Virtualios imperijos byrėjimas, arba Tarptautinis
psichoterapijos seansas
Tomas Misiūnas
Didelės didelės valstybės klaidos
Kad ir kaip būtų paradoksalu, tačiau tik praėjus
penkiolikai metų po Sovietų Sąjungos žlugimo paaiškėjo, kad tarptautinės
bendruomenės nepriklausomomis valstybėmis pripažintos buvusios SSRS
respublikos iki šiol buvo priklausomos. Bent jau didžioji jų dalis
priklausė virtualiai Sovietų Sąjungos imperijai, kurios pagrindą
pirmiausia sudarė bent dviejų kartų sovietinė sąmonė, besiremianti
dviveidišku (korumpuotu) viešuoju gyvenimu ir privataus gyvenimo
neegzistavimu. Kita vertus, naudojant politinius, ekonominius, saugumo
žvalgybų ir kitokius metodus, čia visą laiką buvo bandoma realizuoti
ir Rusijos imperinius planus; tam tikslui B. Jelcino aplinka net
pritaikė terminą artimasis užsienis. Nors dabartinio Rusijos prezidento
V. Putino užsienio politikos prioritetai šiek tiek pasikeitė buvo
bandoma artėti su Vakarais, tačiau panašu, kad nei politinis šalies
elitas, nei Rusijos visuomenė negali patikėti, kad penkiolika metų
gyvavusi virtualioji imperija žlunga: iš pradžių rožių revoliucija
Gruzijoje, nors realiai dalis jos teritorijos Abchazija yra
kontroliuojama Rusijos karinių pajėgų, po to oranžinė revoliucija
Ukrainoje, kai Rusijos visuomenės apklausos rodė, jog tik 28 proc.
tos visuomenės žino, jog Ukraina iki pastarųjų prezidento rinkimų
buvo nepriklausoma valstybė.
Kurdama savo virtualią imperiją Rusija darė visas
įmanomas klaidas: pirma, bandymai palaikyti įtakingos regioninės
valstybės įvaizdį ir užsitikrinti Vakarų paramą saviems interesams
subliūško, nes įtikinęs kitus savo virtualia galia ja patikėjo ir
pats Rusijos elitas. Blogiausia, kad neapgalvotai demonstruota parama
vienam iš kandidatų tiek Gruzijoje, tiek Ukrainoje tik padidino
praradimo jausmą. Antra, naudodama visus įmanomus metodus įtakai
ne tik buvusiose sovietinėse respublikose, bet ir likusioje Vidurio
Europoje stiprinti, Rusija kaip visada perlenkė lazdą: informacinis
karas, kaip gera čia gyventi su tarybinėmis pensijomis, žlugo per
pirmuosius penkerius metus, šiek tiek daugiau nei dešimties metų
prireikė, kad būtų atsikratyta rusiškos naftos ir dujų skandalų,
o artimiausiu metu švęsto skaidrumo vandeniu bus išvaikytos ir paskutiniosios
KGB šmėklos.
2003 ir 2004 metų revoliucijos Gruzijoje ir Ukrainoje
tapo savotišku tarptautiniu psichoanalizės seansu proga apgalvoti,
kas apskritai yra ta nepriklausoma valstybė ir kokios yra pagrindinių
veikėjų galimybės paveikti situaciją.
