Išsivadėjusi demokratija
Vladimiras LAUČIUS
Eltos redaktorius
|
Vladimiras Laučius
|
Ko gero, po Seimo rinkimų ir nepaaiškinamai skuboto
Europos Sąjungos Konstitucijos ratifikavimo atėjo laikas suabejoti,
ar mūsų politinis gyvenimas tvirtai grindžiamas laisvės ir demokratijos
principais. Ši abejonė anaiptol neverčia daryti išvados, kad laisvę
ir demokratiją Lietuvos politikoje nustelbė kitokie principai. Problema
ta, kad jame lemiamais momentais apskritai nepaisoma politinių principų
ir vadovaujamasi tik pragmatiniais sumetimais. Tačiau, kaip pastebėjo
Friedrichas Hayekas, kai vadovaujamasi pragmatizmu, o ne principais,
laisvė tolydžio nunyksta. Šiandien lyg ir jaučiame jos skonį, lyg
ir paisome demokratinių procedūrų, bet principinio įsipareigojimo
santvarką įprasminančioms vertybėms Lietuvos partijų ir politikų
elgsenoje dažnai nematyti. Visi pojūčiai tarsi liudija, jog gyvename
visavertės demokratijos sąlygomis, bet kartais ūmai apninka dirbtinumo
ir netikrumo nuojauta. Ir ši nuojauta, deja, neklaidina. Antai limonadas
būna citrinų skonio, ir negali sakyti, kad citrinų jame - nė kvapo.
Kvapo kaip tik apstu, bet nėra citrinų. Maža to - palaikę jį taurėje
porą savaičių, negalėtume tvirtinti, kad joje telkšantis skystis
nėra limonadas. Tačiau paragavę šio gėralo turėsime pripažinti,
kad išsivadėjęs produktas gerokai skiriasi nuo to, ką pagrįstai
vadiname limonadu.
Viena didžiausių demokratijos problemų šiandienėje
Lietuvoje - politinės retorikos nuvertinimas. Idėjinės nuostatos,
dėl kurių balsuojame už partijas ir politikus, išreiškiamos žodžiais
- kito būdo padaryti jas žinomas rinkėjams paprasčiausiai nėra.
Tačiau Lietuvos politikai vis dažniau mus tikina, esą žodžiai nieko
nereiškia. Pasiekę valdžios jie tvirtina: pamirškite, kas ką sakė
prieš rinkimus. Taip iš esmės atsisakoma pripažinti, jog piliečių
pasirinkimą įgalinanti vieša idėjų kova yra kertinis demokratijos
principas. Įsitvirtina kažkokia nebyli demokratijos atmaina, kai
žodžiai esą nesvarbūs ir nuolat priešpriešinami darbams. Tai,
ką politikai kalba, kaip niekur nieko atsiejama nuo to, ką jie daro.
Antai per 2002 metų Prezidento rinkimus vienas iš kandidatų buvo
reklamuojamas kaip mažai kalbantis, bet daug dirbantis. Neaišku,
kuo, įsitvirtinus tokiam nebylios politinės veiklos suvokimui,
politika skirsis nuo agurkų auginimo ar kitokio ūkininkavimo.
Nepaisyti politinėje kovoje viešai pasakytų žodžių,
kai iškyla valdžios postų ir koalicijų klausimas, šalies politikams
tapo įprasta. Lietuvos rinkėjai vis lipa ant to paties grėblio:
nusivylę senosiomis partijomis, balsuoja už naujas, tikėdamiesi,
jog tai, ką žada naujieji politikai, yra tikra ir sąžininga. Tačiau
jei, pavyzdžiui, Darbo partijos gerbėjai šiais metais tikrai nenorėjo,
kad Lietuvą valdytų socialdemokratai, jie padarė tą pačią klaidą,
kurią prieš ketverius metus darė Naujosios sąjungos pažadais tikėję
žmonės. Ir tada balsavusieji už Artūrą Paulauską, ir dabar pasikliovusieji
Viktoru Uspaskichu nenoromis atvedė į valdžią Algirdo Brazausko
socialdemokratus. Nors ir Naujosios sąjungos, ir ypač Darbo partijos
politikai viešai priešpriešino savo partijas socialdemokratams kaip
naujas, permainas žadančias politines jėgas.
Peršasi išvada, kad dvi minėtos partijos savo
rinkėjus paprasčiausiai mulkino.
Paulausko socialliberalai prieš ketverius metus
tiek žadėjo, tiek kalbėjo apie permainų būtinybę, tiek kritikavo
senąsias partijas, bet virto vienos iš tų senųjų partijų prielipa.
