Visuomenės balso belaukiant
|
Darius Kuolys
|
Pokalbis su pirmuoju nepriklausomybę atgavusios
Lietuvos kultūros ir švietimo ministru, Pilietinės visuomenės instituto
direktoriumi Dariumi Kuoliu.
Lietuvoje vis daugiau kalbame apie tradicinių
ir populistinių partijų perskyrą. Ar Lietuvoje išties turime vadinamąsias
tradicines partijas?
Galima sakyti, kad atsižvelgiant į Lietuvos demokratijos
patirtį tradicinės partijos egzistuoja. Tos partijos turėjo galimybę
pabūti valdžioje, formuoti savo vyriausybes, pagyventi opozicijoje.
Tokios partijos turi tam tikros patirties.
Tos mūsų tradicijos, aišku, yra labai seklios,
negilios. Ypač seklios partijų ideologinės šaknys, jų ištakos. Mūsų
partijos vienaip ar kitaip kūrė savo ryšį su Vakarų tradicinėmis
ideologijomis. Ir konservatoriai - Tėvynės sąjunga, ir socialdemokratai
- negausi jų dalis, ir liberalai. Jos atkūrinėjo santykį su tradicinėmis
ideologijomis, tačiau klausimas, kiek tas santykis buvo autentiškas
ar teorinis, o kiek - siejamas su Lietuvos praktiniu politiniu veikimu.
Turime įvairių pavyzdžių. Ir Lietuvos socialdemokratų
partija iki susijungimo su Lietuvos demokratine darbo partija, ir
Liberalų partija buvo nelabai gausios, bet ideologiškai gana ištikimos
savo ištakoms. Deja, su Lietuvos praktiniu politiniu gyvenimu jos
nelabai turėjo ką bendro.
Liberalų partija, būdama ištikima savo klasikinėms
liberalizmo tradicijoms, vargiai ar būtų įgijusi galimybę ateiti
į valdžią. Tik nusižengusi savo ideologinei nekaltybei, ji sugebėjo
ateiti į valdžią, deja, labai trumpam. Pasirodė, kad valdymo patirties
ji neturi, bet tai leido jai tapti parlamentine partija. Taigi kalbėti
apie partijų tradiciškumą verta ir reikia, bet labai santykinai,
turint galvoje lietuvišką dirvą.
Tai gal ideologija partijoms visai nereikalinga?
Įtampų yra pačiose partijose. Daugelyje jų įsigali
nuostata, kad dėl valdžios galima aukoti ideologinius principus.
Neretai ir socialdemokratų lyderiai, kalbėdami žiniasklaidai, išsitaria,
kad jų partijoje yra žmonių, kurie nori ideologinio tyrumo, bet
tie žmonės yra labai naivūs, nes iš tikrųjų reikia veikti taip,
kaip reikalauja aplinkybės.
Politiniame gyvenime atsiranda vis daugiau politinio
verslo, kuris remiasi valdžios ėmimo technologija. Atrodo, tarybiniais
metais remiantis marksistinėmis nuostatomis buvo aiškinama, kad
politika tai valdžios ėmimas ir jos išlaikymas. Tos nuostatos
veikia ir šiandienį mūsų praktinį politinį gyvenimą.
Tai nereiškia, kad ideologijos turėtų mirti. Tokių
neideologinių darinių kaip Darbo partija įsigalėjimas politinės
jėgos lauke kaip tik ir tapo įmanomas dėl to, kad tradicinės partijos
per daug kliovėsi verslo planais, užmiršdamos savo principines ideologines
pozicijas.
Galėjome stebėti, kad Lietuvoje per pastaruosius
metus įsivyravo tam tikras nykumos jausmas, kai politiniame lauke
nebeliko alternatyvių principinių laikysenų. Šiandien žmonėms yra
sunku apsispręsti, kuo tokia jau bloga yra Darbo partija ir kuo
jos veikimo principai skiriasi nuo liberalcentristų ar socialdemokratų.
Nebeliko aiškių alternatyvų, aiškių politinio veikimo principų viešajame
gyvenime. Ir tai yra didžiausia bėda.
Bėda, kad stokodamos principingos laikysenos vadinamosios
tradicinės partijos tampa bejėgės Darbo partijos akivaizdoje. Jos
netenka savo galios šaltinio. O kai kovojama vien technologijomis
ar finansiniais ištekliais, pasirodo, kad yra partijų, kurios gali
pranokti tradicines.
Nebelieka ryšio su tradicine demokratine politika,
kuri jau kūrėsi Lietuvoje nuo 1990 ar net nuo 1988 metų. Todėl,
manau, grįžimas prie tam tikrų principų, moralinių vertinimų turės
vykti ir Lietuvoje.
Ar tai reiškia, kad šiuo metu visos partijos
yra populistinės, nes visos remiasi verslo planais?
