Nacionalinis susitarimas Lietuvoje -
atsitiktinumas ar konstanta?
Dr. Česlovas Laurinavičius,
Lietuvos istorijos institutas "Baltijos kelias",
Nr. 4
|
Dr. Česlovas Laurinavičius
|
Nacionalinio susitarimo sąvoka gana dažnai vartojama.
Lietuvoje pastaruoju metu ji tapo moraliniu priekaištu politikams,
nesugebantiems pakilti virš siaurų partinių bei grupinių interesų.
Tačiau paaiškinti, kas yra tas nacionalinis susitarimas, nėra paprasta.
Iš istorijos žinome legendą apie Šiaurės Amerikos kolonistų susitarimą
laikytis daugumos principo, taip pat žinome, kad nacionaliniu susitarimu
pasižymi britai, pagaliau galime prisiminti ir garsią frazę apie
vokiečių socialdemokratus, kad jie - tik iki Eitkūnų. (Tai reiškė,
kad buvo visuotinai suvokiama, kur baigiasi vidaus politinė kova
ir kur prasideda bendras nacionalinis interesas). Tačiau tai tik
lakūs pastebėjimai, juos galima priimti, galima dėl jų ginčytis.
Ar minia visada teisi?
Teorija aiškių atsakymų taip pat neduoda, tačiau
neabejotina, kad nacionalinio susitarimo idėjos ištakų reikėtų ieškoti
demokratijoje. Šia prasme pirmiausia į galvą ateitų garsioji Žano
Žako Russo suformuluota visuomeninės sutarties (arba bendrosios
valios) teorija. Buvo galvojama, kad valdžios šaltiniu pavertus
liaudį, tai yra faktinę gyventojų visumą, žmonės taps lygūs ne tik
juridiškai, bet ir socialiai. Tačiau dar iš Prancūzijos didžiosios
revoliucijos istorijos žinome, kokias destrukcijas sukėlė bandymai
praktiškai pritaikyti šią teoriją. Anoniminė minia, apsiginklavusi
šūkiu Vienybė, lygybė, brolybė, tačiau daugeliu atvejų nenutuokianti
nei apie teisę, nei apie politiką, nutraukė ryšį su ankstesnėmis
valstybės institucijomis, ir... prasidėjo kruvina epochos tragedija:
iš pradžių totalinis galvų kapojimas šalies viduje, o po to netramdoma
ekspansija po visą kontinentą. Suvokusi tokią patirtį, tolesnė demokratinė
mintis nuo visuomeninės sutarties fenomeno ėmė trauktis lyg nuo
parako statinės, kartu stengdamasi ją pridengti arba net visai paslėpti
sudėtinga reprezentavimo pakopų konstrukcija. O socialinių klausimų
sprendimui pasirinktas laipsniškų reformų kelias.
Vis dėlto regionuose, kur demokratijos plėtotė
vėlavo, konkrečiai Centrinėje bei Rytų Europoje, dar ir XX amžiaus
pradžioje tebebuvo gaji visuomeninės sutarties idėja. Paprastai
ji pasireiškė reikalavimu niekada iki tol demokratijos nemačiusioje
erdvėje sušaukti visuotinį Steigiamąjį susirinkimą, kuris tarsi
panacėja turėjo išspręsti visas problemas. Rusijoje liaudies valdžios
bei lygybės idėja net reanimavo tai, kas Vakarų Europoje jau prieš
šimtmetį buvo palaidota: pradžioje galvų kapojimą šalies viduje,
o po to - nevaržomą ekspansiją į išorę.
