Nugrimuotas pasaulis
|
Andrius Navickas |
XX amžiaus revoliucionierių auksinė
taisyklė skelbė, kad valdžios užgrobimas prasideda nuo telegrafo
perėmimo. Kas kontroliuoja informaciją, tas kontroliuoja valstybę.
Šiandieniame pasaulyje telegrafas tapo istoriniu reliktu, o visiškai
kontroliuoti informacijos nesugeba net tokie autoritarai kaip
Lukašenka ar Husseinas. Žiniasklaidos priemonių gausa bei techninės
galimybės niekais paverčia cenzorių pastangas. Kiekvieno žmogaus
galimybė gauti necenzūruojamą informaciją neretai vadinama didžiausiu
šiuolaikinės demokratijos pasiekimu.
Kita vertus, turbūt nėra kito tokio daugiaveidžio žodžio kaip
laisvė. Dažnai šiuo žodžiu vadiname net tai, kas ne tik neišlaisvina,
bet sukausto, paralyžiuoja žmogaus mąstymą. Pranykus, bent jau
iš dalies, išorinei cenzūrai, šiuolaikinė žiniasklaida pati tampa
pavojingu vidinės mąstymo cenzūros mechanizmu. Turiu galvoje pirmiausia
tai, kad žiniasklaidos vaidmenį mūsų gyvenime sunku pervertinti.
Nors patys žurnalistai apsimestinai kukliai tvirtina, jog jie
tėra tarpininkai, kurie perteikia kitų nuomones, jog žiniasklaida
tėra mūsų gyvenimo veidrodis, iš tiesų masinės informavimo priemonės
šiandien ne tik mums uždeda akinius, paryškinančius vienas detales
bei paliekančius anapus regos lauko kitas, tačiau taip pat primeta
savo vertinimo standartus ar net daro stiprų psichologinį spaudimą
gyventi pagal žurnalistų sukonstruotą gyvenimo būdą.
Lietuvoje žiniasklaidos akiniais itin pasitikima. Daug labiau
nei gilesnes demokratines tradicijas turinčiose Vakarų valstybėse.
Jokiu būdu tai nereiškia, kad mūsų žiniasklaida kokybiškesnė.
Priešingai, mūsų didieji dienraščiai didžiąja dalimi primityvūs
ir bulvariniai, daugumai žurnalistų kalbos apie jų pilietinę atsakomybę
kelia juoką. Beribis pasitikėjimas žiniasklaidos pateikiamu pasaulėvaizdžiu
atveria dideles manipuliacijos galimybes.
Formaliai tvirtinama, kad žiniasklaida mūsų valstybėje siekia
būti teisinga, tiksli ir nešališka (Visuomenės informavimo įstatymas).
Deja, realiai žiniasklaida yra tapusi verslu, kur daugiausia rūpinamasi
pelnu, o ne žmonių teise gauti informaciją. Dėl didesnio pelno
neretai aukojama sąžinė, pilietinė atsakomybė. Riba tarp objektyvios
informacijos, nuomonių ar net paslėptos reklamos yra pavojingai
nusitrynusi. Dabartinio Lietuvos prezidento įvaizdžio kūrėjai
ypač veiksmingai išnaudojo didžiųjų žiniasklaidos priemonių savininkų
godumą. Vieša paslaptis, kad bent kelios visuomenės informavimo
priemonės per pastarąjį pusmetį tapo paprasčiausiai propagandos
ruporais.
Žiniasklaidos akiniai dažnai virsta kreivais veidrodžiais ne tik
politikos srityje. Teko girdėti ne apie vieną atvejį, kai populiarus
leidinys reikalavo paramos iš verslininkų, gąsdindamas, jog priešingu
atveju jų įmones užgrius kritinių publikacijų lavina. Dar vienas
pavojingas dalykas tai, kaip žiniasklaida pateikia tokius dalykus,
kaip patriotizmas, dorovė, pilietiškumas, vertybiniai įsipareigojimai.
Apie dvasines vertybes rašoma pašaipiai arba labai paviršutiniškai.
Žiniasklaida yra susikūrusi savą idealaus informacijos vartotojo
sampratą, į kurią orientuojasi. Idealus vartotojas tai žmogus,
paniręs į trumpalaikių malonumų srautą, nuolat trokštantis naujų,
stiprių potyrių, nesaistomas vertybinių įsipareigojimų bei nesunkiai
galintis keisti savo skonį ar įsitikinimus atsižvelgdamas į žiniasklaidos
skelbiamos reklamos įtaką. Nors žurnalistai įtikinėja, kad jie
paprasčiausiai bando tenkinti žmonių lūkesčius, labai svarbu įsisąmoninti,
kad žiniasklaida pati visomis išgalėmis kuria idealų vartotoją,
kurio poreikiai užtikrina jos komercinę sėkmę. Tokiam žmogui iš
tiesų nebereikalinga sąžininga ir įvairiapusė informacija, jam
daug jaukiau žiniasklaidos nugrimuotame pasaulyje, kuriame galima
maitintis kitų sugromuliuotais produktais.
