Kodėl
esame Grūto parko žaisliukai Povilas Urbšys
Europos Taryba, įsteigta 1949 metais, gerokai prieš Europos Sąjungos sukūrimą,
taip suformulavo vieną iš pagrindinių savo tikslų ginti žmogaus teises, pliuralistinę
demokratiją ir teisėtumą. 1985 metais Europos Tarybos valstybės narės priėmė Europos
vietos savivaldos chartiją, kurioje konstatavo, jog savivaldos institucijos yra
bet kurios demokratinės santvarkos pagrindas, o piliečių teisė dalyvauti tvarkant
viešuosius reikalus vienas iš demokratijos principų.
Daugelis iš sovietinės tironijos išsivadavusių Rytų Europos valstybių būtent taip
suvokė naujos pilietinės visuomenės kūrimą. Nuo 1990 metų šiose postkomunistinėse
šalyse buvo pradėtos savivaldos reformos smulkinant administracinius teritorinius
vienetus. Reformų pagrindinis tikslas savo piliečiams suteikti realias savivaldos
galias, priartinti savivaldą prie žmogaus, o ne partijos poreikių. Pavyzdžiui,
savivaldybių skaičius Slovėnijoje po nepriklausomybės paskelbimo nuo 1991 iki
2008 metų išaugo nuo 62 iki 210, Vengrijoje beveik dvigubai: nuo 1610 iki 3135,
Slovakijoje 19892002 metais nuo 2694 iki 2891, ten net 68 proc. savivaldybių
gyventojų skaičius yra mažesnis nei tūkstantis. Čekijoje po įvykdytos reformos
keturis penktadalius žemiausios savivaldos grandies komunų sudaro mažiau nei
tūkstantis gyventojų. Nors Estija ir Latvija formavo vieną savivaldos lygį, tačiau
net ir turėdamos rusakalbių problemą savo valstybėse drąsiai smulkino iš sovietinių
laikų paveldėtus savivaldybių teritorinius vienetus: Estijoje šiuo metu yra 226
savivaldybės, o Latvijoje 119. Tokiu būdu buvo padėti pagrindai kurti valstybę
ne tenkinant politinių partijų poreikius, o atstovaujant piliečių interesams.
Lietuva dešiniųjų ir kairiųjų partijų sovietinio mentaliteto
lyderių dėka liko šio proceso nuošalyje. Su savo sustambintomis šešiomis dešimtimis
savivaldybių tapome tarsi sala Europos demokratinių valstybių žemėlapyje, nors
net Maltos saloje, kurioje gyvena 418 tūkst. gyventojų, jų yra daugiau 68. Be
to, Lietuvoje savivaldybių tarybos renkamos rinkiminėse apygardose, suskirstytose
pagal šiuos sovietinius teritorinius darinius atlikti tik daliniai, kosmetiniai
pakeitimai. Objektyvumo dėlei reikia pažymėti, jog sovietiniais laikais, be rajonų,
buvo ir smulkesnių darinių apylinkių. Visuose šiuose sovietinės savivaldos lygmenyse
komunistų valdžia leido imituoti demokratiją rinkti valdžią vienmandatėse apygardose.
