Krikščioniškoji demokratija
šiuolaikiniame pasaulyje
Dr. Mantas Adomėnas
|
Dr. Mantas Adomėnas
|
Krikščioniškoji demokratija tai visų pirma dvidešimtojo
amžiaus sąjūdis, kuriam buvo lemta pergyventi jį pagimdžiusio amžiaus
pagrindines problemas ir ideologines priešpriešas.
Krikščioniškoji demokratija kaip reflektuotas,
pilnai save suvokiantis politinis judėjimas atsirado didžiosios
popiežiaus Leono XIII enciklikos Rerum Novarum įtakos dėka. Krikščioniškoji
demokratija gimė į pasaulį, kuris buvo ne tik visiškai kitoks, negu
dabarties pasaulis, bet ir apskritai daugeliu prasmių ikimoderniškas.
Pamėginsiu bendrais bruožais nusakyti tuos pokyčius, kurie politinėje
ir visuomeninėje pasaulio tikrovėje įvyko per pastarąjį šimtą metų,
nes tiktai tų tektoninių, giluminių ir ilgalaikių pokyčių šviesoje
išryškėja iššūkiai, laukiantys Lietuvos krikščioniškosios demokratijos
antrąjį jos gyvavimo šimtmetį.
Kaip minėjau, pasaulis, kuriame krikščioniškoji
demokratija atsirado, buvo visai kitoks. Jeigu pažvelgsime į tris
svarbius sandus valstybinę santvarką, Bažnyčią ir pačią krikščioniškąją
demokratiją tai pamatysime, kad per pastarąjį šimtmetį visi jie
pasikeitė, kartais beveik neatpažįstamai.
Turbūt žmonijos istorijoje apskritai sunku surasti
amžių, kad per nepilną šimtą metų, o faktiškai netgi per vienos
kartos gyvenimą būtų taip radikaliai pasikeitęs pats politinės tikrovės
pavidalas. XX amžiaus istorijoje krikščioniškoji demokratija gal
neiškilo taip ryškiai, kaip kitos partijos ar doktrinos nacizmas,
komunizmas, net liberalizmas kur kas labiau siejami su didžiosiomis
amžiaus permainomis, tačiau jos įtaka, nors mažiau pastebima,
buvo galbūt ne mažiau reikšminga.
Pažvelkime pirmiausia į valstybinę santvarką.
Krikščioniškoji demokratija atsirado pasaulyje, kuriame tebedominavo
imperijos ir kolonijinės valstybės: Rusijos imperija, Austrijos-Vengrijos
imperija, kaizerių Vokietija, Prancūzija, kuriai tuo metu priklausė
neišmatuojami kolonijų plotai, galiausiai, Didžioji Britanija, virš
kurios valdų, pasak populiaraus posakio, niekuomet nesileisdavo
saulė. Tad XX amžiaus pradžia iškyla kaip savotiškas politinis
ir kultūrinis devynioliktojo amžiaus tęsinys.
Tęstinumą sulaužo tik I pasaulinis karas, pašaukęs
į politinę egzistenciją ištisą tautinių valstybių plejadą. Mažesnės
valstybės, primenančios ne tiek pasaulio valdoves, kiek jaukius
vienos tautos namus, ir buvo toji arena, kur krikščioniškoji demokratija
įgijo savo autentišką balsą ir prie kurių sukūrimo ji nemažai prisidėjo
užtenka prisiminti kad ir krikščioniškosios demokratijos vaidmenį
kuriantis prieškario Lietuvai.
Dar didesnis iššūkis negu imperijų žlugimas, dar
didesnis pertrūkis Europos raidoje buvo XX amžiaus totalitarinių
režimų patirtis. Tik paskutiniajam iš jų Sovietų sąjungai žlugus,
pasibaigė ta XX amžiaus pradžioje prasidėjusi raida. Taigi imperines
monarchijas, autoritarines diktatūras ir totalitarinius režimus
pakeitė tautinės valstybės su vieno ar kito pobūdžio demokratine
tvarka. Tai, kad demokratinei santvarkai Europoje šiuo metu nėra
realios alternatyvos ir principinio iššūkio, nemaža dalimi yra ir
krikščioniškosios demokratijos nuopelnas. Krikščioniškoji demokratija,
susirūpindama socialiniais klausimais, pasiūlė realią alternatyvą
marksizmui ir neleido jam išsiplėtoti ir suleisti šaknų daugelyje
Europos šalių. Be to, pravartu prisiminti ir krikščioniškai-demokratiškų
vyriausybių vaidmenį užgydant totalitarinių ir autoritarinių režimų
paliktas žaizdas Vokietijos bei Italijos visuomenėse.
