Vertybių erozija ir galimas
renesansas
Kadaise nemažai domėjotės Krikščionių
demokratų partijos veikla. Girdėti nuomonių, kad krikščionių demokratų
partijų veiklos sėkmė prieškariu ir dabar skiriasi ne tik dėl
asmenybių ar lyderių skirtumų, bet ir dėl to, kad pasikeitė pati
Bažnyčia, jos santykis su visuomene. Kiek sutiktumėte su tokia
nuomone?
Dabartinėje Lietuvos Respublikoje Krikščionių demokratų partija
atsikūrė tuomet, kai Vakarų Europoje panašios orientacijos piliečiai
jungėsi į partijas, jau nesipuikuodami krikščionišku pavadinimu
lyg tobulumo pažymėjimu. Atgimstančios Lietuvos krikščioniškoji
visuomenė nepasižymėjo ideologiniu brandumu, todėl stengėsi atkurti
prieškarinės Lietuvos partiją, kartu perimdama tuometinius ideologinius
štampus. Tačiau atsivėrę ryšiai su dabartinėmis Vakarų Europos
partijomis atnešė ideologinių naujovių ir paskatino partijos vidinį
skaldymąsi į konservatyviuosius ir moderniuosius. Krikdemai tapo
labiausiai besiskaldančiais ir besipykstančiais politikais Lietuvoje.
Tai meta šešėlį visiems krikščionims ir Bažnyčiai, kurios interesams
krikdemai pretenduoja atstovauti. Visa tai labai prastai atrodo
besijungiančių ir stiprėjančių kairiųjų partijų fone. Panašu,
kad krikščionys demokratai neturi ideologinio ir moralinio centro,
neturi dvasinio vadovavimo, nejaučia atsakomybės prieš Dievą,
Bažnyčią ir tautą, o krikščioniškąjį vardą ir religinę atributiką
naudoja tik savo ambicijoms įgyvendinti.
Tokiu atveju gal iš tiesų būtų padoriau įsijungti į kitas ideologiškai
artimas partijas negu toliau juokinti pasaulį. Artimiausios krikščioniškajai
pasaulėžiūrai gal būtų Tėvynės sąjunga, Politinių kalinių ir tremtinių
sąjunga, Lietuvos demokratų partija ir dar viena kita atskala.
O tie politikai, kurie norėtų ir toliau dėvėti krikščionių demokratų
rūbą, turėtų susivienyti, remdamiesi pagrindine moraline nuostata,
kurią pasaulio tautoms iškėlė Paulius VI, 1965 m. lankydamasis
Jungtinių Tautų Organizacijoje Niujorke: Žmonės negali būti broliai,
jeigu jie nenusižemina. Dabartiniams sekuliarizuotiems krikščionims
tai baisus reikalavimas, tačiau nėra kito kelio, kuris vestų iš
lietuviškų šėtoniškos puikybės pelkių į meilės civilizacijos kūrimą.
Atsistojus ant tokio moralinio pagrindo, pirmiausiai pranyktų
noras naudotis pagoniškais žmonių smerkimo ir teisimo ginklais,
kurie visus padaro visų priešais. Antruoju žingsniu krikdemai
turėtų privalomai susipažinti su Vatikano II Pastoraline Konstitucija
apie Bažnyčią šiuolaikiniame pasaulyje, dekretu Apie kunigų tarnystę
ir gyvenimą ir Jono Pauliaus II apaštališkuoju paraginimu Christifideles
laici apie pasauliečių pašaukimą ir misiją Bažnyčioje ir pasaulyje.
Tada politikuotojams-mėgėjams gal pranyktų noras naudoti Bažnyčią
kaip įrankį politinei valdžiai įgyti, kartu kompromituojant kunigus
ir pačią Bažnyčią, verčiant ją profaniškų siekių bei žmogiškųjų
aistrų tarnaite.
Prieš kiekvienus rinkimus įvairios politinės jėgos bando įpainioti
Bažnyčios atstovus į politinius žaidimus. Tačiau neseniai Lietuvos
Bažnyčia patyrė kitokį šalies politinio gyvenimo iššūkį L.Lolišvili
ir jos įtakos aukščiausiems šalies politiniams pareigūnams akivaizdoje.
Kaip vertinate šią, tiesą sakant, anaiptol nesibaigusią istoriją
ar tai išimtinis atvejis, ar natūrali mūsų politinio gyvenimo
ir išprusimo išdava?
Nemanau, kad L.Lolišvili metė Bažnyčiai iššūkį. Greičiau žiniasklaida
sėkmingai išprovokavo visai neadekvačią esamai padėčiai reakciją.
Jeigu toji moteriškė per 14 metų būtų Lietuvoje skelbusi kokią
naują religiją, įkūrusi sektą ar kenkusi žmonių sveikatai, tai
informacija apie tai neišvengiamai būtų pasiekusi Vyriausybės
kanceliariją, kurioje dirbau patarėju religijų klausimais. Deja,
Lolišvili pavardę pirmąsyk išgirdau tik prezidentinės rinkimų
kampanijos metu 2002 metų rudenį.
