Apie tamsumas ir šviesą,
kuri mūs žingsnius telydi
|
Liberali intelektualų mintis Lietuvoje
šįmet juda keistais zigzagais. Iškart po prezidento rinkimų šios
minties vagoje prabilta apie dalies rinkėjų politinį neįgalumą
ir pilietinės visuomenės nebuvimą. Po gegužį vykusio referendumo
ir balandį rengtos protesto akcijos Vilniaus mieste pilietinė
visuomenė, sprendžiant iš komentarų, kur buvusi, kur nebuvusi,
atsirado.
Pilietiškumas pagal šią logiką atsiranda ir dingsta, tarsi šviesa
junginėjant elektrą: lemputė užsidega, susirenka mitinguotojai
visuomenė šviesi ir pilietiška; šviesa išsijungia, kas nors
neišrenkamas prezidentu visuomenė tamsi ir nesusipratusi. Maga
paklausti: ar keli tūkstančiai liberalų rėmėjų Vilniaus centre
yra pakankamas pagrindas švęsti pilietinės visuomenės atsiradimą?
Nejau pilietiškumą vertiname savaitės ar mėnesio įvykių matais,
tarsi jis gali rastis per vieną dieną, parėmus Artūrą Zuoką, arba
išnykti per naktį, išrinkus Rolandą Paksą?
Kai kurie komentatoriai, regis, mano, kad taip: Šalies politinė
kultūra, kuri Valdo Adamkaus prezidentavimo metais buvo pradėjusi
ženkliai kilti ir artėti Vakarų Europos politinės kultūros lygio
link, per rinkimus ir po jų buvo kone per naktį atmesta (Donskis
L., Valdžios mechanikai prieš pilietinę visuomenę, http://www.omni.lt,
2003 04 23). Vilniuje suaktyvėjus Zuoko rėmėjams, padėties vertinimas
radikaliai keičiasi: Pastarojo meto Lietuvos politinio gyvenimo
įvykiai leidžia įvardyti itin svarbų įvykį Lietuvos istorijoje
- pagaliau mūsų šalyje gimsta modernioji pilietinė visuomenė
(ten pat).
Su visa pagarba šių komentarų autoriui, tokio vaizdinio analitinis
pagrįstumas kelia tam tikrų abejonių. Mirkčiojantis pilietiškumas
tai jis yra, tai jo nėra vargu ar įtikintų net liberalus,
kurių remiamo prezidento (Santara Šviesa) ir mero (Liberalų
sąjunga) sėkmė padaroma visuomenės pilietiškumo matu. Jei kardinalios
permainos pilietinėje visuomenėje ar politinėje kultūroje vyktų
sulig metų laikais ir priklausytų nuo sezono politinių aktualijų,
pilietiškumas Lietuvoje jau būtų keliasdešimt kartų radęsis
ir išnykęs.
Žinoma, Donskis teisus, kai sako, jog mūsų šalį reikia labai
rimtai, ilgai, kantriai ir pasiaukojamai šviesti ir civilizuoti
(Ar galėjo Valdas Adamkus laimėti rinkimus?, http://www.omni.lt,
2003 01 15). Tikra ir tai, kad visuomenėje nestinga paprasčiausio
tamsumo (ten pat), dėl kurio civilizavimas ir švietimas tampa
neatidėliotinu viešu reikalu. Tik kyla vienas paprastas klausimas:
kaip įsivaizduojame tokį švietimą, kuris, tariant himno žodžiais,
prašalintų tamsumas arba, kitaip sakant, sukurtų prielaidas
ugdyti išprususius, kultūringus žmones ir gerus piliečius, o ne
tik štampuoti siaurų sričių specialistus?
Šis klausimas yra kone visai išstumtas iš Lietuvos viešosios erdvės.
Jam beveik neskiriama dėmesio nei visuomeninėje, nei politinėje
veikloje. Jis paprasčiausiai ištirpo jam abejingų valdininkų ar
ekspertų biurokratizmo, politinės buhalterijos ir grupinių interesų
liūne. Tėvai, mokytojai ir dėstytojai, kuriems šis klausimas rūpi
arba turėtų rūpėti, netenka veiksmingų svertų jam iškelti į politinį
lygmenį. Valstybės valdžia, kuriai tai turėtų būti vienas svarbiausių
viešų reikalų ir politinių klausimų, verčia jį biurokratiniu reikalu,
buhalteriniu klausimu bei technokratiškai sprendžiamu klausimu.
