevo
laikais palyginti gerai gyventi ir parazituoti. Tai lemia šiandien
apklausų rodomą dalies visuomenės požiūrį, kad prie rusų gyventi
buvę geriau nei dabar.
Politologai ir istorikai šiandien kalba apie
dvi Lietuvos visuomenės orientacijas - vakarietišką ir rytietišką.
Ši takoskyra siejama su prezidentine krize. Ar sutinkate su tokiais
vertinimais?
Kiekvieną reiškinį galima apibrėžti įvairiais
požiūriais. Neprieštaraučiau tiems vertinimams, nors mano požiūris
kiek kitoks. Apibrėžčiau tuos dalykus kitais žodžiais ir mintimis.
Daug lemia istorinis paveldas. Galimybės formuotis
tautoms be valstybių atsirado tik kapitalizmo laikotarpiu. Nevartosiu
marksistinių terminų, nors man labiau patinka, ir pasakysiu Arnoldo
Toinbio sąvokomis. Yra valdančioji mažuma ir dirbančioji dauguma,
o toji mažuma kapitalizmo sąlygomis gali atsirasti ir be valstybės:
ji valdo per pinigus, ekonomiką.
Lietuviai, latviai ir estai XIX a. pabaigoje kūrėsi
kaip moderni tautiška struktūra. Lietuviai, beje, tarp jų buvo labiausiai
atsilikę. Toks mūsų istorinis paveldas. Esame paskutiniai pagonys
ir paskutiniai baudžiauninkai. Šis mūsų atsilikimas turbūt ir yra
pagrindinė visų bėdų priežastis.
Šiandien dauguma lietuvių sako, kad jiems prie
rusų buvo geriau. Galima dėl to piktintis, bet aš tai vertinčiau
kitaip. Per visą Lietuvos istoriją niekada lietuviai taip gerai
negyveno, kaip L.Brežnevo laikais. Tik reikia klausti: kodėl jie
gerai gyveno? Jų gerą gyvenimą uždirbo jų tėvai, o ne jie patys.
Sovietinėje imperijoje lietuviai buvo vieni iš
tų, kurie dirbo geriausiai. Jie dirbo gerai todėl, kad imperija
rėmėsi ne individualia nuosavybe, ne privatininko tvarkoma ekonomika,
o atsilikėliška darbo forma - bendruomenės darbu. Gerai gyvenančių
žmonių tėvai gerai dirbo ir į Lietuvą suplaukė daug investicijų.
Tada Lietuva tapo imperijos kiaulide - su fermomis ir sandėliais.
Sandėliuose sėdėjo savi: vieni vežė, kiti nešė.
Dirbti buvo lengviau, nes, kad ir kokie būtų buvę
prievaizdai, jie negalėjo taip spausti, kaip spaudžia privatininkas.
Toks darbas atvedė į imperijos suirimą. Globalizacijos sąlygomis
imperija nebegalėjo ekonomiškai konkuruoti. Prasidėjo pertvarka,
kuria, galima sakyti, pasinaudojo mūsų visuomenė.
Ankstesnė sistema suiro, mes esame atsilikę, mums
reikia sukurti konkurentišką ūkį, bet, deja, kol kas dar negalime
sukurti tokio produkto, kokį kuria konkurentai Vakaruose. Norime
ar nenorime, jei neisime į ES, ji pati ateis - ir jau ateina pas
mus. Kaip ateina? Ji mauna mums kelnes. Jei norime, kad taip nebūtų,
turime išmokti dirbti taip, kaip moka dirbti jie.
Tiems, kurie kaltina Lietuvos valstybę dėl to,
kad blogai gyvena, sakyčiau: bandykite gyventi be valstybės, tik
paaiškinkite, kodėl nevažiuojate uždarbiauti į Rusiją? Kai jiems
parodo, kaip Rusijoje gyvenama, jie mato tik viena - ten degtinė
pigesnė. Jei to nori, tegul renkasi valdžią, kuri ten nuves.
