Sumedžiagėjusi politika
|
Vladimiras Laučius |
Sąjūdžio laikais Lietuvos nepriklausomybė
buvo dvasinius, politinius ir medžiaginius akstinus vienijęs siekinys.
Kai tikslas virto tikrove, šie akstinai gana netolygiai pasiskirstė
partijų vertybinių prioritetų skalėse. Dvasinius ir politinius
dalykus labiausiai akcentavo krikščionys demokratai ir konservatoriai;
medžiaginiai prioritetai labiau rūpėjo kairiesiems. Ko gero, būtent
ši padėtis natūraliai išryškino kertinę perskyrą tarp pokomunistinės
Lietuvos dešinės ir kairės.
Tokia perskyra ne visai atitiko Vakarų demokratijose tradiciškai
susiklosčiusią padėtį. Vakaruose medžiagines vertybes tradiciškai
reikšmino ne tik politinė kairė, bet ir laisvąją rinką propaguojanti
liberalioji dešinė. Lietuvoje iki 2000-ųjų metų liberalai neturėjo
jokios politinės įtakos, ir tik centristai iš dalies pildė dešiniojo
materializmo nišą. Maždaug prieš trejus metus ši padėtis pasikeitė:
ekonominiai liberalai populiaraus lyderio dėka sustiprėjo ir trumpam
net atėjo į valdžią. Visas materializmo spektras nuo socialdemokratinės
kairės iki liberaliosios dešinės pagaliau buvo užpildytas ir atstovaujamas
parlamente.
Žodį materializmas čia, žinoma, vartoju ne kaip marksizmo-leninizmo
ar tiesiog bedievystės sinonimą, o švelnesne prasme. Tokio materializmo
credo, paprastai tariant, skelbia: ekonomika ir valdymo technika
yra daug svarbesnės už politines pažiūras, politines dorybes,
moralę ir religiją, o tai, kas žmoguje gyvuliška, pirmiau už tai,
kas jame žmogiška ir nemirtinga. Jei kalbamu rakursu pažvelgsime
į dabartinį Seimą, tai turėsime konstatuoti reikšmingą faktą:
katalikiška Lietuva beveik visas renkamos valdžios vietas atidavė
dvasinių ir politinių vertybių pirmumo nepripažįstantiems žmonėms.
Taigi praėjus dešimčiai metų po nepriklausomybės atkūrimo, didžiojoje
Lietuvos politikoje beveik neliko dešiniųjų, kurie suvoktų ir
pripažintų pirminę nemedžiaginių vertybių reikšmę politikoje.
Dabartinė materialistinės mąstysenos pergalė yra tokia triuškinanti,
kad kataliko politinis pasirinkimas tarp dešinės ir kairės ima
prilygti vegetaro pasirinkimui tarp kiaulienos sprandinės ir kumpio.
Žinoma, kairiųjų akcentuojamam darbui ir socialinei apsaugai liberalūs
dešinieji galės ir toliau priešpriešinti privačios nuosavybės
bei laisvosios rinkos šūkius. Tačiau realiai viskas suksis tik
apie medžiaginės gerovės žadėjimo ir įprasto pažadų netesėjimo
ašį.
Medžiaginė gerovė tiek liberalams, tiek socialdemokratams yra
pagrindinis masalas, prie kurio lipdoma vartotojiška ideologija.
Pastarojoje vyrauja ekonominės temos, o politiniai dalykai pabrėžtinai
menkinami. Raginimas ne politikuoti, o dirbti tampa kone dažniausiu
priežodžiu materializmo persisėmusių Lietuvos politikų kalbose.
Antai visai neseniai viename interviu liberalų demokratų atstovas
Seime aiškino: Nuo kitų partijų liberalai demokratai skiriasi
tuo, kad nešneka nereikalingų dalykų, nepolitikuoja. Socialdemokratų
lyderis, savo ruožtu, kadaise prisipažino: Kai išgirstu apie
politinį sprendimą, tai mane net nupurto.
Nei liberalams, nei socialdemokratams nešauna į galvą, pavyzdžiui,
viešai pasakyti, kad valstybės saugumui garantuoti svarbu teisingas
auklėjimas ir piliečių patriotizmas. Apeliuojama pirmiausia į
medžiaginius vartotojo poreikius, o ne į piliečio dorybes. Svarbiausia
saugumo prielaida valstybė turi užtikrinti savo piliečių gerovę,
- sako socialdemokratų pirmininkas. Būtina sudaryti sąlygas žmonėms
klestėti. Turte slypi tikras žmogaus ir visuomenės saugumas,
- beveik tą patį, tik kitais žodžiais, tvirtina liberalų vadovas.
Ko gero, būta karčios tiesios Gilberto Keitho Chestertono ištarmėje,
kai didžiuosius liberalizmo ir socializmo ideologus Adamą Smithą
ir Karlą Marxą jis pavadino velnio dvyniais. Abi ideologijos,
kad ir kokios skirtingos, pastatytos ant to paties materialistinio
mąstymo pamato. Aiškesnis ar blankesnis, šios tiesos suvokimas
pokomunistinėje Lietuvoje kurį laiką ruseno dviejose dešiniosiose
partijose: krikščionių demokratų ir konservatorių. Atodangų
leidėjų prašymu, pateiksiu kelias pastabas apie pastarosios partijos
dabartinę idėjinę būklę.
