Paskutinis pogrindžio kunigas
|
Kun. Robertas Gedvydas Skrinskas
(centre) per Laisvės paminklo
Lapėse pašventinimo iškilmes
su jį 50-mečio proga
pasveikinusiais kunigais
(iš kairės): Alfonsu
Bulota, Gintu Rumševičiumi,
Augustinu Paulausku, Vaidu
Bartkumi, Oskaru Volskiu
ir Virginijumi Veprausku
|
|
Kun. Robertas Gedvydas
Skrinskas skaito paskaitą
Visagino Verdenės vidurinės
mokyklos mokiniams
|
|
Kun. Robertas Gedvydas
Skrinskas skaito paskaitą
Visagino Pasieniečių mokykloje
|
Į XXI amžiaus klausimus atsako šiemet
50-metį minėjęs Domeikavos ir Lapių klebonas kun. Robertas Gedvydas
SKRINSKAS.
Kunigu tapote jau būdamas 31-erių. Papasakokite
apie savo kelią į kunigystę. Kokie asmenys, įvykiai ar nutikimai
nulėmė Jūsų pasirinkimą?
Į kunigystę vedė šeimoje perduotas tikėjimas.
Paauglystėje klausimas, ar yra Dievas, tapo labai svarbus. Maniau
ir manau, kad reikia būti sąžiningam pirmiausia pačiam sau. Jei
Dievas yra reikia ir gyventi, kaip jis reikalauja. O jei Dievo
nėra, kam veidmainiauti? Žodžiu, būti arba šaltam, arba karštam,
bet ne drungnam, kad nebūtum išspjautas iš Jo burnos. Sąmoningai
domėjausi tikėjimu, skaičiau religines knygas, klausiau, jei ko
nesupratau, kunigų ir tikėjimas augo. Nemažą įtaką darė kunigai
Leonardas Skardinskas ir Juozas Tunaitis (dabar vyskupas). Tikėjimas
tikėjimu, o kunigu nutariau būti tarnaudamas kariuomenėje. Deja,
į oficialią seminariją nepriėmė 10 metų. Tikriausiai todėl, kad
dar būdamas ministrantu nesutikau bendradarbiauti su KGB. Taigi
teko kreiptis į pogrindžio seminariją.
Papasakokite apie savo studijas pogrindyje.
Kur tada gyvenote ir kaip visa tai vyko?
Lietuvoje pogrindines teologijos studijas organizavo
jėzuitų ir marijonų vienuolijos. Mane priėmė studijuoti kun. Antanas
Šeškevičius SJ, kuris anuo metu dirbo Gargžduose, o aš gyvenau Vilniuje.
Studijos vyko neakivaizdiniu būdu. Kun. Antanas parūpino vadovėlius
vadinamuosius skriptus (mašinėle rašytus vadovėlius). Paimi krūvą
vadovėlių ir namuose mokaisi. Kad būtų laiko mokytis, perėjau į
tokį darbą, kad vieną parą atidirbęs turėčiau kelias laisvas. Kai
dalyką gerai išstudijuoji, važiuoji į Gargždus, laikai egzaminą,
po to rengiesi kitus dalykus. Per sovietines kelių dienų šventes
(kad nesukeltų įtarimų) vykdavo rekolekcijos. Tuomet suvažiuodavo
visi pogrindžio studentai.
Speciali savęs tobulinimo praktika Kristus
mūsų idealas ir pavyzdys vyko kasdien. Sąsiuvinyje buvo nubraižomas
grafikas su atskiromis temomis kiekvienai savaitei ir dienai. Vienu
metu buvo kelios temos pagal Artimo meilės, Dievo meilės ir Dievo
valios praktikavimą. Pvz., siekinys Mylėti artimą kaip Kristus.
Ir kiekvieną dieną turi pasižymėti aktą ir praktiką. Kita užduotis
malda: Melstis Kristaus pavyzdžiu. Vieną savaitę šūkis, pavyzdžiui,
būna: Visi tebūna viena. Tada meldžiuosi už krikščionių vienybę.
Kita lygiagreti siekiamybė Dievo valios pildymas. Savaitės šūkis:
Visas pareigas atlikti kantriai, be murmėjimo. Kartu buvo žymimi
kasdieniai meilės aktai. Keliantis: Jėzau, Tavo tarnas keliasi.