Sakoma, kad yra dvi Lietuvos, du keliai. Netiesa.
Kelias yra tik vienas: arba išmoksime konkuruoti, arba neišmoksime.
Tai politinių takoskyrų pagrindas - ekonominis?
Taip. Nemoju ranka į tapatumą, kultūrines vertybes.
Pats iš to valgau duoną. Tačiau galiu pasakyti viena: jei nebus
stiprios ekonomikos, nebus stiprios kultūros. Štai ir viskas.
Ką reiškia būti vakarietiškai orientuotiems?
Įstoti į ES, NATO ir ginti demokratiją?
Buvome Europos periferija, iš to plaukia mūsų
atsilikimas. Civilizacija - tai pirmiausia gyvenimo būdas. Tai tokie
visuomeniniai santykiai, kurie yra paremti nuosavybės valdymu. Tas
valdymas yra arba bendras, arba individualus. Europinis individualizmas
atvedė į dabartinių pažangių valstybių visuomenę. Dabar ji primeta
savo žaidimo taisykles visam pasauliui.
Kai kurios civilizacijos sukyla prieš globalizmą.
Per konfliktus kartais naudojamasi bjauriais metodais, kaip terorizmas.
Tačiau apskritai konfliktai sprendžiami labiau civilizuotai nei
anksčiau, nėra šaltojo karo. Štai kur eina žmonija.
Orientacija į Vakarus - tai civilizacijos, gyvenimo
būdo pasirinkimas. Arba mes kursime ekonomiką vystydami privatų
verslą, arba stovėsime vietoje ir ieškosime tautos gelbėtojų.
Gyvenimo būdą reikia ginti. Tam yra ES ir NATO.
Prieš NATO skydą veikia buvusios imperijos, antiglobalistai ir
teroristai. Stojimas į NATO ir ES taip pat yra gyvenimo būdo pasirinkimas.
Labai sunku sakyti žmonėms, kad reikia mokytis
dirbti. Nesakau, kad žmonės nenori dirbti. Tačiau dirbti reikia
taip, kad išloštum. Pasiekti tai labai nelengva.
Politikai sako, kad Vakarai mums suteiks saugumą
ir galimybę kurti gerovę. Ar tai turėdami būsime laimingi ir vakarietiški?
Laimė - santykinis dalykas. Mano požiūriu, laimė
yra tada, kai nėra nelaimių. Laimė - kai pasieki tai, ko nori pasiekti,
ir iš karto matai, ko tau reikia siekti toliau. Jei gali tai daryti,
tai - laimė. Tik taip aš suprantu, kad gyvenu gerai. Jei negaliu
pasiekti to, ko siekiu, vadinasi, gyvenu blogai.
Įstojimas į ES teikia galimybę toliau konkuruoti
sėdint prie stalo, o ne stovint už durų. Tas pat ir dėl NATO. Jei
galvojame, kad NATO mus gins, tai pirmiausia turime siekti, kad
mus norėtų ginti. Turime įnešti savo indėlį. Galbūt jis mažas, bet
jis jiems reikalingas. Jiems reikia mūsų balsų, pritarimo, karių
dalyvavimo misijose. Yra skirtingi dalykai - penkiasdešimt kareivių
po savo valstybės vėliava ar dešimtys tūkstančių rekrūtų po svetimos
valstybės - SSRS vėliava. Ką gaudavo mūsų visuomenė, kai tūkstančiai
mūsų rekrūtų žūdavo po Rusijos vėliava? Žinoma, kiekviena kova yra
rizika, ir gali būti, kad mums atkeršys teroro aktais. Tačiau pagalvokime:
kas bus, jei mes staiga išsigąsime, kapituliuosime, atšauksime sprendimus?
