|
Kas vienija ir skiria
Europos Sąjungą
|
Vytautas Ališauskas |
Artėjant referendumui
dėl narystės Europos Sąjungoje, nesunku išskirti pagrindinius
akcentus: galutinį įsiliejimą į Vakarų erdvę, priklausomybe kuriai
kartkartėmis vis pasitaikydavo abejojančių, ekonominius privalumus.
Pastariesiems aptarimo netrūko. Tačiau kaip suvokiame, kas tie
Vakarai? Geografinė sąvoka, ekonominė sąjunga ar bendros vertybės?
Į "Atodangų" klausimus atsako Aidų leidyklos direktorius,
DPI ekspertas Vytautas ALIŠAUSKAS.
Kas leistų pagrįsti, kad
Europos Sąjunga (ES) yra ne tik ekonominė, bet ir vertybinė sąjunga?
Žodis yra čia visai netinkamas: ES privalo tokia būti. Jeigu mes
kalbėtume apie ES tik kaip apie ekonominę sąjungą, tai užtektų
to, kad egzistuoja bendra rinka. Tačiau kai kalbama apie tam tikrą
ES politinės integracijos veiksnį, tai turime aiškiai paklausti,
kuo, kokiomis vertybėmis remiasi ta politinė integracija. Negalima
įsivaizduoti, kad politiniai vidaus ir užsienio politikos veiksmai
gali būti vieningi, jeigu nebus vertybių, kurios vienytų ir žmones,
ir politikus. Dabar ES dar negali pateikti vienijančių vertybių
sąrašo. Bet jeigu tokio sąrašo ji nepajėgs sudaryti, tai bijau,
kad subyrės net ir ekonominė unija.
|
|
Palankus
Vakarų traukos efektas
Pokalbis su Raimundu LOPATA,
VU Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto direktoriumi
|
Graikijos užsienio reikalų
ministras pareiškė, kad Europos Sąjungos (ES) narystės sutartis
sutartis ne tik tarp valstybių, bet ir tarp piliečių. Ar tikrai
taip yra? Ar iš tiesų galima sakyti, kad pasirašyta sutartis yra
ir vertybinė?
Ta sutartis, kurią Lietuva pasirašė 2003 balandžio 16 d., tikriausiai
nėra sutartis tarp piliečių. ES dabar jaučiamas demokratijos deficitas.
ES institucijos, neva sukurtos Europos piliečių, tolsta nuo jų.
Kol kas ES, kaip piliečių sąjunga, tėra tik siekinys, kuris, be
abejonės, remiasi tomis vertybėmis, kuriomis pagrįsta Vakarų civilizacija.
Tie principai visiems yra pakankamai aiškūs. Vakarų civilizaciją
paprastai apibrėžiame graikų filosofija, romėnų teise ir krikščionybe.
Tad ir sutarties pasirašymo vieta yra simboliška: narystės sutartis
su dešimčia kandidačių pasirašoma Atėnuose, o ratifikuotos sutartys
bus deponuojamos, t.y. perduodamos saugoti Italijos vyriausybei.
Vertybės vaidina labai svarbų vaidmenį, apie jas daug šnekama;
bandome sau ir pasauliui įrodyti, kad pagal jas mes ir gyvename,
tačiau pasaulis jau seniai gyvena tomis vertybėmis ir jiems tokių
problemų nekyla. Man atrodo, kad po tokios gausybės diskusijų
apie ES naudą mes jau esame sutrikę ir ieškome problemos ten,
kur jos iš tiesų nėra.
|
|
Savivalda:
žaidimai be taisyklių
Ką tik šviežiai iškeptos savivaldybių
valdžios turi galimybę valdyti kaip niekad ilgai: pagal naują
įstatymą savivaldybių kadencija pratęsta iki ketverių metų. Bet
abejonių, ar daugumai naujai išrinktų valdžių pavyks taip ilgai
išsilaikyti, kelia dvi priežastys: pirma - daugelyje savivaldybių
valdančiosios koalicijos sudarytos iš keturių, penkių, šešių partijų
mišrainės, antra - kairiųjų pastangomis sumažintos mero ir sustiprintos
administracijos direktoriaus galios, o tai neabejotinai didina
vidinių konfliktų galimybę. Todėl jau šiandien galima prognozuoti,
kad jei bent pusė ką tik išrinktų savivaldybių valdžių po ketverių
metų sėkmingai pasieks finišą, tai bus tikrai neblogas partijų
ir politinės sistemos stabilumo požymis.
|
|
Pamąstymai
ieškant ateities prezidento
Politika nepastovi neprognozuojama
būsena, kaip ir šis pavasaris, kaip ir visas gyvenimas. Štai Artūras
Zuokas bei jo pasekėjai tik apsiramino ant laurų, o politikos
vėjo gūsis švilpt - ir nunešė laurų vainiką. Bet taip tikriausiai
atsitinka staiga žybtelėjusioms, ne palaipsniui brendusioms žvaigždėms.
