Bendruomenėse
Sodiečiai neina į dėl grožio pastatytas stoteles
Genovaitė Baliukonytė,
Justinas Mažeika
|
Alovės kaimo gyventojai norėjo
stotelės buvusioje vietoje,
kur daug sodybų, bet kelininkai
jai vietos čia nerado
|
|
Į naująją stotelę
su autopavilijonu prie
prokuroro sodybų kaimiečiai neina
|
|
Naujas stoteles ir autopaviljonus
užkėlė ant kalno,
bet keleivių jos nesulaukia
|
|
Spalio mėnesį autopaviljono
čia dar nebuvo, bet buvo
aišku, kad vieta nesaugi
|
|
Naujos miestiečių vilos
dygsta ant Alovės ežero kranto
|
|
Čia, kur baigiasi asfaltas,
buvo Raudonosios Alovės kaimo
stotelė. Kelių šimtų metrų
atkarpai iki kryžkelės
su Švabalaukio kaimu lėšų
savivaldybei pristigo.
Iš pamiškėje esančių sodybų
dabar iki autobuso stotelės
apie pora kilometrų
|
Lapkričio pabaigoje baigta kelio AlovėIlgai
rekonstrukcija 8,488 km ilgio žvyrkelis tapo plentu, kainavusiu
3282370,44 Lt. Didžioji dalis lėšų 3134663,77 Lt gauta iš Europos
Sąjungos struktūrinių fondų, o 147706,67 Lt skyrė Alytaus rajono
savivaldybė. Projektavimo darbus atliko Vilniaus įmonė UAB Plentprojektas,
kelio rekonstrukcijos Alytaus įmonė UAB Parama, techninę priežiūrą
vykdė UAB Statybų strategija. Deja, ne visų kaimų gyventojai apsidžiaugė
pamatę, kad iš buvusių septynių stotelių liko tik keturios, o ir
tos įrengtos ten, kur beveik nebūna keleivių.
Dėl prasto kelio buvo užkampiu
Alovės miestelis ir du Alovės pavadinimą turintys
kaimai Alovės kaimo gyvenvietė ir Raudonosios Alovės kaimas
įsikūrę aplink Alovės ežerą ir 1520 km atstumu nutolę į pietryčius
nuo Alytaus rajono centro. Manoma, kad jau 1697 metais Alovėje buvo
bažnyčia. 1802 metais dvaro savininkas J. K. Gediminas pastatė naują
medinę Švenčiausios Trejybės bažnyčią. XIX amžiuje dabartinės Alovės
valdas sudarė Gediminams, Ratautams ir kitiems savininkams priklausantis
bažnytkaimis, keturi dvarai ir septyni kaimai. Vienas palivarkas
buvo pavadintas Baltąja Alove (dėl ten buvusių baltų dvaro rūmų),
o kitas dėl jame esančio raudonų plytų svirno Raudonąja Alove.
Alovė su aplink ja esančia nemaža teritorija nuo
XIX a. antros pusės iki XX a. pirmosios pusės buvo valsčiaus, vėliau
apylinkės, o šiuo metu seniūnijos centras. Tačiau dėl prasto kelio
aplink Alovės ežerą gyvenantys kaimiečiai jautėsi gyveną tarsi užkampyje
(nuo Alytus Vilnius plento iki kolūkio centro Alovės miestelyje
kelias buvo išasfaltuotas dar kolūkio laikais). Apie likusios kelio
dalies AlovėIlgai rekonstravimą ir būsimą plentą pradėta kalbėti
prieš kelerius metus. Tačiau, pasak aloviškių, kelininkai parausė,
palygino, nuvertė kai kurių stotelių ženklus ir pradingo. Todėl
kai šių metų pradžioje vėl pasirodė kelininkų mašinos ir Alovės
kaimo gyvenvietėje ėmė kasti smėlį, žmonėms sugrįžo viltis, kad
šįkart jie galbūt tikrai turės geresnį kelią. Kodėl kelias atsirado
tik šiemet, stebėtis labai nereikia... Artėja rinkimai į savivaldybes,
o rajono savivaldybėje administracijos direktoriaus postą užima
buvusio Alovės kolūkio pirmininko sūnus Aurimas Truncė. Tačiau pats
direktorius, matyt, nesidomėjo nei kaip kelininkai kelią rekonstruoja,
nei kur ir kiek stotelių rengia.