Su tais pačiais permainų šūkiais rinkėjų naivumą išbandė ir konservatorius
peikusi bei socialdemokratus peizojusi Darbo partija. Gavusi daugiausiai
vietų Seime ji kaipmat nuėjo Naujosios sąjungos pėdomis pas socdemus.
Bala nematė prieš rinkimus sakytų kalbų ir kritikos - valdžia daug
svarbesnė. Ir jeigu ją siūlo socdemai, reikia tiesiog pamiršti Uspaskicho
žodžius, kad Socialdemokratų partija Lietuvoje esą kūrė laukinį
kapitalizmą. Reikia pamiršti rinkėjų balsams vilioti skirtas Darbo
partijos politikų ištarmes, kad didžiausią žalą valstybei esą padarė
socialdemokratai ir konservatoriai. Reikia apskritai pamiršti kalbas
ir žodžius: jie nieko nereiškia. Žodžiai politikoje - tai viso labo
tik konservantai, kvapiosios medžiagos (įskaitant chininą) bei rūgštingumą
reguliuojanti medžiaga (citrinų rūgštis).
O kaip Lietuva ratifikavo Europos Sąjungos (ES)
Konstituciją? Demokratiškai? Skubaus ratifikavimo šalininkai toliau
apsimetinėja, kad nieko ypatinga demokratiškumo atžvilgiu neįvyko.
Tiesiog 2000 - 2004 metų kadencijos Seimas per paskutinį savo posėdį
ratifikavo valstybės likimą lemsiantį dokumentą, kurio daugelis
parlamentarų net nebandė skaityti. Ir kurio visuomenei net nebandė
dorai pristatyti, paaiškinti bei aptarti jo reikšmę viešose politikų
ir ekspertų diskusijose. Vis dėlto išlindo yla iš maišo - ne tiek
demokratai, kiek baikštūs nomenklatūrininkai ir socialistinio darbo
spartuoliai pasirodė esą tie mūsų tautos išrinktieji: net susirietę
pataikauja visuomenės nuomonei, kai reikia elgtis principingai ir
savarankiškai, bet kai tikrai vertėtų tos nuomonės atsiklausti -
neklausia. Ir dar džiaugiasi, it komunizmo rytojaus pašvaistę išvydę
BAMo statytojai, kad Konstitucijos sutartį Lietuva ratifikavo pirmoji
Europoje. Kodėl mums bent kartą neatsikratyti savo kompleksų ir
pirmą kartą modernioje Lietuvos istorijoje pirmiesiems neperimti
Europos estafetės vėliavėlės? - apie vėliavėles ir estafetes
pragydo uoliausieji valdžios patarėjai ir konsultantai. Tai gal
dabar jau mums visiems gera, saldu - atsikratėme kompleksų ir grožimės
atsivėrusia panorama, pirmieji pasiekę europietiškumo viršūnę?
Sunku suvokti, kodėl ir kur taip karštligiškai
skubėjo aukštieji mūsų šalies pareigūnai. Bandė įrodyti, jog esame
visų didžiausi Europoje europiečiai? Itin keistas ir abejotinas
būdas įrodinėti savo atsidavimą vieningos Europos idėjai. Galbūt
tokį savo vietininkų guvumą kadaise būtų pagyręs Kremlius, bet juk
ES - ne Sovietų Sąjunga, kad ir kaip jas painiotų aukštų valdžios
postų Lietuvoje neapleidžiantys senosios nomenklatūros įpėdiniai.
Valstybėje, kur principingai vertinama ir puoselėjama demokratija,
visuomenė tokių valdžios veiksmų, ko gero, netoleruotų. Juk apie
tolesnį šalies gyvenimą keisiančią Konstituciją žmonės beveik nieko
nežino, diskusijos tuo klausimu viešojoje erdvėje iš esmės nevyko,
politikai ištarė vos kelis paradinius žodelius - ir toks Konstitucijos
ratifikavimo būdas laikomas geru sprendimu?
