Gyvenu su Lietuva širdyje
Benjaminas ŽULYS
|
Kun. Augustinas Steigvilas, MIC
|
Išsiskyrimas 1944-aisiais...
Tą popietę XXI amžiaus redakcijos duris pravėrė
kun. Augustinas Steigvilas, į Lietuvą atvykęs net iš tolimosios
Argentinos. Jis ištiesia ranką ir pasisako esąs tėvas Augustinas,
vadinasi, - ir vienuolis. Netrukus iš vidinės tamsaus švarko kišenės
išima lietuvišką pasą ir atvertęs padeda jį ant stalo. Jame parašyta:
Steigvilas Augustinas. Dvasingo veido, ramus, inteligentiškas, kalbąs
gražia, taisyklinga lietuvių kalba. O juk Lietuvą jis paliko dar
būdamas dvidešimtmetis Telšių kunigų seminarijos klierikas, 1944-aisiais,
kai vokiečių Tigrai spruko nuo rusų tankų, kurie Lietuvai irgi
nieko gero neatnešė. Tad nesunku suvokti, kad kunigo A. Steigvilo
gyvenimą ženklina aštuonios dešimtys metų. Nepasakysi, kad jam tiek
yra, tik nesunkiai suvoksi, kad, daug metų gyvendamas ne vienoje
užsienio valstybėje, nepamiršo savo gimtosios kalbos, nesusvetimėjo.
Nors gerai moka vokiečių, italų, ispanų, portugalų kalbas, skaito
ir susikalba angliškai, prancūziškai ir, be abejo, lotyniškai. Dabar
gyvena Argentinoje (turi šios šalies pilietybę), dideliame Rozarijo
mieste. (Simboliška, kad Rozarijas lietuviškai reiškia - rožančius,
rožinys.)
Lietuvoje jis lankėsi prieš penkerius metus, dabar
vėl įveikė apie keturiolika tūkstančių kilometrų, kad pabūtų tėvų
ir senelių žemėje, kuri jam išliks pati brangiausia ir artimiausia.
Tėvas Augustinas tarsi rožinio karoliukus narsto
prabėgusius metus, dešimtmečius Lietuvoje ir svetur. Viską prisimena
taip smulkiai, tarsi visi įvykiai būtų dėjęsi visai neseniai, nurodo
ne vien metus, mėnesius ir dienas, bet ir kone valandas. Šį tą pasvarsto,
pakomentuoja, pasako savo nuomonę, pasidžiaugia, retsykiais atsidūsta.
Tik netaria nė vieno pikto ar pagiežingo žodžio, tarsi praeityje
nebūtų sunkių dienų anksčiau ar dabartinėje jo gimtojoje šalyje.
Savo mintis tėvas Augustinas telkia į dvasingumą, gailestingumą,
artimo meilę. Šios savybės jį lydi nuo jaunų dienų. Be abejo, tam
įtakos turėjo dorovinis, katalikiškas auklėjimas šeimoje. Tėvai
Pranas ir Barbora nebuvo turtuoliai. Švėkšnos kaime turėjo penkis
hektarus žemės, dar arklį, karvę, avį, kiaulių. Reikėjo šiaip taip
manytis, nes šeima buvo nemaža - be šeimininkų, dar trys vaikai.
Todėl per metus užaugindavo dar vieną arklį, jį parduodavo - ir
jau 500 litų į valstiečio kišenę. Dar kitaip ūkiškai sukdavosi.
Gimnazijoje Augustinas mokėsi labai gerai, todėl mokestis už mokslą
buvo sumažintas perpus. Po to - Telšių kunigų seminarija. Į ją jaunuolis
ėjo, kaip tais laikais kai kada būdavo, ne raginamas tėvų ar giminių,
o savo noru, išankstine nuostata, skatinamas dvasinio pašaukimo,
su atida bei atsakomybe žvelgdamas į gyvenimą.
Telšių kunigų seminarijoje praėjo vos dveji metai.
Lietuvoje kai kur dar buvo vokiečiai, bet tai jau buvo paskutinės
jų dienos mūsų krašte - į Lietuvą jau ėjo sovietų tankai. Tada Telšių
gimnazijos kapelionas kun. Jonas Kučingis patarė jaunuoliui trauktis
į Vakarus, nes jis tikriausiai neblogai žinojęs sovietų tvarką,
jų požiūrį į Bažnyčią. Ir Augustinas drauge su savo bendraminčiu
klieriku Petru Girčiumi išėjo. Tai buvo 1944-ųjų spalio 8 d. Atsisveikindamas
su savo tėvu, Augustinas pasakęs, kad išeina trumpam, gal iki šv.