Valdžių susiliejimo pavojai
Turbūt visi esame girdėję tvirtinimą,
kad šiuolaikinėje demokratijoje žiniasklaida atlieka ketvirtosios
valdžios funkciją, budriai kontroliuodama tai, kaip dirba kitos
trys valdžios. Kas kontroliuoja pačią žiniasklaidą? Specialus
savitvarkos mechanizmas, saugantis žiniasklaidą nuo valdžios kontrolės,
kita vertus, saugantis ją nuo pagundų tapti manipuliacijos įrankiu.
Formaliai žiniasklaidos savitvarkos mechanizmų teisinis pagrindas
Lietuvoje yra suformuotas. Priimtas Visuomenės informavimo įstatymas,
Seimas ratifikavo Europos Tarybos Parlamentinės asamblėjos rezoliuciją
Dėl žurnalistų etikos, Europos Tarybos žmogaus teisių ir pagrindinių
laisvių apsaugos konvenciją, žurnalistų ir leidėjų organizacijos
priėmė Žurnalistų ir leidėjų etikos kodeksą. Bet ar žiniasklaidos
savitvarka iš tiesų veiksminga?
Mano įsitikinimu, tikrai ne. Visi matome, kad dauguma žurnalistų
liguistai piktai reaguoja į bet kokią kritiką jų atžvilgiu. Net
ir svarstymai apie menką žurnalistų pilietiškumą paprastai interpretuojami
kaip kėsinimasis į žodžio laisvę. Manau, kad šiandien didesnį
pavojų žodžio ir sąžinės laisvei kelia ne siūlymai riboti smurtą
televizijos ekranuose ar perspėjimai apie ypatingą kai kurių laidų
ar publikacijų lėkštumą, bet veikiau žiniasklaidos lauko virsmas
kovos be taisyklių arena.
Tai, kad informacijos pateikimas bei jos interpretavimas didele
dalimi priklauso nuo užsakovų dosnumo, tėra viena problemos pusė.
Ne mažiau pavojinga ir tai, kad politika, teisėsauga, žiniasklaida
ir verslas Lietuvoje susipynė į tvirtą mazgą. Neišrinkti į Seimą
politikai nesunkiai persikvalifikuoja į žurnalistus, žurnalistai
kovoja ne tik dėl Seimo narių mandatų, bet ir dėl Prezidento posto,
o žiniasklaidos priemonių savininkai tiesiogiai nurodinėja žurnalistams,
ką ir kaip rašyti. Tokioje situacijoje sunku kalbėti apie tikrą
valdžių padalijimą, dar sunkiau patikėti, kad visos valdžios dirba
bendrojo gėrio vardan, o ne tenkina kieno nors interesus.
Kitokios žiniasklaidos
ilgesys
Ar visoms Lietuvos žiniasklaidos
priemonėms būdingos išvardintos ligos? Tikrai ne. Tačiau turime
pripažinti, kad visi didieji dienraščiai, populiariausi televizijos
ar radijo kanalai akivaizdžiai kenčia nuo vertybių bei pilietinės
sąmonės erozijos. Anapus gerai apmokamų žurnalistinių reportažų
regos lauko lieka kitoks gyvenimas, su savo mažomis kasdienybės
pergalėmis bei vargais. Apie jį bando rašyti kultūriniai, krikščioniški
savaitraščiai ar mėnraščiai, tačiau jų balsas pasiekia labai nedidelį
žmonių ratą. Didžioji visuomenės dalis gyvena pasaulyje pagal
Lietuvos rytą ar Respubliką.
Kas lieka mums, alkstantiems teisingos, sąžiningos, įvairiapusės
informacijos, norintiems matyti tikrąjį, nenugrimuotą pasaulį?
Naivu tikėtis, kad žiniasklaidos būklę pavyks pagerinti institucinėmis
priemonėmis. Pelningų leidinių ar televizijų kanalų savininkai
bei čia dirbantys žurnalistai aršiai ir dažniausiai sėkmingai
kovoja su bet kokiais jų veiklos apribojimais. Veiksmingesnis
kelias ugdyti žmonių kritinį mąstymą bei sugebėjimą atsispirti
manipuliacijoms, rūpintis būsimų žurnalistų pilietine branda.
Ne mažiau svarbu patiems rodyti kitokios žurnalistikos pavyzdį.
Todėl privalu įveikti kultūrinės, religinės žiniasklaidos vidinį
susiskaldymą, atleisti buvusias skriaudas. Tarpusavyje besiriejanti
kultūrinė žiniasklaida tekelia pašaipą, o ne įkvepia viltį. Tik
sutelkę visas jėgas galime išsiveržti iš marginalių pozicijų.
Išlikime skirtingi, bet turintys vieną tikslą bei įsipareigojimą
Dievui bei sąžinei. Popiežius Jonas Paulius II ne kartą yra pabrėžęs,
kad visuomenės informavimo priemonės gali tarnauti tiek gėriui,
tiek blogiui. Tai priklauso nuo kiekvieno iš mūsų, taip pat nuo
sugebėjimo solidarizuotis bendrojo gėrio vardan.
Andrius NAVICKAS
Krikščionių pilietinio veikimo centro pirmininkas
© 2003"XXI amžius"