Jeigu desovietizacija neįvyko, tai negalimas ir
tikras atleidimas, ir tikras susitaikymas
|
Arūnas Peškaitis
|
Pokalbis su broliu pranciškonu Arūnu Peškaičiu.
Pastaruoju metu, ieškodami įvairiausių mūsų
visuomenę ir ypač politiką ištikusių negandų priežasčių, turime
pripažinti - desovietizacija Lietuvoje neįvyko. Bet - ar ji buvo
apskritai reikalinga? Gal tai išties būtų buvusi tik "raganų medžioklė",
nereikalingas visuomenės kiršinimas?
Brolis Julius Sasnauskas, patyręs visą sovietų
diktatūros siaubą, buvęs rezistentas ir sąžinės kalinys, savo nesename
straipsnyje (Julius Sasnauskas. Miglos metas. 2005 01 21, Bernardinai.lt),
mano nuomone, labai autentiškai pasakė, ką gali atnešti neįvykusi
desovietizacija. Tą pasakymą aš suformuluočiau taip: jeigu desovietizacija
neįvyko, tai negalimas ir tikras atleidimas, ir tikras susitaikymas.
Tam, kad būtų įmanomas toks susitaikymas, visuomenė turi visiškai
atsisakyti melo pasakojimo, kurį kuria totalitarinės sistemos, kad
pateisintų savo egzistavimą. Melo apie save, apie mūsų istoriją,
melo apie mus pačius. Jei tas pasakojimas yra tęsiamas, supainiojant
budelio, aukos, kankintojo ir kankinamojo sąvokas, rezistento ir
prisitaikėlio sąvokas, tai visuomenė netenka galimybės pažinti savo
praeitį ir ją padaryti sava. Tokiu atveju nebeįmanoma kalbėti nei
apie atleidimą, nei apie susitaikymą: yra visiškas sumišimas, sumaišties
metas. Štai tokiais sumaišties pirmiausia vertybinės - laikais
mes, mano nuomone, ir toliau gyvename. Tad kalbėdami su atodaira
į krikščioniškojo socialinio mokymo principus visų pirma turime
pasakyti, kad krikščioniškas solidarumas gimsta tada, kai aš - pirmas
dalykas - esu atsakingas, antras dalykas - galiu laisvai spręsti
apie save ir apie kitus. Trečias dalykas - savo praeitį galiu padaryti
sava. Atpirkimas, apie kurį kalba krikščioniškoji žinia, yra iki
galo įmanomas tik tada, kai savo istorijon talpina visą žmogų su
visa jo praeitimi. Bet tam žmogus turi tiksliai įvardinti, kas toje
praeityje vyko. Jeigu šiandien mes pripažįstame, kad desovietizacija
neįvyko, vadinasi, mes taip ir neįvardijome savo praeities. Manau,
labai panašūs procesai, tik kur kas aštriau, vyksta Rusijoje. Rojus
Medvedevas, gana žinomas istorikas ir buvęs disidentas, dabar tapęs
naujosios Rusijos istorijos, ideologijos apologetu, savo knygose
apie Vladimirą Putiną ir jo politiką rašo, kad didžiausia Putino
sėkmė yra ta, jog jis nevykdė desovietizacijos ir sugebėjo primesti
sovietinio tarpsnio kaip Rusijos istorijos savasties vertinimą.
Medvedevo nuomone, taip visuomenė konsoliduojama.
Aš manau atvirkščiai - būtent tokiu būdu visuomenė
dar labiau supainiojama. Visuomenės neįmanoma konsoliduoti meluojant
jai apie jos praeitį, kai paprasčiausiai išduodamos jos kančios.
Rusijoje daugybė žmonių žuvo per totalitarinę diktatūrą. Buvo suardyta
visuomenės struktūra, pertrauktas normalus socialinis vyksmas, galbūt
- galimybė pereiti iš monarchijos į demokratinę santvarką, kurioje
šiandien gyvena praktiškai visos Europos šalys. Taigi jei visa tai
neišsiaiškinama iki galo, tai niekas negali būti apsaugotas nuo
diktatūros grįžimo.
Lietuvoje mes turime situaciją, kuri labai panaši.
Argumentai, kad niekas negali valdyti valstybės išskyrus tuos, kurie
valdė totalitarinėje struktūroje, mano manymu, yra niekiniai. Viena
vertus, tai jau įrodė denacifikacijos patirtis Vokietijoje, kur
vis dėlto pakako žmonių, kurie, nebūdami praeityje susiję su nacių
režimu, ir valdė valstybę, ir darė tai pakankamai sėkmingai. Kita
vertus, totalitarinės struktūros sovietinėje Lietuvoje mes apskritai
negalime vadinti "valstybės valdymu". Sovietinės nomenklatūros žmonės
neturėjo valstybės valdymo patirties, jie turėjo totalitarinio diktato
patirties. Tai yra baisi patirtis.
Ar dar įmanoma imtis kokių nors žingsnių, kad
galima būtų sakyti, jog Lietuvoje desovietizacija vis dėlto įvyko?
Ar traukinys jau nuvažiavo?
Manau, kad jau vėlu. Dabar nevėlu nebent ryškinti
esamą situaciją ir kantriai kurti pilietinę visuomenę. Tai labai
ilgas kelias, bet jis būtinas nueiti. Mums gyvybiškai svarbu, kad
pati pilietinė visuomenė susivoktų, kokioje situacijoje esame, ir
visuomenės dauguma prisiimtų už tą padėtį atsakomybę, o ne lauktų
eilinių gelbėtojų ir mesijų, kurių Lietuvoje vis naujų atsiranda.
