Valstybėje pakankamai daug vietų,
iš kurių galima blokuoti viešumą
|
Saulius Pečeliūnas
|
|
Visuomenę vienas po kito drebina skandalai,
susiję su okupacine KGB struktūra. Idant to išvengtume ateityje,
vėl girdėti siūlymų pradėti aktyvų desovietizacijos procesą. Ar
mes nepavėlavome? klausiame Nepriklausomybės akto signataro, Seimo
nario Sauliaus Pečeliūno.
Kaip tame anekdote geriau vėliau negu niekad,
pasakė žmogelis, pavėlavęs į greitąjį traukinį.
Šis klausimas keliamas labai seniai. Tokie dalykai
be visuomenės supratimo ir palaikymo neįmanomi. O to supratimo,
kaip dabar matome, nėra labai daug. Dažnai ta tema manipuliuojama,
ir vadinamoji kartelė, nuo kurios prasideda liustracijos, sankcijos,
draudimai, leidžiama vis žemyn ir nuleidžiama iki pionierių, spaliukų...
Puikiai suprantame, kad tai daroma ne šiaip sau. Jau Aukščiausiojoje
Taryboje buvo mėginta imtis konkrečių desovietizacijos veiksmų,
bet tuomet Tautos pažangos frakcija iš tribūnų skalambijo, kad tai
nesąmonė, jeigu jau pradedame, tai reikia pradėti nuo spaliukų
Diskusijos buvo taip užtęstos, kad iš principo sukompromitavo ir
pačią idėją. Viskas pasibaigė niekuo. Valstybė tuomet turėjo daug
svarbių reikalų, dar tik stojosi ant kojų, ir reikalas liko neišspręstas.
Dabar vėl pradedame kalbėti apie valstybės santykius
su buvusiais KGB bendradarbiais, ir labai įdomus sutapimas, kad
desovietizacijos idėją pirmieji pradeda kelti buvusieji KGB kadriniai
karininkai.
Ką Jūs turite galvoje?
Skaitykite Veidą: buvęs kadrinis KGB karininkas
Danas Arlauskas atviru tekstu siūlo grįžti prie desovietizacijos
reikalų. Iš jo kai kurių paaiškinimų per televiziją taip ir lieka
neaišku, kas kam vadovavo, ar LKP CK KGB, ar atvirkščiai. Įdomu,
kodėl tai apskritai siūlo ne visuomenė, ne nukentėjusieji, bet represinių
struktūrų kadriniai darbuotojai?
Ir kodėl?
Nenoriu aiškinti - kodėl, aš tik keliu klausimą.
Tegu apie tai pradeda galvoti visuomenė.
Skaudu. Kartojasi istorija, kuri vyko Aukščiausiojoje
Taryboje, plečiamas ratas klausimų tiek, kad viskas virstų absurdu.
Ir tuomet jokio sprendimo nebus. Klaidų valstybėje esame padarę,
kad ir rengdami vadinamąjį liustracijos įstatymą. Pirmasis variantas
buvo tikrai neblogas. Jame buvo ir kategorija bendradarbių KGB
rezervas. Besvarstant įstatymas buvo po truputį pjaustomas ir liko
tai, ką dabar turime. O tai, ką turime, kaip matome, yra visiškai
neveiksnu. Ir jeigu pažiūrėtume į visą sistemą šiuo klausimu Rinkimų
įstatymą, Valstybės tarnybos įstatymą, Paslapčių įstatymą, Liustracijos
įstatymą, ir t.t., iš viso apie dešimt įstatymų, kurie vienaip
ar kitaip susiję su ta tema, tai pamatytume, kad skylių, dabar
galėčiau pasakyti, kad sąmoningai paliktų, labai daug. Paskelbti
asmenį bendradarbiavus sus KGB galima tik tuomet, kai yra dokumentas
su jo parašu, kad jis yra bendradarbis, ir dar šalia to kokio
nors valdininko, pvz., Eismunto, patvirtinimas, kad parašas tikras.