Tautos sąvoka ir demokratija
Kita teorine prielaida aiškinantis nacionalinio
susitarimo galimybes tarnautų tautos sąvoka. Tauta, be abejo, taip
pat yra demokratijos kategorija, tik ji dažnai suprantama ne tik
kaip teisinė konstrukcija, bet ir kaip materiali organiška bendrija,
susieta kultūriškai bei istoriškai. Būtent pastarasis tautos supratimas
įsivyravo Vidurio bei Rytų Europoje, kai I pasaulinio karo metais
JAV prezidentas Wilsonas paskelbė garsųjį principą, kad kiekviena
tauta turi teisę laisvai apsispręsti gyventi nepriklausoma. Tačiau
toks tautos supratimas gimdė etnocentristinį nacionalizmą, kuris
ardė naujai besikuriančias valstybes iš vidaus bei kūrė naujus tarptautinius
konfliktus, vedusius Europą į naują karą. Galų gale beveik visų
naujų nacionalinių valstybių suverenitetas po II pasaulinio karo
buvo suvaržytas arba visiškai prarastas. Demokratinė mintis, toliau
ieškodama būdų, kaip sutramdyti nacionalizmą, į pirmą planą kėlė
pilietybę bei instituciją ir slopino etnokultūrinę orientaciją.
O XX a. antroje pusėje net atsirado teorijų (E.Thomsonas, R.Brubackeris,
K.Verdery), pagal kurias tautos kaip etnokultūrinės bendruomenės
apskritai neegzistuoja, o tėra tik institucijų suformuoti surogatai,
kuriuos retkarčiais mobilizuoja nacionalistai. Kitaip tariant, tokios
teorijos teigia, kad tautos, kaip etnokultūrinės bendruomenės, ne
permanentiškai egzistuoja, o tik kartkartėmis atsitinka, kad jas
materializuoja nacionalizmo idėja. Tokios teorijos, beje, vedė prie
išvados, kad net Wilsono iškeltas tautų apsisprendimo principas
buvo nekonkretus ir ydingas.
Taigi galima konstatuoti, kad demokratinė mintis
per pastaruosius du šimtmečius pastebimai evoliucionavo ir ta evoliucija
politikoje pasireiškė dviem pagrindinėmis srovėmis socializmu
bei nacionalizmu. Vakaruose ta evoliucija galiausiai atvedė į kokybinę
sintezę pilietines visuomenes. Panagrinėkime, kaip toji evoliucija
reiškėsi Lietuvoje.
Pilietinės visuomenės evoliucija Lietuvoje
Nuo pat modernaus lietuvių politinio gyvenimo
pradžios galima įžvelgti dvi tarp savęs konkuruojančias politines
sroves - socialistinę ir nacionalistinę. Jau 1917 m. rudenį sudarytoje
Lietuvos Taryboje vyko akivaizdi kova tarp dviejų atitinkamų grupuočių,
kurių kiekviena savaip suprato Lietuvos valstybės kūrimo principus.
Socialistai reikalavo sušaukti Steigiamąjį seimą, išrinktą demokratiškai
visų Lietuvos gyventojų, kuris galėtų numatyti Lietuvos valstybės
ateitį. Tačiau buvo neaišku iš kokios teritorijos turėjo būti
renkamas tas seimas; ir juo labiau buvo neaišku, ar toks seimas
apskritai būtų už Lietuvos valstybės kūrimą. Deja, realiai toks
projektas galėjo vesti tik Lietuvos prijungimo prie Lenkijos arba
prie Rusijos link.
Nacionalistai turėjo aiškesnį supratimą apie būsimos
Lietuvos valstybės teritoriją, nes apeliavo į lietuvius t.y. į
lietuviškai kalbančius bei laikančius save lietuviais. Tačiau pagal
tokią nuostatą liko neaišku, kaip į Lietuvos valstybę žiūrėtų kitų
tautų gyventojai, kurių praktiškai pretenduojamoje teritorijoje
galėjo atsirasti net daugiau nei lietuvių. Tad pastarosios nuostatos
šalininkams realiai liko pasikliauti išorės parama tikintis, kad
kitataučius, pirmiausia lenkus, padės sutramdyti Vokietija, kuri
nebuvo suinteresuota Lenkijos valstybės plėtote. Tačiau lygiai taip
pat nebuvo jokių garantijų, kad pasidavimas Vokietijos globai padės
išeiti į nepriklausomą gyvenimą.
