Pergalių fanfarų aidas
Dr. Vytautas RADŽVILAS
|
Vytautas Radžvilas
|
Lietuvos politikos tyrinėtojams ir apžvalgininkams
atėjo nelengvos dienos. Pats jų darbas įpareigoja aiškinti visuomenei,
kas vyksta šalyje po šių Seimo rinkimų. Ir taip nelengva užduotis
šį kartą daugeliui gali tapti ir gana skausmingu moraliniu pasirinkimu,
kai teks apsispręsti, kaip elgtis toliau. Turintieji jautresnę socialinę
klausą šios srities darbuotojai jau senokai turėjo išgirsti tylų
nepasitenkinimo murmesį, pamažu peraugantį į vis dažniau ir garsiau
išsakomus priekaištus. Jų esmė paprasta ir aiški. Politikos žinovai
kaltinami tuo, kad užuot principingai ir reikliai analizavę mūsų
politinį gyvenimą, jie tai elgiasi konjunktūriškai ir taikosi prie
vyraujančių nuomonių, tai vadovaujasi savo partinėmis simpatijomis
arba antipatijomis. O būna ir taip, kad pradeda pernelyg uoliai
tarnauti lengvai numanomiems jų duondaviams ir beveik atvirai pamina
profesinės savigarbos bei etikos reikalavimus.
Dar neseniai į tokį murmesį ir priekaištus buvo
nekreipiama dėmesio. Analizuojant šalies raidos tendencijas lemiamą
žodį visada turėjo vadinamieji optimistai, gebantys net ir didžiausias
blogybes bei negandas išversti taip, kad pasiklausęs jų aiškinimų
buvai priverstas keisti savo nuomonę ir visur matyti tik triumfališko
kopimo į gėrio ir pažangos viršūnes ženklus. Nepriklausomybės laikotarpiu
susikūrė moraliai nepateisinami ir net sveiku protu nesuvokiami
turtiniai ir socialiniai skirtumai, sukėlę ir tebekeliantys didžiules
dvasines ir materialines tūkstančių mūsų visuomenės narių kančias?
Išgirdęs tokį klausimą optimistas atšaus, kad jums, be abejo, vaidenasi.
Šie skirtumai ir kančios tik nesveikos jūsų vaizduotės kūrinys,
gryna iliuzija. Iš tikrųjų jau esame visuotinės gerovės karalystėje,
o jeigu tos gerovės kas ir nesugeba pajusti, tai tik girtuokliai,
tinginiai ir nevykėliai. Darbingų ir veiklių, dažniausiai palyginti
jaunų žmonių bėgimas iš Lietuvos ieškant nors kiek padoresnio uždarbio
tampa masiniu reiškiniu, pradedančiu akivaizdžiai kenkti ne tik
šalies ekonomikai, bet taip pat daryti toli gražu ne teigiamą įtaką
bet kurių rinkimų rezultatams, o kartu - ir visam politiniam gyvenimui?
Nekvaršinkite sau galvos dėl tokių menkniekių ir nepaistykite niekų
taip greičiausiai jūsų įžūlumą kelti panašius ramybę trikdančius
klausimus malšins šviesiai ir giedrai į pasaulį žvelgiantis pašnekovas.
Masinė migracija puikiausias būdas mažinti nedarbą, kažkoks iškeliavusiųjų
nuošimtis turėtų kada nors grįžti namo, o aimanos, kad pradeda trūkti
kvalifikuotų darbuotojų, akivaizdžiai per garsios. Lietuva turtingas
kraštas. Ką mums reiškia žinant, kad, pavyzdžiui, gydytojai linkę
išvažiuoti, iš karto daugiau priimti į universitetus šios specialybės
studentų? Tad nepraraskite gero ūpo ir aukščiau galvas. Juk kas
nors iš jų tikrai liks čia bent jau tie, kurie dėl menkesnės kvalifikacijos
ir sugebėjimų nepritaps kitur. Buvome liudininkai, kaip po kiekvienų
rinkimų vis labiau trupėjo ir nyko, o galiausiai ir žlugo tiek daug
vilčių Atgimimo laikais teikusi, tačiau taip ir nespėjusi iki galo
susiformuoti vakarietiška daugiapartinė politinė sistema? Nieko
panašaus šis menamas žlugimas tik dar labiau išryškina, kaip sparčiai
ir nuosekliai mūsų šalyje stiprėja ir šaknijasi vakarietiškoji pliuralistinė
demokratija.
Taip formuluojamus klausimus derėtų suprasti kaip
savotišką vaizduotėje vykstantį mąstymo eksperimentą. Jų sąrašą
iš principo galima tęsti kiek patinka. Šio eksperimento tikslas
parodyti, kad taip mąstant optimizmo versmės tampa praktiškai
neišsemiamos, nes jo pagrindu gali būti bet kas. Pavyzdžiui, galima
siūlyti užuot piktinusis akį rėžiančiu skurdu džiaugtis, kad Lietuvoje
žmonės nemiršta badu kaip kai kuriose trečiojo pasaulio šalyse.