Galbūt mus turės ginti, bet negins. Vėl ateis tie laikai, kai Lietuva
taps kažkieno raketų aikštele. Jei įvyks kataklizmas, kam Vakaruose
rūpės, kad čia gyvena katalikai? Smogs, ir tiek. Dėl ko ir už ką
mes žūsime?
Gyvenimas visada yra rizika ir kova. Visada reikia
galvoti: kur pralošiame, kur išlošiame? Galbūt tai skamba negražiai,
bet kito gyvenimo nėra, gyvenimas yra toks.
Kokia, jūsų požiūriu, ES ateitis? Ar tai bus
federacija? Ar ji bus gyvybinga, pastatyta tik ant ekonominės naudos
pamato?
Viską lems ekonominė nauda. Prie to stalo bus
stumdymasis alkūnėmis. Mums labai svarbu, ar tai bus federacija.
Aš esu už konfederaciją. Valstybės neturi būti paverstos gubernijomis.
Mūsų valstybės mažumą gali atsverti tai, kad mažų
valstybių ES yra daug, o didelių - mažai. Kol kas aš linkęs girti
mūsų politikus. Tokie dalykai, kaip Vilniaus dešimtukas, yra mūsų
politikų pasiekimai. Vien tai, kad mes maži, mus vienija. Turime
paprasčiausiai atsverti didžiuosius.
Prisiminkime, kaip buvo prieškariu, kai didžiosios
valstybės susitardavo ir mus pasidalydavo. Dabartiniai Prancūzijos
ir Vokietijos lyderiai, nors kartais rikteli arba grasina neatversią
savo piniginių, nesielgia taip, kaip buvo elgiamasi 1939 ar 1940
metais.
Mums reikia siekti konfederacijos modelio, kuris
padarytų ES veiksmingą, bet kartu neleistų užgožti mažų tautų balso.
Ar sprendimų priėmimas ES jau dabar nėra per
daug centralizuotas, biurokratinis? Ar atskirų valstybių piliečiai
netampa valdomomis masėmis, kaip Sovietų Sąjungoje?
Aš to ir bijau. Tačiau jei visai nebūtų bendrų
tarpvalstybinių organų, nebūtų ir ES. Maža to, juk išlieka imperijos,
kurios kelia grėsmę. Reikia darnos, iš kurios daugiausia išloštume.
Kuo turtingesni būsime, kuo daugiau gaminsime, tuo svaresnis bus
mūsų balsas.
Ar stojimas į ES skatins mūsų visuomenę būti
pilietiškesnę?
Jei sakoma, kad prie rusų buvo geriau, tai kur
tas mūsų pilietiškumas? Jei dabar tokių žmonių, kaip rodo apklausos,
yra 53 nuošimčiai, tai ar galime lietuvius vadinti tauta? Jei negerbiu
savęs kaip lietuvio ir man Lietuvos nereikia, tai koks aš esu pilietis?
Tad nėra ko įsižeisti, kai iš tavęs juokiasi ir žiūri su panieka.
Liūdna, kad žmonės turi važiuoti uždarbiauti į
užsienį. Tačiau gerai, kad, Lietuvai tapus ES nare, bus galima važiuoti
uždarbiauti tokiomis sąlygomis, kuriomis mūsų valstybė galės apginti
savo piliečių interesus.
Svarbiausia - dirbti, jei norime gerai gyventi.
O jei sėdėsime ir lauksime, kol kas nors padarys stebuklą, tai liksime
ubagai.
Teigiate, jog Lietuvai reikia socialdemokratinės
politikos. Kodėl ne liberalios ar konservatyvios?
Todėl kad esame viena skurdžiausių Europos visuomenių.
Pirmiausia turime žiūrėti į sunkiai gyvenančius žmones. Galbūt rytoj
sakysiu, kad reikia liberalios politikos. Tačiau šiandien nematau
kito kelio. Ubagiškoje Lietuvoje juokinga kalbėti apie kairę ir
dešinę. Populistai dažnai sako, kad socialdemokratai ir konservatoriai
yra dvyniai. Palyginkime šių partijų programas: kuo jos skiriasi?
