Apie rezistencinę dvasią,
traumas ir sveikatą
Dr. Petras BIELSKIS
|
Poetė Irena Petkutė-Neringa
|
|
Premijos įteikimas. Iš kairės:
prof. L.Ruseckienė, mokytoja
A.Klimantavičienė, poetės
T.Rubšytė-Ūksienė
ir V.Brazauskytė-Švaikauskienė |
Pastarųjų metų įvykiai ir visuomenėje vykstantys
ginčai akivaizdžiai rodo, kad mūsų tauta pamiršo arba kažkas nenori
tyčia atminti labai reikšmingų istorinių faktų, kurie padėtų orientuotis
šių dienų moralinių ir politinių nuostatų labirintuose. Negalima
vien trypti kojomis ir rėkti apie savo subjektyvią tiesą. Kiekvienoje
diskusijoje turi būti aiški teiginių motyvacija. Vilniaus universitetas
bei Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimų centras
neseniai surengė mokslinę konferenciją Sunkių traumų psichologija:
politinių represijų ilgalaikiai padariniai. Ten buvo pasakyta daug
išmintingų kalbų, bet dabar ne tiek svarbu prisiminti, kaip mus
anais laikais žudė, o dar svarbiau žinoti, kaip dabar mums padedama
po tų baisių traumų pasveikti, o gal po viso to, kas su mumis buvo
padaryta, apskritai pasveikti neįmanoma? Gal kas nors tyčia neleidžia
sveikti?
Anais mūsų fizinio naikinimo laikais KGB šefas
Lietuvai A.Guzevičius 1940 m. spalio 28 d. pasiuntė savo veiklos
ataskaitą Maskvai. Aiškiai matyti jo pastangos įsiteikti, surasti
paramos darbams prieš savo tautą. Taip gimė mažai žinomas arba sąmoningai
nutylimas Maskvos dokumentas Pasiūlymai apie agentūrines operatyvines
priemones Lietuvos Katalikų Bažnyčios suardymui (LLK archyvas,
K., 1996, Nr. 16, p. 177). Jame rašoma: Lietuvos katalikų bažnyčia
yra galinga organizuota antisovietinė jėga. Tam, kad pagilintų susiskaldymą
tarp katalikų dvasininkų, SSRS NKVD mano, jog
:
- pasinaudojus prieštaravimais tarp nuosaikiosios
bažnyčios dalies (
) ir antisovietinės srovės (
) būtina Kauno arkidiecezijoje
organizuoti skilimą;
- pradėti besipykstančių grupuočių kompromitaciją;
- rietenas iškelti už bažnyčios ribų;
- įgyti kvalifikuotos agentūros, kuri sugebėtų
perimti Lietuvos katalikų bažnyčios ryšį su Vatikanu.
Dėl tų pasiūlymų fiziškai sunaikinta daug žmonių,
dar didesnė dalis per represijas patyrė moralines traumas. Tai būtų
pusė bėdos. Bet svarbiausia, kad tos traumos neturi baigties. Represinės
struktūros jas kartojo, tęsė ir dabar tebetęsia ir kartoja. Tai
matyti iš buvusio LSSR KGB pirmininko E.Eismunto slaptos ataskaitos
Maskvai, pasiųstos jau 1990 m. sausio 4 d. Tik įsiklausykime, apie
ką ten rašoma: Pasikeitęs respublikos vadovybės požiūris į bažnyčią,
kryptingas poveikis jos hierarchams per operatyvinius šaltinius
ir asmeniniai darbuotojų kontaktai su jais leido apsaugoti tikinčiuosius
nuo antisocialistinių jėgų bandymų įtraukti juos į negatyvią politinę
veiklą. Per agentus sl. Dora, Arijonas, Kunigaikštis pratęstos priemonės
prieš Vatikaną ir lenkų dvasininkiją kompromituojant reakcingai
nusiteikusį katalikų bažnyčios veikėją, sl. Fariziejų. Gauti duomenys
apie Romos kurijos ketinimus artimiausiu metu pasiūlyti jam atsistatydinti
(ten pat, p. 223).
