Jeigu Lietuva lygiuotųsi į JAV...
Tomas Misiūnas
Kai Prezidentas sako, kad jis skelbia naujas šalies
užsienio politikos gaires ir jas pavadina doktrina, tauta turėtų
suklusti. Kai taip šnekančiam Prezidentui antrina užsienio reikalų
ministras, visos valstybinės institucijos ir organizacijos turėtų
pasiruošti dirbti naujai nužymėta kryptimi, kad kuo greičiau skelbiamų
tikslų pasiektų. Deja, Lietuvoje viskas šiek tiek kitaip užsienio
politikos doktriną skelbia ne naujai išrinktas Prezidentas ir naujai
paskirtas užsienio reikalų ministras, bet laikinasis Prezidentas
ir kadenciją baigiantis ministras. Negalima sakyti, kad tokia doktrina
turėtų būti laikina, bet drąsiai galima tvirtinti, kad ji vienos
partijos. Panašu, kad su Prezidento institucija susijusi politinė
krizė ir dveji rinkimai kiek sumaišė politinio elito protą.
JAV prezidentas G.W. Bushas savo kadenciją pradėjo
nuo 2000 m. Nacionalinio saugumo strategijos, kas gali būti suprantama
kaip užsienio politikos doktrina arba gairės. Deja, 2001 m. rugsėjo
11 d. neišvengiamai pakoregavo planus įgyvendinant šią strategiją,
tačiau keturi pagrindiniai strategijoje deklaruojami užsienio politikos
tikslai tikriausiai yra nekintantys nuo pat Berlyno sienos griuvimo:
pirma, tapti tokia galybe, kuri prisideda prie viso pasaulio žmonijos
laisvės skatinimo, politinio ir ekonominio gyvenimo sąlygų gerinimo;
antra, užkirsti kelią terorizmui ir kitokioms organizuoto nusikalstamumo
formoms; trečia, prisidėti prie pasaulio vystymosi taip užkertant
kelią įvairių pavojingų ligų plitimui; ketvirta, užtikrinti JAV
dominavimą pasaulyje. Net jeigu šiais metais pasikeis JAV prezidentas,
tai vargu ar šie tikslai pasikeis. Geriausiu atveju bus modifikuotos
taktinės šių tikslų įgyvendinimo priemonės.
Suprantama, Lietuva maža valstybė, ji neturi
ir galbūt neturės globalinių interesų, tačiau JAV išsikelti užsienio
politikos tikslai šiandien tinka ir Lietuvai, tiesiog žodį pasaulis
užtektų pakeisti žodžiu regionas. Savo nišos pasaulyje ir regione
paieškos gali būti sunkios ir vargu ar vaisingos, jeigu bandysime
tik būti geri derybininkai ir tarpininkai, kokie yra danai ir olandai,
arba nevyriausybinių organizacijų aktyvistai, nuolat minantys JTO
aukščiausių vadų slenksčius, kaip tai sėkmingai daro švedai, norvegai
ir suomiai. Jeigu neturime savų idėjų, kaip ir kokią Lietuvą kurti
Europoje ir Šiaurės Atlanto erdvėje, tai galime pabandyti bent jau
tinkamai nusikopijuoti tai, ką patys didžiausi jau daro.
Kol kas ryškėja vos keletas retorikos tendencijų.
Pirma, siūloma aktyviai veikti ES ir NATO. Tie, kurie tai siūlo,
tikriausiai pamiršta, kad visos naujosios šių organizacijų narės
taip pat veiks aktyviai, ir tarp senųjų narių tikriausiai sunku
būtų rasti valstybių, kurios veikia pasyviai. Antra, siūloma tapti
tiltu tarp Šiaurės Atlanto erdvės ir Rytų. Tačiau pamirštama, kad
daugiausia laimi tas, kuris kontroliuoja tiltą (čia reikėtų prisiminti
Lietuvos energetinę priklausomybę), o pats tiltas tėra tik priemonė.
Be to, tokių tiltų į Rytus gali pasiūlyti ir kitos ES ir NATO naujokės
Slovėnija į Balkanus, Lenkija į Ukrainą. Trečia, Lietuvos vidinio
saugumo ir valstybinių institucijų stiprinimas, gerovės ir teisinės
valstybės įtvirtinimas, pilietinės visuomenės tradicijų sukūrimas.
Tikima, kad pasiekusi šių tikslų Lietuva taps patikimiausia regiono
valstybė, klestinti ir konkurencinga, galinti garantuoti investicijų
saugumą, palankiausias verslo sąlygas. Tačiau jeigu teisūs ekonominės
ir politinės plėtros analitikai, tai šiuos tikslus mes santykinai
pasieksime ir senąją Europą pasivysime po 20-30 metų (beje, tai
pripažino ir laikinasis Prezidentas, pristatinėdamas šį dokumentą),
kai jau ir investicijos, ir įvairūs verslai bus radę savo vietą,
tačiau ne Lietuvoje.
Politiniame dokumente, pavadintame užsienio politikos
kryptimis, buvo pabandyta aprėpti visas šias retorikas. Numatant
net ne tris, o dešimt prioritetų, kurių turėtų būti siekiama deklaruojant
savo vertybines nuostatas, panaudojant sukauptas žinias ir patirtį.
