Ar V.Uspaskich gerai supranta
lietuvio politinę sąmonę?
Ar labai nustebtumėte, jei po
2004 m. parlamento rinkimų Ministru Pirmininku išvystumėte Viktorą
Uspaskich, o Jurijų Borisovą - Seimo Pirmininku? Arba atvirkščiai.
Deja, panaši galimybė visai reali. Juk daug kas iš mūsų prieš
metus nieko nežinojo apie lietuviškai nekalbantį Lietuvos verslininką
J.Borisovą, galintį pasirinktam kandidatui į Prezidentus lengva
ranka numesti vieną kitą milijoną. Šiandien šis Lietuvos - Rusijos
pilietis viešai deklaruoja esąs atsakingas už visų rinkiminių
R.Pakso pažadų įgyvendinimą ir komandos parinkimą, taigi yra vienas
įtakingiausių valstybėje žmonių. Kaip ir mažai kam žinomas verslininkas
iš Raseinių R.Ačas, Prezidentūroje kuruosiantis valstybės saugumo
reikalus. Tad ir minėto juodojo scenarijaus išsipildymas pakankamai
realus, ypač jei bus sėkmingas V.Uspaskich organizuojamas referendumas,
kuriuo norima pakeisti egzistuojančią Seimo rinkimų sistemą.
Panašios baimės gal būtų nepagrįstos, jei nežinotume, kad V.Uspaskich
ir jo kompanionų peršamos idėjos - rinkti Seimo narius tik vienmandatėse
apygardose, numatyti parlamentarų atšaukimo galimybę ir kiekvienos
savivaldybės atstovui suteikti vietą Seime - yra pačios populiariausios
Lietuvoje. V.Uspaskich naudojasi bene jautriausia Lietuvos problema
- partijos ir Seimas vos ne kas antram piliečiui asocijuojasi
su keiksmažodžiu.
Tokio partijų nepopuliarumo priežasčių pirmiausia, matyt, reikėtų
ieškoti istorinėse mūsų šaknyse. Turim pripažinti, kad ir prieškario
nepriklausomybės laikais partinės demokratijos pradžiamokslis
nebuvo labai vykęs. Vyresnio amžiaus lietuviams stabilios tvarkos
simboliu yra išlikusi prezidento Smetonos ir generolo Plechavičiaus
tvarka, o partinė demokratija siejasi nebent su visiška suirute,
pasibaigusia 1926 m. tautininkų režimu.
Sovietinė diktatūra - viena partija, viena tiesa - galutinai sunaikino
ir tuos menkus 8-erių metų lietuviškos partinės sistemos daigelius,
tad neatsitiktinai Sąjūdžio laikais labai populiari buvo mintis:
gyvenimas ėmė blogėti atsiradus partijoms (suprask - pradėjus
pjautis dėl valdžios).
Deja, ir Prezidentas V.Adamkus skatino panašų požiūrį. Partijos
žaidžia savo žaidimus, eiliniai piliečiai joms nerūpi - dažnos
V.Adamkaus pranešimų frazės, o naujosios politikos kūrimas,
kai nepaisant partijų ideologijų, vertybinių skirtumų, patirties,
susiklosčiusių politinių nuostatų ir tradicijų jas imta dėlioti
lyg kortas pasjanse, buvo visiškas partijų pažeminimas ir rinkėjų
galvų sujaukimas. Rezultatas - pats V.Adamkus labiausiai ir nukentėjo
nuo tokių pavojingų žaidimų, nes, nepaisydami šešių svarbiausių
partijų rėmimo, dauguma jų šalininkų balsavo kitaip. Kita vertus,
R.Paksas, per savo trumpą politinę karjerą sugebėjęs pakeisti
net šešias partijas, netapo rinkėjų akyse karjeristu ar partiniu
perėjūnu, o priešingai - buvo priimtas kaip gerietis, nesitaikstęs
su blogomis partijomis.