Autopaviljonai ne ten, kur reikia
Taigi išėjo taip, kad po kelio rekonstrukcijos
beliko keturios stotelės vietoj buvusių septynių, o ir tos nepatogiose
vietose. Dvi stotelės išdygo Alovės ir Raudonosios Alovės kaimo
sankirtoje, įkalnėje, kažkodėl šalia prokuroro namų. Kitos dvi naujos
Kudariškių kaime. Stotelės įrengtos su autopaviljonais abiejose
kelio pusėse tiek vykstant į Alytų, tiek į Ilgus. Jeigu stotelės
būtų įrengtos ne stačiose įkalnėse ir jų būtų penkios, gyventojai
būtų tik džiaugęsi. Deja, Švabalaukio ir Akalyčios kaimo gyventojai
užprotestavo neisią dar puskilometrio iki prokuroro namų, nes ir
taip iki stotelės sukaria apie 23 km. Nelipa į kalną ir Alovės
kaimo gyventojai. Taigi abi naujos stotelės laukia nesulaukia keleivių.
Pasak kaimiečių, į Ilgus apskritai retai kas iš kaimų važiuoja,
o štai laukiantys į Alytų buvusiose stotelėse vis dar turi stypsoti
šaltyje ir vėjyje. Mat kelininkai beveik po 1520 tūkst. Lt kainavusius
autopaviljonus (iš viso per 30 tūkst. Lt tikrosios kainos taip
ir nepavyko sužinoti: anot vilniškio projektuotojo, tai komercinė
paslaptis, o Alytaus komunalininkai ją kukliai nutylėjo) pastatė
ne žmonėms laukti, o netoli Alovės ir Kudariškių ežerų paplūdimių.
Taigi, naujos keleiviams patogesnės stotelės atsirado ne ten, kur
didžiausias gyventojų susitelkimas ar susikerta kaimų keliai, o
šalia kaimo turtuolių namų. Matyt, kelininkai pasižiūrėjo, kieno
trobos gražiausios, ir tose vietose stoteles pastatė. Bet kad šių
namų savininkai ratuoti ir autobusais nevažinėja, traukdama per
dantį kelininkus teigė senojoje Alovės kaimo vietoje autobuso laukianti
pensininkė. Nesuprasi kam žmonėms ar dėl grožio jie tas stoteles
stato?.. stebėjosi kita moteris, išlipanti senojoje Raudonosios
Alovės kaimo stotelėje, buvusioje šalia dvaro pastatų. Argi jiems
žmonės rūpi? Jie visai nesistengia, kad žmonės būtų geriau, apgailestavo
ir minėtą vietovę aptarnaujančios UAB Busota vairuotojai. Įrengtos
jos stačiose įkalnėse. Ar tie, kurie projektavo bent pagalvojo,
kaip čia galėsime įvažiuoti ir sustoti žiemą, kai kelias slidus?
Juk užmiesčio kelių niekas dažnai nevalo. Žinom, kad pažeidinėjame
taisykles, bet ką daryti? Mūsų vairuotojai atsižvelgia į žmonių
pageidavimus ir stoja ten, kur ir anksčiau, juolab kad maršruto
mums niekas nepakeitė. Jis tebėra toks, koks ir buvo su septyniomis
stotelėmis. Jo savavališkai mes nesudarinėjome, viskas buvo seniai
suderinta rajono savivaldybėje. Tos pačios stotelės vietos likę
dar nuo sovietmečio, žmonės prie jų pripratę, teigė autobuso
firmos savininkė Ramunė Micevičienė.