Prausiantis: Jėzau, apsaugok nuo nuodėmių. Ryto malda: Dieve,
aš Tavo akivaizdoje. Mąstymas: Daryti pasiryžimus. Ruošiantis:
Kaip Jėzus Nazarete. Valgant: Su Jėzumi, Marija, angelu sargu.
Susitelkimas: Dievas nuolat čia. Išpažintis: Prisiminti pasiryžimus.
Pamaldumas: Gyventi tikėjimu. Šv. Mišios: Aukoti per Kristų.
Komunija: Ateik, aš nevertas. Rožančius: Apmąstyti paslaptis.
Dvasinis skaitymas: Užsidegti tikėjimu. Skaistybė: Valdyti mintis,
akis, geismus. Vakaro malda: Gilintis į žodžius. Sąžinės sąskaita:
Kaip mirties valandą.
Ar nesigailite, kad Jums neteko kartu su kitais
klierikais sėdėti seminarijos suoluose? Ar nesijaučiate ką nors
praradęs, nestudijavęs legaliai ir neturėjęs bendrakursių? O kokius
pranašumus patyrėte studijuodamas pogrindyje?
Vyskupai pogrindžio kunigų neskubėjo šventinti.
Ir man besimokant vis ragindavo stoti į oficialią seminariją. Aš
ir stodavau, bet bergždžiai. O paskui atėjo tokia mintis: aš taip
veržiuosi į kunigystę, stengiuosi, o gal Dievas manęs nenori? Po
pirmo bandymo įstoti į Kauno seminariją jau praėjo 9-eri metai.
Todėl, sakiau sau, stosiu 10 kartą, bet jei nepriims, daugiau nebandysiu.
Turbūt tokia jau Dievo valia. Ir nepriėmė. Bet po kokios savaitės
gavau telegramą, kad priimtas. Teko dar dvejus metus pasimokyti
Kauno kunigų seminarijoje ir paskui gavau šventimus. Jau buvo prasidėjęs
Atgimimas, bet kardinolas įšventino savo koplyčioje dar neoficialiai.
Tuomet seminarijoje vyko kunigų rekolekcijos, mane pristatė mons.
A. Svarinskas, įvardindamas kaip paskutinį pogrindžio kunigą. Tad
teko paragauti ir seminarijos duonos, ir skanių rūkytų lašinių.
Prisimenu ir XXI amžiaus redaktorių, kuris į seminariją atnešė
parodyti pirmuosius laikraščio numerius.
Kur esate dirbęs, kaip sekėsi? Juk Jūsų kunigystės
pradžioje buvo ir tautos dvasinio pakilimo metai, todėl turbūt nei
mokyklose, nei valdžia nerodė priešiškumo kunigui?
Mane paskyrė į Jurbarką, nes ten liko tik vienas
kunigas šviesaus atminimo Antanas Slavinskas. Išbuvau trejus metus.
Jaučiau, kad žmonės pasiilgę dvasingumo, mielai bendravo su kunigu.
Ėjau ne tik į mokyklas, bet ir į ligoninę. Vėliau paskyrė į Vilijampolę,
čia išbuvau metus.
Prieš penkiolika metų atvykote į Domeikavą.
Čia laukė bažnyčios statybos darbai. Ar nebuvo baisu? Ar labai daug
pastangų reikėjo įdėti, kad vyktų statyba?
Pradžioje bažnyčios statybą finansavo SAF koncernas.
Vėliau SAF buvo sužlugdytas, statybos sustojo. Viskas vyko natūraliai.
Teko organizuoti aukų rinkimą, rašyti prašymus, ieškoti rėmėjų.
Kasmet rinkom aukas. Liūto dalį bažnyčios statybai suaukojo patys
parapijiečiai. Kad vyktų statybos, reikėjo pinigų. Čia ir buvo didžiausias
darbas surinkti lėšų. Dalis padėjėjų, kurie padėjo rinkti aukas,
po kelerių metų atsisakė tarnystės, nes teko išgirsti visokiausių
įžeidimų ir piktų kalbų. Psichologiškai buvo labai sunku. Dalis
parapijiečių taip ir nesuprato, kad aukos renkamos jų bažnyčiai,
jų labui. Buvo ir tokių, kurie pamatę ateinant kunigą užsirakindavo
duris ir į kiemą paleisdavo šunį. Anksčiau čia nebuvo kunigo, nebuvo
jokių kalėdojimo tradicijų, žmonės nemokėjo kaip reikėtų elgtis.