Galiausiai, paskutinis pokytis Europos raidoje
vienijimosi siekis, subrandinęs Europos Sąjungos idėją ir dabar
formaliai jau esantis netoli pabaigos. Šis siekis irgi būtų neįsivaizduojamas
be krikščionių demokratų idėjų ir veiklos; tereikia prisiminti tokias
figūras kaip Robertą Schumannas, Konradas Adenaueris ir Alcide
de Gasperi. Įvairių Europos šalių krikščionys demokratai pirmieji
susivienijo tarpusavyje, 1976 m. įkurdami Europos liaudies partiją,
kuri dabar yra viena didžiausių ir svarbiausių frakcijų susivienijusios
Europos parlamente.
Taigi krikščioniškoji demokratija, gimusi imperijų
ir kolonijinių valstybių sąlygomis, pergyveno jų žlugimą, totalitarinių
bei autoritarinių režimų iškilimą ir žūtį, demokratinės tautinės
valstybės iškilimą ir jos savanorišką įsiliejimą į eurointegracijos
procesą, kuris dar tebevyksta. Visuose šiuose procesuose krikščioniškoji
demokratija vaidino svarbų vaidmenį. Tokia, trumpai tariant, yra
politinė praėjusio amžiaus istorijos pusė.
Kita vertus, bent jau politiniu požiūriu per tą
laiką neatpažįstamai pasikeitė ir Bažnyčia. Ta Bažnyčia, kurios
paunksmėje krikščioniškoji demokratija atsirado, rėmėsi autoritetingu
savo pozicijos teigimu, pagrįstu gilumine Popiežiaus autoriteto
viršenybe jei ne pasaulietiniuose, tai dvasiniuose ir ideologiniuose
dalykuose. Ji nepripažino sekuliarios politinės santvarkos ir Bažnyčios
bei valstybės atskyrimo dabartinės liberalios demokratinės santvarkos
pamato. Prieš nepilną šimtą metų popiežius Pijus X enciklikoje Vehementer
nos dar smerkė Bažnyčios ir valstybės atskyrimą kaip aukščiausią
neteisingumą Dievo atžvilgiu.
Ši nuostata ima keistis jau XX amžiaus pradžioje,
o lemiamas lūžis, be abejo, yra II Vatikano Susirinkimo nutarimai.
Jo dokumentuose įtvirtintą sampratą galima apibūdinti kaip tikėjimą
ir viltį, kad religiją ir visuomeniškumą galima kūrybingai suderinti,
vieno kitam nepajungiant, ir kad demokratiją bei toleranciją politinėje
sferoje gali ir turi papildyti geranoriškas, laisvas atsakas į Dievo
šaukimą tikėjimui. Galiausiai, save iki galo suvokusi ir realizavusi
demokratija turinti tapti krikščioniškąja demokratija.
Pasikeitus visuomeninėms tikėjimo prielaidoms,
pasikeitė ir Bažnyčios sielovadinės veiklos pobūdis ji nebe autoritetingai
liepia ir skelbia, o siūlo idealus bei vertybes, kurias galima laisvai
pasirinkti ir kūrybiškai įsisavinti. Tikėjimas ir politinė veikla
vienas kitą papildo, tačiau nepersikloja ir jokiu būdu ne konfliktuoja.
Geresnės visuomenės kūrimas paliekamas laisvai kūrybinei tikinčiojo
saviraiškai: vykdydamas artimo meilės pareigą, tikintysis politinėmis
priemonėmis interpretuoja ir savąjį tikėjimą visuomeniškumo srityje.
