Dabartinė valdančioji koalicija -
visiškai logiškas junginys
|
Jacekas Komaras
|
Lietuvoje išrinktas naujas Seimas, susiformavo
kairiųjų ir populistų valdančioji dauguma. Senasis Seimas
paskutinėmis savo darbo dienomis ant smūgio
ratifikavo ES Konstituciją. Apie šiuos Lietuvos politinio gyvenimo
įvykius
Atodangų pokalbis su Jaceku Komaru, laikraščio
Gazeta Wyborcza korespondentu Lietuvoje.
Kaip vertinate naujos valdančiosios daugumos
susidarymą: ar socialdemokratų, socialliberalų ir Darbo partijos
koalicija yra natūrali?
Dar prieš rinkimus esu sakęs, kad būtent tokia
koalicija yra absoliučiai natūralus junginys. Jau po pirmo turo
buvo matyti, kad socialdemokratai su konservatoriais nesusitars.
Vadinamųjų tradicinių partijų konfliktas buvo užprogramuotas: nors
kairiųjų koalicija užėmė pagal rezultatus antrąją vietą, bet jų
ambicijos buvo labai didelės ir jie norėjo būti Vyriausybės varikliu.
Konservatoriai gavo daugiau nei socdemai, ir jie to nepamiršo, todėl
natūraliai reikalavo daugiau įtakos. Netikiu, kad vaivorykštės koalicija
būtų pajėgusi išsilaikyti ketverius metus. Trintis būtų jaučiama
visose institucijose, būtų nesutariama ir dėl požiūrio į užsienio
politiką, ir dėl ES lėšų panaudojimo. Dabar šis konfliktas išsisprendė
ir tos jėgos nesėdo prie vieno stalo.
Be to, V. Uspaskicho Darbo partijos programa iš
tikrųjų daug bendro turėjo su socialdemokratų ir socialliberalų
koalicijos rinkimų programa. Kai kurie punktai buvo akivaizdžiai
populistiniai, kaip ir kai kurie kairiųjų koalicijos žingsniai prieš
pat rinkimus, tokie kaip nedidelis pensijų, minimalaus atlyginimo
kėlimas. Nors tokio žingsnio galima buvo tikėtis atsižvelgiant į
šalies ekonominę būklę ir tai tikrai nėra klaida, bet kada tai daroma
prieš pat rinkimus, tai leidžia tokį žingsnį vertinti pirmiausia
kaip populistinį.
Šiandien jau matome, kokios vyriausybės galime
tikėtis iš šios koalicijos. Gerai yra tai, kad A. Valionis garantuos
ligšiolinį užsienio politikos kursą, o A. Brazauskas stengsis, kad
fiskalinė politika būtų išlaikyta tokia, kokia buvo. Gal ji ir nėra
pati geriausia ir valstybės finansus galima būtų ir geriau tvarkyti,
bet bent jau yra žinoma, ko galima laukti. Svarbiausia, kad bent
kol kas Brazauskas nenori nusileisti Uspaskichui dėl jo populistinių
reikalavimų, ir panašu, kad Uspaskichas tiesiog apsiribos ES lėšomis,
kad jam daugiau nieko nereikia.
Turint omenyje Lietuvos piliečių interesus,
kažin ar mus turėtų džiuginti net ir sumažėjęs V. Uspaskicho apetitas.
Taip, tai labai svarbus faktorius vidaus politikoje,
bet žiūrint užsienio politikos požiūriu, reikalai dėl koalicijos
sudarymo išsisprendė pakankamai ramiai. O jei ES lėšos bus išsvaitytos
ar panaudotos neskaidriai, tai Briuselis paprasčiausiai atims tuos
pinigus, ir tuo viskas pasibaigs. Briuselis tikrai neverks, kad
Lietuva negaus savo milijonų. Verks Lietuvos žmonės. Ir būtent dėl
to nerimauja opozicija, nes ji irgi supranta, kad tie pinigai gali
paprasčiausiai nepasiekti mūsų.
Aš, savo ruožtu, stengiuosi Uspaskicho atėjimą
į valdžią įvertinti visų pirma žiūrėdamas iš šalies, - iš Lenkijos
pusės. Taigi galiu pasidžiaugti, kad Uspaskichas negavo daugiau
įtakos vyriausybėje ir apsiribos tik pinigais. Nes buvo grėsmė,
- ir ji išliks visą kadenciją, kol Darbo partija bus valdančiojoje
koalicijoje, - kad Lietuva vėl atsisuks į Rytus ir pamirš, jog ji
yra strateginė Lenkijos partnerė ir nors kartais mūsų interesai
skiriasi, bet išlieka ir nemažai bendrų, ypač Ukrainoje, Rusijoje,
Baltarusijoje. Todėl žvelgdamas į pasikeitimus Lietuvoje iš Lenkijos
pusės, džiaugiuosi bent jau tuo, kad liko A. Valionis ir A. Brazauskas,
o kadangi dar yra ir prezidentas V. Adamkus, manau, yra pagrindo
tikėtis, kad užsienio politikoje niekas nepasikeis.