Organizavau adoraciją, be pertraukos trukusią 40 valandų. Surašinėjau
parapijiečius budėjimui po valandą ar pusvalandį. Nemažai buvo mėgstančių
išsisukti. Kunigėli, negaliu, reikia dirbti. Tai gal kiti šeimos
nariai galėtų ateiti? Kad visi dirbam. (Adoracija prasidėdavo
penktadienį vakare ir baigdavosi sekmadienį per Sumą.) O kai rinkdavome
aukas bažnyčios statybai, teisindavosi, kad bedarbiai, neturi nei
darbo, nei pinigų.
Kiek statybos darbų rūpesčiuose prisidėjo pasauliečiai?
Ar bendruomenė nuėmė didelę dalį naštos nuo klebono?
Atgimimo metu žmonės buvo labai aktyvūs patys
organizavo bažnyčios statybą, susirado rėmėjus. Rėmėjui sužlugus
našta užgulė visų pečius. Metai po metų, litas prie lito palaipsniui
pastatėm bažnyčią, sumokėjom skolas. Ir viskas pačių parapijiečių
dėka.
Domeikavoje jau stovi graži bažnyčia. Bet dar
statybos nesibaigė. Ką dar reikia pastatyti?
Reikia statyti kleboniją, nes senoji yra net už
dviejų kilometrų nuo bažnyčios, ir žmonėms, ypač vyresniems, labai
nepatogu. Reikia statyti vargonus, įrengti ventiliaciją ir šildymą.
Reikia statyti šventoriaus tvorą. Tai būtų pagrindiniai darbai.
Kiek katalikų gyvena Domeikavos parapijoje?
Ar bent 10 proc. jų sekmadieniais matote bažnyčioje?
Gyvena per 8 000, o sekmadieniais į bažnyčią ateina
apie 300. Taigi, tik kiek daugiau nei 3 proc. Dalis važiuoja į Kauno
bažnyčias, nes čia pat miestas. Kodėl taip yra? Manau yra dvi pagrindinės
priežastys: kunigas turi būti šventas, charizmatiškas, geras pamokslininkas.
O kad toks būčiau, parapijiečiai turi daugiau melstis už kunigą.
Kita priežastis tikėjimo, atsakomybės, pareigos nebuvimas. Štai
ateina jauni žmonės tuoktis, krikštyti vaikus ar pan. Aš juos pirmą
kartą matau. Patys prisipažįsta, kad nė karto nebuvo bažnyčioje.
Jie nori karališkų vestuvių ar krikštynų. Jei miršta toks, niekada
nelankęs bažnyčios, jam reikia karališkų laidotuvių. Toks žmogus
mano, kam jam iš viso lankyti bažnyčią, aukoti: jei ko reikės iš
Bažnyčios, gaus. Ar dar yra pasaulyje kokia firma, kompanija, kur
darbuotojui, neatliekančiam pareigų, neturinčiam atsakomybės, teiktų
apdovanojimą?
Aptarnaujamoje Lapių parapijoje irgi vyksta
statybos. Kurios svarbiausios?
Paveldėjau avarinės būklės bažnyčią. Dėl stataus
šlaito ir silpnų pamatų iškilo grėsmė nugriūti visai bažnyčiai.
Bokštas sutrūnijęs, kinvarpų išgraužtas. Supuvusios grindys, išpuvę
langų rėmai, neveikiantys vargonai, nusilupę dažai ir išbyrėjęs
sienų tinkas, griūnantys ūkiniai pastatai ir sena klebonija. Žemės
reikalai iki šiol nesutvarkyti, nors yra tvarkomi jau kelerius metus.
Šiais metais pavyko atstatyti laisvės paminklą. Žmonėms kovoti už
statybos leidimą teko daugiau nei 20 metų, nes atstatyti bažnyčią
sugalvota dar Atgimimo laikais.