Taip atsitiko Artūrui Paulauskui. Vos keliais tūkstančiais balsų
tepralaimėjęs Valdui Adamkui per prezidento rinkimus prieš penkerius
metus, šiandien kaip politikas jis jau blėsta. Nenorėdamas visiškai
pasitraukti iš politikos arenos, priverstas savo partiją šlieti
prie stipresnės Lietuvos socialdemokratų partijos. Rolando Pakso
spindėjimas taip pat neatrodo ilgalaikis, nes neparemtas turtingos
asmenybės. Rinkimų manipuliacijos nėra didelė investicija į ateitį.
Nors Artūro Zuoko, apie kurį pastaruoju metu sušnekta kaip apie
būsimąjį prezidentą, asmenybė yra kur kas ryškesnė ir už R. Pakso,
ir už A. Paulausko, bet ir jo tyko pavojai. Jau vien todėl, kad
jam gali neužtekti kantrybės tęsti ilgą ir trokštamų greitų rezultatų
nežadančią kovą. Ateitis, žinoma, priklausys nuo charakterio kietumo:
ar po 5-6 metų jis nespjaus į lyg ir beprasmiškas kovas su vėjo
malūnais ir negrįš į verslą arba žurnalistiką, kur pastovumo kiek
daugiau.
|
|
Ideologijos, lyderiai
ir krikščionys demokratai
Liberalai, centristai
ir modernieji krikščionys demokratai, jau dirbantys vienoje Seimo
frakcijoje, netrukus turėtų susijungti į vieną partiją. Daug kalbama
tiek apie naują partiją, tiek apie būsimą jos lyderį neseniai
netekusį Vilniaus mero posto Artūrą Zuoką. Tačiau kokią vietą
joje tikisi rasti kadaise nuo Krikščionių demokratų partijos atskilę
modernieji krikdemai? Ir kodėl pasirinko būtent tokius, su krikščioniškąja
demokratija mažai ką bendro turinčius partnerius? Pokalbis su
Seimo nariu Egidijumi VAREIKIU.
Kaip apibūdintumėte dabartinę
krikščionių demokratų situaciją - tai ideologinė krizė, dinozaurėjimas
ar tai galima paaiškinti kaip nors kitaip?
Kalbant apie KD būklę reikia pasakyti, kad, viena vertus, ji yra
neįprasta istoriškai, kita vertus - tikriausiai natūrali. Lietuvoje
nevyksta nieko keista, kas nevyko kitose šalyse. Visose pokomunistinėse
šalyse po to, kai šios šalys atgavo laisvę, įsikūrė krikščionių
demokratų partijos ir per keletą metų tapo gana stiprios, gavo
daugiau kaip dešimties nuošimčių gyventojų pasitikėjimą, bet vėliau
jas ištiko krizė. Tų partijų, vadinamų senosiomis arba tradicinėmis,
reitingai mažėjo, jos pradėjo nykti, ir vietoj jų ėmė steigtis
lyg ir ne visiškai aiškios orientacijos partijos, kaip Slovėnijoje,
Slovakijoje, arba kaip Lietuvoje atsirado modernieji krikščionys
demokratai. Patys jie, aišku, sakosi (ir aš pats, kaip modernusis
krikščionis demokratas, patvirtinu), kad tai yra aiškiai krikščionių
demokratų partijos, bet rinkėjams ne visada būdavo aišku ir todėl
naujos partijos, siekusios krikščioniškąją demokratiją padaryti
modernią, netapo labai stiprios. Kita vertus, mes matome, kad
XXI amžiuje tos klasikinės ideologijos, kurias mes labai mylime,
savo misijos jau neatlieka. Matome, kad grynų liberalų reitingas
būtų gana mažas, ir grynų krikščionių demokratų, ir konservatorių.
Prasideda platesnio spektro partijų kūrimas - todėl Europos Parlamente
Europos Liaudies partija, sukurta krikščioniškosios demokratijos
pagrindu, dabar yra aplipusi ir konservatoriais, ir dešiniaisiais
liberalais - ir ten vienijasi vis daugiau dešiniųjų. Tikriausiai
tokia tendencija atsiras ir mūsų šalyje. Štai Latvijoje yra tokių
partijų, kur iš pirmo žvilgsnio sunku pasakyt, kas tai yra - pvz.
Nauja era arba Liaudies partija. Estijoje sukurta partija Respublika,
kuri neabejodama save irgi vadina dešiniąja. Gali būti, kad tokia
savaip suprantama krikščioniškoji demokratija dar kurį laiką ir
liks, bet jokioje šalyje nėra ženklų, kad tokia partija gali surinkti
daug balsų. Manau, tokia būklė yra lyg ir pereinamoji.
|
|