Apie elitą ir ne tik apie jį
Dr. Jūratė LAUČIŪTĖ
Patinka mums tai ar ne, bet Lietuvos su(si)skaldymas
į dvi Lietuvas įvykęs faktas, kurio nepripažinti būtų taip pat
beprasmiška, kaip ir pūsti prieš vėją. Nes kaip po dienos ateina
naktis, taip ir po tikros ar tariamos visuomenės vienybės, ištinkančios
lemtingomis tautai ir valstybei akimirkomis, ateina ir neišvengiama
diferenciacija į dvi, tris ar daugiau grupes (sluoksnius), kurios
dominuoja porevoliucinėje kasdienybėje.
Visuomenės nevienalytiškumas būdingas ne vien
Lietuvai, bet ir bet kuriai normaliai valstybei, neįspraustai į
ideologinio ar kitokio totalitarizmo rėmus. Tik vienose valstybėse
tie keli skirtingi sluoksniai taikiai egzistuoja vienas šalia kito,
kaip, pavyzdžiui, partinė pozicija ir opozicija išsivysčiusios demokratijos
šalyse, o kitose - nedemokratinėse ar demokratiją tik imituojančiose
šalyse natūralus visuomenės susiskaidymas kartais išsigimsta į susipriešinimą.
Atrodo, kaip tik toks nesveikas susipriešinimo procesas šiandienėje
Lietuvoje pagimdė originalų runkelių klaną (klasę?) ir jam priešišką
elitą, kuris šiaip jau visai neoriginalus ir daugiau ar mažiau išsikerojęs
tarpsta bet kurioje visuomenėje. Teisingiau būtų pasakius, jog šiandien
jie abu ir runkeliai, ir elitas - yra vienas kitam vienodai
priešiški, nepaisant kai kurių politikų ir elitinių politologų (politologai
priklauso elitui ne dėl jų asmeninio apsisprendimo, o vien dėl profesijos
specifikos) pastangų apsimesti, jog nemato ir negirdi šitų doro
lietuvio širdį draskančių priešiškumo apraiškų. Kodėl? Pirmas paaiškinimas,
kuris ateina į galvą tas, jog pritrūkome tikros, o ne deklaruojamos
demokratijos.
Tačiau tai tik pusė atsakymo
Antroji pusė slypi
elitu vadinamos ar pasivadinusios Lietuvos visuomenės dalies nenatūralioje,
dirbtinoje prigimtyje. Tikrąjį elitą paprastai kuria ne žiniasklaida,
ne grupė draugų, sutarusių vienas kitą vadinti elitu, o istorinė
ir kultūrinė tradicija. Ir kuo ta tradicija ilgaamžiškesnė, tuo
elitas natūralesnis. Nereikia būti aiškiaregiu, norint konstatuoti,
jog dėl istorijos kaprizų Lietuva niekada neturėjo šanso išsiugdyti
valstybės ir tautos galias bei poreikius atitinkantį elitą. Kai
kas mano, jog toks šansas atsirado būtent dabar. Tačiau net jei
patikėsim, jog laisvanoriškas įsijungimas į kitokią, civilizuotesnę
Sąjungą sutelks visuomenės kultūrines, intelektualiąsias pajėgas
nacionaliniam, lietuviškam elitui formuoti, teks pripažinti, jog
šiandien geriausiu atveju tebesame to proceso pradinėje ar net nulinėje
stadijoje. O kol kas žiūrim, ką turim
Elitu įprasta vadinti tą mažesniąją visuomenės
dalį, kuri monarchijose buvo vadinama aristokratija, o nesenos praeities
Sovietų imperijoje nomenklatūra. Taigi elitas visuomenės piramidės
aukščiausioje pakopoje įsikūręs privilegijuotas sluoksnis, žmonės,
kurie priiminėja ar dalyvauja priiminėjant visuomenei reikšmingus
sprendimus, kuriais sekama, kurių mąstymą ir gyvenimo būdą mėgdžioja
ar perima neelitinė visuomenės dauguma. Galima kalbėti apie politinį,
karinį, ekonominį, bažnytinį, mokslo, kultūros ar net sporto elitą,
bet visas tas grupes vienija dvi pagrindinės - visuomenės valdymo
ir visuomenės intelektinio vystymo funkcijos. Su pastarąja, beje,
susijusi ir valstybinės, nacionalinės ideologijos, strategijos formavimo
funkcija, o ne vien gyvenimo būdo ar gyvenimo stiliaus ritualizacija,
kaip kartais mėgina mus įtikinti kai kurie spalvoti žurnalai ir
TV laidos
Tiesmukai suprastas deideologizacijos ir depolitizacijos
lozungas Lietuvoje praktiškai panaikino humaniškiausią kultūros
ir ideologijos formavimo elito funkciją, taip iš elito išbraukdamas
mokslininkus, menininkus, apskritai kūrybinės inteligentijos atstovus.