Tuos du dokumentus skiria penkiasdešimt metų.
Bet politiniai tikslai ir metodika panašūs kaip du vandens lašai.
Dabar aišku, kodėl jau Nepriklausomoje Lietuvoje dalis Bažnyčios
hierarchų bičiuliavosi su bolševikais ir šaukė, kad kunigo vieta
tik prie altoriaus ir brevijoriaus. Nepaklusnieji (ko gero, minimas
Fariziejus buvo arkivyskupas Steponavičius) paties Vatikano rankomis
buvo antrą kartą bolševikų sunaikinti. E.Eismunto veikla ir ataskaita
negalėjo būti savarankiškos. Tuos metodus žinojo ir jiems pritarė
Respublikos vadovybė. Pasikeitęs požiūris reiškia pasikeitusią
metodiką, represijų pobūdį. O kas gi tą vadovybę tada sudarė? Tie
žmonės niekur nedingo. Dabar ta buvusi vadovybė turėtų patvirtinti
tos metodikos egzistavimo faktą ir paneigti, kad tokia metodika
dabar negalima, atsiriboti. Bet, deja, visi buvusieji atkakliai
tyli, vadinasi, patvirtina, kad tie patys recidyvai galimi ir dabar.
Pasikeitė tik sąlygos. Viešas ir platus karingojo ateizmo puolimas
prieš Katalikų Bažnyčią ne tik kad nesumažėjo, bet pasidarė įžūlesnis
ir piktesnis. Tad kalbėti apie buvusių politinių traumų užgydymą
nederėtų. Koks čia reabilitavimas, jei traumos iš naujo gilinamos
ir skriaudos aitrinamos? Žmonėms, kurie patyrė politines ir moralines
traumas, reikia užtikrinti neliečiamybę, neleisti, kad į pakaušį
alsuotų tie patys Eismunto operatyviniai vyrukai. Mūsų laikų žmogų
reikia nuraminti.
Politinių represijų ilgalaikiai padariniai ne
mažiau skaudūs ir ryškūs kūryboje. Tie, kurie praėjo pokario pragaro
ratus, ir kūryboje negali atsiplėšti nuo anų vaizdinių, žodžių,
sąvokų, baimės ir dramatizmo. Ypač aštriai ši praeities ir dabarties
priešprieša atsispindi kuriančio žmogaus mokytojo patirtyje. Literatūros
ir kalbos mokytojas lengviausiai ir efektyviausiai formuoja jauno
žmogaus dvasią, sukuria vertybinę sistemą, sužadina poreikį idealams.
Tuo labiau jei mokytojas pats yra poetas. Apskritai Lietuvos kultūros
istorijoje mokytojas visada buvo svarbiausia figūra. Prieš juos
pirmiausia savo smurtą nukreipė carinės Rusijos žandarai, bolševikinė
Rusija, 1940-aisiais irgi fiziškai pirmiausia sunaikinusi mokytojus.
Pernai rugjūčio 23 dieną aukščiausioje vietoje prie Varnių-Kaltinėnų
kelio atidengtas paminklinis akmuo paskutinio Žemaičių partizanų
apygardos vado Vlado Montvydo-Žemaičio štabo žūčiai pagerbti. Iškilmėse
dalyvavo krašto kariuomenės vadas generolas J.Kronkaitis, vyskupas
emeritas A.Vaičius, karių kapelionas prelatas A.Svarinskas jūra
tremtinių vėliavų, giesmės ir maldos. Iškilmes surengė vado duktė
Irena Montvydaitė-Giedraitienė, Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių
bendrijos Telšių skyrius ir Žemaičių vyskupijos muziejus. Akmenyje,
tarp garbingų didvyrių pavardžių, iškalta ir mokytojos bei poetės
Irenos Petkutės-Neringos (1932-1953) pavardė.