Teisės ekspertams jis geras nepasirodė. Po Lietuvos
Respublikos Konstitucijos ES Konstitucija yra antrasis svarbus ir
universalus teisės aktas. Pagal Lietuvos Konstitucijos 9 straipsnį
Lietuvos piliečiai turi teisę referendumo keliu spręsti svarbiausius
Valstybės ir Tautos gyvenimo klausimus. Todėl šios teisės atėmimas
priimant ES Konstituciją būtų piliečių konstitucinių teisių pažeidimas,-
pažymėta Žmogaus teisių stebėjimo instituto pareiškime. Šio instituto
atstovai sakė esą nustebinti skubaus Konstitucijos sutarties Seime
ratifikavimo motyvų. Užsienio reikalų ministras Antanas Valionis
teigė, kad Bendrijos Konstitucijos ratifikavimui referendumo keliu
reikėtų daug dirbti su piliečiais, aiškinti jiems sutarties niuansus,
kai, mat, esama svarbesnių dalykų. Ar mes turime daryti tai vietoje
to, kad koncentruotume pastangas į pačius svarbiausius dalykus,
nes ES milijardai ateina, reikia juos administruoti? - retoriškai
klausė ministras. Tačiau teisininkus jo požiūris, švelniai tariant,
nustebino. Demokratinei teisinei valstybei nebūdingas toks požiūris
į piliečius ir jų teises. Piliečių nušalinimas nuo dalyvavimo priimant
pamatinius sprendimus ir informacijos apie svarbius teisės aktus
nesuteikimas pakerta jų tikėjimą savo galimybėmis dalyvauti valstybės
valdyme ir tokiu būdu sukelia ministro minimą abejingumą rinkimams
bei dalyvavimui politiniame gyvenime, - reagavo Žmogaus teisių
stebėjimo instituto ekspertai į ministro kalbas. Jie taip pat atkreipė
dėmesį, kad ES yra piliečių teisių ir laisvių, demokratinės visuomenės
vertybių bendrija. ES milijardų administravimas negali būti iškeltas
aukščiau už minėtas ES vertybes, - pagrįstai pastebėjo teisininkai.
Deja, į jų nuomonę nebuvo įsiklausyta. Seimas
nusprendė kitaip ir šiuo atžvilgiu iškalbingai patvirtino, kad demokratija
Lietuvoje - gerokai išsivadėjusi. Su tuo ir pasveikino demokratijos
vertybes pamynusius parlamentarus pilietinės organizacijos, pareikšdamos
jiems gilią užuojautą. Graudžią silpnumo valandą reiškiame gilią
užuojautą Lietuvos Respublikos Seimui, taip ir neišmokusiam pasitikėti
Lietuvos tauta, pabūgusiam piliečių nuomonės apie Europos Sąjungos
Konstituciją, - tokį pareiškimą ES Konstitucijos ratifikavimo dieną
pasirašė ir išplatino daugiau kaip 20 šalyje veikiančių organizacijų.
Ir kiek tokių užuojautų dar gali prireikti?..
Ko gero, po Seimo rinkimų ir nepaaiškinamai skuboto
Europos Sąjungos Konstitucijos ratifikavimo atėjo laikas suabejoti,
ar mūsų politinis gyvenimas tvirtai grindžiamas laisvės ir demokratijos
principais. Ši abejonė anaiptol neverčia daryti išvados, kad laisvę
ir demokratiją Lietuvos politikoje nustelbė kitokie principai. Problema
ta, kad jame lemiamais momentais apskritai nepaisoma politinių principų
ir vadovaujamasi tik pragmatiniais sumetimais. Tačiau, kaip pastebėjo
Friedrichas Hayekas, kai vadovaujamasi pragmatizmu, o ne principais,
laisvė tolydžio nunyksta. Šiandien lyg ir jaučiame jos skonį, lyg
ir paisome demokratinių procedūrų, bet principinio įsipareigojimo
santvarką įprasminančioms vertybėms Lietuvos partijų ir politikų
elgsenoje dažnai nematyti. Visi pojūčiai tarsi liudija, jog gyvename
visavertės demokratijos sąlygomis, bet kartais ūmai apninka dirbtinumo
ir netikrumo nuojauta. Ir ši nuojauta, deja, neklaidina. Antai limonadas
būna citrinų skonio, ir negali sakyti, kad citrinų jame - nė kvapo.
Kvapo kaip tik apstu, bet nėra citrinų. Maža to - palaikę jį taurėje
porą savaičių, negalėtume tvirtinti, kad joje telkšantis skystis
nėra limonadas. Tačiau paragavę šio gėralo turėsime pripažinti,
kad išsivadėjęs produktas gerokai skiriasi nuo to, ką pagrįstai
vadiname limonadu.
Viena didžiausių demokratijos problemų šiandienėje
Lietuvoje - politinės retorikos nuvertinimas. Idėjinės nuostatos,
dėl kurių balsuojame už partijas ir politikus, išreiškiamos žodžiais
- kito būdo padaryti jas žinomas rinkėjams paprasčiausiai nėra.