Kodėl? Vis dėl tos pačios nostalgiškos praeities. Nes jei mes nesugebame
įvertinti, kas yra totalitarizmas, mes tikime totalitarizmo recidyvais.
Mes galvojame, kad totalitarizmo recidyvai mus išgelbės ir išves
iš aklavietės. Taigi turime kurti šalyje tokią pilietinę visuomenę,
kuri gebėtų pasipriešinti šiai vertybinei sumaiščiai, reikalautų
sąžiningumo, padorumo iš politikos, reikalautų pačios visuomenės
solidarumo. Būtent kurdami tokią visuomenę mes galime tikėtis pamažu
įveikti sumaištį. Ir šiame darbe mūsų lauks daug kliūčių, dalies
iš kurių tikrai galėjome anksčiau išvengti. Ar jas dabar įveiksime,
ar liksime susiskaldžiusi, susipainiojusi ir visada maištinga visuomenė
- nežinau, manau, tai atviras klausimas.
Kaip galėjome to išvengti, ko mes laiku, Jūsų
nuomone, nepadarėme?
Mano nuomone, nežengėme gana paprastų žingsnių.
Be abejo, situacija buvo labai sudėtinga. Vokietijoje denacifikacija
vis dėlto buvo paprastesnis procesas, juolab jo ir labai kategoriškai
iš Vokietijos reikalavo visi sąjungininkai. Bet principinius dalykus
vis dėlto mes galėjome padaryti. Ir tai nebūtų buvę nieko asmeniško,
jokio sąskaitų suvedinėjimo. Juk galima buvo įvardinti bent minimalų
pareigybių - taip pat ir nomenklatūrinių - sąrašą, kurias užėmę
žmonės kurį laiką negalėtų dalyvauti politinėje veikloje. Per tą
laiką būtų buvę galima kurti naują politinę, viešąją erdvę.
Kiek žinau, tik Krikščionių demokratų partija
buvo patvirtinusi nuostatą, kad aukštų postų partijoje negali užimti
buvę komunistų partijos nariai.
Partijų dekomunizavimas būtų buvęs tik pirminis
dalykas. Kita vertus, jei tai būtų vykę partijose, gal tai būtų
atnešta ir į visuomenę. Bet kaip galima įsivaizduoti dekomunizaciją,
desovietizaciją mūsų didžiausioje - Socialdemokratų partijoje, kurios
dalis buvusi LDDP - buvo tiesioginė komunistų partijos įpėdinė
ir struktūriškai, ir istoriškai. Dekomunizuota ši partija būtų tiesiog
išnykusi iš politinio žemėlapio. Visos partijos, pripažinkime, nepadarė
šio pirmo žingsnio, ir minėta Krikščionių demokratų partijos nuostata,
norėčiau tikėtis, buvo padiktuota krikščioniško socialinio mokymo.
Jo įkvėpta atsakomybė už visuomenę vertė juos imtis tam tikrų žingsnių.
Deja, ši partija Lietuvoje taip ir neįgijo bent kiek svaresnės įtakos.
Nes vienas dalykas yra kalbėti apie krikščioniškas vertybes, ir
visai kitas - daryti atitinkamus žingsnius. Nors minėta krikdemų
nuostata jau gali būti vertinama kaip tam tikras žingsnis.
Gal tiesiog mūsų politikai kiek klaidingai supranta
tuos principus? Štai ne taip seniai ir socialdemokratų lyderis premjeras
A. Brazauskas pabrėžė krikščioniškųjų principų svarbą mūsų visuomenei,
pirmiausia kalbėdamas apie atlaidumą - pavyzdžiui,etikos pricipus
pažeidusių valdininkų atžvilgiu. Tą patį principą, manau, visuomenė
taikė ir buvusių komunistų, nomenklatūrininkų atžvilgiu.
Atleisti galima tik tada, kai supranti, kam atleidi
ir dėl ko atleidi. Aš galiu atleisti savo įžeidėjui, skriaudėjui,
savo priešui, aš galiu susitaikyti su jais, bet tik tada, kai galiu
įvardinti, kas jie tokie yra, ir kai po ilgo išsiaiškinimo aš suprantu
- buvau auka. Bet kaip aš galiu atleisti kažkam jo kaltes ar prisiimtas
atsakomybes, kai esu viso labo žmogus? Ką reiškia atleisti kitam
už tai, ko jis man asmeniškai nė nepadarė? Šiuo atveju atleidimo
subjektas yra visai nereikalingas mano atleidimo - jam gali atleisti
ar neatleisti Dievas, o ne žmogus. Mes galime kalbėti apie susitaikymą,
apie visuomenės susitaikymą, bet tai yra kitas dalykas. Ir tam,
kad susitaikymas įvyktų, mes turime įvardinti savo praeitį, savo
vaidmenis toje praeityje. Dabar, manau, apsisprendimas visuomenės
rankose, tų žmonių, kurie turi rodyti pilietinę iniciatyvą, viena
vertus, kalbėdami ir aiškiai įvardindami mūsų gyvenimo blogybes,
kita vertus, kurdami ir stiprindami pilietinį veikimą. O jis yra
labai įvairus: tai ir silpnųjų gynimas, biurokratinių barjerų įveikimas,
žmonių politinis ugdymas bei švietimas. Tai ilgas veikimas, bet
jo gale mes galbūt atsikratysime to, ką išgyvename dabar: didžiulį
valdžios ir net valstybės susvetimėjimą su savo piliečiais. Ir trumpesnio
kelio mes jau nebeturime. Nes šiandieninėje situacijoje aš nemanau,
kad iš valstybinės valdžios realu kažko reikalauti.
Kalbino Tomas Gruodis
© 2005 "XXI amžius"
|