O kodėl nepasidžiaugus, kad ne taip jau blogai gyvename, nes nėra
karo? Pagaliau, įmanoma būtų rasti pagrindo džiaugtis ir jam prasidėjus:
taip, žmonės žūsta, bet juk tik kai kurie, o ne visi. Taigi šie
įsivaizduojami klausimai ir atsakymai nėra paprastas retorinis žaidimas.
Jie gana įtikinamai rodo, kaip toli galima nueiti judant šiuo slidžiu
keliu, ir kartu atskleidžia tokio nepalaužiamo optimizmo vidinę
logiką ir paslėptą politinę jo paskirtį ir prasmę. Toji paskirtis
tiesiog akivaizdi.
Daugeliui mūsų politikos analitikų ir komentatorių
toks optimizmas yra patrauklus ne tik kaip jų pačių olimpinę ramybę
bet kuriomis aplinkybėmis kurianti ir palaikanti dvasinė ir moralinė
nuostata, bet ir kaip patogus propagandos įrankis, leidžiantis pagrįsti
ir pateisinti bet kokias nesėkmes, blogį ir absurdą.
Deja, Lietuvoje tokio optimizmo keliama žala ir
pavojus deramai neįvertinami. Atidžiau apmąsčius šios optimizmo
filosofijos argumentus ir jos sklaidos ypatumus, per nugarą turėtų
perbėgti mažiausiai lengvas šaltukas. Aiškėja, kad tai jau mums
neblogai pažįstamas mąstymo būdas. Ar sovietiniais laikais judėjimo
į šviesų rytojų iliuzija nebuvo palaikoma imperijos gyventojams
kasdien žiniasklaidoje pateikinėjamais iš pirmo žvilgsnio lyg ir
įtikinamais - nes konkrečiais - vis naujais nuolatinės pažangos
įrodymais? Nepanašu, kad šio mąstymo būdo būtų atsisakę ir gausūs
mūsų optimistai.
Bet ar šnekos apie neabejotinai pagražėjusius
mūsų miestus, pagerėjusias paslaugas, prasiplėtusias gyventojų galimybes
kuo nors iš esmės skiriasi nuo sovietinių laikų tauškalų apie kasdienes
pergales darbo frontuose žinių apie pastatytą elektinę, iškastą
kanalą, atidarytą mokyklą ar vaikų darželį? Aišku, ne. Panašių pažangos
liudijimų galima rasti visose, net labiausiai atsilikusiose pasaulio
dalyse, išskyrus nebent tas, kurias dešimtmečiais niokoja karai.
Taigi šie konkretūs ir apčiuopiami, todėl tariamai akivaizdūs ir
įtikinami pažangos liudijimai iš tikrųjų nieko neįrodo. Jie patvirtina
nebent tai, kad gyvenimas nesustoja bet kuriomis sąlygomis. Tačiau
tai banali ir abstrakti tiesa, neturinti jokios vertės, kai tenka
aiškintis vienos ar kitos šalies raidos tendencijas. Maža to, nereikėtų
pamiršti, kad išoriniai pažangos požymiai puikiausiai gali slėpti
visuomenės nuopuolį ir nuosmukį. Sovietų Sąjunga buvo puikus tokios
apgaulingos regimybės, ištisus dešimtmečius klaidinusios viso pasaulio
naivuolius, pavyzdys.
Prisiminti sovietinius laikus tenka ne iš gero
gyvenimo. Šnekėti apie pažangą ir, svarbiausia, tuo pažįstamu
stiliumi, kai pateikinėjami neva konkretūs jos įrodymai mėgstamiausia
ir šiandieninių Lietuvos politikų bei jiems paslaugių politologų
kalbų tema. Žinoma, pažangos gairės ir horizontas pasikeitė. Dabar
jos matu tapo šalies panašėjimas į Vakarus, nes būtent Vakarai ir
nepaliaujamas ėjimas jų link tapo žemiškosios tobulybės rojumi,
pakeitusiu šviesų komunizmo rytojų. Todėl visur, stačiai kiekviename
žingsnyje uoliai ieškoma vis naujų šalies vakarėjimo ženklų. Tačiau
būtent tas entuziazmas, su kuriuo tai daroma, verčia tapti įtarų
ir susimąstyti, ar kartais tai nėra naujos dekoracijos, pridengiančios
tą pačią mąstymo ir propagandos schemą. Kitaip sakant, kyla klausimas,
ar tas nesiliaujantis čiauškėjimas apie mūsų ėjimą į Vakarus nėra
paprasčiausia propagandinė kampanija, turinti nuslėpti kur kas svarbesnius
dalykus, pirmiausiai per penkiolika nepriklausomybės metų šalyje
spėjusios įsitvirtinti ekonominės, socialinės ir politinės santvarkos
tikrąją prigimtį?