Be abejo, ir pačios partijos savo neatsakingais ar savanaudiškais
veiksmais didino rinkėjų nepasitikėjimą. Tik du pavyzdžiai iš
krikščionių demokratų gyvenimo: per 2000 m. rinkimus moderniųjų
krikščionių demokratų lyderiai įjojo į Seimą ant ideologiškai
jiems priešingų partijų kuprų, o pajutę lengvos duonos skonį pagaliau
nusprendė krikščioniškąją ideologiją apskritai iškeisti į svarbius
postus naujai kuriamoje liberalios pakraipos partijoje. Kitas
naujausias pavyzdys: Krikščionių demokratų lyderis K.Bobelis ir
jo pavaduotojas, iš pradžių entuziastingai palaikę V.Uspaskich
organizuojamą referendumą, neseniai nieko nepaaiškinę nėrė į krūmus:
dabar suprask, kad geras, kokia tikroji krikdemų nuomonė? Po tokių
pamąstymų neišvengiamai kyla klausimas: o gal rusas V.Uspaskich
geriau supranta lietuvio politinę sąmonę?
Kaip mėgsta pabrėžti V.Uspaskich, tiek JAV, tiek D.Britanijoje
ir Kanadoje veikia vien mažoritarinė rinkimų sistema. Tačiau referendumo
rengėjai subtiliai nutyli, kad Amerikoje ir Anglijoje mažoritarinė
sistema didžiąsias tradicines partijas netgi stiprina, o tokia
pati sistema Baltarusijoje ar Kirgizijoje yra pagrindinis partinės
demokratijos susikūrimo stabdis. Trumpiau tariant, vienmandatė
rinkimų sistema Lietuvoje, kur partinė demokratija savo tradicijomis
yra labai silpna, gali būti mirtinai pavojinga dabar egzistuojančioms
parlamentinėms partijoms.
Būdamas sąžiningas V.Uspaskich turėtų referendumo klausimą kelti
iš esmės: ar išvis Lietuvoje reikia partijų? Tačiau referendumo
sumanytojai puikiai supranta, kad kitokios - nepartinės demokratijos
- pasaulis dar nesugalvojo. Pavieniai asmenys šiuolaikinės valstybės
valdyti negali, tad neišvengiamai dabartines partijas turi pakeisti
kažkas kita, ką tiksliausia būtų vadinti klanais ar politinėmis
grupuotėmis, kurios, kitaip nei partijos, kuriasi ne vertybiniu,
o vien naudos pagrindu.
V.Uspaskich jau turi parengęs tokią savo neoficialią partiją
- Verslo darbdavių konfederaciją (VDK), jau nuo 1999 m. savivaldos
rinkimų iš lėto slenkančią į valdžią: trys VDK atstovai tada tapo
trijų Vidurio Lietuvos rajonų merais, o dabar ši V.Uspaskich partija
ir jos sukauptos lėšos yra pagrindinis referendumo variklis. Neatsitiktinai
tarp referendumo organizatorių rasime ir VDK tarybos pirmininką,
prezidiumo narius ar Tauragės, Telšių, Zarasų etc. skyrių vadus,
taip pat priklausančius ir liberalų, liberaldemokratų, socialliberalų,
socdemų partijoms.
Štai kokios superpartijos generolas yra buvęs šaltkalvis iš
Šiaurės Rusijos V.Uspaskich, pasišovęs teisingai sutvarkyti
Lietuvos politinę sistemą. Kodėl tai rengiama tuo pačiu metu,
kai vyksta pasirengimas referendumui dėl stojimo į ES, kiekvienas
nesunkiai galime atsakyti patys. Tačiau kas atsakys, kaip gyvensime
toliau, jei referendumą dėl ES Lietuva ignoruos, bet entuziastingai
parems oligarchų norus perimti visą politinę valdžią? Tada tikrai
Vyriausybės vairą teks atiduoti šios genialios idėjos vykdytojui,
finansiniais skandalais pagarsėjusiam V.Uspaskich.
Dalius Stancikas
Demokratinės politikos
instituto ekspertas
© 2003"XXI amžius"