Retrospektyviai žiūrint akivaizdu, kad nė vienas
iš projektų nevedė į realią nepriklausomybę. Be to, kiekvienas iš
projektų slėpė atitinkamos grupuotės interesą - sustiprinti savo
pozicijas bei gauti valdžios. Vis dėlto 1918 metų vasario 16 dieną
abiem grupuotėms pavyko susitarti ir savo projektus suderinti viename
Akte.
Ir kažin ar galima būtų paneigti, kad skatinančiu
motyvu susitarimui tarnavo nacionalinė Lietuvos idėja, o pats susitarimas
liudijo adekvatų tokiai idėjai lietuvių politinės kultūros lygį.
Valstybės moraliniai pamatai
Tačiau ir priėmus Vasario 16 d. aktą, Lietuvos
valstybė dar ilgai nesusikūrė. O susikūrusi ji toli gražu neatitiko
lietuvių vizijų. Mat valstybė liko be sostinės Vilniaus, be to,
problemiškas buvo ir likusios teritorijos valdymas. Analizuojant
ano meto lietuvių politinį diskursą išryškėja charakteringa jo ypatybė.
Nei pradiniu valstybės kūrimo periodu, nei vėliau
kovojant dėl prarasto Vilniaus nė viena iš lietuvių politinių srovių
nepripažino to fakto, kad konkreti jų atstovaujama politinė programa
nevedė į Lietuvos valstybės su Vilniumi sukūrimą.
Priešingai, kiekviena grupuotė stengėsi nutylėti
savo programos silpnąsias puses, o kaltę dėl pagrindinių nesėkmių
kuriant valstybę versti savo oponentams.
Žinoma, galima sutikti, kad lietuvių politikus
taip elgtis vertė atšiaurus politinis klimatas tiek šalies viduje,
tiek išorėje. Tačiau lietuvių politikai negalėjo nesuprasti, kad
taip elgdamiesi jie silpnino valstybės moralinius pamatus. Juk jeigu
lietuvių tauta - laisva bendruomenė, o ne prievartos ar atsitiktinumo
suburta, tai jai turėjo egzistuoti bendra moralė bei bendras interesas.
Tačiau lietuvių politikai vadovavosi grupine morale bei grupiniais
interesais ir kartu tiesė kelią tiems, kurie apskritai nebeturėjo
sentimentų dėl Lietuvos nepriklausomybės. Būtent tokie elementai
1940 metais išplaukė į paviršių, ir vargu ar istoriškai bus pagrįsta
tvirtinti, kad tie elementai, parduodami valstybę, neturėjo jokio
savo veiksmų pateisinimo.
Lietuvių politinė branda
Prarastą valstybingumą atkurti 1990 metais buvo
santykinai lengviau nei amžiaus pradžioje. Lietuva, nors ir iškentusi
50 metų svetimą jungą, priešingai nei 1918 m., turėjo apibrėžtą
teritoriją, kurioje absoliučią daugumą gyventojų sudarė lietuviai.
Be to, buvo juridinis ryšys su ana valstybe, kurios sunaikinimo
1940 metais nepripažino demokratinis pasaulis. Tačiau ir tokioje
situacijoje buvo pakankamai daug problemų, daug nežinomybės ir rizikos.
Atsikūrusiame lietuvių politiniame pasaulyje vėl
išryškėjo dvi grupuotės ir atitinkamai du valstybės atstatymo planai.
Viena iš tų grupuočių buvo glaudžiai susijusi su metropolijos valdžia
ir turinti jos privilegijas. Tačiau dezintegraciniai procesai metropolijoje,
t.y. Sovietų sąjungoje, vertė tą grupuotę šlietis prie išsivadavimo
judėjimo Lietuvoje. Ideologiškai ji save tapatino su socializmu,
o jos principinė orientacija į demokratizacijos procesą visos Sovietų
sąjungos mastu tolimu aidu siejo ją su visuomeninės sutarties bei
liaudies valdžios apologetais.