Ne visos. Dar yra tokių, kurios per daug neįsivelia
į tas galios kautynes, lieka prie tam tikrų principų arba bent mėgina
prie jų grįžti. Bet klausimas, ar tas grįžimas vyksta iš negalios,
realybės prievartos, ar jis sąmoningai pasirinktas kaip, pavyzdžiui,
krikščionių demokratų. Jie, išbandę antiideologinį variantą, grįžta
prie savo ideologinių nuostatų, mėgina jas apibrėžti, ryškinti ir
orientuoti į praktinį veikimą. Gal iš tikrųjų Krikščionių demokratų
partija dar kažko pasiektų Lietuvoje, jeigu ji pradėtų aktyviai,
nuosekliai ir principingai veikti. Galbūt ši partija turėtų eiti
į regionus, nes būtent regionuose yra labai daug politinių benamių.
Jeigu tik nepradėtų veikti pagal skubius valdžios ėmimo planus,
ką jau mėgino daryti K. Bobelio atveju, naudodama jį kaip arkliuką,
vežantį partiją į valdžią, galbūt ji galėtų atsikurti, sustiprėti
ir turėti perspektyvą Lietuvoje.
Kitas pavyzdys - Tėvynės sąjunga, kuri buvo pasidavusi
verslo inercijai, mėgino žaisti Petro Auštrevičiaus korta, tačiau
nepavyko; Auštrevičių perpirko liberalai ir korta buvo mušta. Gal
toks skaudus patyrimas privers konservatorius labiau galvoti apie
politinį veikimą turint galvoje ilgalaikę perspektyvą.
Kas dar Lietuvoje įvyko: 2000 m. rinkimai ištvirkino
mūsų tradicines partijas, buvusias valdžioje ir opozicijoje, nes
leido manyti, kad valdžią galima labai greitai paimti naudojantis
mūsų visuomenės nebrandumu, emociniu jautrumu, tereikia daug pinigų
ir geros įvaizdžio formavimo kompanijos. Partijos atsisakė rimto
darbo, ilgalaikės perspektyvos; nugalėjo noras greitai, skubiai
laimėti. Tai iliuzijai pasidavė liberalai, socialliberalai, socialdemokratai.
Susidarė tam tikra verslui būdinga konkurencija, kioskų statymas
politikoje ir kioskų plėtra. Buvo atsisakyta principingų laikysenų,
nuoseklaus darbo ir politinių investicijų, kurios atsiperka ne taip
greitai.
Toks politinių partijų elgesys destabilizavo ir
mūsų nelabai brandžią visuomenę, atitolino nuo jos politines partijas.
Politinis susvetimėjimas iš to ir kyla, kad visuomenė nebepasikliauja
politinių partijų galios žaidimais, o nuoseklaus darbo nelabai mato.
Politinės partijos, savo ruožtu, nepasitikėjo
visuomenės branda, tuo, kad įmanoma su visuomene turėti ilgalaikį
dialogą. Noras sudaryti greitus sandorius įvaizdžio pagrindu užgožė
galvojimą apie ilgalaikes perspektyvas. O dabar ateina laikas mokytis
iš šių politinių klaidų ir visuomenei, ir politinėms partijoms.
Jūs paminėjote, kad iš savo klaidų galėtų pasimokyti
dvi dešiniosios partijos, o koks kairiųjų likimas? Ar tradicinė
kairė turi ateitį Lietuvoje?
Aš manau, kad turi. Aš pritarčiau Leonidui Donskiui,
kad mes dar nesulaukėme Lietuvoje stiprios kairės. Kur Lietuvos
kairės intelektualai, kurie būtų perkami ne vienai ar kitai rinkimų
kampanijai, bet rašytų tekstus iš idėjos ir būtų nuoseklūs?
Iš tikrųjų mes dar daug ko galime pasigesti. Vakarietiškos
kairės tradicijos Lietuvoje neturime galbūt ir dėl to, kad komunistinis
laikotarpis iš esmės pakirto, sukompromitavo kairės idėją. Ji liko
daugiau technologiniame lygmenyje arba senųjų socialdemokratų laikysenoje,
tačiau autentiškumo pritrūko. Šiandien išlieka gal vienas kitas
iškilesnis politikas, pavyzdžiui, Aloyzas Sakalas. Kita vertus,
tai, kad toks politikas kaip Nikolajus Medvedevas, staiga įsižeidęs,
gali išeiti į Rusų sąjungą, rodo, kad tų autentiškų laikysenų nebūta
tiek jau daug.
Jau pats socialdemokratų jungimasis su Demokratine
darbo partija neatrodė labai rimtas iš socialdemokratinių pozicijų.
Tad autentiškumas buvo aukojamas dėl valdžios. Pastaruosius metus
Lietuvą valdė Demokratinė darbo partija, o socialdemokratų balsas
nebuvo labai girdimas. Jeigu ir girdimas, tai nuogąstaujantis ir
dejuojantis, kad nelabai ką pavyko padaryti iš to, kas žadėta. Taigi
aš pritarčiau minčiai, kad kairiosios politikos Lietuvai dar tenka
laukti.