Jos mažai skiriasi.
Politikoje yra strateginis žvilgsnis į tolį
ir žvilgsnis į šios dienos rūpesčius. Mūsų dabartinės sąlygos tokios
blogos, kad visą laiką gesiname gaisrus. Kai gesinami gaisrai,
iš esmės nelieka skirtumo tarp kairiųjų ir dešiniųjų partijų, o
šiandien mes kaip tik gyvename gaisro sąlygomis. Todėl ir konservatorių
politika yra socialdemokratinė. Kitaip neįmanoma išlaikyti valdžios.
Esmė yra ne tai, kokią politiką vykdo partijos
, šiandien ji gali būti tik tokia, kokia yra, o tai, kaip jos
ją vykdo. Gyvenimas gerėja, gaminama daugiau produkto. Svarbiausia
- kaip tą produktą naudoti. Ar daugiau atidėti ateičiai ir skatinti
verslą, ar gerinti žmonių gyvenimą? Čia partijų politika kažkiek
skiriasi. Tačiau šiuo metu galimybės yra tokios menkos, kad ir tie
skirtumai - maži.
Nesakau, kad balsuoju už socialdemokratus, tačiau
šiandien matau vienintelę jėgą, kuri gali įtikinti rinkėją - parodyti,
kad mūsų pasirinktas kelias yra perspektyvus.
Partijas skirstau ne į kairiąsias ir dešiniąsias,
o į tas, kurios seniau veikia bei geriau ar blogiau įgyvendina tam
tikra politiką, ir populistines, kurios yra net ne partijos, o karjeros
struktūros, siekiančios išnaudoti žmonių nepasitenkinimą, kad įgytų
valdžios.
Kurias partijas laikote populistinėmis?
Yra kelios smulkios organizacijos, kaip Juliaus
Veselkos partija arba vadinamoji Už teisingą Lietuvą, kuri turėtų
vadintis Už teisingą Rusiją. Tačiau dvi pagrindinės populistinės
jėgos yra Liberalų demokratų ir Darbo partijos. Dabar prasidėjo
liberalų demokratų saulėlydis, galbūt netrukus prasidės šios partijos
narių perbėgimas pas Viktorą Uspaskich.
Sakote, kad ir konservatoriai, ir socialdemokratai
priversti vykdyti socialdemokratinę politiką. Taigi didžiąją nepriklausomybės
laikotarpio dalį politika buvo socialiai orientuota. Kaip čia yra
- politika socialiai orientuota, o žmonės, kaip jūs teigiate, gyvena
ubagiškai?
Tai mūsų istorinis paveldas. Visa mūsų istorija
yra ubagiška. Leiskite paklausti: kada Lietuva buvo neubagiška?
Jau sakiau: kada paprastas lietuvis gyveno geriausiai? L. Brežnevo
laikais. Gyvenome tokioje sistemoje, kuri pati savęs išlaikyti negalėjo.
Stačiai tada pataikėme ant bangos. Sistema suiro, miražas baigėsi,
o ubagiškas paveldas liko.
Iki L. Brežnevo laikų mes dirbome taip, kaip buvo
įprasta, kaip dirbo mūsų tėvai. Taip dirbti mus mokė dėstytojai
ir mokytojai, išugdyti buržuazinėje Lietuvoje. Investicijos į Lietuvos
ūkį apsimokėjo, o Rusijoje jos pranykdavo kaip į smėlį patekęs vanduo.
Uždirbdavo žmonės, kurie už savo darbą gaudavo labai mažai arba
nieko. Uždirbdavo statomų fabrikų darbininkai, inžinieriai. Vėliau
prasidėjo parazitavimas, nors, žinoma, kažkiek buvo dirbama.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi
Vladimiras Laučius
© 2004 "XXI amžius"
|