Politinė nebranda skatina
terorizmą
Didžiosios tarptautinės politikos
žaidėjai jau ne kartą turėjo galimybę užbaigti tikslas pateisina
priemones epochą. Tačiau vis atsiranda svarbesnių tikslų, kuriuos
reikia įgyvendinti grubiomis priemonėmis. Pavojingiausia, kad
šių priemonių vis dažniau griebiasi ne valstybės dėl imperinių
ar regioninių interesų, bet privatūs asmenys ar pseudoorganizacijos,
kurios apibendrintai ir nesigilinant į turinį yra vadinamos teroristinėmis.
O tuos svarbesnius tikslus formuoja ne demonizuoti užsienio priešai,
bet vidiniai kai kurių valstybių raidos procesai.
Niekas neabejoja, kad terorizmas pats savaime kaip kovos ar dėmesio
pritraukimo priemonė nėra ir negali būti pateisinamas. Tačiau
vis dažniau mes tampame žiniasklaidos aukomis ir pradedame racionalizuoti
teroristų veiksmus. Mums visada pateikiamas realus socialinis
ir politinis teroristų gyvenimo kontekstas, paaiškinamos prieš
nekaltas aukas nukreiptos agresijos prielaidos. Žiniasklaida sėkmingai
klijuoja teroristams etiketes, tuo pačiu metu vadindama juos ir
žudikais, ir pasiaukojančiais kovotojais. Būtent žiniasklaida
padeda savo skaitytojui tapatintis su teroristais, pateikdama
teigiamą arba užuojautos vertą teroristų paveikslą. Geras pavyzdys
- itin teigiamas palestiniečių intifados įvaizdis Europoje.
Kita vertus, apie terorizmą diskutuojama pirmiausia Vakarų pasaulyje,
o arabų valstybėse, kur teroristinių išpuolių daugiausia, demokratijos
vertybės ir žodžio laisvė apskritai sunkiai įsivaizduojamos. Iki
palydovinio transliuotojo Al Jazeera atsiradimo apie jokią laisvą,
pliuralistinę diskusiją Artimuosiuose Rytuose nebuvo galima kalbėti.
Teisūs tie, kurie sako, kad amerikiečiams nepavyks arabų valstybėse
sukurti demokratijos ugnimi ir kalaviju. Tačiau jos nesukurs ir
tokios apgailėtinos demokratinio valdymo parodijos kaip Egiptas
ar pseudokonstitucinės monarchijos kaip Saudo Arabija, neva besipiktinančios
amerikiečių kariuomenės buvimu šalyje, tačiau aiškiai suprantančios,
kad tik tai padeda išlaikyti valdžią kitaip šalyje įsivyrautų
chaosas ar religiniai fanatikai.
Tiek arabų kontroliuojama žiniasklaida, tiek ir Al Jazeera yra
pilni citatų, kad arabams demokratija yra netinkama valdymo forma,
nes jiems reikia vieno lyderio, jie gyvena tik pranašo Mohammedo
sukurtos prototipinės visuomenės sąlygomis klanais ir gentimis
su aiškiu dvasiniu lyderiu. Kultūrologai, istorikai ir sociologai
tai, kad nė vienoje iš 18 arabiškų valstybių neveikia demokratija,
aiškina tuo, kad tai užfiksuota islame čia neatskiriama politinė
ir religinė erdvė. Islamas arabams tampa ne tik religija, bet
ir ideologija. O Vakarų valstybės, tiksliau tariant JAV propaguoja
tik demokratinę politinę kultūrą. Ji yra vienas iš daugelio Vakarų
sekuliarių vertybinių elementų, kurių dauguma visiškai nepriimtini
musulmonams. Toks siauras vakariečių požiūris yra pateisinamas.
Tiesiog bandoma ieškoti kitokių ne religinių priemonių, galinčių
mobilizuoti arabus, t.y. primesti savąją modernybę: valstybinį
mąstymą, įstatymo viršenybę ir žmogaus teisių apsaugos ideologiją.
Bet tai nereiškia, kad Vakarai bando primesti savo universalizuotą
kultūrą ar sekuliarumą.
Net ir pergyvenę nacionalizmą (savanoriškai ir priverstinai po
dekolonizacijos), arabai neperėmė tų idėjų, kurių Europa ir visa
Vakarų kultūra sėmėsi Apšvietos laikais: politinio sutelktumo
ir tikėjimo laisvės bei tolerancijos, jau nekalbant apie dalyvavimą
priimant politinius sprendimus. Sutelktumo ir tolerancijos trūkumas
gimdo priešiškas nuotaikas. Nenuostabu, kad kiekvienas arabas
tampa uždelsto veikimo bomba, kuri bet kada gali sprogti antivakarietiškumu.
Ir tokios nuostatos Artimuosiuose Rytuose formavosi dar iki Izraelio
valstybės sukūrimo. Racionalus viso to paaiškinimas efektyvus
manipuliavimas masėmis, kurios, neturėdamos jokios kitos nei valstybinė
informacija, nesunkiai pasiduoda valdančiajam elitui. Arabų valstybės
gali apkaltinti vakariečius bet kuo: smunkančia ekonomika, socialinių
garantijų nebuvimu, konfliktų eskalavimu ar net terorizmo prieš
save skatinimu. Todėl kad ir kokią politiką JAV vykdytų, antiamerikietiškos
nuotaikos nesumažės; todėl teroristiniai išpuoliai galimi net
ir prieš arabams draugiškus belgus. Tokiu būdu pats terorizmas
yra suvalstybinamas: valstybė juo naudojasi tiek vidaus, tiek
užsienio politikoje.
Ir net jeigu dėl šventos ramybės ir noro pasilikti valdžioje masių
nuomone manipuliuojantys režimai vis dėlto pabandytų užkirsti
kelią terorizmui jie jau nebepajėgūs to padaryti. Teroristai
dėl savo ryšių su nusikalstamu pasauliu bei tarptautinių tinklų
tapo sunkiai valdomu reiškiniu, kuris, kažkada sukurtas pačių
arabų valstybių, atsigręžia prieš jas. Valstybių vadovai nebesugeba
atskirti, kas kam ranką plauna, ir nebeaišku, kada teroristų tikslas
yra pelnas iš narkobiznio ir neteisėtos prekybos ginklais, o kada
politinių ir religinių deklaracijų įgyvendinimas.
Tokios valstybės nesugeba ir susitarti tarpusavyje. Musulmoniškoji
umma (visa musulmonų bendruomenė) nėra vieninga ar vientisa. Viename
skalės gale - revoliucinė Irano valstybė, kitame tradiciškai
segmentuotas Afganistanas. Sunitų mažuma kelis dešimtmečius valdė
šiitų daugumą, dabar pastaroji sunitus užmėto akmenimis. Toks
chaotiškas, bendrų vertybių nepuoselėjantis arabų ir apskritai
musulmonų darinys artimoje ateityje kažin ar gali tapti vieningu
politiniu islamo ar arabų pasauliu.
Jovita Pranevičiūtė
© 2003"XXI amžius"