Teisingos visuomenės ilgesys (2)
Andrius NAVICKAS
Interneto dienraščio "Bernardinai" redaktorius,
Demokratinės politikos instituto ekspertas
Ar valstybė turi rūpintis socialiniu teisingumu?
Kiekvienoje visuomenėje egzistuoja natūrali įvairovė.
Žmonės skiriasi savo sugebėjimais, pomėgiais, pastangomis, pagaliau
kiekvienam iš mūsų tenka atsidurti skirtingame įvykių sraute. Įvairovė
yra laisvės apraiška, ir teisinga valstybė turėtų paprasčiausiai
siekti, kad žmonės laikytųsi tarpusavio įsipareigojimų, tačiau pati
valstybė šiukštu neturėtų dirbtinai šią įvairovę mažinti. Jei pasiturinčiai
gyvenantis žmogus yra jautrus kitų bėdoms, jis gali pasidalinti
turimomis gėrybėmis, tačiau versti jį taip daryti ar net perskirstyti
žmonių sukurtas gėrybes neteisinga.
Tokią poziciją užima nesaistomos rinkos ekonomikos
apologetai liberalai. Jų požiūriu, kalbos apie socialinį teisingumą
paprastai tėra pavydo ir keisto lygiavos siekio išraiška. Pavyzdžiui,
žymus politinis filosofas Robertas Nozickas pašiepia kalbas, kad
valstybėje visiems nariams svarbu sudaryti lygias galimybes siekti
savo tikslų. Pasak jo, mes turime atsikratyti ydingos lenktynių
analogijos. Jei visuomenės gyvenimas būtų tapatus lenktynėms dėl
prizo, tai iš tiesų skirtinga dalyvių starto pozicija reikštų nesąžiningas
lenktynes. Tačiau, pasak Nozicko, gyvenimas nėra lenktynės, nes
nėra jokio bendro tikslo ar prizo, dėl kurio visi kovotų, taip pat
nėra galimybės neutraliai įvertinti, kieno gyvenimas yra vertingesnis.
Jei mes iš tiesų norime teisingumo, pasak jo, turime atmesti socialinio
teisingumo mitą.
Tokie argumentai būtų įtaigesni, jei nežinotume,
kokios istorinės aplinkybės lėmė tai, kad apie socialinį teisingumą
apskritai pradėta kalbėti. Juk pati socialinio teisingumo sąvoka
atsirado tik XIX a. pabaigoje, o išpopuliarėjo XX amžiuje.
XVIII amžiaus pramoninė revoliucija atvėrė kelią
ne tik iki tol nematytam ekonominiam augimui, bet kartu ir kraupiam
darbininkų skurdui. Naujoji visuomenės grietinėlė pasakiškai turtėjo,
tačiau didžioji visuomenės dalis atsidūrė ant bado slenksčio. Nepaisant
to, kad ekonomikos mechanizmai sukosi didžiuliais apsisukimais,
industrinės visuomenės aižėjo į fragmentus, kartu didėjo vidinės
priešpriešos. Nevaržoma rinkos ekonomika toli gražu neskatino tolygaus
gėrybių pasiskirstymo, priešingai, jos padarinys beprotiškai ilga
darbo diena, vergiškas vaikų darbas, brutalus elgesys su darbininkais,
moralinis darbininkų nuopuolis.
Būtent tokia situacija pagimdė marksistinį socializmą
bei kalbas apie žmones, kuriems nėra ko prarasti, išskyrus savo
grandines. Komunistinio rojaus idėjos sėklos nuskurdusioje visuomenėje
rado sau puikią dirvą. Kaip parodė Rusijos revoliucija, pasakojimai
apie komunistinį rojų tikrovėje virsta kraujo upėmis ir represijomis.
Kita vertus, už tai, kad komunistinio eksperimento pavyko išvengti
kitose Europos valstybėse, didele dalimi turėtume būti dėkingi Katalikų
Bažnyčios pastangoms pasiūlyti savo raktą, galintį išlaisvinti visuomenę
iš aršios priešstatos narvo.
Socializmas netikęs vaistas nuo kapitalizmo
ligų
Katalikai sociologai ir teologai XIX a. antroje
pusėje karštai diskutavo dėl to, kokį turime pasirinkti ūkinio gyvenimo
kelią, kad sukurtume žmogaus vertą visuomenę. Karštai svarstyta,
ar norint panaikinti arba bent sušvelninti darbininkų skurdą, sumažinti
skaudžias visuomenės priešstatas, reikia pašalinti pačią kapitalizmo,
kuris remiasi rinkos ekonomika, sanklodą? Bažnyčioje būta balsų,
tvirtinusių, kad kapitalistinė santvarka yra ydinga iš esmės ir
socialinių problemų neįmanoma išspręsti, neišmontavus kapitalizmo,
nesugrįžus prie korporacijų ekonomikos. Taip pat nemaža dalis katalikų
teologų manė, kad Bažnyčia neturi siūlyti viešojo žmonių gyvenimo
tvarkymo kelio. Esą ūkis veikia produktyviai, svarbiausia stiprinti
žmonių vertybes, grąžinti darbininkus ir darbdavius prie krikščioniško
tikėjimo.
Popiežius Leonas XIII, apsvarstęs alternatyvas,
paskelbė encikliką Rerum Novarum, kuri pradėjo Bažnyčios socialinių
enciklikų tradiciją. Pasak popiežiaus, socializmas yra netikęs vaistas
nuo kapitalizmo ligų. Socializmas laisvę ir teisingumą paverčia
nesutaikomais varžovais; valstybė tampa nomenklatūros diktatūra,
o ne bendros kūrybos erdve. Kita vertus, tai, pasak Leono XIII,
nereiškia, kad turime taikstytis su kapitalizmo ligomis. Socialinis
neteisingumas griauna laisvę. Valstybė, nesirūpinanti socialiniu
teisingumu, pasmerkta alinančiai visų karo su visais būsenai.
