Amžinųjų vertybių dalelė
|
Plokščių bažnyčioje gieda
primadona Irena Milkevičiūtė
(dešinėje). Akompanuoja
Eleonora Taškinaitė (kairėje),
viduryje vargonininkė
Stasė Piliutienė
|
|
Porciunkulės atlaidų procesija.
Viduryje klebonas
kun. Antanas Urbanavičius
|
|
Procesijos dalyviai
Švč. Mergelės Marijos Vardo
bažnyčioje
Gedimino JOKŪBAIČIO
nuotraukos
|
|
Atlaidų Sumą aukojęs
kun. dr. Rimas Skinkaitis
|
|
Porciunkulės bažnytėlė
Švč. Mergelės Marijos Angelų
Karalienės bazilikoje prie Asyžiaus
|
|
Porciunkulės atlaidų procesija
|
PLOKŠČIAI. Rugpjūčio 1-ąją čia vyko tradiciniai Porciunkulės
atlaidai. Jie prasidėjo šv. Mišiomis Panemunių regioninio parko
viename iš šlaitų esančioje Šventaduobėje, kurias aukojo klebonas
kun. Antanas Urbanavičius. Į šią vietą pasimelsti prie Švč. Mergelės
Marijos altorėlio ir atsigaivinti šaltinio vandeniu žmonės užsuka
ne tik per atlaidus. Čia rengiamos poezijos šventės, atvyksta maldininkai,
poilsiautojai, o kartą per metus, Porciunkulės atlaidų rytą, aukojamos
šv.Mišios.
Paskui atlaidai vyksta Švč. Mergelės Marijos Vardo bažnyčioje. Votyvos šv. Mišias aukojo kaimyninės Gelgaudiškio parapijos klebonas kun. Alfredas Nėnius. Prasmingame tos dienos skaitiniams ir Evangelijai pritaikytame pamoksle kun. A.Nėnius aiškino, kokia yra svarbi Amžinybė ir nieko neverta tuštybė, kurios nevengia garbinti mūsų laikų žmonės. Begalinis turto vaikymasis nesirūpinant dvasiniais dalykais neatveria kelio į amžinąjį gyvenimą po mirties.
Po Votyvos tradiciškai šv. Mišias prie šoninio Šv. Antano altoriaus aukojo Plokščių klebonas. O Sumą jau kelintus metus iš eilės čia aukojo ir pamokslą sakė svečias iš Marijampolės, Vilkaviškio vyskupijos palaimintojo arkivyskupo Jurgio Matulaičio kunigų seminarijos prefektas kun. dr. Rimas Skinkaitis (jo pamokslą spausdiname atskirai).
Porciunkulės dieną, rugpjūčio 2-ąją, visi pasaulio katalikai, įvykdę atlaidams gauti nustatytas sąlygas, bet kurioje bažnyčioje gali pelnyti visuotinius atlaidus. Dar 1216 metais šv. Pranciškus iš popiežiaus Honorijaus III išprašė malonę, kad tikintieji, atlikę išpažintį, lankydami jo 1209 metais atstatytą Porciunkulės bažnytėlę pelnytų visuotinius atlaidus. Iš pradžių jie buvo suteikiami tik ten ir tik kartą per metus, per Švč. Mergelės Marijos Angelų Karalienės šventę rugpjūčio 2-ąją, vėliau visose pranciškonų bažnyčiose ir visada, kad ir kada tik apsilankytum Porciunkulės bažnyčioje. Italijoje, ypač Asyžiuje, ši diena vadinama atleidimo švente. Lietuvoje Porciunkulės atlaidai mažai kur švenčiami, bet ši diena ir šių laikų žmogui primena Dievo gailestingumą bei malonę, ragina žengti atsivertimo keliu. Todėl bent Plokščiuose per šiuos atlaidus daug žmonių atlieka išpažintį, dar daugiau priima šv. Komuniją.
Jau įprasta, kad tą dieną bažnyčioje gieda koks nors profesionalus solistas. Klebonas kun. A.Urbanavičius mano, kad ir provincijos žmonėms reikia aukšto meninio lygio koncertų, į kuriuos jie retai kada tegali nuvykti, todėl jis vis pakviečia į atlaidus pagiedoti ką nors iš profesionalų. Švč. Mergelės Marijos Vardo bažnyčioje jau giedojo solistai Rita Preikšaitė, Algimantas Barniškis, Juozas Janušaitis, o šiemet atvyko net primadona Irena Milkevičiūtė. Klebonas ją pavadino geriausia Lietuvos soliste, garsia, bet ne išdidžia, nes nepasididžiavo atvykti į nedidelę provincijos bažnyčią. Beje, I.Milkevičiūtė kažkada kartu mokėsi su Plokščių vargonininke Stase Piliutiene, todėl joms buvo malonu tuos laikus prisiminti. O giedojo garsioji solistė tikrai įspūdingai, jos giesmių aidas užpildė kiekvieną bažnyčios kampelį. Solistei akompanavo Eleonora Taškinaitė. Girdėjau žmones kalbant, kad tokio giedojimo jiems dar netekę klausytis, o ši bažnyčia, ko gero, buvusi per maža I.Milkevičiūtės giesmėms. Pati solistė XXI amžiui sakė mielai giedanti ir provincijos bažnyčiose, jai kaimo žmonės artimi ir malonūs. O vaikystėje ilgai vasarodavusi Dzūkijoje pas senelius, todėl visada jaučianti ilgesį kaimui.