Kaip paaiškėjo, Alytaus rajono valdininkai visai
nesidomėjo nei kur buvo senosios stotelės, nei kiek jų buvo. Tik
pradėjus šiuo reikalu intensyviai domėtis redakcijai, po pusantro
mėnesio, kai visi kelio rekonstravimo darbai jau buvo baigti ir
autopaviljonai sustatyti (pirmieji klausimai dėl stotelių valdininkams
buvo išsiųsti dar spalio viduryje, kai dar galima buvo klaidas ištaisyti),
gavome atsakymą. Valdininkas teigia, kad bus įrengtos ir pamirštos
stotelės. Kelyje Alovė Ilgai yra numatytos ir suprojektuotos
keturios autobusų stotelės su autopaviljonais (Alovės ir Kudariškių
k. sustojimai). Tiek jų ir įrengta. Kiti sustojimai Transformatorinė,
Raudonoji Alovė ir Dobrovolė bus be autopaviljonų, o tik su autobusų
sustojimo ženklais. Stotelių vietos buvo parenkamos arba buvusiose,
ar arti buvusios stotelės, vadovaujantis projektavimą reglamentuojančiais
norminiais aktais įvertinus saugaus eismo sąlygas (vietos buvo derinamos
su visomis kontroliuojančiomis institucijomis, stotelės negali būti
įrengiamos sankryžose). <...> Perkėlus stotelę į kitą vietą
Raudonosios Alovės kaime atstumas pailgėjo 200300 metrų), elektroniniu
paštu redakcijai atsiųstame laiške teigia Alytaus rajono savivaldybės
administracijos Komunalinio ūkio skyriaus vedėjas Raimondas Sodaitis.
Pasirodo, valdininkai stoteles derino ne su gyventojais, o vieni
su kitais, beje, atstumus jie irgi skaičiuoja tik nuo vienos stotelės.
Alovės kaimo gyventojams stotelei iš pakalnės nukeliavus 300 metrų
ir atsidūrus įkalnėje ties Alovės ir Raudonosios Alovės kaimų riba,
šių kaimų gyventojams atstumas gal ir pailgėjo tiek metrų, bet Švabalaukio
ir Akalyčios kaimų gyventojai, kurie jau dabar iki Raudonojo dvaro
kulniavo apie 23 km, iki naujos stotelės prie prokuroro namų dar
turėtų minti gerą puskilometrį. O kadangi dabar stotelė (tik su
ženklu, nors čia, pasak vietinių, būna daugiau keleivių) vėl atsiras
ir Raudonosios Alovės kaimo teritorijoje, atstumas tarp šių stotelių
bus tik puskilometris, tuo tarpu Alovės ir kitų kaimų gyventojams
iki stotelės reikės eiti keletą kilometrų. Prie transformatoriaus
(gyvenvietės centre) irgi bus pastatytas tik autobuso sustojimo
ženklas, nors čia daugiausiai gyventojų. Be pastogės bus ir pradingusi
paskutinio maršruto galinė stotelėje Dobrovolėje.
Aprėkė kelio darbininkus
Kai pamatėme, kad UAB Paramos kelininkai ruošia
vietą stotelei įkalnėje, puolėm šaukti, ką jie daro, pasakojo
sunkiai vaikštanti Alovės kaimo gyventoja pensininkė Janė. Tačiau
šie tik skėstelėjo rankomis ir puolė aiškintis, kad nieko padaryti
negali. Nurodymą, kur rengti stotelę, jie gavo iš Vilniaus. Taigi,
pastatė stotelę ten, kur žmonių nėra, stebėjosi kita Alovės kaimo
gyventoja pensininkė Nijolė. Nesuprantama, jei nesaugu klonyje,
nes arti kryžkelė, tai kaip gali būtų saugu įkalnėje? Juk čia išlipus
ir kelią reikės pereiti? Nuo kalno riedanti mašina gali ir senelius,
ir vaikus partrenkti. Niekas į tą stotelę neis. Taip ji ir stovės
tik dėl parodos... Senesniam žmogui su nešuliais sunku į kalną
užlipti. Juk žmonės tuščiomis į Alytų nevažinėja tai į turgų ką
veža, tai su pirkiniais grįžta, teigė kaimo gyventoja Ona.