Kas liko? Aukšto rango biurokratai, partijų grietinėlė, finansų
ir materialinių išteklių valdytojai ir kontrolieriai, viena kita
popkultūros žvaigždutė bei juos ir jų gyvenimo būdą reklamuojančios
žiniasklaidos atstovai
Italo V. Pareto elitų teorija skelbia, jog pusiausvyrai
išlaikyti yra būtinos šios elito grupės: valdantysis elitas, kontrelitas,
t. y. opozicija (ir politinė, ir intelektinė), ir dar antielitas
ar, kitaip sakant, fronda, kuriai, be bohemos, priklauso ir kriminalinio
pasaulio autoritetai. Šitų grupių tarpusavio sąveika ir tarpusavio
kontrolė vyksta cikliškai, opozicijai nuolat pakeičiant valdančiąją
poziciją. Kad kaita vyktų be pražūtingų visuomenei sukrėtimų,
būtina elitų rotacija, atsinaujinimas naujomis idėjomis ir naujais
kadrais kaip tik to Lietuvoje ir nevyksta. Ir vykti negali, nes
nėra naujų kadrų bazės vadinamojo kontrelito. Net kritikuojamuoju
sovietmečiu nomenklatūrinis elitas atsinaujindavo dėl vadinamojo
socialinio lifto pagalba. Lifto duris atidarydavo aukštasis
išsilavinimas, visuomeninė veikla, kūrybiniai laimėjimai, mokslinė
ar gamybinė patirtis, žiniasklaidos dėka tapdavusi žinoma visuomenei,
ir, be abejo, priklausymas politiniam elitui. Beje, populiarus rašytojas
ar dailininkas visuomenės nuomonei turėjo didesnės įtakos nei CK
sekretorius ar bazės direktorius
Ir nors visi, kas tik netingėjo,
kritikavo ir tebekritikuoja socializmą dėl jo neefektyvios kadrų
politikos, dėl to, kad parenkant kadrus, pirmiausia būdavo atsižvelgiama
į ideologinį patikimumą, o ne į kvalifikaciją, šiandienio lietuviškojo
kapitalizmo kadrų politika bei vadinamojo elito formavimas(is)
praktiškai išsaugojo pačius neigiamiausius socialistinės kadrų atrankos
principus. Maža to, dar didesnį svorį įgijo asmeninės pažintys,
horizontalūs ryšiai, sąskaita banke, moralinių principų lankstumas
O kur intelektinės ir dvasinės vertybės, pilietinio ir politinio
stuburo tvirtumas? Kur vakarietiškasis civilizuotumas, išsilavinimas,
moralinis skaidrumas savybės, kurių šiandieniame Lietuvos elite
pasigenda JAV gyvenantis mūsų tautietis, poetas ir Yaleio universiteto
profesorius Tomas Venclova.
Dabartinio elito grandinėlė nykiai sutrumpėjo:
politinis elitas biurokratinis administracinis elitas verslo
elitas. Visa kita tik aptarnaujantis personalas, dažnai paperkamas
ir nuperkamas.
Turbūt neteisinga būtų teigti, jog toks striukas
elitas susiformavo tik Lietuvoje dėl kažkokių mistinių lietuviško
mentaliteto savybių. Pirma, su panašia nekokybiško, dirbtinio
elito problema susiduria ir kitos posovietinės visuomenės, antra,
lietuvių nacija yra įrodžiusi savo sugebėjimą adekvačiai reaguoti
į situaciją ir nors trumpam iškelti profesionalius ir kompetentingus
lyderius tuomet, kai visuomenei būdavo pateikiami jos geriausias
savybes mobilizuojantys tikslai ir uždaviniai.
Beje, neadekvataus elito problemomis sergantys
Rusijos intelektualai, savikritiškai vertindami savo šalies elitą,
priėjo prie išvados, jog šiandien Rusija ir jos elitas išgyvena
nuosmukio epochą, epochą trumpų tikslų ir trumpų pinigų, kai utilitarizmas
tampa ir ideologija, ir pasaulėžiūra: teisinga yra tai, kas naudinga
(profesorė O. Gaman-Golutvina, Literaturnaja gazeta, Nr 16). Patikslinsime:
naudinga tik valdančio ir perskirstančio elito mažumai, o ne nutildytai
ir nupilietintai daugumai (lietuviškų runkelių analogams
). Tačiau
kas galėtų paneigti, jog ir Lietuva išgyvena tą pačią epochą, nors
ir triumfuoja pabėgusi iš SSRS į ES?