Apie psichoanalizę
Nacionalinė priklausomybė gali būti apibrėžiama
dvejopai žmonės save sieja su tauta (istorine, etnine) arba su
valstybe (tam tikros teritorijos pilietybe). Pavyzdžiui, Rusija
daugiatautė valstybė, todėl nenuostabu, kad V. Putinui nesunkiai
sekėsi konsoliduoti šalies gyventojus kuriant stiprius, o pastaruoju
metu net autoritarinius valdžios institutus. Todėl dažniausiai rusais
vadinami ne rusų tautos atstovai, bet Rusijos piliečiai, o visai
neseniai ir Sovietų Sąjungos piliečiai. Tai galėtų būti vienas
iš argumentų, paaiškinančių, kodėl daugeliui rusų nesvetimas žlugusios
valstybės paveldas, ir rusų visuomenės nuostabą, kaip galima save
sieti su kuo nors kitu, o ne su jų valstybe. Tačiau Ukrainos ir
Gruzijos atvejai yra šiek tiek kitokie. Ukrainos valstybingumo istorija
yra daug ilgesnė nei Rusijos, todėl po formalios nepriklausomybės
deklaracijos 1991 m. nacionalinis jausmas galėjo stiprėti. Separatizmas,
kuriuo gąsdino Donecko ar Lugansko regionai, veikiau buvo paskutinis
Rusijos bandymas griebtis šiaudo, kuris skęstančiojo tikrai nebūtų
išgelbėjęs. Gruzinai su valstybe ar be jos visada išliktų gruzinai,
nors jų valstybingumo istorija vienokia ar kitokia forma taip pat
siekia viduramžius. Užtenka prisiminti jų nevienalytę religinę priklausomybę
ir net sovietiniu laikotarpiu menine ar humoristine forma pabrėžiamą
jų kitoniškumą. Taigi net jeigu šiose valstybėse per penkiolika
nepriklausomybės metų ir nesusiformavo tvirti pilietinės visuomenės
pagrindai, tačiau vienaip ar kitaip žmonių sąmonėje formavosi savo
šalies nacionalinė idėja.
Ne veltui yra sakoma, kad pavojingiausias laikotarpis
yra ne revoliucija, bet gyvenimas po jos. Panašu, kad Saakašvilis,
nors ir nesugebėjęs rusų kariuomenės išprašyti iš Abchazijos, gerai
išlaikė šį egzaminą.
Tiesa, jį savo laiku neblogai laikė ir pats L.
Kučma, kai buvo vadinamas provakarietišku politiku. V. Juščenkos
laukia ne lengvesnė užduotis: netapti Rusijos interesų auka, užkirsti
kelią gandams apie separatizmą, vykdyti radikalias, bet skausmingas
reformas ir - jokio pragmatinio nuolaidžiavimo.
Būtent šio egzamino ketvirtaisiais savo nepriklausomos
valstybės egzistavimo metais neišlaikė Baltarusija, šiuo metu toliau
įgyvendinanti neįgyvendinamo šviesaus rytojaus politiką. Net jeigu
istorikai, antropologai ir politologai prielaidą apie priklausomą
nacionalinę sąmonę laikytų visišku blefu, tačiau tik taip galima
paaiškinti dabartinę Baltarusijos ir baltarusių situaciją. Ši šalis
savo valstybingumo istoriją sieja su Lietuvos Didžiąja kunigaikštyste,
kurioje buvo vartojama senoji baltarusių kalba, Lietuvos ir Lenkijos
respublika laikoma buvusi ponų priespauda; vėliau šalis tapo Rusijos
imperijos dalimi, ir jos gyventojų likimas toje dalyje tikrai buvo
ne geresnis nei lietuvių. Kitaip nei kitos Vidurio ir Rytų Europos
valstybės, Baltarusija tarpukariu negavo nepriklausomybės, priešingai
- dėl nemenko kai kurių baltarusių komunistų indėlio tapo ne tik
sovietine respublika, bet ir bandė įkurti Lit-Belą (Lietuvos-Baltarusijos
Sovietinę respubliką), tik, deja, net jeigu tokia valstybė būtų
egzistavusi ilgiau nei mėnesį, jos sostinė būtų buvęs Vilnius, o
po jos žlugimo visa Vakarinė šalies dalis pagal Lietuvos ir Rusijos
susitarimą atiteko Lietuvai. Ir taip toliau...