Parašėte knygą apie Lapių parapiją, todėl, rinkdamas
medžiagą, gerai susipažinote su jos istorija. Ar tos istorijos atspindžiai
Lapėse jaučiami ir šiandien?
Lapių parapija yra sena parapija, o jos bažnyčia
viena seniausių Lietuvoje. 2020 metais ji švęs 400 metų jubiliejų.
Pastebėjau štai ką: per vėlai pradėjau rinkti medžiagą tai knygai,
nes daug garbingų senolių, galėjusių daug ką papasakoti, mirė. Mažokai
vietos inteligentų. Mokytojas Bronius Šukys rinko medžiagą, rašė
istoriją, įkūrė mokyklos muziejų. O kur kiti šviesuoliai?..
Esate parašęs dar kelias knygas: Už gyvybę
ir Piligrimo vadovas po stebuklingas Marijos vietas. Kaip kilo
idėja jas parašyti?
Dar nebūdamas kunigu važinėjau po atlaidus, stebuklingas
Švč. Mergelės Marijos vietas. Kilo mintis į užrašų knygutę surašyti
trumpą kiekvienos vietos istoriją. Bet pradėjęs rinkti medžiagą
nutariau, kad būtų geriau išsamiai viską surašyti, nes prie sovietų
valdžios apie religines knygas buvo galima tik pasvajoti. Rinkau
medžiagą iš Vilniaus universiteto, Mokslų akademijos, Vrublevskio
ir kitų bibliotekų. Per draugus gavau visas knygas, kokios tik buvo.
Knyga buvo skirta piligrimams, praktiška, ne mokslinė, todėl sąmoningai
jokių išnašų nedėjau. Joje sugrupuotos to meto šventos vietos, stebuklingi
paveikslai ir aprašyta dabartinė jų būklė. Pvz., į Žirmūnų kaimą
Baltarusijoje teko važiuoti tris kartus, kad patekčiau į bažnyčią.
Tai rakto nėra, tai dar ko nors. Bet, kita vertus, informacija
nėra pilna, nes vietiniai bijojo kalbėti. Platinau Sapiegų Madonos
nuotraukas. Gal kas pagal jas ir atpažino vėliau tą paveikslą kažkokiame
sandėlyje ir jis po restauracijos atsirado Vilniaus Katedroje. Neradau
rėmėjų knygai išleisti. Sovietmečiu ji išėjo kaip ir visos pogrindžio
knygos perrašytos rašomąja mašinėle. Tik tapęs kunigu ją išleidau
spaustuvėje.
Pirmoji išleista knyga buvo Už gyvybę. Skaudu
buvo dėl abejingai kasmet nužudomų 50 000 vaikų. Tokius skaičius
rodė statistika tais metais. Kiek pajėgiau surinkau medžiagos ir
išleidau. Pirmasis tiražas irgi išėjo atspausdinus mašinėle dar
Kauno seminarijoje. Jį išplatinau tarp kurso klierikų.
Garsėjate kaip aktyvus kovotojas už blaivybę
ir negimusių vaikų teises, įkūrėte interneto svetainę apie gyvybės
apsaugą provita.vdu.lt , pats mokiniams skaitote paskaitas apie
skaistybę, rūkymo ir alkoholio žalą. Kaip kilo idėja visa tai daryti
ir kodėl tą darote? Ar nepasigendate aktyvesnio kitų kunigų pritarimo
Jūsų veiklai?
Kiekvienam, bent kiek mylinčiam tėvynę aišku,
kad abortai ir narkotikai yra tautos genocido priemonės. Mane
pribloškė žmonių abejingumas. Net sovietmečiu kovojanti Bažnyčia
apie negimusių vaikų žudymą beveik nutylėdavo. Tiesiog sąžinė neleido
nieko nedaryti. Už blaivybę kovojama jau nuo seno. O gyvybės gynėjai
ėmė kurtis tik po 1990 metų. Niekas nieko nedarė, todėl ėmiau kelti
balsą už tuos, kurių niekas negirdėjo. Tarp kunigų tie dalykai nėra
populiarūs, todėl daugiau susilaukdavau pašaipų, o ne paramos.