Lietuvos konservatorių priešinimasis materializmo įtakoms visados
aiškiai būdavo matyti Vytauto Landsbergio laikysenoje. Jo požiūris
šiuo klausimu gerai atsiskleidžia, pavyzdžiui, interviu The New
Yorker 1993-aisiais metais: Komunistiniame auklėjime
jauni žmonės
buvo mokomi, kad materialūs dalykai ir ekonominės programos yra
visa ko pagrindas
Galime pastebėti tokią pačią vertybių sistemą
ir Vakarų demokratinėse krikščioniškose šalyse
Su mažomis išimtimis,
niekas nekalba apie dvasines problemas, dvasines vertybes. Visas
problemų ratas apsiriboja ekonominiu efektyvumu, įtakų ir kontrolės
zonomis pačia materialistiškiausia prasme
Bet juk tai kultūros
smukimas.
Nežinia, dėl ko labiau ar dėl neišblėsusio komunistinio auklėjimo,
ar dėl Vakarų medžiaginio blizgesio įtakos, materializmo apraiškos
netruko išplisti ir tarp V.Landsbergio vadovaujamos partijos politinio
aktyvo. Tai buvo aiškiai matyti po konservatorių partijos laimėtų
Seimo rinkimų 1996-aisiais. Politinio įsitikinimo ir idėjinio
įsipareigojimo reikšmė juntamai sumažėjo, o stuburo neturėjimas
ir minčių mimikrija tapo naujosios politinių veikėjų kartos atpažinimo
ir tinkamumo ženklu. Tai, kas tarp padorių žmonių laikoma lėkštumu
ir menkyste, buvo paslėpta po pragmatiškumo ir modernumo vardais
bei šiems vardams skirtomis liaupsėmis.
Neatsitiktinai kaip priešprieša senukų idealizmui ir bandymams
apibrėžti partijos politinę tapatybę nemedžiaginių vertybių pagrindu
tada atsirado keista moderniojo konservatizmo samprata. Vėliau
buvęs konservatorių premjeras vienoje televizijos laidoje paaiškino,
ką ši samprata reiškia: tai gyventojų pajamų didinimo politika.
Nei daugiau, nei mažiau. Taip su materializmu kovojusi partija
galiausiai akis į akį susidūrė su savimi. Šioje užsitęsusioje
akistatoje seniai nebėra garsiąją frazę apie pajamų didinimą
ištarusio ekspremjero, tačiau materialistinio mąstymo ir veikimo
žymių joje nesumažėjo.
Naujasis konservatorių materializmas yra technokratinio pobūdžio.
Dabar eiliniai partijos nariai, nemažai kurių yra garbaus amžiaus
žmonės, paaiškėjo turį naują politinį siekinį žinių ekonomikos
ir informacijos visuomenės viziją. Su šia vizija konservatorių
ideologai blaškosi jau nuo 2000-ųjų metų. Šįmet moderniųjų konservatorių
politinio dėmesio centre atsidūrė valdymo technologijų arba moderniosios
vadybos klausimai.
Žinoma, galime savęs klausti: kaip atsitiko, kad nemedžiagines
vertybes nuolat pabrėžianti partija taip lengvai leidžiasi vedama
besaikio ekonomizmo arba technokratinio mulkinimosi klystkeliais?
Atsakymui į šį klausimą gali prireikti atskiro straipsnio, kurį
galbūt norės parašyti patys konservatoriai. Tad palieku tolesnę
diskusiją Atodangų leidėjų ir skaitytojų nuožiūrai, o baigdamas
noriu atkreipti dėmesį į vieną svarbią, bet nelabai pastebimą
aplinkybę.
Technokratinis politinis mąstymas paprastai minta gamtamokslių
arba tiksliųjų mokslų formuojamais stereotipais. Antai konservatorių
taip mėgstamo estų lyderio Marto Laaro pirmosios vyriausybės komandą
sudarė kone vien tik humanitarai, o Lietuvoje politines madas
daugiausia diktuoja fizikai bei kiti tiksliukai. Deja, šie žmonės
dažnai stokoja humanitarinio ir filosofinio išsilavinimo pagrindų,
kurie labai svarbūs vertybiniam politikos dėmeniui formuoti ir
aiškinti.
Pastaruosius trejus metus puikiai matyti, kaip gamtamokslinių
stereotipų blaškomi konservatorių modernistai griebiasi tai
vienos technokratinės idėjos, tai kitos. Vakar buvo žinių ekonomika,
šiandien vadybinės technologijos, ir sunku pasakyti, kas bus
rytoj. Nėra reikalo aiškinti, kad visi šie trumpalaikiai susižavėjimai
tėra ant verslo ir biurokratijos madų podiumo rodytų modelių vaizdai,
įstrigę praeinančių madų lengvai apsukamose galvose. Pernelyg
sureikšminamos šios idėjos tampa vaikiškos ir groteskiškos. Moderniųjų
Lietuvos konservatorių atveju tai primena Nikitos Chruščiovo meilę
kukurūzams.
Taigi svarstant Lietuvos dešiniosios politikos sumedžiagėjimo
problemą, labai svarbus tampa mūsų politinio elito kultūros ir
išprusimo klausimas. Šis klausimas tolydžio aštrėja, nes prasidėjus
keturioliktiems nepriklausomybės metams Lietuvoje bemaž neturime
rimtos atsvaros kairėje ir dešinėje įsigalėjusiam materializmui.
Vladimiras LAUČIUS
Lietuvos teisės universiteto dėstytojas,
politologas
© 2003"XXI amžius"