Net žagtelėjau pamačiusi, kurioje vietoje jie
tą stotelę pastatė, telefonu teigė ir kalbinta Alovės seniūnė
Alvyda Urbanavičienė, paaiškinusi, kad rajono savivaldybė su seniūnija
stotelių vietų nederino. Pagerino jie čia mums sąlygas?! Visai
nieko nemąsto apie kaimo žmogų. Nėjom ir neisim mes į tą jų stotelę.
Autobuso vairuotojai žino senas, iš jų mus paima ir išleidžia,
porino dar kone pusantro kilometro iki savo namų pėdinančios senolės
Albina ir Bronė. Moterys teigė, kad sovietmečiu autobusų stotelė
buvo Akalyčios ir Švabalaukio kaimo kryžkelėje, bet dabartinė valdžia
gerindama kelią šį ruožą vis dar žada asfaltuoti. Asfaltuos, kai
mūsų jau nebus. Argi jiems paprastas kaimo žmogus rūpi?.. Skųstis?!.
O kam skųsies?.. Vairuotojai, ačiū jiems, supranta ir sustoja. O
ką laimėsime pasiskundę? Kas tuos popierius rašinės, juk vis tiek
niekas dėmesio nekreipia. Žiūrėkit, kas aplink darosi. Žmonės rėkia,
barasi ir kas iš to?! Tik savo sveikatą gadina. Valdžia rūpinasi
vien tik savo reikalais, postringavo moterėlės. Gal čia tas
prokuroras giminaičiams ir savo vaikams stotelę prie namų ateičiai
užsisakė, nes dabar tai nevažinėja, samprotavo kitas Švabalaukio
kaimo gyventojas, teigiąs, kad pats jis tai į naują stotelę tikrai
neis, tegu sau žinosi. O vairuotojams keleivių reikia. Kur jie
dėsis turės sustoti ten, kur laukiam, antraip liks be uždarbio,
užtikrintai pareiškė kaimietis, teigdamas, kad triukšmą valdžiai
kelsiąs tik tuo atveju, jei ši uždraustų vairuotojams sustoti.
Valdininkai kritiką ignoruoja
Telefonu kalbintas UAB Plentprojektas kelių
inžinierius Maksimas Traskovskij teigė projektavimo darbus pradėjęs
tik šių metų pavasarį, o kai atvyko apžiūrėti kelio minėtame ruože,
tai rado tik dviejų autobusų stotelių ženklus Alovės kaimo ir
Kudariškių kitur jokių sustojimo ženklų nebuvę. Visas stoteles
derinau su žemėtvarka ir Alytaus rajono komunaliniu ūkiu, man niekas
nepasakė, kiek tų stotelių iš tikrųjų yra. Dabar buvau nuvažiavęs
pažiūrėti. Sutinku, gal kiek ir per didelis nuolydis stotelei, bet
jos man nebuvo kur dėti ir tikrai nežinojau, kad ten kažkoks prokuroras
gyvena. Sudėtinga buvo tą kelią platinti, nes jis daug kur į sodybų
sklypus įeina. Kai prie dvaro reikėjo medžius išpjauti, savininkas
labai prieštaravo. Turėjome daug vargo. Teko net fotografuoti, kad
įrodyčiau, jog sodyba netvarkoma, apleista, teisinosi vilnietis
projektuotojas.
Nors valdininkai teigia, kad garantuoja, jog tris
milijonus kainavusio kelio kokybė abejonių nekelia, kaimo gyventojas
kraipo galvas. Pamatysit pavasarį bus vienos duobės, nes ant
kelio pieską (smėlį) pylė, o ne žvyrą, porino neprisistatęs vyriškis
rodydamas į ištrupėjusius asfalto kelkraščius. Daug nepatenkintų
gyventojų buvo ir dėl netvirtų įvažiavimų (teko kelis kartus perasfaltuoti,
nes lietus išplovė, o vienai Alovės kaimo gyventojai net sodybą
užliejo. Aprėkė Janė kelininkus, tai šie atvažiavo, išsiurbė vandenį
ir vėl išvažiavo. Nežinia kas pavasarį darysis, sakė jos kaimynė).