Kalėdų. Bet tarsi nujausdamas, tėvas liūdnai atsakęs, kad skiriasi
tikriausiai iki Amžinybės. Taip ir atsitiko... Po keturių valandų
nuo atsisveikinimo gimtinėje jau žlegėjo sovietų tankų vikšrai.
Pėsčiomis, traukiniais, kitaip abu klierikai pasiekė
Lenkiją, Bavariją Vokietijoje, po kurio laiko įstojo ir baigė kunigų
seminariją. Vienerius metus kunigavo vokiškoje parapijoje, vėliau
kelerius - lietuvių išeivių stovyklose, nes jose taip pat labai
reikėjo dvasingo, paguodžiančio žodžio. Tuo laikotarpiu šiose stovyklose
ėmė lankytis sovietiniai pareigūnai. Jie patarinėjo, ragindami grįžti
lietuvius į savo gimtą šalį, žadėdami, kad ten jų laukia labai geras
gyvenimas, esą jiems ten būsią gerai. Antai prancūzai jau grįžtą
į Prancūziją, tad ir lietuviai galėtų pasekti jų pavyzdžiu. Tik
tie sovietiniai propagandininkai nepaminėjo, kad prancūzai grįžta
į Prancūziją, o lietuvių laukia sovietų okupuota Lietuva. Ne vienas
lietuvis jau neblogai žinojo, kas yra Sibiro tremtys, kita sovietinė
tikrovė. Apie tai vėliau neapdairiai savo laiškuose į Vokietiją
Augustinui iš Lietuvos rašė jo sesuo Aldona - už tai ji turėjo kentėti
Sibiro gulaguose.
Beje, tėvas Augustinas neblogai prisimena pokario
Vokietiją. Tai buvo karo sugriauta, nuniokota šalis, visur tvyrojo
griuvėsių skeletai, žiojėjo bombų išraustos duobės. Bet vokiečių
tauta nepuolė į neviltį, o sparčiai ėmėsi atstatomųjų darbų. Paprasti
vokiečiai, darbininkai, inteligentai, kiekvieną dieną po dvi valandas
nemokamai dirbo įvairiuose darbo baruose. Ne atmestinai, o sąžiningai,
nes žinojo, kad dirba sau ir savo vaikų ateičiai. Tėvas Augustinas
nešykšti gero žodžio, kad kone per penkerius metus Vokietija buvo
atstatyta. Kun. A.Steigvilas su pagarba atsiliepia apie vieną vokietį
vyskupą Migel Rakl, padėjusį pabėgėliams: Tai buvo šventas žmogus!
Šaukė tikėjimas ir lietuvybė
Bet Vokietijoje kun. A. Steigvilas ilgai neužsibuvo.
Jis vyksta į Romą toliau augti, tobulėti. Ten, Kunigų kolegijoje,
susipažįsta su būsimu žymiu Šventojo Sosto diplomatu, būsimuoju
kardinolu Audriumi Juozu Bačkiu. Su juo praleista ne viena turininga,
dvasingumo kupina valanda. Romoje aplankęs Švč. Mergelės Marijos
Nekaltai Pradėtosios vardo vienuoliją, arba, trumpiau sakant - Marijonų
vienuolių bendruomenę, jaunas kunigas susipažįsta su kunigu Albinu,
kuris patarė ir Augustinui stoti į šią vienuolių bendruomenę. Kun.
A. Steigvilą sudomino ir patraukė, kad pagrindinis vienuolijos tikslas
pagal 1930 metais popiežiaus Pijaus XI patvirtintus šios bendruomenės
įstatus yra dėl Dievo ir artimo meilės visomis jėgomis, įvairiais
būdais pasiaukoti kitų išganymui, tobulinimui, ugdant mokslą, sielovadą,
misijas, draugijas, per maldas teikti pagalbą sieloms skaistykloje.
Aukščiausio idealo marijonai siekia per Mariją. Tad ir Augustinas
įstojo į Marijonų vienuoliją, tuo dar labiau sutvirtindamas savo
tarnystę Dievui ir žmonėms.
Toji tarnystė - tolesnis kelias į lietuvių širdis.
