Karinei Irako nuginklavimo
operacijai pakanka esamų Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos rezoliucijų
Nepaisant tarptautinės
bendrijos pastangų, Irakas neišsklaidė abejonių dėl turimų didžiulių
cheminio ir bakteriologinio ginklo kiekių bei neleistinos įprastinės
ginkluotės. JT ginkluotės inspektorių vadovas H. Blixas nurodė
net 12 svarbiausių šios srities klausimų, į kuriuos taip ir nesugebėjo
atsakyti Irakas ir kurie tebeliudija Irako keliamą grėsmę pasauliui.
Todėl buvo išsemtos visos taikios priemonės, įskaitant diskusijas
JT Saugumo Taryboje (toliau JT ST), skirtos užtikrinti Irako
nusiginklavimo įsipareigojimų vykdymą. Taigi liko vienintelė ir
paskutinė priemonė ginkluotos jėgos panaudojimas prieš Irako
režimą, kurį pakeitus bus užtikrintas šios šalies tarptautinių
įsipareigojimų vykdymas, taip pat jos piliečių laisvė ir gerovė.
Tačiau dėl tebeesančių nesutarimų JT ST pasaulyje kilo daug ginčų
dėl to, ar JAV vadovaujamos valstybių koalicijos karinė operacija
yra teisėta. Valstybės skirtingai aiškina 2002 m. lapkričio 8
d. JT ST rezoliuciją Nr. 1441, nesutardamos dėl to, ar ji įgaliojo
JAV ir kitas šalis imtis ginkluotos jėgos.
Rezoliucijos preambulėje išvardinta
daugiau nei dešimt ankstesnių svarbiausių (bet ne visos, iš viso
yra 16) JT ST rezoliucijų, kurių Irakas nesilaiko (pirmoji iš
jų buvo priimta dar 1990 metų Irako agresijos prieš Kuveitą metu)
bei konstatuojama, kad Irako nepaklusimas nurodytoms Saugumo Tarybos
rezoliucijoms ir savo įsipareigojimų nevykdymas kelia grėsmę tarptautinei
taikai ir saugumui. Ši grėsmė gali būti pašalinta bei tarptautinė
taika ir saugumas atkurtas tik įgyvendinus visus Irako įsipareigojimus,
nustatytus JT ST rezoliucijose. Todėl pagrindinis Rezoliucijos
tikslas yra užtikrinti visapusišką ankstesnių JT ST rezoliucijų
įgyvendinimą, ir vienintelis tinkamas Irako elgesio standartas
yra visiškas ir nedelsiamas bei besąlyginis paklusimas Rezoliucijai.
Rezoliucijos 1 punkte konstatuota, kad Irakas iš esmės pažeidžia
savo tarptautinius įsipareigojimus, ypač nebendradarbiaudamas
su Jungtinių Tautų ginkluotės inspektoriais. 2 punkte nuspręsta
šia Rezoliucija suteikti Irakui paskutinę galimybę įvykdyti nusiginklavimo
įsipareigojimus, įvedant sustiprintą ginkluotės inspekcijų režimą.
Kituose punktuose nustatyti konkretūs terminai priimti Jungtinių
Tautų sąlygas ir ginkluotės inspekcijoms vykdyti
Ši ataskaita buvo pateikta UNMOVIC ir TATENA inspektorių vadovų
(H. Blixo ir M. El-Baradejaus) ir svarstyta JT ST 2003 m. sausio
27 d. Po to vasario mėnesį buvo pateiktos dar kelios inspektorių
ataskaitos, iš kurių matyti, kad Irakas nepakankamai bendradarbiauja
su inspektoriais, kad būtų gauti įrodymai apie masinio naikinimo
ginklų ir uždraustos įprastinės ginkluotės programų nutraukimą
bei šių ginklų ar ginkluotės sunaikinimą, taip pat nurodyta, jog
Irakas nepateikė išsamių ir pakankamų turimos ginkluotės deklaracijų
(to reikalauja Rezoliucijos 3 punktas).