Absurdiška. Tokio dokumento niekur nerasi. Žvalgybos šitaip nedirba,
ten taisyklės visai kitokios. Retu atveju žmogus dėjo savo parašą,
dažniausiai viską aprašydavo apklausiantis žmogus. Tokia žvalgybininkų
taisyklė. Reikia ją žinoti ir pripažinti tvarką.
Dabar dėl tų pačių rezervo karininkų, ne eilinių.
Jie, po teisybei, ypatingos situacijos atveju turėjo pasilikti čia,
krašte, nes kadriniai karininkai, kaip apšviesti, turėjo išvažiuoti,
o veikti už juos turėjo rezervistai. Todėl kvailai atrodo: aš palieku
jus antrininku čia, krašte, vietoj savęs, o jūs apie tai nieko nežinot
Tuo labiau, kad visi pripažįsta, jog užtekdavo asmeniui vieną kartą
pasakyti ne, ir antrą kartą jo niekas nebekalbindavo. Vadinasi,
pasitikėjimas turėjo būti visapusis. Šie asmenys sistemai buvo per
daug svarbūs. Juk per visą Lietuvą jų buvo ne tūkstančiai, o tik
apie 400. Pasakymai, kad rezervo karininkas nieko nežinojo ir buvo
tik prirašytas, žinančiam kelia šypseną ir klausimą: kodėl mėginama
klaidinti visuomenę? Į tuos klausimus gal duos atsakymą Seime sudaryta
Laikinoji komisija.
Seimo pirmininkas yra sudaręs darbo grupę tobulinti
atitinkamą įstatymą. Yra gera proga sudėlioti visus taškus, padaryti
aiškią juridinę bazę, kad būtų aišku ir visuomenei, ir pareigūnams.
Turi būti nustatytos labai aiškios procedūros. Štai konkrečiu atveju:
jeigu žmogus pats prisipažįsta ir yra tai patvirtinantys dokumentai,
ar bereikia teismo sprendimo? Ar Seimo stenograma yra juridiškai
pagrįstas, prisipažinimą patvirtinantis dokumentas? Klausimų, į
kuriuos neatsakyta, labai daug. Pirmiausia mes turime žiūrėti, ar
žmogus buvo bendradarbis, ar nebuvo. Antras laiptelis sąmoningas
ar nesąmoningas tai buvo bendradarbiavimas, ar tik šiaip kas nors
jo pokalbį nuklausė. Trečias laiptelis to asmens santykis su Lietuvos
valstybe: ar jis buvo sąžiningas, ar prisipažino, ar nutraukė veiklą.
Nuo to santykio su valstybe priklauso ir juridinės pasekmės. Jeigu
jis yra atviras, valstybė gali jį ginti, jeigu jis tuo daugiau neužsiima.
Jeigu žmogus eina į valstybines pareigas, jis pats savo paslaptį
padaro nebe paslaptim. Kol jis nelenda prie valstybės vairo, ramiai
sau gali gyventi. Bet jeigu lenda, - visuomenė turi apie tai žinoti.
Nuslėpti tokius biografijos faktus nuo rinkėjo, juos apgauti yra
labai didelis nusikaltimas. O šiandien mūsų dokumentuose nėra pasakyta
net kas yra sąmoningas bendradarbiavimas.
O ką Jūs siūlytumėte daryti su KGB sąrašais?
Pavardės tų, kurie prisipažino, turi likti valstybės
paslaptimi, o dėl kitos dalies, kuri neprisipažino, turime spręsti.
Negalėčiau iš karto pasakyti: viską skelbiam arba neskelbiam. Reikia
žiūrėti, kaip naudingiau valstybei. Tai, ką Rusija išsivežė, turiu
galvoje archyvinę medžiagą, ji žino. Žino, kas galėjo pasilikti,
bet negali suvesti galų, kas buvo sudeginta, kas išnešta net tų
pačių bendradarbių etatinių KGB karininkų per kelių dienų suirutę
po pučo. Jeigu mes atidarome archyvus, Rusija iškart nustato, kiek
mes žinome iš to, kas pasiliko. Ar mes norim šitaip atsidengti?