Galiausiai pasikeitė ir pati krikščioniškoji demokratija
iš Bažnyčios politinio instrumento, Bažnyčios socialinių siekių
vykdytojos ji virto nepriklausoma politine jėga, liaudies partija,
kurios santykį su Bažnyčia geriausiai turbūt aprašo draugiško nesikišimo
politika.
Taigi krikščioniškoji demokratija atėjo į pasaulį,
dominuojamą monarchinių valstybių ir griežtu, autoritetingu skelbimu
pagrįstos Bažnyčios, pergyveno totalitarinių bei autoritarinių režimų
pagundas ir aktyviai prisidėjo prie laisvos, demokratiškos, saugios
ir vieningos Europos kūrimo. Negana to ji įsiūlė Europai savo
pagrindines socialines vertybes.
Būtent čia labai svarbu nesumenkinti gilios ir
toli siekiančios krikščioniškosios demokratijos idėjų įtakos. Tokios
pamatinės krikščioniškosios demokratijos vertybės, kaip subsidiarumo
ir solidarumo principai, socialinės valstybės idealas, individo
ir bendruomenės pusiausvyra, pilietinės visuomenės kūrimo svarba
tapo ne tik suvienytos Europos deklaruojamomis vertybėmis, bet
ir politine tikrove dalyje senosios Europos šalių.
Vis dėlto vienas dalykas, kurį krikščioniškoji
demokratija siūlė, taip ir nebuvo Europos priimtas būtent, krikščionybės
vertybės ir apskritai vertybinė visuomenės orientacija. Dabar krikščioniškoji
demokratija sulaukė naujo amžiaus, kuris tikrai atrodo būsiąs ir
kokybiškai naujas Europos amžius. Koks jis bus, nemaža dalimi priklausys
nuo Europos apsisprendimo centrinės krikščioniškosios demokratijos
vertybės pačios krikščionybės atžvilgiu.
Kol kas situacija nėra nei guodžianti, nei teikianti
daug vilčių. Mat, jeigu reikėtų trumpai apibūdinti vertybinę Europos
demokratijos vystymosi kryptį nuo šeštojo dešimtmečio iki dabar,
tai tektų kalbėti apie nuoseklią ir galbūt net sąmoningą moralinės
bei religinės krikščionybės tradicijos eroziją. Religinių vertybių
įtaka visuomenėje silpnėja, o jas išpažįstančių žmonių galimybė
vaisingai jas įgyvendinti politinėje plotmėje menkėja. Visoje Europoje
tiek senojoje, tiek naujojoje, tiek Vakarų Europos šalyse, tiek
pokomunistinėje erdvėje vis labiau nusigręžiama nuo vertybių,
kurios susijusios su pareigos ir pritarimo savimone. Nebenorima
paklusti tradicinėms vertybėms, verčiau orientuojamasi į individualistines
vertybes, į savirealizaciją, pasitenkinimą savimi bei savęs patenkinimą.
Lietuva šiuo atžvilgiu ne išimtis, ir būtent su šiuo vertybiniu
poslinkiu susiję dabartinę Lietuvos krikščioniškąją demokratiją
kamuojantys sunkumai.
Kas laukia toliau? Demokratija negali klestėti
be atsakingos laisvės ir žmogaus orumo sąvokų, kurios yra subrendusios
būtent krikščioniškoje dirvoje. Tačiau liberalioji ideologija, ypač
jos populiarus variantas, ilgainiui užaugina skepticizmą bendrojo
gėrio, vertybių ir bendruomeniškumo atžvilgiu. Tas skepticizmas
vėliau pradeda ardyti ir pačią demokratiją; tokiu būdu liberalioji
demokratija neišvengiamai nualina dirvą, kurioje pati yra išaugusi.
Išsivysčiusi tradicinės krikščioniškosios moralės dorybėmis pagrįstų
visuomenių audinyje, liberalioji tvarka imasi jį griauti iš vidaus,
panaikindama institucijas bei politines formas, kurios tą tradiciją
ir visuomenės moralinį gyvenimą palaiko.
