Kas vienija ir skiria Europos
Sąjungą
|
Vytautas Ališauskas |
Artėjant referendumui
dėl narystės Europos Sąjungoje, nesunku išskirti pagrindinius
akcentus: galutinį įsiliejimą į Vakarų erdvę, priklausomybe kuriai
kartkartėmis vis pasitaikydavo abejojančių, ekonominius privalumus.
Pastariesiems aptarimo netrūko. Tačiau kaip suvokiame, kas tie
Vakarai? Geografinė sąvoka, ekonominė sąjunga ar bendros vertybės?
Į "Atodangų" klausimus atsako Aidų leidyklos direktorius,
DPI ekspertas Vytautas ALIŠAUSKAS.
Kas leistų pagrįsti, kad
Europos Sąjunga (ES) yra ne tik ekonominė, bet ir vertybinė sąjunga?
Žodis yra čia visai netinkamas: ES privalo tokia būti. Jeigu mes
kalbėtume apie ES tik kaip apie ekonominę sąjungą, tai užtektų
to, kad egzistuoja bendra rinka. Tačiau kai kalbama apie tam tikrą
ES politinės integracijos veiksnį, tai turime aiškiai paklausti,
kuo, kokiomis vertybėmis remiasi ta politinė integracija. Negalima
įsivaizduoti, kad politiniai vidaus ir užsienio politikos veiksmai
gali būti vieningi, jeigu nebus vertybių, kurios vienytų ir žmones,
ir politikus. Dabar ES dar negali pateikti vienijančių vertybių
sąrašo. Bet jeigu tokio sąrašo ji nepajėgs sudaryti, tai bijau,
kad subyrės net ir ekonominė unija.
Tad kokios tai turėtų būti vertybės?
Tai turėtų būti vertybės, apibūdinamos kaip tradicinės Vakarų
civilizacijos vertybės. Tai pagarba žmogaus orumui ir jo asmeniui,
taip pat ir pagarba žmogaus gyvybei nuo prasidėjimo iki mirties
momento. Taip pat aiškiai turi būti palaikomas solidarumas tarp
ES narių. ES negali būti vien tik egoistiškai orientuotų valstybių
suma, bet turi egzistuoti sąmoningas solidarumas - ir tarp valstybių,
ir pilietiniu lygiu tarp žmonių. ES valstybės turi būti solidarios:
mažiau turtingos valstybės skatinamos pakilti iki turtingesniųjų
lygio, mažiau politiškai įtakingos valstybės turi būti respektuojamos
taip, kaip ir politiškai labai įtakingos valstybės. Tai būtų išties
svarbus faktorius, kuris leistų ES augti ir bręsti. Reikia kalbėti
ir apie religinių vertybių minimumą bei pagarbą religinėms vertybėms.
Turi būti atvirai pripažinta, kad religijos išstūmimas iš viešojo
gyvenimo, bandymas religiją ar religinį kultą traktuoti tik kaip
asmeninės sferos dalyką prieštarauja Vakarų civilizacijos pagrindams.
Tokiu atveju galime pasakyti, kad ignoruoti ar neigti aukštesnį
žmogaus pašaukimą, atmesti jo atvirumą transcendencijai politinėmis
priemonėmis yra nepriimtina.
Jūs paminėjote orumą, gyvybės apsaugą, religinių teisių
garantavimą. Kuo ši vertybių skalė skiriasi nuo žmogaus teisių
apsaugos?
Ji skiriasi iš esmės, nes žmogaus teisės yra orientuotos į negatyvią
plotmę. Žmogaus teisės formuluojamos kaip savotiškas baudžiamasis
kodeksas; jeigu kas nors nusižengia, tai jis dažniausiai yra baramas
ar baudžiamas. Šiuo atveju kalbame ne tiek apie žmogaus teises,
kiek apie pačius principus, glūdinčius Vakarų civilizacijos pamatuose.
Jie yra tiek pamatiniai, kad negali būti tik ginami. Jie turi
būti pozityviai ugdomi ir skleidžiami. Kalbant apie religinio
išpažinimo teises ar tikėjimo laisvę, valstybė paprastai aptariama
kaip neutrali bet kokios religijos išpažinimo ar netikėjimo atžvilgiu.
Žinoma, pilietis turi teisę rinktis religiją pagal savo sąžinę,
tačiau politinė bendruomenė privalo religiją pripažinti esant
pozityvią vertybę, o ne indiferentišką dalyką, kaip yra daugelyje
šiuolaikinių sekuliarių valstybių.
