Ar reikalinga liustracijos revizija?
Austė UMBRASAITĖ
|
Arūnas Peškaitis
|
Šiandienės diskusijos KGB tema - naujas iššūkis
politikams, valstybei ir visuomenei. Vertinimai ir siūlymai, kaip
spręsti šią uždelsto veikimo bombai prilygstančią problemą - labai
skirtingi. Vieni ragina įtariamus politikus trauktis iš užimamų
postų. Kiti siūlo palikti viską taip, kaip yra, ir toliau ramiai
gyventi. Seime sudaryta komisija blaškosi tarp kreipimosi į Maskvą
ir istorikų išaiškinimų, kas KGB buvo "svarbus", o kas ne. Paslaptingų
pavardžių vis daugėja, ir ima atrodyti, jog padėtis - be išeities.
Prieš penkiolika metų pradėta demokratizacija
mums pirmiausia reiškė dekomunizaciją. Nesunku buvo pakeisti vėliavas,
gatvių pavadinimus ar pinigus, bet pakeisti politinį elitą tapo
didžiausia problema. Susidūrė ir šiandien išlieka gyvybingos dvi
prieštaringos tendencijos: viena vertus - demokratijos principai,
kuriais remiantis turi būti sudaromos sąlygos visiems "galintiems
ir norintiems" priklausyti politiniam elitui (t. y. dalyvauti valstybės
valdyme), kita vertus - siekis išvengti senojo elito dalyvavimo
kuriant naują politinę sistemą. Iš pradžių tikėtasi, kad dėl politinio
ir moralinio komunizmo žlugimo viskas savaime susitvarkys. Tačiau
dar praėjusio dešimtmečio pradžioje paaiškėjo, kad taip nėra. Senojo
politinio elito atstovai ("nomenklatūrininkai") ir toliau liko aktyvūs
politikos formuotojai, o jų politiniai oponentai nepasiūlė nuoseklių
šios problemos sprendimų. Pirmieji turėjo reikalingų žinių valstybės
valdymui, turėjo reikalingą informaciją bei resursus, tuo tarpu
antrieji, siekdami perimti valstybės vairą, atrodo, daugiau vadovavosi
emocijomis, nebūdami radikalūs ir reiklūs patys sau.
Dar 1990 metais, kitą dieną po Nepriklausomybės
akto paskelbimo, Aukščiausioji Taryba kvietė buvusius KGB kadrinius
darbuotojus bendradarbiauti, visiems kartu, nepaisant praeities,
kurti valstybę. 1991 metais viešai pasmerkiamas komunistinis režimas,
o 1992-aisiais, nesulaukus norimo efekto, prasideda diskusijos dėl
liustracijos, t. y. formalių ir kartu konkrečių teisinių ribojimų
užimti vieną ar kitą postą paieška. Tačiau šis liustracijos bandymas
nebuvo sėkmingas, nors pateiktame projekte ribojimai eiti tam tikras
pareigas buvo numatyti tik penkeriems metams. Diskusijos vėl suaktyvėjo
1998 metais. Parengtas įstatymo projektas buvo taikomas dirbusiems
NKVD, NKGB, MGB, KGB. Jis ribojo galimybes dirbti ne tik Seime,
Vyriausybėje, prezidentūroje, Centriniame banke, Valstybės saugumo
departamente (VSD), Valstybės kontrolėje, bet ir teismuose, prokuratūrose
bei policijos įstaigose, krašto apsaugos institucijose, Muitinėje,
diplomatinėje tarnyboje ir kitur.
