Ideologijos, lyderiai ir
krikščionys demokratai
Liberalai, centristai
ir modernieji krikščionys demokratai, jau dirbantys vienoje Seimo
frakcijoje, netrukus turėtų susijungti į vieną partiją. Daug kalbama
tiek apie naują partiją, tiek apie būsimą jos lyderį neseniai
netekusį Vilniaus mero posto Artūrą Zuoką. Tačiau kokią vietą
joje tikisi rasti kadaise nuo Krikščionių demokratų partijos atskilę
modernieji krikdemai? Ir kodėl pasirinko būtent tokius, su krikščioniškąja
demokratija mažai ką bendro turinčius partnerius? Pokalbis su
Seimo nariu Egidijumi VAREIKIU.
Kaip apibūdintumėte dabartinę
krikščionių demokratų situaciją - tai ideologinė krizė, dinozaurėjimas
ar tai galima paaiškinti kaip nors kitaip?
Kalbant apie KD būklę reikia pasakyti, kad, viena vertus, ji yra
neįprasta istoriškai, kita vertus - tikriausiai natūrali. Lietuvoje
nevyksta nieko keista, kas nevyko kitose šalyse. Visose pokomunistinėse
šalyse po to, kai šios šalys atgavo laisvę, įsikūrė krikščionių
demokratų partijos ir per keletą metų tapo gana stiprios, gavo
daugiau kaip dešimties nuošimčių gyventojų pasitikėjimą, bet vėliau
jas ištiko krizė. Tų partijų, vadinamų senosiomis arba tradicinėmis,
reitingai mažėjo, jos pradėjo nykti, ir vietoj jų ėmė steigtis
lyg ir ne visiškai aiškios orientacijos partijos, kaip Slovėnijoje,
Slovakijoje, arba kaip Lietuvoje atsirado modernieji krikščionys
demokratai. Patys jie, aišku, sakosi (ir aš pats, kaip modernusis
krikščionis demokratas, patvirtinu), kad tai yra aiškiai krikščionių
demokratų partijos, bet rinkėjams ne visada būdavo aišku ir todėl
naujos partijos, siekusios krikščioniškąją demokratiją padaryti
modernią, netapo labai stiprios. Kita vertus, mes matome, kad
XXI amžiuje tos klasikinės ideologijos, kurias mes labai mylime,
savo misijos jau neatlieka. Matome, kad grynų liberalų reitingas
būtų gana mažas, ir grynų krikščionių demokratų, ir konservatorių.
Prasideda platesnio spektro partijų kūrimas - todėl Europos Parlamente
Europos Liaudies partija, sukurta krikščioniškosios demokratijos
pagrindu, dabar yra aplipusi ir konservatoriais, ir dešiniaisiais
liberalais - ir ten vienijasi vis daugiau dešiniųjų. Tikriausiai
tokia tendencija atsiras ir mūsų šalyje. Štai Latvijoje yra tokių
partijų, kur iš pirmo žvilgsnio sunku pasakyt, kas tai yra - pvz.
Nauja era arba Liaudies partija. Estijoje sukurta partija Respublika,
kuri neabejodama save irgi vadina dešiniąja. Gali būti, kad tokia
savaip suprantama krikščioniškoji demokratija dar kurį laiką ir
liks, bet jokioje šalyje nėra ženklų, kad tokia partija gali surinkti
daug balsų. Manau, tokia būklė yra lyg ir pereinamoji.
Slovėnijoje buvo sukurta nauja krikščionių demokratų partija,
Slovakijoje - nauja dešiniųjų partija. Tokios partijos, kaip,
pavyzdžiui, Lietuvos modernieji krikščionys demokratai, aiškiai
sako, kad jie nori būti tikraisiais krikščionimis demokratais,
kurie klasikinę ideologiją pritaiko šios dienos reikmėms. Tokioms
partijoms sekasi skirtingai - pvz., Latvijoje neseniai sukurta
Liaudies partija, kuri nors ir sako esanti krikščioniškosios minties
partija, bet vienija kur kas platesnį spektrą. Estijos Respublika
bando pakeisti ankstesniąją Isamaa, kuri buvo krikščioniškai
konservatyvi. Dabar kuriasi krikščioniškai liberali. Visose šalyse
atsiranda tokių partijų, bet jos pačios dar nelabai žino, kur
jų vieta. Pavyzdžiui, Lietuvoje dabar steigiasi partija, jungianti
liberalus, centristus ir moderniuosius krikščionis demokratus.
Visi supranta, kad tokiai partijai reikia tam tikros krikščioniškos
dvasios, nors dabar vyraujanti mintis yra liberali. Kas iš to
išeis - šiandien dar sunku pasakyti.