Čia ne asmenų, o visos sistemos klausimas. Mes užmirštame, kad Liustracijos
komisija ir VSD, matyt, nepakankamai dirbo su tais, kurie atėjo
prisipažinti, nepasinaudojo turimais duomenimis, gautais apklausų
metu, ir neišsiaiškino kitų asmenų, kurie neatėjo prisipažinti.
Gal dabar dar nevėlu tai atlikti?
Vienas iš argumentų, kodėl siūloma viešinti
sąrašus žmonių, kokiu nors būdu susijusių su KGB, tai galimas jų
šantažavimas, taip verčiant juos kenkti valstybei. Ar turite įrodymų,
kad valstybėje kas nors buvo šantažuojamas?
Visko gali būti, žvalgyba vyksta visaip. O liustracija
buvo kaip ginklas nuo šantažo. Tokių atvejų buvo, buvo mėginta žmones
šantažuoti, ir Lietuvos valstybė juos apgynė. Net toks prastas įstatymas
bent iš dalies pasitarnavo ginant tuos, kurie buvo sąžiningi prieš
valstybę.
Bet apie tai niekas nekalba, atrodo, kad niekas
ir nevyksta. Žinodami ir kiti galėtų taip apsiginti.
Ne man tai reikia sakyti yra institucijos, kurios
tai turėtų daryti. O pavojus visada yra. Pats V. Putinas viename
iš renginių viešai yra pasakęs, kad buvusių KGB bendradarbių nebūna.
Kas jau kas, bet Putinas, tai sakydamas, suvokia, ką kalba. Jis
tai tarnybai priklausė ir užėmė pakankamai aukštas pareigas. Tad
jei žmogus vieną kartą į tą terpę pateko, kaip ir iš mafijos, jo
iš to tinklo niekas nebepaleidžia. Išsiveržti iš jo yra tik vienas
būdas tiesa ir viešumas. Kaip ir sovietmečiu, kai tave verbuodavo,
šimtaprocentinis garantas, kad neužverbuos, buvo visiems viešai
pasakyti, kad tave mėgina verbuoti. Tuomet tu tapdavai nebereikalingas.
Visi kiti variantai apgauti juos rezultatų neduodavo, tik dar labiau
įklampindavo.
Kiek kartų Valstybės saugumo departamento direktoriai
žurnalistų buvo klausiami apie pavojus valstybei, apie įtakas iš
Rusijos, bet jie kažkodėl paslapties neišduodavo... O šiandien tų
pavojų, atrodo, tarsi kas maišą būtų atrišęs. Kodėl mes nuo jų buvome
saugomi?
Jeigu jūs panagrinėsite vien tai, kas dabar jau
viešai visiems žinoma, kad ir dėl rezervo karininkų, viešųjų karininkų,
ir suvesite galus, kiek jų sėdi prie valstybės vairo, tai jums
atsakymas gims natūraliai: valstybėje pakankamai daug vietų, iš
kur galima blokuoti, kad viešumo nebūtų. Tokių asmenų prie valstybės
vairo lyginamasis svoris yra didelis, jie gali koreguoti procesus,
kurie neturi būti žinomi.
Ar Jūs esate tikras, kad mūsų valstybė ėjo tiesiausiu
keliu, kad tas kelias nebuvo panašiu būdu iškreiptas?
Valstybė ėjo taip, kaip galėjo. Ketinimų eiti
tiesiau, atviriau buvo, bet situacija krašte ir pačios visuomenės
suvokimas davė tokį rezultatą, kokį šiandien turime. Ačiū Dievui,
jau pradeda darytis svarbūs ir moralės dalykai. Teisingai Vasario
16-osios minėjimuose žmonės sakė ne ginklas svarbiausia, o tikėjimas,
dvasia.
Kalbino Audronė V. ŠKIUDAITĖ
© 2005 "XXI amžius"
|