Šis įstatymo variantas buvo gerokai griežtesnis
už svarstytąjį 1992 metais - ribojamas laikas buvo prailgintas iki
10 metų, o darbdaviai privalėjo nedelsdami atleisti įstatymo įvardytus
darbuotojus. Natūralu, kad kilo nepasitenkinimas, ir nepraėjus nė
mėnesiui buvo pateiktos pataisos, apeliuojant į tai, kad įstatymas
pažeidžia ne tik Lietuvos Konstituciją, bet ir žmogaus teises bei
laisves. Naujasis įstatymo variantas numatė specializuoto teismo
įsteigimą, suteikė galimybę buvusiems kadriniams darbuotojams apsispręsti
ir pranešti apie savo veiklą. Taip pat buvo sutrumpintas laiko terminas
- nuo 5 iki 10 metų, atsižvelgiant į norimas eiti pareigas. Po Konstitucinio
Teismo nutarimo buvo susiaurintos įstatymo veikimo ribos: jame nuo
šiol buvo kalbama tik apie tuos, kurie vykdė nusikalstamą veiklą
prieš Lietuvos valstybę po 1990 m. kovo 11 d.
Taigi problema lyg ir išspręsta, tačiau pastarųjų
dienų įvykiai ir iškylantys vis nauji faktai neleidžia nurimti.
Priėmę nuosaikų - palyginti su kitomis pokomunistinėmis valstybėmis
- Liustracijos įstatymo variantą, KGB šmėklų įveikti nesugebėjome.
Ką liudija kitų šalių liustracijos patirtis? Čekijoje, tiksliau
- dar tuometinėje Čekoslovakijoje, kaip ir Lietuvoje, pirmosios
diskusijos prasidėjo dar 1991 metais, kai tuometinis federalinis
parlamentas pasiūlė atkurti pasitikėjimą valdžios aparatu teisingumo
pagrindais. Liustracijos įstatymas Čekijoje buvo priimtas 1992 metais
ir nuo pat pradžių gana griežtai įgyvendinamas. Kaip ir pirminiame
lietuviškajame 1992 metų Liustracijos įstatymo variante, Čekijoje
numatytas penkerių metų ribojantis laikotarpis, draudžiama eiti
pareigas saugumo struktūrose, aukštesnės instancijos teismuose,
valstybės administracijoje, karinėse pajėgose, valstybei priklausančiose
įmonėse, užimti aukštesnius postus valstybinėje televizijoje bei
radijuje. Tačiau Čekijoje nebuvo atskirti asmenys pagal užimtus
postus bei pareigas, nebuvo išspręstas po 1968 metų atsiribojusių
nuo Komunistų partijos asmenų klausimas, o pats Liustracijos įstatymas
taikomas visiems Komunistų partijos nariams.
Reikia pripažinti, kad Lietuvoje toks griežtas
įstatymas niekada neturėjo galimybių atsirasti - čia komunistinis
elitas buvo ne tik teigiamai nusiteikęs reformų atžvilgiu, bet kartu
ir aktyvus reformų dalyvis. Bendradarbiavimas su dešiniosiomis jėgomis
pastarosioms irgi tarsi ir neleido imtis griežtos liustracijos.
Galima, žinoma, kelti klausimą, ar pačios dešiniosios jėgos buvo
visiškai švarios, bet veikiau visų tiek senojo, tiek besiformuojančio
naujojo elito dalyvavimas per daug neleidžia užaštrinti liustracijos
klausimo.
Čekijai sąlygas diktavo "užšalęs pototalitarizmas",
t. y. senojo režimo žlugimas. Todėl išeitis buvo paprastesnė - iš
esmės atnaujinti valdantįjį elitą. Tiesa, šis procesas taip pat
turėjo spragų. Pavyzdžiui, paaiškėjo, kad ilgametis disidentas aplinkos
apsaugos ministras Bedrichas Moldanas (Bedrich Moldan) - buvęs KGB
bendradarbis. Kitas kraštutinumas - Rumunijos variantas, kur liustracijos
procesas liko neįgyvendintas, išskyrus viešą vienkartinę liustraciją
- Nikolo Čiaušesku (Nikolae Ceusesku) ir jo šeimos egzekuciją. Visi
kiti liustracijos bandymai taip ir liko bandymais. Pirmieji projektai
čia taip pat inicijuoti dar 1990 metais dešiniųjų politinių jėgų,
vėliau tokios iniciatyvos atgimė prieš 1992 metų rinkimus, galiausiai
- prieš 1996 metų rinkimus. Tiesa, 1992 m. pradėtos diskusijos baigėsi
įstatymo, kuris draudė asmenims, sąmoningai 1945-1989 metais dirbusiems
saugumo struktūrose (tokių buvo teigiama esant apie 3 milijonus),
būti išrinktiems ar dirbti valstybės įstaigose bei dėstyti mokslo
įstaigose, priėmimu. Tačiau šis įstatymas niekada realiai neveikė,
nors 1996 metų rinkimus laimėjo jį inicijavęs Rumunijos Demokratinis
konventas.