Tad sakymas, jog visuomenę reikia civilizuoti ir šviesti,
skamba kaip šauksmas tyruose.
Vargu ar rašydamas apie žmonių tamsumą Donskis turėjo galvoje
nepakankamas matematikos, informatikos arba verslininkystės žinias
mokyklose ir universitetuose. Apsukrus verslininkas nebūtinai
bus išprusęs ir kultūringas žmogus, o savo sritį gerai išmanantis
programuotojas gali būti visai abejingas viešiems reikalams ir
tamsus kaip pilietis. Visapusis žmogaus išprusimas tai, ką
vadiname kultūringumu ir be ko pilietiškumas sunkiai įsivaizduojamas
yra siauros specializacijos priešingybė, nesuderinama su šiandien
išplitusiu vartotojišku arba, sovietiniais terminais proftechniniu
požiūriu į mokymąsi.
Kad ir kaip šis paplitęs požiūris dabar būtų grindžiamas paslaugų,
informacinės ar žinių visuomenės kūrimu jis veikiau skatina,
nei šalina kalbamąjį tamsumą kultūrinį ir politinį analfabetizmą.
Madingais vardais nūdien krikštijama visuotinė apdujėliško žinių
kalimo institucionalizacija, lengva madų imlios valdžios pareigūnų
ranka pradėta vykdyti valstybės mastu, sėkmingai trina šviesaus,
išprususio, kultūringo žmogaus sampratą bei viziją iš švietimo
politikos prioritetų.
Dar prieš 15 metų konstatuota žinių perkrova vidurinėse mokyklose
per praėjusį laiką ne sumažėjo, bet padidėjo. Daug sykių girdėta
logika geriau tegu mokosi, nei valkiojasi gal ir tinka asocialių
šeimų atvejais, tačiau iš normaliose šeimose augančių vaikų taip
paprasčiausiai atimama galimybė daugiau būti su šeima ir savarankiškai
plėsti akiratį. Užuot teikusi akstinus moksleiviams turėti daugiau
minčių, mokykla teikia vis daugiau specialaus, techninio pobūdžio,
o ne bendram išprusimui reikalingų žinių. Pasirenkama specializacija
vidurinių mokyklų vyresniosiose klasėse arba keturiolikmečių mokymas
vertelgiško mąstymo pradmenų tipiški esamų tendencijų pavyzdžiai.
Paaugliams brukte brukama konformistinė nuostata, kad įgyti taikomųjų
žinių apsiribojant kuo siauresne sritimi yra daug svarbiau nei
tapti visapusiai išprususia asmenybe ir atsakingu, vadinasi
politiškai kultūringu, išsilavinusiu piliečiu.
Padėtis aukštojo mokslo sistemoje per pastarąjį dešimtmetį apskritai
tapo fantasmagoriška. Universitetų gausa, studentų skaičiaus artėjimas
prie gyventojų skaičiaus, protinių gabumų neliudijančių diplomų
prieinamumas, pinigų mokslui stygius, dėstytojų vargdienystė,
biurokratizmas, atžagareiviškas politikų požiūris visa tai netilptų
net į išsamų straipsnį. Ir kas liūdniausia Lietuvos politiniame
ir akademiniame gyvenime kol kas nematyti patikimų prielaidų šiai
padėčiai keistis į gera. Dairymasis į Europą irgi mažai ką duos,
išskyrus nebent papildomus rūpesčius ir nuogąstavimus.