Pavažiavus naujuoju asfaltu lapkričio mėnesį matėsi,
kad tikrai ne visi įvažiavimai kokybiškai sutvarkyti. Šalia plento
gyvenantis sodybos šeimininkas stebėjosi, kad kelininkai prie plento
nepastatė jokių riboženklių, kur plentas ribojasi su kaimyno kūdra:
Kaip čia saugumu rūpinasi, neįrengė jokių stulpelių, patamsyj kas
nors į tą balą tikrai įvažiuos...
Tačiau Alytaus kelininkai teigia, kad tokia kritika
nepagrįsta, nes jie viską darė, kad kaimo žmogui būtų geriau, nes
kelias buvo prastos būklės. Įgyvendinus projektą kelyje AlovėIlgai
patiesta 5,5 m pločio asfalto danga bei įrengti 1 m pločio kelkraščiai.
Kelio rekonstrukcijos veikla apima ir viešojo transporto laukimo
stotelių rekonstrukciją (buvusios neatitinka dabartinių saugaus
eismo reikalavimų, nėra autopaviljonų), susidėvėjusių pralaidų pakeitimą
naujomis, nuovažų bei sankryžų sutvarkymą. Atlikus numatomą rekonstrukciją
pagerės eismo sąlygos, padidės eismo saugumas, sumažės neigiamas
transporto poveikis aplinkai, įrengus asfaltbetonio dangą bus apribotas
neigiamas dulkėtumo poveikis gyventojų sveikatai. Po rekonstrukcijos
pagerės susisiekimas tarp prie kelio išsidėsčiusių gyvenviečių ir
Alovės miestelio (seniūnijos centro).
Kalbintas šalia kelio gyvenantis Alvydas tik iš
dalies buvo patenkintas nauju asfaltu (nereikia klampoti per purvą),
bet triukšmo lygį vertina skeptiškai: Anksti ryto prabundu nuo
švilpimo. Kai buvo žvyrkelis, tokio triukšmo nesigirdėjo. Kad nutiestus
plentą girdimas didesnis mašinų ūžesys, prisipažino ir toliau nuo
plento gyvenanti moteris.
Pinigų užteko tik iki direktoriaus sklypo
Rekonstruojant kelią asfaltas buvo užlietas ne
tik ant minėto vietinės reikšmės kelio, bet nuasfaltuota ir dalis
žvyrkelioaplinkkelio AlovėAkalyčiaRaudonoji Alovė. Tačiau nuasfaltuota
buvo ne ta dalis, kuria galėtų važiuoti autobusas iki Akalyčios
ir Švabalaukio kaimų sankryžos tam reikėjo nuasfaltuoti kelių
šimtų metrų atkarpą nuo Raudonosios Alovės dvaro iki kaimų sankirtos,
bet kelio atkarpa nuo Alovės iki Akalyčios kaimo, iš kitos pusės,
kur autobusas negali užsukti.
Baigiant reikėtų priminti, kad šalia Alovės ežero
(Akalyčios kaime) sklypą yra įsigijęs ir pats Alytaus rajono savivaldybės
direktorius Aurimas Truncė. Ten, pasak kaimiečių, jau stumdoma žemė,
ruošiamasi statyboms. Aplink Alovės ežerą jau beveik nėra kur kojos
pastatyti vien privačios valdos. Naujos vilos dygsta tiesiog ant
kranto, teigė Švabalaukio kaimo gyventojas. Privažiavimams prie
būsimų savininkų vilų rajono savivaldybė lėšų randa (apie tai teigiama
ir Komunalinio ūkio skyriaus vedėjo R. Sodaičio atsiųstame atsakyme:
Kelio atkarpa link Akalyčios kaimo sankryžos (apie 1 km) buvo asfaltuojama
Alytaus rajono savivaldybės lėšomis. Jei ateityje leis finansinės
galimybės, likusi kelio atkarpa taip pat bus asfaltuota.), bet
jų neužtenka kelių šimtų metrų kelio atkarpai, kad joje atsirastų
autobuso stotelė.
Alytaus rajonas
Justino Mažeikos nuotraukos
© 2010 XXI amžius
|