Štabo sunaikinimas ir paminklinio akmens pastatymas
yra istoriniai faktai, o to tragiško įvykio dvasią sudaro tuose
įvykiuose vienaip ar kitaip blaškyti žmonės, jų likimai. Tik pamatyti
reikia. Irenai tada buvo tik 20 metų. Jos kovingi antisovietiniai
eilėraščiai buvo skaitomi kiekvienoje valstiečio sodyboje, perrašinėjami
ir iš rankų į rankas platinami gimnazistų, žinomi ir mėgstami to
meto šviesuomenės. Ir dabar sukrečia jos ramus nujautimas:
O mirštant neraudos anei sesuo
Nieks kapo nesupils ir
kryžiaus
nestatys,
Pagalviu pasiliks sunkus
laukų
akmuo,
O patalu kraujuotas gatvės
grindinys.
Klaipėdos universiteto Teatro pedagogikos katedra
iškėlė poetės I.Petkutės-Neringos fondo idėją, norėdama įamžinti
paskutinės partizaninės spaudos redaktorės žygdarbį. Ir gal ne tik
žygdarbį. Svarbiausia prisiminti tą sunkų pokarį, kuriančio žmogaus
dramatizmą, jo likimo sąsajas su dabartimi. Norėjosi suvokti, kas
vedė talentingą, kupiną gyvenimo džiaugsmo šaunią dvidešimtmetę
merginą į tokią baisią priešpriešą ir neišvengiamą žūtį. Fondo idėją
parėmė KU rektorius V.Žulkus, Humanitarinių mokslų fakulteto dekanas
doc. A.Žalys, prof. L.Ruseckienė, doc. R.Kančas ir šeši jauni verslininkai
iš Klaipėdos bendrovės Mūsų namas Edvinas Kentra, Antanas Girčys,
Valdas Mašidlauskas, Stasys Mažrimas, Alvydas Ruigys ir Kęstutis
Drevinskas.
Atrenkant pirmuosius I.Petkutės-Neringos premijos
nominantus vėl iškilo tas nelemtas traumuojančių pokario represijų
sindromas. Pirmaisiais diplomais buvo įvertinta dviejų Žemaitijos
mokytojų poečių Teresės Rubšytės-Ūksienės ir Vlados Brazauskytės-Švaikauskienės
kūryba.
Labai įdomi ta aplinkybė, kad abi diplomantės
yra I.Petkutės amžininkės. Jos visos trys literatūros pradžiamokslį
išėjo Laukuvos gimnazijoje, visos trys mokytojavo, bet turėjo labai
skirtingus likimus. Ireną ir Teresę, atėjusias iš kaimo, nuo miško,
pagavo pasipriešinimo banga. Savo pirmuosius eilėraščius jos spausdino
slaptuose pogrindžio laikraščiuose. Tik Vlada, būdama mažo miestelio
gatvės vaikas, kažkaip susigūžusi išlaukė. Didysis smurtas pralėkė
pro ją. Ireną pirmąją susekė KGB. Ji pirmoji buvo tardoma, verbuojama,
pagaliau, per stebuklą pabėgusi, pasitraukė į mišką. Prasidėjo pavojingas
gyvenimas partizanų būriuose, darbas rezistencinėje spaudoje. 1953
m. rugpjūčio 27 d., vos kelioms dienoms praėjus po vado žūties,
netoli Kaltinėnų, Putvinskių kaime, Gečų sodyboje, Irenos spaustuvę-bunkerį
apsupo stribai. Be abejo, tai buvo išdavystė. Nenorėdama gyva pasiduoti
čekistams, Irena bandė nusižudyti. Sako, dar leisgyvę, apnuodytą
dujomis, ją nuvežė į Varnius, bet kitą dieną ji jau gulėjo pamesta
ant grindinio prie Varnių stribyno. Toks 20 metų gyvenimas.