Apie tokias sąsajas liudijo ir tos grupuotės siūlytas
Lietuvos valstybės atstatymo planas, kurį sąlyginai pavadinkime
konstituciniu. Pagal jį buvo deklaruotas 1940 m. valstybės sunaikinimo
neteisėtumas ir tuo pagrindu turėjo prasidėti derybos su metropolija
dėl Lietuvos nepriklausomybės atstatymo. Toks kelias reiškė ilgų
derybų tarp nelygią padėtį turinčių partnerių perspektyvą, ir galiausiai
Lietuvos likimą būtų turėjęs spręsti visos Sovietų sąjungos Liaudies
deputatų suvažiavimas. Ta aplinkybė, kad nuo 1990 metų pradžios
metropolijoje jau buvo prasidėjęs atbulinis veržlių prisukimo procesas,
darė abejotiną ir pačių derybų galimybę.
Interesai, planai ir nepriklausomybė
Kita grupuotė siejo save su buvusia Lietuvos valstybe
ir atitinkamai konstravo valstybės atstatymo planą, kurį sąlyginai
pavadinsime restituciniu. Pagal jį visus 50 metų trukęs gyvenimas
metropolijoje turėjo būti nukeliamas už įstatymo ribų, ir Lietuvos
valstybė atkuriama pagal anksčiau egzistavusios Lietuvos konstituciją.
Tokio kelio logika leido tikėtis, kad beveik automatiškai atsistatys
ir buvusios Lietuvos valstybės tarptautinis pripažinimas ir tokiu
atveju Lietuva net jeigu jai tektų vesti derybas su metropolija
jau nebebūsianti viena. Tačiau kartu toks kelias buvo iššūkis
metropolijai, tad jeigu iš užsienio Lietuva apčiuopiamos paramos
nesulauktų, ji liktų viena akis į akį su metropolija - tik jau ne
konstitucinėje, o karo būsenoje.
Žiūrint iš šiandienos pozicijų galima konstatuoti,
kad vėl nė vienos iš grupuočių planas nebuvo pakankamas nepriklausomybei
atgauti. Be to, kiekvienas planas slėpė ir siaurą atitinkamos grupuotės
interesą: vienos kaip galima ilgiau išsaugoti vyraujančias pozicijas,
kitos kaip galima greičiau vyraujančias pozicijas perimti. Tačiau
ir vėl, panašiai kaip 1918 metais, pavyko pasiekti nacionalinio
lygio sutarimą. Gotlando komunikatas 1989 m. rugpjūčio 5 d. dar
liudijo preliminarų suartėjimą paritetiniais pagrindais. O jau priimant
1990 m. kovo 11 d. aktą, iniciatyvą turėjo restitucininkai. Nors
balsuojant už restitucinį planą konstitucininkų pritarimas atrodė
tik tariamas, tačiau metropolijai pradėjus puolimą konstitucininkai
neišsilakstė arba bent jau dauguma jų neperbėgo į priešišką stovyklą.
Vadinasi, 1990-ieji metai vėl pademonstravo reikiamą lietuvių politinę
brandą.
Demagogiška politinė kultūra
Nors valstybę atkurti pavyko, tačiau pats atkūrimo
procesas nebuvo sklandus bei lengvas. Ir susidūrusios su sunkumais
pagrindinės Lietuvos politinės grupuotės vėl ėmė elgtis panašiai
kaip ir tarpukariu. Vėl kiekviena iš grupuočių veikė pagal principą:
nutylėti arba ignoruoti savos programos silpnąsias puses ir kaltę
dėl iškilusių sunkumų versti oponentams. Kitaip tariant nors tai
gali skambėti ir nekorektiškai - vyraujančiu Lietuvos politinės
kultūros principu tapo demagogija.