Kodėl Rumunijoje nebuvo griežto Liustracijos įstatymo
ir kodėl jis nebuvo įgyvendinamas? Atsakymas paprastas - nebuvo
poreikio. Režimo reformatoriams pakako viešo N. Čiaušesku, buvusio
režimo simbolio, pašalinimo, o pilietinė visuomenė nebuvo subrendusi
jiems oponuoti.
Į Liustracijos įstatymus, viena vertus, galima
žiūrėti kaip į žmonių teises ribojančią priemonę, kita vertus -
jie padeda spręsti demokratijos kokybės, ypač besiformuojančio naujojo
politinio elito, kuris tampa vienu svarbiausių veikėjų pokomunistinėse
demokratijose, problemas. Liustracijos įstatymų tikslas nėra griežtos
valdančiojo elito formavimo taisyklės. Jomis siekiama atskirti senąją
nomenklatūrą nuo besiformuojančios valdančiosios grupės, pakelti
politinio elito profesionalumo ir etinių nuostatų lygį. Liustracijos
įstatymai pirmiausia yra bandymai moralinius principus paversti
formaliomis taisyklėmis, kurių teisinė išraiška tiesiogiai priklauso
nuo to, kokios jėgos inicijuoja režimo kaitą ir sykiu liustracinius
įstatymus. Kartu kyla klausimas - kiek moralinis nusiteikimas buvusio
režimo atžvilgiu yra stiprus? Nes bet kurios formalios taisyklės
gali būti apeitos, jei nebus tvirtų, visuomenėje įsišaknijusių principų,
kurie būtų tarsi išankstinė duotybė ir kuriais besąlygiškai vadovautųsi
didesnioji visuomenės dalis.
Ar galėtume šiandien Lietuvoje grįžti prie griežtesnio
- čekiško varianto taikymo? Lietuvoje neveikė, atrodo, pakankamai
griežtas ir aiškus 1999 metais priimtas įstatymas. Kodėl? Galima
kvestionuoti tiek sudarytos Liustracijos komisijos darbo efektyvumą,
tiek teisinės sistemos sugebėjimą spręsti išskilusius ginčus, tačiau,
mano manymu, net ir puikiausiai dirbančios komisijos ar tobuliausios
teisinės sistemos nesugebės išspręsti iškylančių problemų. Nes net
ir pačiame įstatyme pirmiausia apeliuojama į žmogišką sąžiningumą.
Tad ir bet kokiam griežtesniam Liustracijos įstatymo variantui priimti
ar įgyvendinti laikas jau praėjo, nes daugelyje postų šiuo metu
yra buvusio režimo atstovai, ir bet koks įstatymiškai įteisintas
"valymas" vargu ar būtų perspektyvus politinio stabilumo atžvilgiu.
Vargu ar liustracinių įstatymų revizijos išspręs
šių dienų problemas - arba negalėsime įvardinti visų tų, kuriems
būtų privalu taikyti įstatymą, arba atsiras vis naujų asmenų, kuriems
norėsis uždrausti užimti kurias nors pozicijas. Regis, lieka tik
viena išeitis - apeliuoti į politikų moralines nuostatas ir, kita
vertus, į aukštus visuomenės reikalavimus politiniam elitui.
Autorė yra VU TSPMI
magistrantė.
ELTA, TSPMI
© 2005 "XXI amžius"
|