Teresė tais pačiais metais iškeliauja politinių
kalinių etapais į Archangelsko srities Puksoozersko, vėliau Molotovo
srities Gajvos lagerius. Jos nelaisvės draugė latvių rašytoja Anita
Liepa apie tuos laikus rašo: Dabar, kada dešimtmečiai mus skiria
nuo Šiaurės speigų, lagerių, bado, pažeminimų ir įžeidinėjimų, pragariško
darbo po atviru dangumi, mano atmintyje lietuvės mergaitės paveikslas
beviltiškoje tamsoje šviečia tartum švyturys. (T.Ūksienė. Verta
tikėti saule. K. 1993, p. 151).
Visada klauso keturvėjininko Salio Šemerio literatūros
paskaitų Klaipėdos Vytauto Didžiojo gimnazijoje, studijuoja Klaipėdos
mokytojų ir Vilniaus valstybiniame pedagoginiame institutuose, vėliau
moko vaikus literatūros ir kalbos Ignalinos, Tverų, Gargždų, Žadeikių
mokyklose, pagaliau grįžta mokytojauti į Laukuvos gimnaziją. Jos
poezijoje amžino įšalo, nykios taigos, Sibiro pūgos įvaizdžių nėra,
užtat pilna apibendrintų pokario realijų, įvairaus lygio suvokimų
ir nuojautų bei užkeikimų.
Ją ištrėmė už tų kalnų pilkųjų,
Už
debesų piktųjų,
Už
devynių saulių skaisčiųjų.
Į drumsčias upes nuskandino;
kelius ir vieškelius kapų smiltimi
užnešė.
(Kai
nebuvo tavęs.
Ištremta dvasia)
Pasakyta su nuostaba ir atjauta, nes čia pat atatariama:
O ji
sugrįžo.
Ir nežinai, kokiais keliais
ir ant kieno sparnų.
Ir vaikšto ji dabar tyli
Už savo pasakų gėlyno,
į juodą krepą susisupus.
(Ten
pat.)
Tame eilėraštyje visa mūsų pokario priešpriešų
drama. Ypač dramatizmas sustiprėja paskutinėje strofoje:
Taip lengva ją visiems surasti.
Tik reikia pereiti gėlyną.
Sutrypti daug skaisčių žiedų.
O kas išdrįs tai padaryti?
(Ten
pat.)
Toks moraliai gilus ir psichologiškai sudėtingas
traumuotos dvasios ėjimas į pasveikimą. Vis dar egzistuoja kažkokios
ribos: negali lengvai atrasti, nes būtina vėl kažką prarasti ar
sulaužyti.
Sugebėjimas tarp strofų užrakinti dideles gyvenimiškos
patirties atkarpas, dramatiškus nutylėjimus irgi ateina iš ten,
iš pokario žmogaus likimo:
Jau žydi obelys.
Jau!
Bet putinas nežydi dar.
(Ten
pat.
Dar vasara toli.)
Toje eilėraščių vaizdų struktūroje užkoduotas
konfliktas, paremtas Ezopo kitakalbystės metodu. Tarp obels ir putino
žydėjimo įterptas kažkoks skaudus žinojimas.
Tu žadėjai sugrįžti šventosioms
Kalėdoms
Paskubėk neberasi manęs.
Mano valtys išplauks:
juodas vėliavas jūra skandina
(Gyvenimo
apoteozė. Paskubėk.)
Nuostabiausia, kad pokario depresijos suformuota
poezija išlaiko ironišką žvilgsnį, teisiojo poziciją:
Kas laužo obelis,
pražydusias jaunamartės šviesa,
lizde užmigusius paukščius
užmušinėja
- - - - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Būk tu karalius ir valdovas būki, -
aš pasirūpinsiu tavąja karūna!
Šikšnosparnio sulaužyti sparnai
ir kojos
tai tavo diadema ir vainikas tavo.
P.S. Ir tu gulėsi patvory,
Ir nepajudinsi nė dilgėlės lapelio.
(Ten
pat.
Uraganas.)
Matyt pranašavimo ir už keikimo teisę poetas įgyja
stovėdamas skriaudžiamojo pusėje.
Teresė 1956 metais pagaliau grįžo iš lagerio.
Sukūrė šeimą, o dabar, apsupta šešių žavių vaikaičių, gyvena Šilalėje.