Norėdamas efektyvesnės veiklos, ketinau įkurti
Lietuvoje kunigų draugiją Už gyvybę, atkurti anksčiau veikusią
kunigų abstinentų draugiją. Deja, leidimo negavau. Gaila, kad atsiranda
ir tokių kunigų, kurie draudžia pasaulietinėje mokykloje skaityti
paskaitas. O darau tai dėl to, kad geri darbai teikia džiaugsmą.
Štai per Adventą skaičiau paskaitą apie blaivybę Domeikavos vienuoliktokams.
Prieš paskaitą paklausiau, kiek iš jų mano, kad Naujuosius metus,
gimtadienius ir panašias šventes reikia sutikti su šampano ar vyno
taure. Visi, išskyrus vieną, pakėlė rankas. O po paskaitos tokių
neliko nė vieno. Paskaitos efektyvumas 100 procentų. Ko nepadaro
tikybos ar etikos mokymas per 12 metų, padarau per vieną pamoką.
Ar pats niekada nebandėte rūkyti, neragavote
alkoholinių gėrimų? Kaip ir kada nusprendėte būti blaivininkas?
Kai buvau vaikas, paragaudavau po gurkšnelį. Gal
per visą gyvenimą ir susidarytų koks 100 gramų. Rūkyti nepradėjau.
Mama auklėjo. Vysk. M. Valančiaus sąjūdis kviesdavo dalyvauti jo
vakaronėse. Gavau dar kortelę Jaunime, raginu stoti prie blaivybės,
kad pradėtumei naują ir doros pakilimo epochą sau ir savo tautai.
Tai ėmiau ir įsirašiau pažadą būti blaivininku 100 metų. Savęs nenuodydamas
žmogus gali natūraliai išgyventi 140 metų.
Ką tik šventėme Šv. Kalėdas. Kokias Kalėdas
prisimenate iš vaikystės? Kokios dabar būna Jūsų Kūčios?
Kažkaip gal šventvagiška būtų pasakyti, bet Kūčios
šventumu tarsi prilygdavo šv. Mišių šventumui. Pati sakraliausia
vakarienė. O Kalėdų labai laukdavau, nes įsipareigodavau per Adventą
nevalgyti saldainių, saldumynų, ledų, nežiūrėti televizoriaus, neiti
į kino teatrus, nesiklausyti muzikos įrašų. Ir kaip smagu būdavo
ištverti ir sulaukti tikros šventės. Dabar Kūčias valgau su mama
klebonijoje skambant durų skambučiui, nes iki vėlumos vis ateina
vėluojantys kalėdaičių.
Neseniai Jums sukako 50 metų. Kada gyvenime
buvo sunkiausia?
Sunku pasakyti. Bet gal tuomet, kai po 10 metų
stojimo į kunigų seminariją, o tai buvo paskutinis stojimas, nepriėmė.
Grįžęs sėdžiu namuose ir galvoju: per tuos 10 metų būčiau spėjęs
užbaigti du aukštuosius mokslus. Jei būčiau vedęs, būčiau galėjęs
sulaukti 10 vaikų. O dabar 10 metų buvo nukreipta į kunigystės siekimą
ir po viso to lieki prie suskilusios geldos.
Kas Jums teikia daugiausia džiaugsmo ir pasitenkinimo
kunigystėje?
Jei kvieti į atsivertimą ir atsiverčia. Jei kvieti
į krikštą ir pasikrikštija. Kvieti į kitų sakramentų priėmimą
ir atsiliepia. Žodžiu, kai pavyksta žūklė.
JAV konferencijoje teko išgirsti tuo metu neįprastą
padėką. Visai nepažįstamas žmogus pasakė: Ačiū tau, kad esi kunigas.
Po kurio laiko iš kito tą patį išgirdau. Lietuvoje tokio sąmoningumo
neteko sutikti. Kai esi reikalingas, tai teikia džiaugsmą. O kunigas
yra reikalingiausias, nes jis per krikštą žmogų paverčia Dievo vaiku.
Per Eucharistiją kunigo žodžiu Dievas nužengia ant mūsų altorių.
Per kunigo rankas priimame Jėzų Šv. Komunijoje. Per kunigą Dievas
atleidžia mūsų nuodėmes.
Dėkojame už pokalbį.
Kalbino Romas BACEVIČIUS
Domeikava, Kauno rajonas
© 2010 XXI amžius
|