Socialinio Bažnyčios mokymo aktualumas
šių dienų Lietuvoje
Enciklika Rerum Novarum paskelbta 1891 metais,
t.y. daugiau nei prieš 110 metų. Tačiau popiežiaus Leono XIII teiginiai
itin aktualūs šių dienų Lietuvai. Be kita ko, ir dėl to, jog rinkos
ekonomika pagrįstos demokratinės valstybės formavimą Lietuvoje lydėjo
panašūs procesai kaip XIX amžiaus pramoninę revoliuciją Vakaruose.
Ekonomistai, politikai tvirtina, kad Lietuvos
ūkis sparčiai stiprėja, mūsų valstybė tampa turtingesnė, piešiamos
šviesios ateities perspektyvos. Tačiau jei prognozių kūrėjai plačiau
pravertų langus, gal pamatytų, kad toli gražu ne visiems valstybės
bendrojo vidaus produkto augimas tampa taip pat ir sotesnio, saugesnio,
oraus gyvenimo garantu. Tikrai ne iš gero gyvenimo žemdirbiai ar
kitos visuomenės grupės imasi drastiškų akcijų, miestų gatvėse nemažėja
elgetų, o laimės ieškotojų užsienyje srautas neslūgsta. Šiandien
daug kalbama apie struktūrinių fondų paramą, kuri galėtų mums padėti
kurti kitokią visuomenę. Tačiau tikrai baugu, ar ši parama taip
pat nevirs tik optimistines tendencijas šlovinančiomis statistinėmis
lentelėmis bei eiliniu privačių pilaičių miesteliu šalia Vilniaus
ar Kėdainiuose.
Rolando Pakso politinis skandalas parodė, kaip
nesunku manipuliuoti socialinės nelygybės žaizdomis bei nuskurdusių
žmonių neviltimi. Šiandien pulkas pretendentų užimti Prezidento
postą žada, kad grąžins visuomenei santarvę. Tačiau vargu ar ji
įmanoma be socialinio teisingumo.
Kelio ženklai socialinio teisingumo kelyje
Bažnyčios socialinis mokymas nėra paprasčiausias
trečiojo kelio siūlymas. Socialinis teisingumas nereiškia kapitalizmo
ir socializmo ideologijų mišrainės. Bažnyčios socialinis mokymas
tiesiog pateikia savotiškus kelio ženklus, kurių turėtų paisyti
kiekviena teisingumo siekianti visuomenė.
Pirmiausia, valstybę turime suprasti kaip bendruomenę,
įvairovės vienovę. Socialinis teisingumas nereiškia įvairovės panaikinimo.
Svarbiausia, kad ta įvairovė netaptų kliūtimi bendruomenės darnai.
Valstybės pareiga būti skydu silpniausiems nariams, padėti jiems
gyventi orų gyvenimą. Vien jau dėl to, kad kurios nors bendruomenės
dalies silpnumas yra ir visumos problema. Bene didžiausia liberalizmo
ir socializmo klaida, jog piliečiai suvokiami ne kaip bendradarbiai,
bet kaip konkurentai. Bažnyčios socialinio mokymo tvirtinimu, kiekvienas
žmogus stiprėja ne tada, kai nukonkuruoja kitą, bet veikiau kai
sugeba su kitais kūrybiškai bendradarbiauti. Ne mažiau svarbu, kad
kiekvienas visuomenės narys jaustų, jog viešasis gyvenimas tvarkomas
ne kurios nors visuomenės dalies naudai, bet siekiant dermės, atsižvelgiant
į visų narių siekius; tik tada politinė valdžia turės deramą autoritetą,
o piliečiai bus solidarūs. Solidari visuomenė ne tik išvengia alinančios
socialinės nesantaikos, bet ir sėkmingiau kuria gėrybes..
Kita vertus, kuriamų gėrybių gausa nėra svarbiausias
valstybės gyvenimo tikslas, bet veikiau priemonė siekti visų jos
narių gerovės. Todėl svarbu, kad ir rinkos ekonomiką suvoktume ne
kaip mechanizmą, kuris, kartą paleistas, toliau tiksliai veikia
pats, bet veikiau kaip sodą, kurį turime puoselėti. Neprižiūrimas
sodas tampa brūzgynu, taip pat ir rinkos ekonomika, kurioje neginami
silpniausi jos dalyviai, nėra įtvirtintos sąžiningos konkurencijos
taisyklės, nėra saugomasi politikos ir verslo susiliejimo, gali
tapti karikatūra ar įrankiu kurios nors turtingos grupės rankose.
Vargu ar rasime visuomenę, kurią galima vadinti
socialinio teisingumo etalonu. Kita vertus, socialinio teisingumo
receptai negali būti eksportuoti ar gauti iš fondų. Socialinio teisingumo
siekis skirtingose valstybėse reikalauja skirtingų žingsnių. Šis
siekis savo esme yra tam tikra dorybė, keičianti mūsų požiūrį į
mus supančius žmones, mūsų teises ir pareigas, taip pat į visuomenės
problemas. Tik šią dorybę branginanti ir brandinanti valstybė gali
įveikti ydingą ratą, kai ekonomikos augimas, užuot kūręs gerovę
visiems, didina visuomenės susipriešinimą.
© 2004 "XXI amžius"
|