Vienoje jos išleistų poezijos vaikams knygučių rašoma: Teresė yra
labiausiai žinoma kaip poetė, rašanti vaikams. Gerai pažįstanti
vaikų psichologiją, jų požiūrį į gamtą, į juos supantį pasaulį.
Jos eilės žavi ypač jaunuosius skaitytojus eiliavimo lengvumu, žodyno
turtingumu. Štai jos eiliavimo, skirto vaikams, pavyzdys:
Dvi pelytės
Smaližiavo,
Kol Murmiukas
Jas pagavo.
Bėgo gelbėti
Trečia
Visos katino
Pilve.
(Dvi
pelytės)
Bet tuoj pat prasiveržia jaunų dienų pašalas.
Ir jau dramatiškai, bet, suprantama, vaikų kalba išsako savo išgyvenimus:
Už trispalvę
Ir už Vytį
Trėmė Sibiran
Mamytę
- - - - -
Grįžo Laisvė,
Grįš Vytis!
Ilsis Sibire
Mamytė.
(Kūlverstukas)
Visa Teresės poetinė tematika, vertybės, žodžiai
ateina iš ten. Iš pokario senų skriaudų ir neteisybės:
Tebevaikšto požemiuos
Dar gyvas skausmas.
Kankintų, žuvusių
Plevena čia dvasia.
Dairaus po marmuro sales,
Dairaus su baime neramia:
Dairaus po marmuro sales,
Valdžioj tie patys
(Liepsnok,
širdie.
KGB požemiuose)
Teresės poezijoje nėra vietos euforijai, įmantriems
efektams, tik rami ir pasverta išmintis, santūrumas, gal net susitaikymas.
Dvasia ne keršto šaukias,
Tik teisingumo.
(Ten
pat)
Bet grįždami prie minties apie politinių represijų
ilgalaikius padarinius ir sunkių traumų psichologiją, turime
sutikti, kad ir vienos, ir antros poetės kūryboje pastebimas tas
pats sindromas išgyti žaizdoms neleidžiama. Dairaus su baime
neramia, - taip nusakoma dabartinė dvasinė situacija. Praėjo penkiasdešimt
metų, greit penkiolika, kai vėl laisvi, o sielos nepalieka baimė
nerami.
Kaip suderinti pokario pasipriešinimo aukų meninio
pasaulio vaizdinius ir aspiracijas kad ir su dabartiniu M.Ivaškevičiaus
literatūriniu įvaizdžiu, jo disonansais? Tai irgi naujos prievartos
ir smurto formos. Bet, deja, jos yra skatinamos, visokeriopai populiarinamos
valstybiniu lygiu ir tampa neįveikiama priešprieša. Jau nekalbant
apie karingojo ateizmo ir materialistinės filosofijos atviras ciniškas
formas. Visa tai leidžia manyti, kad tais dvasinio teroro veiksmais
vis dar tebesiekiama tų pačių tikslų ir net ta pačia, gal šiek tiek
patobulinta metodika. Kada LR Seime per Kovo 11-osios iškilmes Panevėžio
vyskupas ir disidentas Jonas Kauneckas iš tribūnos skelbė žmonių
dejones apie ne tą Lietuvą, darėsi tikrai neramu. Kyla klausimas
kas gi konkrečiai atsako už tą kultūrinį ir dvasinį mūsų laikų
terorą tautoje? Kas mus privalo ginti ir apsaugoti? Gal mes jau
nebe bendruomenė, gal jau banda? Būdavo, mūsų tautai tragiškais
momentais atsistodavo vyskupas Motiejus Valančius, prezidentas Antanas
Smetona, kun. Juozas Tumas-Vaižgantas, bolševikmečiu mūsų savastį
gynė Jonas Lankutis, Eugenijus Matuzevičius, Justinas Marcinkevičius,
o dabar lyg ir nebėra kam.
Baisiausia, kad ir vėl gudriai visi pratylės.
© 2004 "XXI amžius"
|