Ar pati Europa šiuo metu nebijo diskutuoti dėl šių vertybių,
ypač religinių? Ar nesibaimina, kad propagavimas kažkurios religijos
vertybių skalės, pavyzdžiui, krikščioniškų, gali virsti netolerancija?
Ypač daug diskusijų sukėlė būsima Turkijos narystė ES.
Šiuo metu Europoje gana plačiai diskutuojama apie ES konstituciją.
Sunku pasakyti, koks galutinis rezultatas, tačiau daug politinių
jėgų pritaria tam, kad būtų paminėtas bent religijos indėlis į
Europos formavimąsi. Ši diskusija yra itin svarbi, nes iškėlė
klausimą, kurį paprastai linkstama nutylėti, net bandoma apsimesti,
kad nėra nei religingų piliečių, nei religijos kaip tokios. Kalbant
apie Turkiją, tai jos nesuderinamumas su ES nėra religinio pobūdžio,
nes ji sekuliari valstybė. Tai, kad joje išpažįstamas islamas,
šiandienei ES nėra svarbu, todėl nereikia kalbėti ir apie toleranciją.
Mes matome daugybę netolerancijos tolerancijos vardan. Krikščionių
teisės daugelyje šalių yra ribojamos dėl tariamosios tolerancijos
neapibrėžtų mažumų atžvilgiu.
Tai jūs manote, kad islamą išpažįstančios valstybės prisijungimas
prie ES nepaneigs fundamentalių Europos vienijimosi principų?
Islamas turi būti suprastas ne kaip agresyvios ideologijos įrankis,
bet kaip vertybė; islamas iš esmės išpažįsta tai, kas sudaro ir
mūsų civilizacijos branduolį: vieną Dievą, žmogaus pareigą jo
meile grįstai valiai, galiausiai žmonių tarpusavio socialinį
ir moralinį solidarumą. Aš nematau, kaip islamas galėtų iškristi
iš vadinamojo religinio konsensuso. Jau Viduramžiais krikščionių
teologai ir filosofai mokėsi iš islamo mąstytojų, per kurių kūrybą
gavo ir Aristotelio palikimą. Didesnė problema yra tai, kad islamas
net ir Turkijoje traktuojamas kaip specifinė ideologija, pabrėžianti
arabų ar islamo pasaulio išskirtinumą, ir naudojamas nesantaikai
kurstyti. Tačiau su tokia problema sekuliariai valstybei sunkiau
susidoroti nei politinei bendruomenei, kuri yra atvira religinėms
vertybėms.
Koks turėtų būti valstybių sugyvenimo pagrindas?
Reikia turėti omenyje ne tik taikų valstybių sugyvenimą, kuris
taip pat yra tik negatyvus imperatyvas. Negana, kad tarp valstybių
nėra karo ar tokių ekonominių konfliktų, kaip tarp Lietuvos ir
Latvijos. Jau minėjau, kad svarbiausias dalykas - pripažinti solidarumą.
Būtina pripažinti, kad visos valstybės kaip partnerės ES yra lygiavertės,
neatsižvelgiant į jų politinę ar ekonominę įtaką. Aišku, didesnės
ir turtingesnės valstybės visada turės didesnę įtaką, tačiau kai
svarstomi klausimai svarbūs visai Sąjungai, mažosios ir ne tokios
turtingos valstybės turi būti gerbiamos, girdimos, paveikios.
Ar nemanote, kad Europoje dabar pastebimos visiškai kitokios
tendencijos?
Tai akivaizdu. Jeigu Europoje solidarumo principas nebus įgyvendintas,
tai ES liks trumpalaikiu dariniu. Atrodo, kad didžiosios valstybės
kol kas apie tai nemąsto ir nebando sąmoningai apsiriboti ir atsisakyti
tam tikrų savo galimybių. Solidarumas visada pasireiškia tik savanorišku
kai kurių savo interesų, savo galimybių ir net kai kurių savo
teisių atsisakymu. Didžiąsias valstybes šito pamokyti galėtų tik
jų piliečiai, turėtų būti grįžtama prie asmens orumo ir visų Europos
valstybių piliečių solidarumo principo.
Koks galėtų būti naujai prie Europos bendruomenės prisijungusių
valstybių indėlis kuriant ir išlaikant šias vertybes?
Manau, kad jis labai menkas. Pokomunistinės šalys nuo krikščioniškų
vertybių nutolusios daug labiau nei tradicinės Vakarų valstybės,
kur esama stiprios krikščioniškos tradicijos arba bent krikščionybėje
įsišaknijusios humanistinės tradicijos. Mūsų šalių - pradedant
Rumunija ir baigiant Lietuva - politiniame gyvenime labiau dominuoja
vartotojiška ideologija, politinis cinizmas ir kolektyvinis egoizmas.
