Savivalda: žaidimai be
taisyklių
Ką tik šviežiai iškeptos savivaldybių
valdžios turi galimybę valdyti kaip niekad ilgai: pagal naują
įstatymą savivaldybių kadencija pratęsta iki ketverių metų. Bet
abejonių, ar daugumai naujai išrinktų valdžių pavyks taip ilgai
išsilaikyti, kelia dvi priežastys: pirma - daugelyje savivaldybių
valdančiosios koalicijos sudarytos iš keturių, penkių, šešių partijų
mišrainės, antra - kairiųjų pastangomis sumažintos mero ir sustiprintos
administracijos direktoriaus galios, o tai neabejotinai didina
vidinių konfliktų galimybę. Todėl jau šiandien galima prognozuoti,
kad jei bent pusė ką tik išrinktų savivaldybių valdžių po ketverių
metų sėkmingai pasieks finišą, tai bus tikrai neblogas partijų
ir politinės sistemos stabilumo požymis.
Pagal rinkimų rezultatus visiškai logiška, kad trečdalis - dvidešimt
merų postų atiteko socialdemokratams. Beje, lygiai tiek pat merų
turės ir būsimoji nauja centristų, liberalų ir moderniųjų krikdemų
partija. Kiek netikėta Valstiečių partijos sėkmė (ji per visą
Lietuvą gavo 190 mandatų ir turės 10 merų, kai, pavyzdžiui, konservatoriai
gavo 193 mandatus, bet turės tik 5 savo merus) lėmė, kad daugumą
- du trečdalius savivaldybių valdys kairiųjų merai.
Tiesa, politinės kairės ir dešinės sąvokos yra perdėm santykinės
analizuojant net ir Lietuvos politinį elitą, tad taikyti jas savivaldos
mastu yra tikrai slidu. Neretai skirtingų partijų merai pirmiausia
atstovauja ne savo partijų interesams ar nuostatoms, o savoms
finansinėms grupuotėms arba, vadinkim taip, ekonominėms superpartijoms,
tokioms kaip Uspaskicho Verslo darbdavių konfederacija ar Boso
Vakarų Lietuvos pramonės ir finansų korporacija.
Pasidairius šioje aukščiausioje lygoje, sunku nepastebėti, kad
minėtos superpartijos išlaikė savo valdžią, taigi, matyt, ilgam
įsišaknijo dar 2000-aisiais ir anksčiau užkariautose teritorijose:
Uspaskicho konfederacija išsaugojo tuos pačius savo merus Kauno,
Kėdainių ir Panevėžio rajonuose (visi trys merai priklauso skirtingoms
socialdemokratų, socialliberalų ir valstiečių partijoms), o Vakarų
Lietuvos pramonės korporacija centristo R.Taraškevičiaus asmeny
- Klaipėdos miestą.
Kita neskanios partinės mišrainės priežastis savivaldoje - pačių
partijų vadovų nuomonė, kad tai, kas vyksta, yra gerai, kad savivaldoje
sprendžiami tik ūkiniai klausimai, tad ten nedera taikyti didžiosios
politikos taisyklių. Žodžiu, savivaldos principas toks: po rinkimų
draugauk su bet kuo, kad tik gautum kuo daugiau ir aukštesnių
kėdžių. Todėl nėra nei bendrų partijų susitarimų visos Lietuvos
mastu, nei pasirinkimo pagal programas, yra vienas vienintelis
tikslas: bet kokia kaina gauti valdžią.
Iš dalies būtų galima sutikti, kad savivaldos mastu vertybiniai
partijų skirtumai nėra tokie ryškūs, tačiau ir ten, kaip Seime,
kasmet pagal kažkokius principus sudaromas biudžetas, remiantis
kažkokia atskaitos sistema nustatomi prioritetai: kam teikiama
pirmenybė, pagal kokią viziją kuriamas miestas, miestelis, kaimas,
bendruomenė, jos narių santykiai ir pan.
Natūralu, kad tokioje politinėje sumaištyje rinkėjui kyla klausimas:
o gal apskritai partijų skyrių vietose nebereikia, jei neaišku,
kuo jos ten skiriasi viena nuo kitos ir kam atstovauja? Gal tuomet
teisus Uspaskich, siūlydamas rinkti tik asmenis, žinoma, pageidautina
jo konfederacijos atstovus?
Susidaro užburtas ratas: politikai tvirtina taip elgęsi todėl,
kad rinkėjui nesvarbu partinės ideologijos, jam svarbu, kad būtų
sutvarkyti keliai, aplinka, gyventi būtų saugu ir vaikų mokykla
netoliese, o rinkėjai aiškina, kad vienintelė politikų vertybė
ar principas - vieta prie lovio, nesvarbu, su kuo ir už kiek.