Galiausiai laisvės ir žmogaus teisių vardan krikščioniškosios
praktikos bei simboliai imami aktyviai stumti iš viešosios erdvės,
jau nekalbant apie tai, kad teisėtomis tampa veiklos, radikaliai
nesuderinamos su krikščioniškąja praktika. Sparčiai artėja metas,
kai krikščioniška gyvensena ir visuomenės priimtos normos gali pasirodyti
nebesutaikomos. Galima paminėti kelis pribrendusio konflikto atomazgą
pranašaujančius ženklus: Popiežiaus žodžius apie mirties kultūros
ir nuodėmės struktūrų endemišką paplitimą šiuolaikinėje Vakarų
kultūroje; jo perspėjimą apie naująjį totalitarizmą, kuris gresia
moralinių vertybių netekusiai visuomenei (enciklikos Centesimus
Annus, Veritatis Splendor, Evangelium Vitae); taip pat tai, kad
Europos Sąjungos konstitucinėje sutartyje nerasta reikalo nė paminėti
krikščionybės ir Bažnyčios įnašo į Europos istorinį formavimąsi.
Kuomet šiuolaikinėje visuomenėje gyventi krikščionišką
gyvenimą tampa vis sunkiau, visiškai teisėtai galime ir turime klausti,
ar liberalioji demokratija savo dabartiniu istoriniu pavidalu atitinka
reikalavimus, kylančius iš tikrosios Dievo vaikų laisvės ir orumo.
Mat tendencijos, kurias matome žvelgdami į pastarojo
meto demokratijos raidą, gresia ir pačiai demokratijai. Tai, ką
demokratija teigia pati apie save, krikščionybė sako jau daug amžių,
tiktai dar pabrėžtiniau. Tuos pačius reikalavimus teisingumo,
pamatinės lygybės, žmogaus teisių ir orumo reikalavimus kelia
ir krikščionybė, tiktai nuosekliau ir įsakmiau. Demokratija negali
atmesti ją užauginusių vertybių, išsižadėti krikščioniškosios moralės
reikalavimų ir likti pati savimi tikrąją žmogaus vertę ir jo pašaukimą
užtikrinanti santvarka.
Tokioje situacijoje glūdi ir didelis pavojus
bet drauge ir atsinaujinimo galimybė krikščioniškajai demokratijai.
Mat ar demokratija bus žmogiškas režimas, ar pasiduos naujojo totalitarizmo
pagundai, didžiąja dalimi priklausys ir nuo to, ar bus priimtos
ir organiškai įsavintos krikščioniškosios vertybės. Ir būtent čia
krikščioniškoji demokratija kaip politinė jėga ne tik gali, bet
ir turi suvaidinti lemiamą vaidmenį.
Trumpai tariant, iki šiol krikščioniškoji demokratija
darbavosi tam, kad užtikrintų savo socialines ir politines nuostatas
atitinkančios demokratinės valstybinės santvarkos kūrimą. Tačiau
jos socialinės bei politinės nuostatos buvo iš esmės priimtos, ir
tuo pozityvios krikščioniškosios demokratijos idėjos tarsi išsisėmė
ir jų reikšmė išblėso. Nuo šiol dėmesį dera kreipti į pirmąjį krikščioniškosios
demokratijos sandą į krikščioniškumą. Nuo politinės pragmatikos,
nuo socialinių ir politinių priemonių deklaravimo būtina pereiti
prie visuomenės vertybinės sanklodos, vertybinės orientacijos keitimo,
vėl privalu siekti moralios politikos idealo ir garsiai, ryžtingai
bei viešai ginti ir teigti specifiškai krikščioniškas vertybes:
šeimą, moralinę piliečių atsakomybę ir įsipareigojimą, žmogaus asmens
orumą. Galima netgi teigti, kad pribrendo tam tikro kultūrinio
karo už krikščioniškąsias vertybes reikalas. Tiktai šitaip persiorientavusi,
krikščioniškoji demokratija galės išgyventi ir ateinančiame amžiuje
kaip kūrybinga, veikli politinė jėga. Būtent tai turėtų būti pagrindinis
mūsų dienų rūpestis nes be krikščionybės, be moralinio ir vertybinio
pamato, demokratija kaip tokia negalės išlikti neišsigimusi.
© 2004 "XXI amžius"
|