Kairiosios politikos stoka iš tikrųjų sukuria
nišą Darbo partijai. Jeigu socialdemokratai, net ir susijungę su
Demokratine darbo partija, būtų turėję pakankamai įtakos ar bent
jau būtų svarbios jų programinės nuostatos, galbūt nebūtų dabar
tiek daug žmonių, nusivylusių socialine valdžios politika. O dabar
turime pereinamojo laikotarpio visuomenę, nusivylusią socialine
situacija esant valdžioje socialdemokratams. Toks paradoksas sudaro
sąlygas veikti antisisteminėms partijoms, veikiančioms net prieš
demokratinę sistemą arba ją neigiančioms. Kuriama iliuzija, kad
socialines problemas galima išspręsti tik autoritarinės valstybės
pastangomis. Tai ir yra stiprios kairiosios politikos stygiaus padariniai.
Be to, mūsų kairieji politikai, kitaip nei Vakaruose,
labiau eina į koalicijas su radikaliais politiniais dariniais. Pavyzdžiui,
Šiaulių savivaldybėje socialdemokratai iki šiol tyliai valdo kartu
su Murzos nacionalistais, atiduodami jam jaunimo ir viešosios tvarkos
klausimus. Vargu, ar tai vakarietiškas modelis, kai socialdemokratai
kartu su ultranacionalistais valdo vieną iš didesnių krašto miestų.
Kokios įmanomos koalicijos Lietuvos Seime po
rinkimų: tradicinių partijų koalicijos ar koalicijos tarp tradicinių
ir populistinių partijų?
Man atrodo, kad, viena vertus, daug lems Lietuvos
visuomenė, kita vertus, nemažai reikšmės turės ir partijų pozicijos
bei laikysena po rinkimų. Man labai keisti atrodo ir dabar partijų
siunčiami signalai visuomenei.
Skaitant Lietuvos spaudą, žiūrint televiziją susidaro
įspūdis, kad ir iš vadinamųjų tradicinių, ir iš prieš sistemą veikiančių
ar tą sistemą kritikuojančių partijų ateina beveik vienoda žinia:
Darbo partijos laimėjimas yra neišvengiamas ir lieka tik klausimas,
su kuo Darbo partija sudarys koaliciją su socialdemokratais ir
socialliberalais ar su liberalcentristais.
Tai labai abejotina žinia, nes visos galimybės
yra rinkėjų ir pačių partijų rankose. Visiškai įmanomos kitokios
konfigūracijos, tradicinių partijų koalicijos. Apie tai yra kalbėjęs
ir A. Kubilius, pavyzdžiui, vadinamoji vaivorykštės koalicija būtų
įmanoma, jeigu tradicinės partijos matytų rimtą Darbo partijos grėsmę.
Tad kodėl taip mažai kalbama apie alternatyvą plačią koaliciją
tarp socialdemokratų, liberalų, Tėvynės sąjungos, galbūt net Valstiečių
partijos? Tokių alternatyvų kėlimas, idėjos pristatymas būtų labai
aktualus žmonėms.
Man keista, kad tradicinės partijos šiandien,
prieš rinkimus, apie tai nekalba. Taip į aklavietę yra stumiamas
tradicinių partijų simpatikas. Jis gali nusivilti šiais rinkimais
ir apskritai juose nedalyvauti, jeigu jam nepasiūlomos jokios alternatyvos.
Kodėl tradicinės partijos taip elgiasi? Greičiausiai
dėl savo negalios, dėl nevisavertiškumo komplekso, kuris šiuo metu
yra apnikęs kai kurias iš jų. Nežinau, kodėl penkioliktais nepriklausomybės
metais turi laimėti lietuviškas fatalizmas. Į tokius klausimus turėtų
atsakyti pačios partijos.
Kas vis dėlto padėtų partijoms jų negalią išsigyti?
Galbūt realybė ir pralaimėjimai. Kita vertus,
prie to galėtų prisidėti ir visuomenės reiklumas, kuris po truputėlį
randasi. Visuomenė tampa vis labiau organizuota, ji labiau spaudžia
ir politikus, keldama jiems daugiau reikalavimų. Tam tikra dalimi
visuomenės vis dar galima manipuliuoti, bet yra ir kita dalis, kuri
toms manipuliacijoms priešinasi.
Manau, šiandien būtent visuomenė galėtų pasakyti
tradicinėms partijoms nežaiskit, jau prisižaidėt su R. Paksu,
kodėl žaidžiat toliau, kodėl antrą kartą siūlote mums lipti ant
to pačio grėblio. Toks visuomenės balsas šiandien turėtų nuskambėti
ir būti išgirstas.
Ačiū už pokalbį.
Kalbino Tomas Misiūnas
© 2004 "XXI amžius"
|