Taip politinė kultūra, o su ja ir bendra moralinė aplinka pamažu
ritasi žemyn. Tokia situacija, kaip matome, pirmiausia patogi
jau minėtiems finansiniams rykliams, demokratiją, laisvą piliečių
pasirinkimą ir savivaldą panaudojantiems savo interesams tenkinti.
Dar vienas ryškus pavyzdys, kaip finansiniai interesai lemia politinius
(o ne atvirkščiai), - tai mūšis dėl Vilniaus mero.
Ši kova įdomiausia savo netikėtumu, nes vykstant deryboms dėl
didžiųjų miestų valdžios viskas buvo ramu iki pat paskutinio skambučio:
po užkulisinių būsimos naujos liberalų ir centristų partijos vado,
tuometinio Vilniaus mero A.Zuoko ir socialdemokratų vado, premjero
A.Brazausko derybų, regis, sutarta, kad Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje
prie vadinamųjų dešiniųjų valdančiųjų koalicijų neformaliai prisijungs
ir socialdemokratai. Trumpai tariant, socialdemokratai irgi gautų
savo, nors ir ne didžiausią kąsnį, o jų vadas A.Brazauskas, kaip
iki šiol, noriai iš Vyriausybės lėšų remtų ir toliau populiarintų
Vilniaus merą A.Zuoką, numesdamas kiek daugiau trupinių ir jo
bendražygiams merams Kaune ir Klaipėdoje.
Planas patikrintas ir patikimas: taip bendradarbiaudamas mažai
žinomas verslininkas A.Zuokas jau tapo pirmo ryškumo politine
žvaigžde, išgarsėjęs gana absurdiška oranžinių dviračių akcija,
utopine ir pasenusia tramvajaus idėja ir, anot Prezidento V.Adamkaus,
išdrįsęs iškasti griovį Gedimino prospekte ir statyti naują savivaldybės
pastatą.
Be abejo, tikrosios A.Zuoko populiarumo šaknys slypi ne čia, nes
bet kokiam kitam merui šie V.Adamkaus išvardinti nuopelnai būtų
greitai neskaniai atsirūgę: Gedimino prospektas tvarkomas ne A.Zuoko
iniciatyva ir ne savivaldybės lėšomis, šių idėjų tikrasis autorius
ir finansuotojas yra pats A.Brazauskas, sumanęs kartu su naujojo
tilto statyba per Nerį valstybės lėšomis pažymėti Mindaugo karūnavimo
metines ir save; o naujojo savivaldybės pastato statyba, praskleidus
finansinės paslapties uždangas, panašiai kaip ir sutartis dėl
požeminių garažų, gali gana greitai virsti rimtu skandalu ir nemažu
nuostoliu vilniečiams - apie fantastiškus statybos kaštus užkulisiuose
šneka ne vienas statybų žinovas.
A.Zuoko populiarumo šaknys slypėjo ypatingame jo sugebėjime įtikti
iškart abiem įtakingiausiems valstybės žmonėms: Prezidentui V.Adamkui
ir premjerui A.Brazauskui - pastarojo brolio statybos firmai buvo
suteikta teisė statyti Valdovų rūmus, o per premjero žento tėvo
firmą ėjo visi Vilniaus savivaldybės projekto užsakymai. Žodžiu,
puikiai derinami asmeniniai ir valstybiniai interesai, rinkėjams
priimtina išvaizda ir amžius bei sugebėjimas savivaldybės lėšomis
visose žiniasklaidos priemonėse kurti savo kaip neprilygstamo
mero įvaizdį (ar dar yra šiandien bent vienas politinis veikėjas,
kurį liaupsintų iš esmės visos įtakingos televizijos ir laikraščiai?)
per porą metų, panašiai kaip ir kadaise R.Paksą, sukūrė naują
politinę žvaigždę.
Ir še tau, boba, devintinės! Beveik vienu metu populiarusis A.Zuokas
netenka abiejų įtakingų globėjų: V.Adamkus priverstas apleisti
Prezidento sostą, o A.Brazauskas staiga ima ir nusisuka. Kas ta
juoda katė, perbėgusi tarp A.Brazausko ir A.Zuoko, dar sunku nuspėti.
Aišku tik, kad A.Brazauską neva supykdę liberalų suvažiavime pasakyti
griežtoki vertinimai socialdemokratų atžvilgiu yra tik pasakos
mažiesiems - giluminius finansinius interesus tokie šposai veikia
kaip litas dolerį.
Perdirbus garsųjį prancūzų posakį, skambėtų taip: ieškokit milijonų.
Dalius Stancikas
Demokratinės politikos instituto ekspertas
© 2003"XXI amžius"