Panašumą su Lietuva sustiprina ir Rusijos elito
ypatybių konkretizavimas: 1. valdančiojo elito pagrindą sudaro senoji
sovietinė nomenklatūra (eldėdėpistai!..), naujų kadrų vos vienas
kitas (plg. Lietuvą, kuri buvusius naujuosius nomenklatūrininkus
V.Landsbergį ir L.Andrikienę iškomandiravo į Briuselį
); 2. elito
komercializacija, pareigų, vietų pirkimas, kai svarbiausia ne profesionalumas,
ne žinios ir gebėjimai, bet žinojimas, kur, kiek ir kam parduoti
ir ką už tą sumą galima gauti; 3. elito kriminalizacija, kuri Rusijoje,
esą, 49 nuošimčiais sutampa su komercializacija (dėl nuošimčių su
Lietuva nelyginsiu, bet dabartinis teismų ir bylų bumas leidžia
manyti, jog ir Lietuvai netrukus tiks naujausioji rusų liaudies
išmintis: Kas nesėdėjo kalėjime, tas negali būti politiku); 4.
valdančiojo elito gyvenimo forma ir tikslu tampa (savi)reklama žiniasklaidoje.
Lietuvoje apie tai pasakoma trumpiau: jei tavęs nėra teleekrane,
vadinasi, tu neegzistuoji!
Kiek ilgai gali gyvuoti šalis, kurią vairuoja
ir valdo deideologizuotas elitas, kurio vienintelė motyvacija
jo paties asmeninė sėkmė? Rusijos intelektualai į šį klausimą atsako,
jog iš inercijos tokia šalis dar gali kurį laiką egzistuoti, naudodamasi
sovietinio elito likučiais. O kas paskui? Katastrofa. Mat, itin
skeptiškai nuteikia naujojo verslo elito, kurį išperėjo posovietinis
rinkos ekonomikos inkubatorius ir kuris diktuoja visuomenei politines
ir elgesio madas, kokybė. Beje, o kokius viščiukus šis inkubatorius
išperėjo Lietuvoje? Skaičiuojame: Petrikas, Borisov, Uspaskich
Gal jau užteks, nes tas lyginimas ima priminti vaikystę, kai norėdami
pasididžiuoti vienas prieš kitą imdavome lyginti, kieno mamos dantys
didžiausi. Taip ir čia: lyginame, kurios šalies elitas neprincipingiausias,
godžiausias, vulgariausias?..
Deja, ir mažoje Lietuvoje, ir vis dar didžiulėje
Rusijoje naujieji elitai vienodai nepajėgūs kurti kultūrinių-istorinių
vertybių bei formuluoti nacionalinių interesų ir tikslų, o tai reiškia,
kad jie vienodai nepasiruošę integruotis į pasaulinį elitą, kuris
vadovaujasi kitokiomis taisyklėmis. Tiesa, Lietuvos elitas visos
visuomenės (ir runkelių) apsisprendimo dėka įveikė formalųjį ES
slenkstį ir gali šokti Vienos valsą ne tik Lietuvoje, slapstydamasis
nuo Šustausko ubagų šakių, bet ir Vienoje, tačiau mąstymas ir elgesys
liko kaip elementarių posovietinių nuvorišų. Nerasime šiandienės
žiniasklaidos reklamuojamame elite to kultūrinio-intelektualinio
branduolio, kuris puoselėtų ir ugdytų modernią, kultūringą, kuriančią
ir nacionalines vertybes saugančią Lietuvą, o ne alaus apsirijusią
ES šiaurės rytų provinciją, eksportuojančią darbo jėgą turtingesniems
kraštams. Būtent elitas (ne masės, ne runkeliai) yra atsakingas
už žlugusias Sąjūdžio ir dainuojančios revoliucijos tautos iliuzijas,
už nerealizuotas strategijas, už primityvų populizmą, už pažadus,
kurie praktiškai niekuo nesiskiria nuo ciniškos apgavystės, pagaliau,
už tuos tūkstančius jaunų darbščių žmonių, bėgančių kur akys veda
iš pamotės-tėvynės. Ir tai - mažėjančio gimstamumo ir gausėjančių
savižudybių fone!
Tad ar reikia stebėtis, kad gausėjantis runkelių
klanas taip nemyli žiniasklaidos dirbtinai sumodeliuoto ir visuomenei
primesto elito, taip nepasitiki juo net ir tuomet, kai elitas -
nacionalinės katastrofos akivaizdoje - išgimdo vieną kitą tikrai
sveiką ir visai visuomenei, o ne vien elitui naudingą idėją?!
© 2004 "XXI amžius"
|