Žinoma, abiejose Lietuvos politinėse grupuotėse
buvo ir pozityvių idėjinių pradmenų. Tai padėjo atkurtoje Lietuvoje
palaikyti pilietinį bendrumą bei moralinio pasirinkimo galimybę.
Kurį laiką veikė vadinamasis švytuoklės principas:
Lietuvos rinkėjai periodiškai siejo savo viltis tai su viena, tai
su kita grupuote. Tačiau demagogija taip pat darė savo darbą.
Sumažėjus diskusijų aktualumui kas labiau nusipelnė
arba kas labiau kenkė valstybės atkūrimui - demagogijos banga užpylė
kitus nacionalinės reikšmės klausimus, pavyzdžiui, jūrinės sienos
su Latvija nustatymo problemą ir ypač Williams bylą. Iš aukščiausių
institucijų skleidžiama demagogija skverbėsi į visas kitas gyvenimo
sritis, tarsi nejučia paplaudama moralinius valstybingumo pamatus.
Ir nenuostabu, kad atkurtai valstybei pradėjus skaičiuoti savo antrąjį
dešimtmetį vėl kaip ir anąkart, tarpukariu susiformavo elementai,
kurie nebematė reikalo ieškoti idėjų demokratijoje bei nacionaliniame
sutarime, kuriems Lietuvoje sukurtas politinis gyvenimas tapo tiesiog
nebepriimtinas. Tokie elementai veržiasi į valdžią net nebesivargindami
demagoginiu išsisukinėjimu, o tiesiog atvirai meluoja ir nepaiso
bet kokių etikos normų.
Vokiškasis solidarumas
Žinoma, galima replikuoti, kad ir kitose valstybėse
vykstančioje politinėje kovoje neišvengiama demagogijos, o kartais
net ir melo. Pavyzdžiui, Vokietijoje po II pasaulinio karo vyko
aštri kova tarp dešiniųjų ir kairiųjų dėl to, kurių kelias gali
atvesti į šalies suvienijimą - krikdemo Adenaurio ar socdemo Šumacherio.
Gyvenimo realybė rodė, kad nei vienas, nei kitas kelias nebuvo pakankamas.
O kol vyko aštri diskusija, krizę patyrė Vokietijos liberalai ir
į politinę areną įsiveržė ekstravagantiškai radikalūs žalieji. Tačiau
iš tikrųjų nieko baisaus neatsitiko. Vokiečiai pilietinio solidarumo
neprarado, o jų politinė sistema pasirodė esanti ne tik atvira,
bet ir turinti stiprų ,,stuburą, nes žaliuosius prie valdžios prileido
tik tada, kai jie užsirekomendavo esantys tokia pat nacionalinė
jėga, kaip ir tradicinės partijos. Taigi nėra pagrindo abejoti vokiečių
nacijos egzistavimu.
Ar lietuviai tapo lietuviais?
Lietuvos situacija, deja, kitokia. Ji rodo idealų
išnykimą, cinizmo įsivyravimą ir įvairių grupuočių varžybas dėl
valdžios jos lemtingai panašios, kaip kažkada Lietuvoje jau buvo.
O jeigu nebėra bendros moralės, tokia padėtis automatiškai kelia
ir Lietuvos, kaip valstybės, išlikimo klausimą. Žinia, istorijos
eigoje lietuviai ilgą laiką buvo "lyg ir lenkai, po to ,,lyg
ir rusai. Tad ar tikrai lietuviai pagaliau tapo lietuviais?
Nuo Vasario 16 d. iki Kovo 11 d. lietuviai nuėjo
gana vingiuotą kelią. Buvo kilnių idealizmo bei pasiaukojimo, išminties
ir brandumo momentų, buvo ir gėdingų degradacijos periodų. Bet
ar lietuvių tauta egzistuoja kaip nacionalinė konstanta, ar ji pasireiškia
tik kaip pavieniai nacionalinės idėjos pakurstyti atsitikimai
klausimas lieka atviras.
© 2004 "XXI amžius"
|