Romas BACEVIČIUS
Turtas žmogui, o ne žmogus turtui
Tuštybių tuštybė ir viskas tuštybė. Keistai nuskamba
šie Šventojo Rašto žodžiai pasaulyje, kuris yra be galo dinamiškas,
vystosi ir modernėja, vis daugiau gamina bei vartoja, kuris daro
viską, kad būtų gyvenama sočiau ir patogiau, kad kiek galima daugiau
turėtume. Sakoma, kad pinigai atveria visas duris: turi pinigų
turi visko, neturi pinigų negali nieko. Visais laikais žmogus
manė, kad jo gyvenimas priklauso ne nuo to, kas jis yra, bet nuo
to, ką jis turi. Jei turėsiu pinigų, užimsiu geresnes pareigas,
turėsiu geresnį darbą, mane galbūt labiau mylės ir gerbs, manęs
bijos, aš galėsiu pasirūpinti savo ateitimi, sveikata ir t.t. Deja,
gyvenimas rodo ką kita. Labai dažnai turtas ne tik neapsaugo nuo
ligų ir skausmo, neišgelbsti nuo mirties, bet ir taip laukto džiaugsmo
neatneša. Didelis turtas neretai gyvenimą paverčia pragaru. Nesutikau
žmogaus, kuris, būdamas labai turtingas, spindėtų ramybe ir džiaugsmu.
Galbūt ne vienas pamanysite, kad Bažnyčia vėl kalba prieš turtą,
pinigus, esą tai blogai ir to nereikia. Ne, Jėzus nesmerkė turto
ar materialinių gėrybių, nelaikė nuodėme ar blogiu pinigų. Jis leidžia
suprasti, kad blogis ar gėris glūdi ne piniguose ar jų kiekyje,
o žmogaus požiūryje į turtą, į medžiagines gėrybes.
Taigi visa esmė yra mūsų vertinimas. Materialinės
vertybės yra geros, būtinos ir reikalingos, kad žmogus galėtų normaliai
ir padoriai gyventi. Žmogui reikia pinigų, kad jis turėtų už ką
įsigyti sau deramą pastogę, rūbų, sočiai maitintis, nusipirkti knygą,
pakeliauti, būti ir jaustis visaverčiu žmogumi. Blogai žmogui gyventi
jaučiant nuolatinę stoką, kai nėra elementarių buitinių sąlygų,
būti pasmerktam vegetuoti, kai pažeidžiamas jo orumas. Skurdas veda
prie degradavimo ir asocialumo, nužmogėjimo. Yra didžiulė nuodėmė,
kai žmogui duoda darbą, bet jį išnaudoja, nesirūpina sukurti jam
padorias darbo sąlygas, nemoka prideramo atlyginimo. Tai yra nusikaltimas
žmogiškumui. Skurdas dažnai tampa nužmoginimo ir degradavimo priežastimi.
Tačiau šiandien ne mažiau svarbi ir kita tiesa:
turtas yra žmogui, o ne žmogus turtui. Turtas turi padėti augti
ir bręsti žmogaus dvasiniam pasauliui, formuotis jam kaip Dievo
ženklu pažymėtai asmenybei, o ne paversti pinigų darymo mašina ir
jų garbintoju. Jo žodis pabrėžia, kad nors turtas yra geras ir reikalingas,
bet negalima jo sureikšminti, pervertinti, suabsoliutinti ir sudievinti,
supainioti, medžiagos ir turto pastatyti į pirmą vietą, nustumiant
dvasinius dalykus į pakraštį. Negalima pasiduoti iliuzijai, kad
turtas tai viskas, tarsi naujas Dievas, nuo kurio priklauso mano
laiminga ateitis. Toks požiūris tai dvasinė liga. Ji vadinama
godumu. Todėl Jėzus, matydamas šio viruso pavojų, atėjo į pasaulį
kaip tas, kuris gydo egoizmo, godumo ir savimeilės sužeistą žmogaus
širdį. Ir padeda nukreipti mūsų žvilgsnį teisinga vertybių linkme.