Dabartinė nepriklausomos Lietuvos valdžia net ir tokiai imitacijai be ceremonijų
padarė galą. Išties paradoksalu: rinkimų teisę turintys piliečiai pusę Seimo narių
gali išrinkti pagal partinius sąrašus, o kitą pusę vienmandatėse apygardose,
o vietos savivaldoje, kuri turėtų būti arčiausiai žmonių poreikių, LR piliečiai
gali rinktis tik pagal jiems pasiūlytus sąrašus ir tik išsaugotose sovietinio
dydžio savivaldybių rinkimų apygardose. Kai kas gali
prieštarauti, jog, pavyzdžiui, Estijoje ir Latvijoje į vietos savivaldybių tarybas
renkama tik pagal sąrašus. Kaip minėjau, ten savivaldybės teritoriniai vienetai
smulkesni. Vidutiniškai vienoje Estijos savivaldybėje gyvena 5 930, Latvijos
18 820, o Lietuvos 54 780 gyventojų. Atitinkamai savivaldybių rinkimų apygardų
skaičius Estijoje 222 (vidutinis rinkėjų skaičius 5055), Latvijoje 119 (vidutinis
rinkėjų skaičius 12 533), o Lietuvoje 60 (vidutinis rinkėjų skaičius 42
555). Smulkių savivaldybių privalumai yra jau seniai nustatyti
mokslininkų, tyrinėjančių viešojo administravimo sritį. Vadinamoji savivaldybių
teritorijų fragmentacija (sumažinimas) tiesiogiai daro įtaką glaudesniam vietos
valdžios atstovų ir gyventojų bendravimui, aiškesniam vietos valdžios atstovų
atsakomybės ir atskaitomybės mechanizmui, stiprina gyventojų iniciatyvą dalyvauti
vietos bendruomenės gyvenime, mažina biurokratizmo apraiškas, skatina teritorinių
savivaldybių konkurenciją bei inovacinę veiklą. Deja,
Lietuvos politinės partijos, nuo kurių priklauso sprendimai, vis dar atsisako
suvokti, jog piliečių įsitraukimas į valstybės reikalų tvarkymą yra tiesiogiai
susijęs su mūsų krašto gerove ir saugumu. Sustabarėjusių partinių vadukų mentalitete
giliai įsitvirtinusi nuostata, jog ne partijos turi tarnauti žmonėms, o žmonės
turi aptarnauti partijas. Kol vyraus tokia nuostata, neverta tikėtis ir sprendimų,
kuriais būtų sumažintos savivaldybių teritorijos ar būtų nuspręsta savivaldybės
tarybos narius rinkti ne pagal sąrašus, o vienmandatėse apygardose, merus tiesiogiai,
išlaisvinant juos nuo partinių įsipareigojimų, suteikiant veiksmingas galias savivaldybės
administracijai. Nebus išdrįsta atkurti ir pirmąjį savivaldybės lygmenį seniūnijas
su tarybomis ir tiesiogiai išrinktais seniūnais, panaikinti butaforinius seniūnaičius
ir kvaziregionines tarybas pakeisti realiomis regioninio lygmens piliečių atstovybėmis.
Baigiantis pavasario sesijai buvo pabandyta pateikti apsvarstyti
kelis metus Seimo stalčiuose dūlėjusį pasiūlymą esamas sustambintas savivaldybės
rinkimų apygardas padaryti smulkesnes ir jose rinkti tarybos narius iš mažesnių
sąrašų ir taip nustatyti didesnę renkamų savivaldybės tarybos narių atsakomybę
bei glaudesnį ryšį su juos renkančiais žmonėmis. Pagal projektą tokių apygardų
sąrašuose galėtų būti nuo dviejų iki penkių kandidatų, o jie būtų renkami konkrečių
savivaldybės teritorijų gyventojų balsais. Taip išrinkti savivaldybės tarybos
nariai būtų tiesiogiai priartinti prie konkrečios gyvenamosios teritorijos problemų
sprendimo juk dabar žmonės, susidūrę su problemomis savo gyvenamojoje vietoje,
niekaip negali prisišaukti tarybos narių, urmu išrinktų sustambintose sovietinio
tipo savivaldybės rinkimų apygardose. Dėl tos priežasties atskiros savivaldybės
gyvenamosios teritorijos tvarkomos netolygiai, o vietos savivaldybės tarybos nariai
kai kuriose vietose yra visiškai nepažįstami. Nėra ir veiksmingo ryšio su vietos
bendruomenėmis, kurių Lietuvoje jau yra apie 2000. Tokio
pasiūlymo pranašumų yra ir daugiau: rinkdami savo atstovus sumažintose apygardose
žmonės turėtų aiškesnių kriterijų, ir kaip vertinti kandidatus, jų rinkimines
programas, kaip tam tikrų tos vietos žmonėms rūpimų problemų sprendimo būdus,
ir pačių kandidatų gebėjimus atstovauti jų interesams.
Kita vertus, tai sudarytų sąlygas pačioms partijoms ugdyti realius savo lyderius
juos pasirinktų žmonės, o ne partijų vadovybės. Galbūt todėl į šį siūlymą labai
neigiamai sureagavo sustabarėjusių partijų vadovai jie iškart suprato, kad siūloma
rinkimų sistema atims iš jų galią formuoti rinkimų sąrašus pagal lojalumą vadukams,
o partijos viduje atsiras konkurencija lyderiai, kurie gali būti išrinkti žmonių
tiesiogiai. Tai, kad prieš šitą siūlymą susivienijo ir
dešinieji, ir kairieji, joks atsitiktinumas. Vienas iš pagrindinių iniciatorių,
blokavusių šitas pataisas, buvo konservatorius Jurgis Razma, per svarstymus komitetų
posėdžiuose pademonstravęs komunistinių laikų partinio veikėjo mentalitetą. Savivaldybių
asociacijos merai su R. Malinausku priešakyje pareiškė tuos pačius nuogąstavimus.