Mums, katalikams, be abejo, gėda ir apmaudu, kad Lietuvoje formalūs
krikščionys, taip pat ir Paksų šeima, tampa praktikuojančiais
katalikais apaštalaujant mažaraštei stačiatikei iš Kaukazo. Bet
ar tikrai būtų geriau, jei tie atsivertėliai ir toliau būtų likę
katalikais be tikėjimo? Dabar tokių netikinčių katalikų valdžios
koridoriuose gana daug: jie per šventes sėdi šventovėse prie altoriaus,
bando žegnotis ir priimti Komuniją, o išėję iš šventovės daro
viską, kad krikščioniškieji principai būtų išbraukti iš valstybės
teisyno.
Priekaištai dėl Prezidento pažinties su pranaše nėra labai stiprūs:
juk kiekvieną dieną per Lietuvos nacionalinio radijo II programą
6,35 val. tuoj po Vatikano radijo laidos transliuojamos astrologės
N.Valaitytės-Volmer pranašystės prasidėjusiai dienai. Tokios nesąmonės
vyksta jau keletą metų ir jokio politikų ar žurnalistų pasipiktinimo.
Matyt, astrologija jau tapo neoficialia valstybės tikyba, o dauguma
žiniasklaidos priemonių tomis nesąmonėmis maitinasi.
Šioje politkomiškoje prezidento rinkimų istorijoje blogiausias
dalykas yra pralaimėjusiųjų nesugebėjimas oriai laikytis ir gerbti
Respublikos įstatymus.Neturiu įgaliojimų būti politikų ir žurnalistų
patarėjas, tačiau bent jau atskleisiu savo asmenines nuostatas:
1)už kandidatą į prezidentus R.Paksą nebalsavau todėl, kad nusivyliau
jo patarėjais dar Vyriausybėje, o prezidentinės rinkimų kampanijos
metu irgi atsiskleidė, kad jo patarėjai nesuvokia realių Prezidento
teisių ir galimybių; 2) teisėtai išrinkus Prezidentą piliečiai
neturėtų jam trukdyti deramai atstovauti savo šaliai ir įgyvendinti
visai valstybei svarbių tikslų. Juolab kad Valstybės vadovo įgaliojimai
ir taip jam palieka nedaug galimybių įgyvendinti rinkimų pažadus,
už kuriuos tauta taip viltingai balsavo
Europos Sąjungos santykis su krikščioniškosiomis ir apskritai
tikėjimo vertybėmis gana komplikuotas. Ar nerizikuojame ir mes
prarasti savo tam tikro tradicionalizmo (ar konservatyvumo) šiuo
atžvilgiu likučius?
Europos Sąjungos idėjos kūrėjai ir pirmieji įgyvendintojai buvo
aktyvūs krikščioniškosios pasaulėžiūros atstovai: prancūzų katalikas,
dabar kandidatas į palaimintuosius R.Šumanas, Vokietijos krikščionių
demokratų sąjungos pirmininkas K.Adenaueris ir Italijos krikščionių
demokratų partijos įkūrėjas A. de Gasperis. Jie suprato, kad naujaisiais
laikais Europos šalys skaldosi ir kovoja todėl, kad kaip pagrindinius
iškėlė ekonominius ir nacionalistinius tikslus, nors galėtų būti
atvirkščiai ekonomika turėtų tautoms tarnauti ir jas jungti
solidarumui bei laisvai kūrybinei sklaidai. Tad naujosios europinės
bendrijos moraliniu kodeksu tapo Visuotinė žmogaus teisių deklaracija,
panašias nuostatas išplėtojo ir II Vatikano Susirinkimas.
Tačiau demokratinė valdžios rinkimų forma suteikia galimybę ateiti
į valdžią ir leisti įstatymus ne tik nekrikščioniškos, bet ir
apskritai nehumaniškos moralinės orientacijos atstovams, kurie
nenori įsipareigoti nei visuomenei, nei šeimai, nei žmogiškajam
orumui. Šie hedonistinės ir iškrypėliškos moralės praktikuotojai
vis labiau įsigali politiniame Europos Sąjungos šalių spektre,
stengdamiesi atidaryti teisines landas panašios orientacijos piliečių
dominavimui.
Ar naujosios šalys, įsijungusios į ES, nerizikuoja prarasti tas
vertybes, kurias Vakarų europiečiai jau baigia prarasti? Be abejo,
taip. Tačiau ir šalia ES toji vertybių erozija išlieka. Einant
į ES, Rytų krikščionims orientyras turėtų būti solidaraus europinio
piliečio moralinė laikysena: ne tik pinigų iš Bendrijos laukti,
bet ir savo vertybėmis su ja pasidalinti. Kai kurie Vakarų europiečiai
tikisi, kad Rytų Europos valstybių įsiliejimas į ES gali padėti
atgaivinti čia jau beišnykstančias dvasines vertybes. Todėl Jonas
Paulius II siekia, kad ES Konstitucijoje būtų įtvirtinta krikščioniškojo
paveldo nuostata. Reikalingas dvasinis renesansas tiek Rytams,
tiek Vakarams, o dvasiškai turtėjame, kai tomis vertybėmis dalinamės.
Visos Europos krikščionims nesunku suvokti, kad jeigu dabartinė
radikali ES plėtra neišjudins dvasinės kūrybos ir minties renesanso,
tai mums visiems bus lemta gyventi šiltoje, švarioje ir sočioje
beprasmybėje, vedančioje į mirties kultūros naktį
Į "Atodangų klausimus
atsako Petras PLUMPA
© 2003"XXI amžius"