Šiandien visuomenė skatina žmogų jaustis ir
būti pasaulio centru, rūpintis, mylėti ir gyventi visų pirma dėl
savęs. Tai yra šių dienų materialaus pasaulio šūkis. Jėzus parodo,
jog tokia mąstysena tai lyg narkotikai, savotiškas vėžys, kuris
deformuoja, griauna ir galiausiai sužlugdo žmogų kaip dvasinę asmenybę.
Jėzus nori, kad mes pastebėtume ir vertintume žmogų, greta ir šalia
mūsų esantį. Didžiausia vertybė yra žmogus Dievo paveikslas ir
panašumas. Turbūt prisimenate Viešpaties žodžius: Ką padarėte vienam
iš mažiausių mano brolių, man padarėte, todėl visa, kas padaroma
žmogui, pačiam Dievui padaroma, ir tas turi amžinąją išliekamąją
vertę. Šiandien Dievo žodis pateikia turto kaupimo ir pelningos
investicijos modelį. Jei gyveni tik sau ir tik dėl savęs, esi panašus
į vasarinę lauko gėlę, gražus ir laimingas, kol tavęs nepalietė
mirties šalna. Vasarai pasibaigus tavęs nebelieka, tik pelėsiai.
Jei visas tavo dėmesys, viltys ir pastangos buvo nukreipti į turtą,
tai buvo iliuzija, kuri vieną dieną žlugs kartu su mirtimi. Ir tavo
gyvenimas pasirodys buvęs tuščias, nes akcentai buvo dedami ne ten.
Ir išliks tik tai, ką tu pasidaliji su kitu žmogumi, ką tu išdalini,
atiduodi ar padovanoji. Tik tai nepraeis ir nepranyks, tai bus derlius,
supiltas į Amžinybės aruodą. Darydamas gera, gyvendamas taip, kad
tavo turtas ir sugebėjimai padėtų gražiau ir šviesiau gyventi kitiems,
tu savo turtą investuoji į Dievo banką, kuris ne tik amžinas ir
niekada nebankrutuos, bet atneš tokias palūkanas, kad laimingas
būsi visą Amžinybę.
Šv. Pranciškus Asyžietis, kurio šventę šiandien
švenčiame, yra gražiausias tokio gyvenimo pavyzdys. Jis taip pat
suprato, kad gyvenime nėra nieko tvirto ir pastovaus, viskas keičiasi
ir praeina, viskas silpna. Net pinigai. Jis suprato, kad yra tik
vienas stabilus ir patikimas amžinas ir nepraeinantis pagrindas
tai Viešpats žmogišku veidu. Štai šv. Pranciškus Asyžietis, būdamas
turtingo pirklio sūnus, turėdamas užtikrintą ateitį, pakeitė savo
gyvenimo kryptį. Jis paliko visus turtus ir gyvenimą paskyrė dvasiniams
dalykams. Jis tampa mažųjų tėvu ir brolių mokytoju, neturto propaguotoju
ir skleidėju, dvasinių vertybių dalytoju. Šiandieninė šventė Porciunkule
išvertus iš italų kalbos reiškia dalelę. Šitas mažas silpnas žmogus
tapo dieviško gerumo, meilės ir amžinų dalykų dalele ne tik anuo
metu švietusia, bet ir šių dienų pasauliui. Šv. Pranciškus tampa
dvasinių vertybių žibintu, jau 800 metų šviečiančiu ir žavinčiu
pasaulį, jį myli ne tik katalikai, bet ir kiti krikščionys. Dvasiniai
dalykai praturtina žmogų ir padaro jį nemirtingą ir amžinai gražų.
Dievas, norėdamas, kad ir mes turėtume tokią ateitį, būtume amžini
ir gražūs, laimingi ir šviesūs, mums įspėdamas kalba, kad nepainiotume
vertybių ir prioritetų, kad nepasirinktumėm stabų, negyventume iliuzijomis,
kurios vieną dieną žlugs ir mes liksime apvilti. Bažnyčia iškelia
išmintingus žmones, šventuosius, tokius kaip šv. Pranciškų Asyžietį,
kad mes matytume, jog šventieji nėra nenormalūs žmonės, kad jie
visai normalūs, tačiau teisingai investavę ir ta investicija juos
padarė iškilius. Todėl nedarykime kvailystės nelaikykime pinigo
ar turto dievu. Tai iliuzija, kurią niekais paverčia mirtis. Visa,
ką turime ir sukaupiame, tebus priemonė didesnei ir glaudesnei mūsų
bendrystei su Dievu ir su kitu žmogumi. Štai tik tada žmogus galės
išgyventi tikrą džiaugsmą čia, žemėje, ir jo pilnatvę Amžinybėje.
Kun. dr. Rimas Skinkaitis
Pamokslas pasakytas Plokščių Švč. Mergelės
Marijos Vardo
bažnyčioje rugpjūčio 1 dieną.
© 2004 "XXI amžius"
|