Tačiau Lietuvos politikai vis dažniau mus tikina, esą žodžiai nieko
nereiškia. Pasiekę valdžios jie tvirtina: pamirškite, kas ką sakė
prieš rinkimus. Taip iš esmės atsisakoma pripažinti, jog piliečių
pasirinkimą įgalinanti vieša idėjų kova yra kertinis demokratijos
principas. Įsitvirtina kažkokia nebyli demokratijos atmaina, kai
žodžiai esą nesvarbūs ir nuolat priešpriešinami darbams. Tai,
ką politikai kalba, kaip niekur nieko atsiejama nuo to, ką jie daro.
Antai per 2002 metų Prezidento rinkimus vienas iš kandidatų buvo
reklamuojamas kaip mažai kalbantis, bet daug dirbantis. Neaišku,
kuo, įsitvirtinus tokiam nebylios politinės veiklos suvokimui,
politika skirsis nuo agurkų auginimo ar kitokio ūkininkavimo.
Nepaisyti politinėje kovoje viešai pasakytų žodžių,
kai iškyla valdžios postų ir koalicijų klausimas, šalies politikams
tapo įprasta. Lietuvos rinkėjai vis lipa ant to paties grėblio:
nusivylę senosiomis partijomis, balsuoja už naujas, tikėdamiesi,
jog tai, ką žada naujieji politikai, yra tikra ir sąžininga. Tačiau
jei, pavyzdžiui, Darbo partijos gerbėjai šiais metais tikrai nenorėjo,
kad Lietuvą valdytų socialdemokratai, jie padarė tą pačią klaidą,
kurią prieš ketverius metus darė Naujosios sąjungos pažadais tikėję
žmonės. Ir tada balsavusieji už Artūrą Paulauską, ir dabar pasikliovusieji
Viktoru Uspaskichu nenoromis atvedė į valdžią Algirdo Brazausko
socialdemokratus. Nors ir Naujosios sąjungos, ir ypač Darbo partijos
politikai viešai priešpriešino savo partijas socialdemokratams kaip
naujas, permainas žadančias politines jėgas.
Peršasi išvada, kad dvi minėtos partijos savo
rinkėjus paprasčiausiai mulkino.
Paulausko socialliberalai prieš ketverius metus
tiek žadėjo, tiek kalbėjo apie permainų būtinybę, tiek kritikavo
senąsias partijas, bet virto vienos iš tų senųjų partijų prielipa.
Su tais pačiais permainų šūkiais rinkėjų naivumą išbandė ir konservatorius
peikusi bei socialdemokratus peizojusi Darbo partija. Gavusi daugiausiai
vietų Seime ji kaipmat nuėjo Naujosios sąjungos pėdomis pas socdemus.
Bala nematė prieš rinkimus sakytų kalbų ir kritikos - valdžia daug
svarbesnė. Ir jeigu ją siūlo socdemai, reikia tiesiog pamiršti Uspaskicho
žodžius, kad Socialdemokratų partija Lietuvoje esą kūrė laukinį
kapitalizmą. Reikia pamiršti rinkėjų balsams vilioti skirtas Darbo
partijos politikų ištarmes, kad didžiausią žalą valstybei esą padarė
socialdemokratai ir konservatoriai. Reikia apskritai pamiršti kalbas
ir žodžius: jie nieko nereiškia. Žodžiai politikoje - tai viso labo
tik konservantai, kvapiosios medžiagos (įskaitant chininą) bei rūgštingumą
reguliuojanti medžiaga (citrinų rūgštis).
O kaip Lietuva ratifikavo Europos Sąjungos (ES)
Konstituciją? Demokratiškai? Skubaus ratifikavimo šalininkai toliau
apsimetinėja, kad nieko ypatinga demokratiškumo atžvilgiu neįvyko.
Tiesiog 2000 - 2004 metų kadencijos Seimas per paskutinį savo posėdį
ratifikavo valstybės likimą lemsiantį dokumentą, kurio daugelis
parlamentarų net nebandė skaityti. Ir kurio visuomenei net nebandė
dorai pristatyti, paaiškinti bei aptarti jo reikšmę viešose politikų
ir ekspertų diskusijose. Vis dėlto išlindo yla iš maišo - ne tiek
demokratai, kiek baikštūs nomenklatūrininkai ir socialistinio darbo
spartuoliai pasirodė esą tie mūsų tautos išrinktieji: net susirietę
pataikauja visuomenės nuomonei, kai reikia elgtis principingai ir
savarankiškai, bet kai tikrai vertėtų tos nuomonės atsiklausti -
neklausia. Ir dar džiaugiasi, it komunizmo rytojaus pašvaistę išvydę
BAMo statytojai, kad Konstitucijos sutartį Lietuva ratifikavo pirmoji
Europoje. Kodėl mums bent kartą neatsikratyti savo kompleksų ir
pirmą kartą modernioje Lietuvos istorijoje pirmiesiems neperimti
Europos estafetės vėliavėlės? - apie vėliavėles ir estafetes
pragydo uoliausieji valdžios patarėjai ir konsultantai. Tai gal
dabar jau mums visiems gera, saldu - atsikratėme kompleksų ir grožimės
atsivėrusia panorama, pirmieji pasiekę europietiškumo viršūnę?