Būtent todėl Lenkijos žiniasklaidoje naujosios
Lietuvos valdančiosios koalicijos tema jau nėra tokia aštri ir aktuali.
Ar V. Adamkus neliks vienas lauke karys, kaip
kad dabar, kai stengiasi neprileisti prie ministrų portfelių žmonių
su neaiškiais interesais?
V. Adamkus, kaip matome, jau dabar nėra vienišas:
jis nuolat jaučia ir ateityje jaus opozicijos paramą. Be to, ir
A. Brazausko charakterio savybės jam neleis atvirai konfliktuoti
su prezidentu. Brazauskui prezidentas yra autoritetas.
Nepamirškime jis ir pats buvo prezidentas ir
puikiai prisimena situaciją, kaip valdančioji dešiniųjų dauguma
jį ignoravo.
Kita vertus, pačios Socialdemokratų partijos viduje
pastaruoju metu neramu. Nepaisant to, kad kalbos apie skilimą taip
ir nepasitvirtino, Socialdemokratų partijoje vis labiau aštrėja
trintis tarp dviejų frakcijų, o dabar į kovą dėl įtakos įsitraukė
ir trečioji socialliberalų frakcija. Manau, pastarieji irgi anksčiau
ar vėliau taps socdemų dalimi ir taip pat norės gauti savąją postų
ir įtakos dalį. Panašu, kad viena iš socdemų frakcijų kartu su socialliberalais
bando suvienyti savo jėgas ir išstumti į pakraštį tą frakciją, kuriai
dar rūpi kažkokie ideologiniai dalykai ir apskritai valstybė, o
ne tik savo kolegų ir švogerių interesai.
O kaip vertinate V. Landsbergio iškeltą mintį,
kad Naujosios sąjungos ir Darbo partijos atsiradimas tai kairiųjų
rinkimų taktika, leidžianti jiems išlaikyti rinkėjus ir plėsti jų
ratą?
Mano manymu, tai panašu į dar vieną sąmokslo teoriją,
ir tokias teorijas aš vertinu labai atsargiai. Žinoma, tai, kad
A. Paulausko ir V. Uspaskicho ryšiai nenutrūko ir pastarajam palikus
Naujosios sąjungos frakciją, sukūrus savo partiją, rinkimų ir porinkiminių
derybų rezultatai leidžia spėti, kad taip, kaip sako V. Landsbergis,
galėjo būti. Viešųjų ryšių požiūriu tokia kairiųjų taktika atrodo
labai efektyvi. Kita vertus, prieš rinkimus pakankamai principinga
ir itin kritiška Darbo partijos atžvilgiu A. Brazausko pozicija
neigia tokią teoriją: manau, jei Darbo partijos įkūrimas būtų tik
kairiųjų priešrinkiminis žaidimas, socialdemokratų lyderis nebūtų
buvęs toks kategoriškas.
O kaip Lenkijoje buvo sureaguota į pakankamai
skubotą ES Konstitucijos ratifikavimą Lietuvoje?
Tiesą sakant, viskas įvyko taip greitai, kad Lenkija
to beveik ir nepastebėjo, taigi nebuvo komentarų ar kažkokių ypatingų
straipsnių ta tema. Mano asmenine nuomone, Lietuvos Seimas tikrai
paskubėjo. Štai Lenkijoje vien dėl nekokybiško Konstitucijos vertimo
kilo didelis skandalas, nes politikai ir visuomenė, norintys susipažinti
su Konstitucija, jos paprasčiausiai nesupranta. Yra nemaža galimybė,
kad ir lietuviškas vertimas nėra labai geros kokybės, nes, spėju,
didelė dalis už šios Konstitucijos ratifikavimą balsavusių Seimo
narių jos net neskaitė. O tai labai didelė problema, jei vieno iš
svarbiausių mūsų gyvenimą reglamentuojančių dokumentų žmonės negalės
normaliai suprasti, ir nežinia, kaip jį supras ir interpretuos valdininkai:
dažnai būna, kad piliečių nepasitenkinimo banga nepopuliariais ir
nereikalingais sprendimais gesinama nuorodomis į išgalvotus ar neteisingai
suprastus ES standartus.
Toks skubotas ES Konstitucijos ratifikavimas Lietuvoje
tik patvirtina mano anksčiau išsakytą nuomonę, kad lietuviai labai
skuba pataikaudami Briuseliui ir tikėdamiesi iš to naudos. Sunku
vertinti, gerai tai ar blogai dėl to reikėtų apsispręsti patiems
lietuviams. Greičiausiai paprastam kaimiečiui nėra svarbūs dalykai,
kurie nesusiję su jo kasdieniu gyvenimu, jam svarbiausia, kad jis
gauna pinigų, jo ūkis auga, jis gali plėsti verslą, o politiniai
niuansai jam neatrodo labai reikšmingi. Kita vertus, nežinia, ar
tokia Lietuvos skuba padarė įspūdį ir Briuseliui: manau, skirstant
pinigus kur kas svarbesnis argumentas yra projekto parengimo kokybė
ir skaidrumas.
Ačiū už pokalbį.
Kalbino
Tomas GRUODIS
© 2004 "XXI amžius"
|