Nuolatinė Baltarusijos priklausomybės istorija
tęsiasi šiuo metu kuriant sąjunginę Baltarusijos ir Rusijos valstybę
neva lygiaverčiais pagrindais. Todėl ir šalies gyventojai, nors
kažkada ir turėję savo istoriją, šnekantys savo labai sena kalba,
tikriausiai jaustųsi nepilnaverčiai, jeigu šiuo metu staiga, o svarbiausiai
- jiems patiems netikėtai taptų nepriklausomi nuo A. Lukašenkos,
jo palaikomo sovietinės gerovės įvaizdžio ir galėtų rinktis. Kad
ir kaip to nenorėtų pripažinti dabartinė Baltarusijos opozicija,
baltarusių pasirinkimas būtų toks pat. Ir šiuo metu nepriklausomų
visuomenės nuomonės tyrimo institutų atliekamos apklausos rodo,
kad apie 30 nuošimčių gyventojų remia A. Lukašenką ir jo vykdomą
prorusišką politiką. Tai yra daugiau, nei bet kuris kitas opozicijos
kandidatas su savo alternatyvia valstybinės politikos vizija galėtų
surinkti.
Apie veikėjus ir jų politikas
Visos dabartinių tarptautinių psichoanalitikų
pastangos įgyvendinti revoliuciją Baltarusijoje buvo bevaisės, kaip
sako lietuviai JAV ir Europos šalių pinigai buvo sumerkti į balą.
Baltarusių nevyriausybinės organizacijos, nepriklausomi žurnalistai,
visuomenės aktyvistai yra praėję visus įmanomus mokymus, išvažinėję
beveik visas Europos ir Šiaurės Amerikos šalis, o viltis, kad kas
nors artimiausiu metu pasikeis mažėja.
JAV prioritetas šiuo metu yra anaiptol ne pačios
demokratiškiausios Vidurio Azijos valstybės, kurios svarbios ne
tik dėl savo energetinių išteklių, bet ir strateginės padėties.
Šis nuolatinis akcentas dar labiau kasasi po virtualios Rusijos
imperijos pamatais. Daugumos šių šalių lyderiai nebejauni, o valstybingumo
ir valstybės valdymo tradicijos gerokai skiriasi nuo vakarietiškų,
todėl joms deklaravus lojalumą Vakarams į visus kitus procesus tikriausiai
bus žiūrima pro pirštus (taip kaip vyko rinkimai Afganistane, kaip
jie vyks Irake).
Baltarusijai, Moldovai ir Armėnijai kaip Europos
valstybėms visada bus keliami aukštesni reikalavimai, o laukti,
kol jų vadovai pasikeis natūraliai, likusioji Europa neturės laiko.
Kas atsitiktų, jei šiose valstybėse būtų bandoma įžiebti ar bent
sveikinti jų spalvotas revoliucijas, kol jose nėra alternatyvios
valstybės konsolidavimo vizijos, o tik jėgos politika (valdžios
prerogatyva) ir smegenų plovimas (t.y. abipusė propaganda)? Visuomenėse,
kuriose iki šiol nesusiformavo nacionalinė sąmonė, bandymai sukurti
pilietines visuomenes iš išorės tas pats, kaip dramblį paversti
balerina. Šias visuomenes vienija ne nacionalinė tapatybė ir net
ne klasės, kaip buvo bandyta įtikinti Sovietų Sąjungoje, bet socialinio-ekonominio
užtikrintumo jausmas. Todėl tiek opozicijoms, tiek Vakarams lengviausia
būtų pasiremti bet kokiais ekonominiais-socialiniais neramumais.
Ekonomikos specialistai teigia, kad, pavyzdžiui, Baltarusijoje šiam
tikslui užtektų sužlugdyti porą fabrikų. Kai sovietinė baltarusių,
moldavų ar armėnų sąmonė suabejos savo socialinėmis garantijomis
ir po penkiolikos ar daugiau metų patikės, kad virtuali Rusijos-Sovietų
Sąjungos imperija nebeegzistuoja, o valdžia tai ne valstybė, gal
tada demokratijos ir laisvės revoliucijos šiose šalyse taip pat
taps spalvotos ir pasmerktos pergalei.
© 2005 "XXI amžius"
|