Visai neseniai, grįžęs iš Europos kultūros parlamento pirmosios
sesijos, apie tai rašė Lietuvai joje atstovavęs Donskis, pasak
kurio, šioje sesijoje atvirai kritikuotas technokratijos įsigalėjimas
bei humanistikos nuvertinimas ES mastu: Menininkus ir mokslininkus
vis labiau kontroliuojanti, o neretai ir paprasčiausiai išstumianti
naujoji menedžerinė klasė, t.y. ekspertinė ir politinė biurokratija,
valdanti finansus bei kitokius resursus, o sykiu ir paverčianti
universitetų katedras ir tyrimų centrus verslo įstaigomis, vis
labiau įsigalintis paraiškų rengimo profesionalų sluoksnis, žaidžiantis
politinius žaidimus ir užsiimantis ciniška mimikrija su ekspertine
biurokratija, tolydžio redukuojantis visą intelektualinę kultūrą
į keliasdešimties ideologinių ir politinių raktažodžių įvaldymą
bei teisingą jų pavartojimą
- tai tik keletas pavyzdžių (Donskis
L., Humanistikos nuvertinimo grėsmė, http://www.omni.lt, 2002
12 23).
Šiomis aplinkybėmis Lietuvos universitetinio išsilavinimo likimą
apgaubia neperregima tamsa, nes, ko gero, nėra tokios politinės
ar visuomeninės jėgos, kuri ryžtųsi ir pajėgtų priešintis jo klasikinę
šerdį sudarančio humanitarinio dėmens nuosmukiui arba smukdymui.
Kartais net ima atrodyti, jog Lietuvos aukštosios mokyklos tęsia
natūraliai paveldėtą sovietinio mokslo tradiciją. Filosofija,
politikos mokslas, istorija ir Vakarų literatūra, kadaise ideologizuotos
ir kryptingai ribotos, šiais laikais drastiškai stumiamos į universitetinio
mokymo paribius ar net užribius. Universitetiniam diplomui įgyti
dabar neretai užtenka tų pačių paskatų ir gebėjimų, kurių anksčiau
pakakdavo baigiantiesiems sovietinį technikumą.
Lietuvos politikai atkakliai nenori ar nepajėgia suvokti ir pripažinti
vieno esminio dalyko. Jie nemato arba nenori matyti akivaizdaus
tiesioginio ryšio tarp visuomenės, įskaitant jos vadinamąjį elitą,
pilietinio tamsuoliškumo ir humanitarinio išprusimo nuosmukio.
Jie tiki arba dedasi maną, jog visuomenė bus tuo šviesesnė ir
civilizuotesnė, kuo daugiau joje bus gerų specialistų. Tačiau
svarbiausias aukštosios mokyklos, ypač universiteto, civilizacinis
siekinys yra kaip tik ne siaura specializacija, bet universitetinio
mokymo universalumas ir aukštesni nei diplomas ar įsidarbinimas
aukštojo išsilavinimo tikslai.
Bėda ta, kad tai prieštarauja dabar plačiai paplitusiam požiūriui
į aukštąjį mokslą vien tik kaip paklausą turinčių "mokymo
paslaugų" teikimą, o politikams, žinia, nenaudinga plaukti
prieš srovę. Todėl šioje srityje šiandien vyrauja nesikišimo arba
esamų tendencijų skatinimo politika. Net Lietuvos konservatorių
programinės nuostatos dėl švietimo vis labiau panašėja į tą technokratinę,
humanistiką nuvertinančią galvoseną, kurią pernai pasmerkė Europos
kultūros parlamentarai. Nauja šios partijos politikų karta skelbiasi
norinti perkelti verslo vadybos principus į politiką ir aukštąjį
mokslą. Jeigu jau konservatoriai ima painioti pilietiškumą su
vartotojiškumu, išprusimą su verslumu, o politiką su vadyba,
ko tada norėti iš kitų reformistinių partijų, pavyzdžiui liberalų,
kuriems tai natūraliai būdinga?
Normalios pilietinės visuomenės Lietuvoje dar nėra, ir tai didele
dalimi švietimo ir mokslo politikos bei ją įgyvendinusių politinių
partijų kaltė. Nei dešinieji, nei kairieji šioje srityje kol kas
nenuveikė nieko iš esmės gero ir išmintingo. Tad gal neverta stebėtis,
kai, paprašęs įskaitą laikančios universiteto studentės pateikti
totalitarinės valstybės, kaip hitlerinė Vokietija ar SSRS, pavyzdį,
išgirsti atsakymą: Sąjūdis.
Vladimiras Laučius
politologas
© 2003"XXI amžius"