Kai kurie filosofai valstybę supranta kaip gyvą organizmą; deja,
laikinojo Prezidento pateiktose užsienio politikos gairėse kalbama
apie instrumentus, tačiau ne tikslus ir tikrai ne apie to gyvo organizmo
dvasią, kurią įkūnija tokios vertybės kaip įstatymai, jų valdžia,
žmogaus teisės ir laisvės, socialinis solidarumas ir saugumas.
Kol kas visoje užsienio politikos tradicijoje
JAV yra vienintelė valstybė, kuri atvirai deklaruoja, kad jos valstybingumo
dvasios sklaida yra nukreipta ne į vidų, bet į išorę. Panašu, kad
būtent šio supratimo, jeigu Lietuvą norima paversti tiltu tarp Rytų
ir Vakarų, Lietuvos elitui šiek tiek trūksta. Pati tilto vaidmens
prisiėmimo logika yra savotiška nepilnavertiškumo jausmo išraiška:
deklaruojame, kad esame Vakarai (narystė ES ir NATO tai objektyviai
rodo), bet vis dar norime būti tiltu. Jeigu vis dėlto siekiame tapti
Baltarusijos, Ukrainos, Kaliningrado ir Pietų Kaukazo ekspertais
ES ir NATO, turėtume suvokti, kad papildomos mūsų iniciatyvos, nevyriausybinių
organizacijų ryšiai ir kitokios Lietuvos interesų institucionalizavimosi
apraiškas šiose valstybės ir regionuose reiškia, kad čia kuriame
Vakarų vertybių forpostus. Deja, užsienio politikos doktrinoje to
įvardinti nedrįstama.
Vilnių paversti regiono sostine galima ne tik
vardinant operatyvines, kasdienines užsienio reikalų žinybų funkcijas
(kurios dokumente paverčiamos užsienio politikos tikslais), bet
aiškiai nusistatant regiono ribas, kurio centru norime būti. Dar
svarbiau, kad buvimas centre pats savaime nelemia užsienio politikos
tikslų. Regionas šiais laikais suprantamas geopolitine, taigi pačia
plačiausia prasme: transatlantinis regionas aprėpia ne tik tradicinius
partnerius Europą, JAV, Kanadą, bet net Meksiką, Australiją, Japoniją
ir Pietų Korėją. Jeigu Lietuva nori būti ne geografinis, bet politinis
Vidurio Europos centras bei siekia būti girdima ES ir NATO, tai
mūsų šalies nacionalinių interesų bei dėmesio sritis neturėtų apsiriboti
tokių standartinių klausimų sprendimu, kurie įvardijami laikinojo
Prezidento doktrinoje: kuo plačiau dalyvauti ES ir NATO, aktyviai
naudotis kaimyninio bendradarbiavimo mechanizmais, stiprinti Lietuvos
institucijas, steigti strateginės analizės centrą.
Nesunku pastebėti, kad tikslai ir svarstytini
klausimai šiame dokumente sutampa ir yra grynai instrumentinio pobūdžio,
be jokio vertybinio užtaiso. Bet kuri valstybė akcentuoja šiuos
klausimus, taigi bet kuri gali būti ir konkurentė Lietuvai. Lenkai
savo charakterį Briuselio koridoriuose jau pademonstravo, čekai
perprato NATO sprendimo priėmimo mechanizmus, vengrai įsteigė Prezidento
siūlomą centrą prieš kelerius metus.
Kita vertus, nepaisant laikinojo Prezidento pristatytų
užsienio politikos gairių netobulumo, tai galėjo tapti puikia proga
pradėti diskusiją, kokią Lietuvą, kokiame regione, kokioje ES ir
kokioje NATO pageidaujame matyti bei kokiame pasaulyje norėtume
gyventi. Deja, išskyrus vienintelį laikinojo Prezidento ir jo komandos
susitikimą su Lietuvos šviesuomene, daugiau panašių diskusijų nebuvo
girdėti. Net kandidatai į prezidentus, bijodami likti nesuprasti
eilinių rinkėjų, vengė įvardinti, ką tiksliai reiškia tradicinės
užsienio politikos tąsa, kas tai yra - būti Europos centre ir
įsisavinti ES struktūrinius fondus, ginti Lietuvos žmonių (ypač
pensininkų) interesus užsienyje ar eiti A.M. Brazausko nubrėžtomis
užsienio politikos gairėmis, kas yra Lietuvos geros kaimynystės
prioritetas.
Visa tai tikriausiai mūsų perdėm sumedžiagėjusios
politikos rezultatas: svarbu diskutuoti apie duoną ir žaidimus,
nes taip lengviau laimėti rinkimus, o ne apie užsienio politikos
tikslus. Reikia tikėtis, kad akademikus ir jaunuosius politologus
įkvėps, o ne nuvils Prezidento rinkimų rezultatai. Jeigu Lietuva
turi regioninio dominavimo ambicijų, tai tiek politikai, tiek akademikai
(pažadėtojo analitinio centro analitikai taip pat) turi labai aiškiai
jas deklaruoti: pirma, tapti politine, ekonomine ir kultūrine lydere
Vidurio ir Rytų Europoje; antra, skleisti demokratines vertybes
kaimyninėse valstybėse (t.y. demokratizuoti Baltarusiją); trečia,
užtikrinti Euroatlantinės erdvės interesus Rytų Europoje ir Pietų
Kaukaze; ketvirta, užsitikrinti savo nacionalinius interesus Euroatlantinėje
erdvėje (sic!).
© 2004 "XXI amžius"
|