Sunku suvokti, kodėl ir kur taip karštligiškai
skubėjo aukštieji mūsų šalies pareigūnai. Bandė įrodyti, jog esame
visų didžiausi Europoje europiečiai? Itin keistas ir abejotinas
būdas įrodinėti savo atsidavimą vieningos Europos idėjai. Galbūt
tokį savo vietininkų guvumą kadaise būtų pagyręs Kremlius, bet juk
ES - ne Sovietų Sąjunga, kad ir kaip jas painiotų aukštų valdžios
postų Lietuvoje neapleidžiantys senosios nomenklatūros įpėdiniai.
Valstybėje, kur principingai vertinama ir puoselėjama demokratija,
visuomenė tokių valdžios veiksmų, ko gero, netoleruotų. Juk apie
tolesnį šalies gyvenimą keisiančią Konstituciją žmonės beveik nieko
nežino, diskusijos tuo klausimu viešojoje erdvėje iš esmės nevyko,
politikai ištarė vos kelis paradinius žodelius - ir toks Konstitucijos
ratifikavimo būdas laikomas geru sprendimu?
Teisės ekspertams jis geras nepasirodė. Po Lietuvos
Respublikos Konstitucijos ES Konstitucija yra antrasis svarbus ir
universalus teisės aktas. Pagal Lietuvos Konstitucijos 9 straipsnį
Lietuvos piliečiai turi teisę referendumo keliu spręsti svarbiausius
Valstybės ir Tautos gyvenimo klausimus. Todėl šios teisės atėmimas
priimant ES Konstituciją būtų piliečių konstitucinių teisių pažeidimas,-
pažymėta Žmogaus teisių stebėjimo instituto pareiškime. Šio instituto
atstovai sakė esą nustebinti skubaus Konstitucijos sutarties Seime
ratifikavimo motyvų. Užsienio reikalų ministras Antanas Valionis
teigė, kad Bendrijos Konstitucijos ratifikavimui referendumo keliu
reikėtų daug dirbti su piliečiais, aiškinti jiems sutarties niuansus,
kai, mat, esama svarbesnių dalykų. Ar mes turime daryti tai vietoje
to, kad koncentruotume pastangas į pačius svarbiausius dalykus,
nes ES milijardai ateina, reikia juos administruoti? - retoriškai
klausė ministras. Tačiau teisininkus jo požiūris, švelniai tariant,
nustebino. Demokratinei teisinei valstybei nebūdingas toks požiūris
į piliečius ir jų teises. Piliečių nušalinimas nuo dalyvavimo priimant
pamatinius sprendimus ir informacijos apie svarbius teisės aktus
nesuteikimas pakerta jų tikėjimą savo galimybėmis dalyvauti valstybės
valdyme ir tokiu būdu sukelia ministro minimą abejingumą rinkimams
bei dalyvavimui politiniame gyvenime, - reagavo Žmogaus teisių
stebėjimo instituto ekspertai į ministro kalbas. Jie taip pat atkreipė
dėmesį, kad ES yra piliečių teisių ir laisvių, demokratinės visuomenės
vertybių bendrija. ES milijardų administravimas negali būti iškeltas
aukščiau už minėtas ES vertybes, - pagrįstai pastebėjo teisininkai.
Deja, į jų nuomonę nebuvo įsiklausyta. Seimas
nusprendė kitaip ir šiuo atžvilgiu iškalbingai patvirtino, kad demokratija
Lietuvoje - gerokai išsivadėjusi. Su tuo ir pasveikino demokratijos
vertybes pamynusius parlamentarus pilietinės organizacijos, pareikšdamos
jiems gilią užuojautą. Graudžią silpnumo valandą reiškiame gilią
užuojautą Lietuvos Respublikos Seimui, taip ir neišmokusiam pasitikėti
Lietuvos tauta, pabūgusiam piliečių nuomonės apie Europos Sąjungos
Konstituciją, - tokį pareiškimą ES Konstitucijos ratifikavimo dieną
pasirašė ir išplatino daugiau kaip 20 šalyje veikiančių organizacijų.
Ir kiek tokių užuojautų dar gali prireikti?..
© 2004 "XXI amžius"
|