Ir Lietuvoje?
Pastarųjų savaičių įvykiai rodo tokį politinio cinizmo suklestėjimą,
kokio grynu pavidalu nematėme per visą nepriklausomybės tarpsnį.
Pasirodo, jis niekur nebuvo dingęs, slapta tūnojo ir išlindo tik
šiuo metu, susiformavus visiškai naujai politinei konsteliacijai.
Matome keisčiausius pareiškimus, kai vieną dieną politikų kalbama
vienaip, o kitą visai kitaip. Generalinio komisaro V. Grigaravičiaus
byloje premjeras iš anksto numato atestacijos rezultatus, drauge
nesivaržydamas pasako, kad komisarą išdūrė politikai. Lygiai
taip pat girdime visiškai ciniškus aiškinimus, kad Vilniaus miesto
savivaldybėje turi būti ta, o ne kita valdžia, nes dabar ir Respublikos
valdžia yra tokia, o ne kitokia. Valstybės valdžia tiesiogiai
braunasi į ne vienos savivaldybės valdžios formavimą ir taip griauna
viešai skelbiamą savivaldos principą. Tai paprasti ir aiškūs dalykai.
Nors šalia kalbama apie Lietuvos vienybę, raginama baigti rinkimų
kampaniją. Visa tai prasidėjo Prezidento rinkimų metu, o dabar
R. Paksą iškėlusi partija toleruoja savo nario kalbas dėl Enriko
Daktaro (žinomo Kauno nusikaltėlio sūnaus) sulaikymo: esą labai
šaunu, kad mūsų nusikaltėliai šustri politikai. Tokie juokeliai
absoliučiai nedera su jokio, net ir savivaldybės lygio, politiko
statusu.
Mūsų Prezidentas tiki burtais, tai gal mes vis dėlto esame
atvira religijai ar itin sekuliari valstybė, atsisakanti bet kokių
religinių vertybių?
Tikėjimas burtais neturi nieko bendro su religija. Viliuosi, kad
Prezidentas tai traktuoja kaip savo asmeninį pasirinkimą ir valstybei
negresia pavojus tapti panašia į Afrikos gentinį darinį, kur burtininkų
taryba sprendžia svarbiausius valstybės reikalus. Tačiau L. Lolišvili
skandalas padarė didžiulę moralinę žalą. Prezidentas, dėl savo
pareigų būdamas autoritetas, žmones pastūmėjo į prietarų glėbį.
Vis dėlto tikroji problema ta, kad mūsų mąstymas šiandien iš tiesų
yra be galo sekuliarus. Jau vien tai, kad daugelis politikų ir
politologų nemato jokio ryšio tarp politikos ir moralės, o įtakingos
politinės partijos vadovas leidžia sau šmaikštauti, kad viešųjų
reikalų tvarkymas ir išvietės tvarkymas yra vienas ir tas pats,
tai išties pavojinga tendencija.
Kur slypi tokio sekuliaraus mąstymo pavojai?
Tai gali reikšti tolesnį demokratijos byrėjimą ir visuomenės demoralizaciją,
įteisina politinį cinizmą ir moralinį pakrikimą. Jeigu moralė
neegzistuoja politikoje, jeigu joje nėra moralinių imperatyvų,
tai kodėl jų turėtų būti laikomasi kitose gyvenimo srityse, pradedant
medicina ir baigiant šeimos santykiais?
Svarbu tai, kad politikui galioja tos pačios normos kaip ir bet
kuriam kitam žmogui. Jeigu politikas jas išpažįsta, tai turi elgtis
pagal savo sąžinę. Gydytojas gali imti kyšius, gali niekinti ir
ignoruoti pacientus, nesistengti dėl jų, gali juos apgaudinėti
tęsdamas, vilkindamas gydymą ar dramatizuodamas padėtį, kad išgautų
iš paciento daugiau pinigų. Mes tokį gydytoją smerkiame. O politikas
tarsi laiko save esančiu už šitų moralinių reikalavimų ribų. Nereikia
politikos laikyti išimtimi iš likusio gyvenimo. Politika nėra
blogis savaime: joje nėra nieko, kas reikalautų iš politikų elgtis
amoraliai. Politikos prigimtis nėra amorali, tai yra pabrėžę ir
Bažnyčios autoritetai. Politikas yra pašauktas lygiai tokiam pat
geram ir naudingam darbui kaip visi kiti žmonės. Morali politika
įmanoma taip pat, kaip morali medicina.
Kalbino J.Pranevičiūtė
© 2003"XXI amžius"