Atsikračius minėtos propagandos ir atidžiau apsidairius
aplink norom nenorom tenka pripažinti, kad toks spėjimas labai panašus
į tiesą. Taip, Lietuvos išorė arba fasadas kasdien tampa vis labiau
vakarietiški, tačiau savo vidumi ji vis labiau panašėja į savita
gyvenimo sąranga pasižyminčią nomenklatūrinę-oligarchinę respubliką.
Kalbant dar tiesiau ir paprasčiau, mūsų vidaus santvarka nėra vakarietiška,
ji iš tikrųjų kur kas panašesnė į Rusijoje ir kitose NVS šalyse
pokomunistinės nomenklatūros įdiegtą tvarką. Žinoma, mūsų šalies
ir jos santvarkos fasadas gražesnis ir patrauklesnis jis atrodo
kur kas europietiškesnis ir civilizuotesnis. Deja, valstybės prigimties
tai nekeičia. Šalį valdo nepriklausomybės laikotarpiu sėkmingai
persitvarkiusi posovietinė ir pokomunistinė nomenklatūra, kurios
branduolį sudaro buvusios LKP ir Sąjūdžio atstovai. Tokia yra pamatinė
dabartinio Lietuvos gyvenimo tiesa, po šių Seimo rinkimų jau turėjusi
atsiskleisti net patikliausio ir naiviausio stebėtojo žvilgsniui.
Toliau užsispyrus neigti šią tiesą jau atrodo beprasmiška ir juokinga.
Tačiau taip tebedaroma. Kad ir kaip atrodytų keista,
pergalių fanfaras sovietinius laikus primenančiu stiliumi darniai
pučia ir šių dienų pozicija, ir opozicija. Vis dėlto stebėtis gal
ir nederėtų. Įkyriai kartojamas pažangos mitas vienodai artimas
galutinai spėjusioms susiformuoti tiek pokomunistinei nomenklatūrinei
kairei, tiek ir pokomunistinei nomenklatūrinei dešinei. Toli gražu
ne atsitiktinumas, kad šio mito motyvai ypač ryškūs opozicijos lyderio
A. Kubiliaus rašiniuose ir kalbose. Jais siekiama priversti visuomenę
pamiršti, kad ketverius ilgus metus išbuvusi valdžioje jo partija
nesugebėjo sustabdyti per pirmąjį komunistų valdymo laikotarpį išryškėjusios
Lietuvos nomenklatūrėjimo tendencijos. Maža to, rimtai ir nešališkai
analizuojant šį konservatorių valdymo tarpsnį, tenka pripažinti,
kad būtent tuo metu buvo galutinai įtvirtinta dabar esanti oligarchinė-nomenklatūrinė
mūsų valstybės gyvenimo sankloda.
Šio politiko ir jo partijos padėtis tikrai nepavydėtina,
nes tenka spręsti beveik neįveikiamą uždavinį. Juk didžioji dalis
visuomenės puikiai suvokia konservatorių partijos vaidmenį purenant
dirvą mūsų akyse dabar vykstančiam komunistų ir saugumiečių revanšui
bei siautuliui. Kaip tik dėl šios priežasties dešiniosios opozicijos
kalbos apie komunistinės nomenklatūros sugrįžimą valdžion ir oranžines
revoliucijas gali kelti tik nuostabą ir apmaudą. Tokios šnekos yra
ne tik graudžiai bejėgės. Jos skamba ir kaip ciniškas mėginimas
pergudrauti žmonių atmintį. Juk šiandieninė opozicija silpna pirmiausiai
todėl, kad ji pati yra neatsiejama šalyje susiklosčiusios nomenklatūrinio
valdymo sistemos dalis, o jos viršūnės - tik viena iš daugelio dėl
valdžios ir įtakos besigrumiančių oligarchinių grupių. Panašūs tokių
klanų tikslai ir siekiai lemia ir mąstymo schemų bei propagandos
štampų panašumus. Tad nėra ko stebėtis, kad ir dešiniųjų kalbose
apie šalies pažangą ir vakarėjimą taip dažnai pasigirsta komunistinių
laikų pergalių fanfarų aidai. Ir juo greičiau jie nutils, tuo geriau
bus Lietuvai, nes cinizmas nieko nebegali pakeisti ir išgelbėti.
Valstybei ir visuomenei reikalingi ne propagandiniai dešiniųjų nomenklatūrininkų
kovos su kairiaisiais nomenklatūrininkais spektakliai, bet atvira
ir sąžininga akistata su savo pačių netolima praeitimi. Kito kelio
ištaisyti tos praeities klaidas jau nebėra.
© 2005 "XXI amžius"
|