Sakoma, kad du kartus į tą patį vandenį neįbrisi. Kokio
vandens tikisi šįkart krikščionys demokratai? Juk prieš kelerius
metus koalicija su konservatoriais nepasitvirtino?
MKD formaliai su konservatoriais nesijungė. Mes su konservatoriais
galime draugauti, bet šiandien patys konservatoriai ne itin nori
jungtis. Aš esu iš tų, kurie juos labai skatintų šiam žingsniui.
Šiuo metu, kai mes tampame stebėtojais Europos Parlamente, ir
toks Vareikis, ir toks Landsbergis atsiduria toje pačioje frakcijoje.
Tai ženklas, kad jungtis būtų visai neblogai. Tačiau tai įsitikinimų
klausimas - mes mokykloje ar universitete esame išmokę, kad liberalai
ir konservatoriai yra skirtingi. Jiems nesunku susėsti už vieno
stalo, bet kai reikia užsidėti etiketę, tai tampa labai sunku.
Aš manau, kad jei dešinieji laimėtų rinkimus, tai būsimoji nauja
partija - liberalų, centristų, moderniųjų krikščionių demokratų
- su konservatoriais tikrai galėtų sudaryti koaliciją.
Prieš keletą metų koalicijoje su konservatoriais krikdemai jautėsi
skriaudžiami ir, ko gero, tokie ir buvo. Galima spėlioti, kad
jei konservatoriai būtų mažesnioji partija koalicijoje, tai būtų
kitaip.
Ko modernieji krikščionys demokratai tikisi iš naujosios
partijos, kaip MKD bus atstovaujami? Juk ne paslaptis, kad yra
klausimų, kuriais partijų pozicijos išsiskiria. Gal bus atskiras
skyrius partijos statute, skirtas krikščionims demokratams?
Į Jungtinės partijos statutą įtraukta, kad krikščionių demokratų
frakcija ne tik gali, bet ir privalo būti. Krikščioniškosios demokratijos
minties grupė partijai išties yra reikalinga ir ji, be abejo,
bus. Jei mes stojame į partiją, esame pasiryžę tai daryti. Pokomunistinėse
šalyse vis dar galioja švytuoklės principas - kiekvieną kadenciją
ateina vis kita valdžia. Mes jaučiame, kad tikriausiai 2004 m.
į valdžią ateis kažkokie dešinieji. Kažkokie, nes nežinau,
kokiu pavidalu - ar kaip viena partija, ar kaip koalicija, grupė,
dešiniųjų priešrinkiminė koalicija, kurią sudarytų būsimoji
nauja partija, konservatoriai ir gal dar kas nors iš mažesniųjų.
Gali ir tokiu pavidalu kaip Latvijoje atsiranda Naujoji era,
Naujasis laikas arba Estijoje jau minėta Respublika.
Kiek iš tikrųjų Lietuvos politiniame gyvenime lemia ideologijos?
Ar yra tik pragmatiški tikslai ir lyderiai?
Nebėra tikrųjų partijų, pagrįstų klasikinėmis XVII-XVIII a. ideologijomis,
jos atgyveno. Bet kairieji - dešinieji vis dar yra. Klasikinė
ideologija, kilusi iš XVIII a., nėra tokia reikšminga. Kai viena
partija vadinasi socialliberalų, kita - liberalų demokratų, trečia
- liberalų sąjunga ir jos visos yra antagonistinės viena kitos
atžvilgiu, tai kuri iš jų yra tikresnė? Liberaldemokratai klasikinės
teorijos požiūriu yra neteisingas teiginys ta prasme, jog liberalai
negali būti ne demokratai. Socialliberalai yra kažkoks netikras
dalykas - jei social ateina iš socializmo ar socialinių programų,
tai kaip tik klasikiniai liberalai akcentuoja, kad socialinės
programos nelabai reikalingos. Kaip ten bebūtų, visos šios partijos
teigia esančios liberalios ir Europos Parlamente bando patekti
į politinę liberalų grupę. Matysime, kas iš to išeis. Greičiausiai
čia daugiau lemia lyderiai, o vardas - sugalvotas, tai ne realybė.
Ar pasitvirtina, kad politika - tai lyderių kova, o ne
partijų?
Kažkuria prasme taip. Lyderiai pas mus daug lemia. Sakykime, nori
socialliberalai sudaryti koaliciją su socdemais. Rimtas politologas
tokiu atveju įvertintų programas, suderinamos jos ar ne. Realybė
kitokia - jei Brazauskas su Paulausku sutaria, tai ir programos
susiderina.
Kalbino N.Bliūdžiūtė
© 2003"XXI amžius"