Tai irgi nieko nuostabaus jiems partija yra tarsi įmonė, kurioje spręsti turi
akcijų valdytojai. J. Razmos pasiūlymą atmesti šį projektą palaikė bolševikinė
šio Seimo dauguma, susidariusi iš konservatorių, socialdemokratų, Darbo partijos
ir Liberalų sąjūdžio balsų jų sprendimu sovietinės savivaldos teritorijų suskirstymas
liko nepajudintas. Jau kuris laikas politologai pabrėžia:
partijoms stinga naujų idėjų, trūksta naujų lyderių. Bet juk lyderiai savaime,
iš niekur nieko neatsiranda tik tiesiogiai dalyvaudami politikoje, kuri pirmiausia
atstovauja viešajam interesui. Būtent savivalda ir yra ta pirmoji pakopa, kurioje
ugdomi politikai. Su patirtimi, atsinešta iš savivaldos, su tomis nuostatomis
jie toliau formuoja ir politiką Seime. Tik piliečių savivalda gali išugdyti politinius
lyderius, kurie atstovautų žmonių interesams. Deja, reali savivalda sustabarėjusios
partijoms nereikalinga, nes joms savivalda tėra ūkinių reikalų tvarkymas, tenkinant
finansinių grupių interesus, grimztant į korupcinį liūną.
Kas ugdo mūsų politikus? Kas ugdo pilietinį sąmoningumą? Jeigu mes išsaugojome
savivaldoje tuos pačius sovietinių savivaldybių darinius su kosmetiniais pakeitimais,
akivaizdu, kad šitoje aplinkoje nieko naujo ir negali atsirasti. Mes tik patobulinome
sovietinę sistemą, renovavome sovietinę stagnaciją. O paskui stebimės: ir kodėl
pas mus niekas nevyksta, kodėl nesiformuoja pilietinė visuomenė?
Visa tai matydami turime pripažinti: niekas nesikeis tol, kol nepasikeis politikų
mentalitetas ir jie nesuvoks, kad piliečių savivalda visų pirma reikalinga pačioms
partijoms, nes tik ji padėtų joms nuolat atsinaujinti ir turėti realių lyderių
reali konkurencija tarp lyderių ir jų idėjų gali atsirasti tik savivaldos lygmeniu.
Šią valdžios impotenciją ir pačių partijų, ir jų lyderių ypač gerai parodė
paskutiniai rinkimai. Tada ir reikalingi tokie veikėjai kaip Guogos it vestuvių
generolai, kad pritrauktų rinkėjų dėmesį. Paradoksas
visa tai kažkodėl vadinama skambiu naujos politikos formavimo vardu, nors išvada
akivaizdi: esame krizinėje situacijoje. Nėra realių naujų lyderių ir nėra naujų
idėjų, kurios pritrauktų žmones. O svarbiausia, panaikinta galimybė žmonėms atsirinkti,
atskirti grūdus nuo pelų. Įvirtinta urminė sąrašinė sistema, kai sąrašus sudaro
partiniai vadukai, daro žalą ir pačioms partijoms, ir piliečiams neugdomas jų
sąmoningumas, pilietinis raštingumas. Neturėdami realios savivaldos, netapsime
brandžia pilietine tauta ir nesukursime valstybės, kurioje būtų gerbiamas tautos
ir eilinio žmogaus orumas. Sustabarėjusioms Lietuvos partijoms žmogus, kaip valstybės
kūrėjas, atgrasi būtybė, kelianti pavojų jų išsaugotam sovietiniam rezervatui.
Šiam Grūto parko elitui žmogus mechaninis žaisliukas, veikiantis kontroliuojamo
pilietiškumo principu noriu prisuku, noriu ne, o savivalda tėra tik jų prisukimo
mechanizmas. Tai kam tada 1992 metų referendume priimtos
Konstitucijos pirmajame straipsnyje įrašėme: Lietuvos valstybė yra nepriklausoma
demokratinė respublika? Ir kaip ši valstybė galėjo tapti demokratine respublika
be esminio demokratinės santvarkos pagrindo realios piliečių savivaldos?
©
2014 XXI amžius |