Vėl kelionė, šiuokart į Argentiną. Mat dar 1923-iaisiais ir vėlesniais
metais į šią šalį iš Lietuvos atvyko daug lietuvių. Jie įsikūrė
Buenos Aires, Avellaneda, kitose vietovėse, buvo katalikai, o savų
lietuvių kunigų neturėjo. Kiek vėliau kunigai vienuoliai marijonai
Avellanedos mieste įkūrė Aušros Vartų parapiją, pastatė bažnyčią,
o Rozarijo mieste iškilo Šv.Kazimiero bažnyčia. Šiuose ir kituose
katalikiškos veiklos baruose reiškėsi kunigai marijonai J.Jakaitis,
A.Andriušis, K.Vengris.
Dabar visoje Argentinoje tik jis vienas iš vienuolių
marijonų yra lietuvis. Tai šiek tiek apsunkina jo veiklą, nes vien
Rozarijo mieste yra nemažai lietuvių kilmės gyventojų. Tik, deja,
- čia garbusis svečias trumpam susimąsto - iš jų lietuviškai kalba
ne itin daug. Tai būdingas daugelio mūsų tautiečių, ypač jaunimo,
gyvenančių kitose šalyse, bruožas. Rozarijuje yra 50 parapijų, iš
kurių viena - marijonų. Džiugina tai, kad apie 80-90 proc. visų
gyventojų - katalikai. Marijonų parapiją aptarnauja keturi kunigai
marijonų vienuoliai, tarp kurių ir jis, lietuvis. O vienu metu,
apie 1960-uosius, lietuvių buvo aštuoni. Vieni išėjo į Amžinybę,
kiti išvyko...
Garbusis svečias pasakoja ir apie tai, kad prieškario
laikais Argentinoje gyvavo ne viena bolševikinės pakraipos lietuvių
organizacija, leido savo laikraščius. Nepasiklydusieji kairiųjų
propagandoje lietuviai steigė savo draugijas, būrė tautinius meno
kolektyvus tiek bažnytinėje, tiek pasaulietinėje aplinkoje. Imta
leisti lietuvišką katalikišką spaudą. Vieno tokio leidinio - katalikiško
laikraščio Laikas redaktoriumi daug metų buvo kun. A.Steigvilas.
Leidinys buvo ryški atsvara bolševikinėms pseudoidėjoms. Argentinoje,
kaip ir daugelyje kitų šalių, kairumo liga persirgta, klydusieji,
kaip sakoma, atsikando. Laikraštis Laikas ėjo iki 2002 metų. Neliko
rėmėjų, skaitytojų, - ramiai sako svečias. - Didieji vietos leidiniai
ispanų kalba, apie 50 televizijos kanalų, kurių laidose apstu smurto,
prievartos ir sekso, padarė savo... Kunigui skaudu ir tai, kad
valstybinėse Argentinos mokyklose nėra nei tikybos, nei etikos pamokų,
tad jose mokiniai auklėjami be religijos. Viena išeitis - privačios
katalikiškos mokyklos, bet jų neremia valstybė. Nemaža viltis -
tėvai, jų dora, katalikiškas nusiteikimas. Nors ne vien tai. Rozarijuje
veikia misionierių grupė. Jos nariai lankosi namuose ir klausia,
ar jų šeimininkai nenorėtų, kad jų namai būtų palaiminti. Ir kunigas
A. Steigvilas eina, laimina, pats ieško norinčiųjų priimti jį su
Dievo žodžiu širdyje.
Lietuvos nepamiršta
Be to, Argentinoje veikia Lietuvių organizacijų
ir spaudos (ALOS) taryba, o tėvas Augustinas yra šios tarybos sekretorius.
Joje yra Lietuvių centras, Lietuvių susivienijimas, Mindaugo,
Nemuno draugijos. ALOS taryba vienija per 1900 narių. Kiekviena
draugija numatytą dieną rengia vakarėlius, pažymi lietuvių tautines,
religines šventes ir pan. Dar yra Argentinos jaunimo sąjunga, tik
joje labiau kalbama ispaniškai nei lietuviškai. Gerai nors tiek,
kad ir šioje bendruomenėje prisimenamos tėvų, senelių tradicijos.