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Rezoliucijos 9 punktą iš
esmės pats Irakas turėtų rodyti iniciatyvą ir dėti visas pastangas,
kad ginkluotės inspekcijos būtų sėkmingos ir nepaliktų jokių neatsakytų
klausimų. Kaip tokio bendradarbiavimo pavyzdį, sausio 27 d. ataskaitoje
H. Blixas nurodė Pietų Afrikos Respubliką, kuri pati priėmė sprendimą
sunaikinti turimą branduolinį ginklą ir sudarė visas sąlygas inspekcijomis
patikrinti, kaip tai buvo įvykdyta. Remiantis 4 ir 9 Rezoliucijos
punktais, bet koks neaktyvus ir nepakankamas bendradarbiavimas
bei delsimas vykdyti įsipareigojimus, taip pat nesąžiningumas
pateikiant reikiamus duomenis ir teikiant pagalbą inspektoriams
laikytinas esminiu Irako įsipareigojimų pažeidimu.
12 Rezoliucijos punktas negali būti aiškinamas (kaip tai daro
Rusija), kaip įpareigojantis gauti papildomą JT ST sankciją veiksmams,
būtiniems Rezoliucijai įgyvendinti. 12 punktas tik procedūriškai
reikalauja ST nedelsiant susitikti ir svarstyti būtinybę laikytis
rezoliucijų, gavus ginkluotės inspektorių ataskaitą apie Irako
pažeidimus, ką ST iš esmės ir darė per visus savo posėdžius. Tačiau
tai neuždraudžia valstybėms imtis realizuoti tuos įgaliojimus,
kuriuos jau jos gavo pagal šią ir ankstesnes rezoliucijas Irako
esminių pažeidimų atveju. 12 punktas turi būti suprantamas visumoje
su kitais, ypač 13 ir 2 punktais (priminsiu, kad pagal juos Rezoliucija
Nr. 1441 yra paskutinis šansas Irakui, kitaip bus rimtos pasekmės)
bei preambulės nuostatomis (joje konstatuota, kad valstybėms jau
buvo suteikti visi būtini įgaliojimai Irako įsipareigojimų vykdymui
užtikrinti).
Pagal Rezoliucijos 13 punktą rimtos pasekmės Irakui turi būti
neišvengiamos (Iraq will face serious consequences Irakas
susilauks rimtų pasekmių), jeigu jis toliau iš esmės pažeidinėtų
savo įsipareigojimus. Kadangi esminis Irako įsipareigojimų pažeidimas
yra akivaizdus pagal Rezoliucijos 4 ir 9 punktus, tai yra pagrindas
rimtoms pasekmėms atsirasti. Vadinasi, jėgai panaudoti šiuo atveju
papildoma sankcija teisiškai nėra būtina. Todėl JT ST vykstančias
diskusijas vertinčiau kaip debatus dėl to, ar jau yra išsemtos
visos taikios inspekcijų priemonės esminiams Irako įsipareigojimų
pažeidimams pašalinti, o ne dėl to, ar teisiškai leistinas jėgos
panaudojimas šiam tikslui pasiekti.
Žinoma, JT ST yra laisva priimti kitas, papildomas rezoliucijas
dėl Irako nuginklavimo proceso. Jose galima numatyti ir kitas
nei numatytos nagrinėjamoje Rezoliucijoje sąlygas, įskaitant dar
vieną sprendimą dėl galimų sankcijų taikymo. Tačiau papildoma
rezoliucija galėjo būti laikoma tik kaip politiškai pageidautina,
nes dar kartą pademonstruotų tarptautinės bendrijos vienybę. Tačiau
teisiškai ji nėra būtina, nes Rezoliucija Nr. 1441 suteikia galimybę
imtis visų būtinų priemonių Irako įsipareigojimams įgyvendinti.
Atsižvelgdamas į aukščiau išdėstytas pastabas, manyčiau, kad kategoriškas
reikalavimas priimti dar vieną rezoliuciją, norint panaudoti jėgą
Irako įsipareigojimams įvykdyti, yra nenuoseklus: negalima, viena
vertus, pritarti Rezoliucijai Nr. 1441, o kita vertus, tuo pačiu
metu priešintis visoms būtinoms ir iš esmės paskutinėms priemonėms
jai įgyvendinti. Tai nėra suderinama su tais tikslais, kuriems
JT buvo įsteigtos: imtis kolektyvių veiksmų tarptautinei taikai
ir saugumui, pagarbai žmogaus teisėms bei ekonominei ir socialinei
gerovei laiduoti.
Dainius ŽALIMAS
Krašto apsaugos ministro patarėjas teisininkas,
Lietuvos teisės universiteto docentas
© 2003"XXI amžius"