O kartą per metus Argentinos, Urugvajaus ir Brazilijos lietuviškos
bendruomenės jau suvažiuoja į savo bendrus kongresus. Brazilijos
lietuviai dviem - lietuvių ir portugalų - kalbomis dukart per mėnesį
leidžia spalvotą leidinį Mūsų Lietuva. Tad negalima sakyti, kad
Argentinoje ar kitoje tolimoje šalyje lietuviai neužsiima lietuviška
veikla, kad jiems nerūpi tėvų žemė ir tradicijos. Antai pasaulietis
Serafimas Juknavičius vedė radijo laidas Padėti išlaisvinti Lietuvą,
nuveikė kitų patriotinių darbų. O tokių tautiečių - kunigų ir pasauliečių
- anapus vandenynų buvo ir tebėra nemažai.
Pagrįstas klausimas svečiui - kaip apskritai Argentinoje
gyvena žmonės? Juk televizijos ekranuose matome daug gražių vaizdų,
įspūdingų pastatų, besišypsančių veidų, linksmų renginių... Tėvas
Augustinas pasakoja, kad, kaip dažnoje šalyje, taip ir Argentinoje,
yra savų problemų, rūpesčių, sunkumų. Pavyzdžiui, net 15 proc. darbingo
amžiaus gyventojų yra bedarbiai. Vidurinioji klasė ištirpusi, liko
tik turtingieji ir vargšai. Paplitęs šeimų gyvenimas susidėjus,
be valstybinės registracijos ir Santuokos sakramento. Šeimos kaip
įmanydamos kabinasi į gyvenimą, jos dažniausiai yra mažos, stengiasi
vaikus išleisti į mokslus. Parapijoje, kurioje gyvena tėvas Augustinas,
apie 200 neturtingų tėvų vaikų gauna nemokamus pietus. Lėšų tam
skiria vietos valdžia - tai geras humaniškumo ženklas. Kun. A. Steigvilas
vis pabrėžia gailestingumą, per kurį dera siekti teisingumo, kitų
dorovinių vertybių. Svečias pabrėžia, kad Argentinoje lietuviai
yra gerbiami, jie turi gerą vardą, nes yra darbštūs, pareigingi,
žiūri savo darbo, šeimos. Didžiuma lietuvių turi savo nuosavus namus,
gyvena pasiturinčiai.
Į Lietuvos ateitį garbusis kunigas vienuolis žvelgia
su viltimi. Gyvenau ir gyvenu su Dievu ir Lietuva širdyje, - trumpai
apibendrina savo požiūrį į gimtąją šalį pašnekovas. Lankydamasis
Lietuvoje, jis pastebėjęs, kad ji materialiai atsigauna, aišku,
kad ateityje čia žmonės gyvens dar geriau. Dabar Lietuvai reikia,
jo žodžiais tariant, dvasinio maisto. Tolimoje Rozarijoje yra Lietuvos
globėjo Šv. Kazimiero bažnyčia. Atvykęs į Kauną, jis taip pat aplankė
Aleksote veikiančią Šv. Kazimiero bažnyčią, joje pasakė ne vieną
pamokslą. Kun. A.Steigvilas prisiminė, kad Argentinoje veikia Mažųjų
sielų legiono bendruomenės, skatinančios gerumą, gailestingumą.
Tokio susivienijimo reikėtų ir Lietuvoje, nes gerumo niekad nebus
per daug. Savo atvykimo į Lietuvą metu kun. A.Steigvilas irgi siekė
įkurti tokį legioną.
Lietuvoje jis turi neatidėliotinų reikalų vienoje
ir kitoje parapijoje, kai kuriuose miestuose. Reikia pabūti ir su
giminėmis, pabendrauti su kitais žmonėmis.
Nors ilgą laiką būdamas labai toli, kun. A.Steigvilas
regi Lietuvą tarsi iš visai arti, visą laiką domėjosi ir toliau
aktyviai domisi jos žmonėmis, visu gyvenimu, kremtasi, džiaugiasi.
Įdomu tai, kad nuo pat pirmų užsieniuose praleistų dienų iki šiol
jis rašo dienoraštį. Tai, be jokios abejonės, yra vertingas darbas,
kuris atspindi ne vien keliones po pasaulį, bet ir nušviečia lietuvių
tautos išlikimo raidą užsienio šalyse.
Maždaug po pusantrų metų kunigas A.Steigvilas
vėl ketina aplankyti Lietuvą.
Ričardo ŠAKNIO nuotrauka
© 2004 "XXI amžius"
|