Naujieji socialistai
Tomas Misiūnas
Kai pradėdamas savo antrąją kadenciją Prezidentas
V. Adamkus pažadėjo suvienyti suskilusią Lietuvą, tai buvo suprasta
ir pateisinta kaip politinis šūkis, būtinas siekiant visuomenės
solidarumo ir jos pritarimo bendravalstybiniams tikslams. Tačiau
kai Prezidentas savo rinkimų kampanijoje deklaravo jokios vargo
Lietuvos ir netiesiogiai tai pažadėjo savo inauguracinėje kalboje
tai jau socialinis šūkis, kurio įgyvendinimas labai materialus
ir tiksliai išmatuojamas. Didžiausia bėda ta, kad pats Prezidentas
negali pats šio pažado įgyvendinti, gali nebent prisiimti moralinio
autoriteto ir atidaus Vyriausybės darbo tikrintojo vaidmenį. Vertinant
politinės teorijos požiūriu, V. Adamkui lyg ir turėjo labai pasisekti,
nes vyriausybė, su kuria jis turi dirbti vargo Lietuvos mažinimo
kryptimi, socialdemokratinė ir darbietiška (bet ne darbininkiška),
todėl pati turėtų būti itin suinteresuota socialinių problemų sprendimu.
Deja, ideologinė priklausomybė dabartinei koalicijai
nėra aktualus programos įgyvendinimo pagrindas. Politiniams aktyvistams,
drįstantiems kritikuoti pirmųjų darbo mėnesių prioritetų pasirinkimą,
galima pasiūlyti įdėmiau paskaityti dabartinės valdančiosios koalicijos
programą: socialiniai klausimai Vyriausybės programoje tikrai ne
pirmas ir ne antras, bet aštuntas prioritetas. Kita vertus, kad
ir kokie prioritetai ar tikslai šios Vyriausybės būtų keliami, sprendimo
būdas visiems vienas ir tinkamas visoms sritims: ES struktūriniai
fondai. Tai socialistinis mąstymas, iš kurio jau nebepajėgūs išaugti
nei buvę pirmieji komunistų, nei komjaunuolių sekretoriai, o juo
labiau atvykėliai, kurių vienintelė išgyvenimo galimybė buvo tikėjimas,
kad valdžia privalo duoti. Šiuo metu duodančiąją valdžią, valdančiosios
koalicijos supratimu, kaip tik ir turėtų pakeisti Europos Sąjunga.
Taip, Lietuva bent per dešimt penkiolika metų
norėtų pasivyti labiau išsivysčiusias savo sąjungininkes. Taip,
Lietuvai reikia ekspertinės sparčios plėtros pagalbos ir patirties
vykdant reformas iš išorės. Taip, Lietuvai reikia papildomų išorinių
lėšų įgyvendinant tas reformas. Bet niekur nepabėgsi ir nuo paprastos
tiesos, kad kurdama savo ekonomiką ir socialinę politiką vien tik
ant svetimų pinigų šalis nebūtinai pasieks užsibrėžtų tikslų. Ilgalaikiai
scenarijai gali būti labai pesimistiški: jeigu po dviejų trijų dešimtmečių,
t.y. apie 2035 m. ES žlugtų, Lietuva atsidurtų tokioje pat situacijoje,
kokioje buvo žlugus SSRS, kai nebeliko nei pagrindinio davėjo,
nei pagrindinio pirkėjo.
Aišku, galima tikėtis ir optimistiškesnio scenarijaus:
ES vis dėlto nežlugs, tačiau skurdo Lietuvos problemos tikrai
neišspręs, bet ją tik paaštrins. Suasmenintas sprendimų priėmimas
skirstant ES lėšas išties pati geriausia dirva korupcijai klestėti,
nes mūsų visuomenėje kol kas negalioja konservatyvūs argumentai
apie moralinę valdžios atsakomybę savo visuomenei. Visuomenė, kaip
ir valdžia, yra neišaugusi iš socialistinės sąmonės, todėl nėra
tokia reikli ir principinga, kad tokios atsakomybės pareikalautų.
Naivu tikėti, kad kova dėl ES pinigų ir yra žiaurusis kapitalizmas,
- greičiau tai tarpusavio kova tarp buvusių ir esamų partinių vadukų
dėl svetimų pinigų. Skandalai, susiję su vienašališkais ūkio ministro
sprendimais dėl ES paraiškų, politikų atviras dalyvavimas konsultuojant
visus pretenduojančius į Europos pinigus ar šeimyniniai ryšiai tuos
pinigus skirstant rodo, kad neilgai trukus turėsime ne 15, bet 50
nuošimčių skurdo Lietuvos, o europietišką gerovę ir klestėjimą bus
pasiviję ir gal net pralenkę keletas dešimčių asmenų.
Tačiau sovietinis visuomenės mentalitetas nelabai
tuo rūpinasi. Kai JAV prezidentas paskelbė, kad siūlys modifikuoti
socialinio draudimo sistemą, kuri pradės normaliai veikti 2075 m.,
visuomenės reakcija buvo akivaizdi: diskusija, kiek tai kainuos,
kas dengs, investuos ir kaip galima bus atsiimti pinigus plačiai
nagrinėjama visoje žiniasklaidoje ir visais formatais. G.W. Bushas
savo metinėje kalboje buvo priverstas įvardinti konkrečius skaičius,
kaip tikisi pasiekti geriausių rezultatų. Didžiojoje Britanijoje,
kai kalbama apie ES struktūrinius fondus, niekas net neužsimena,
kad tai kitokie pinigai. Tai savi pinigai, kurių grobstyti ir
švaistyti neturi teisės nei savi, nei svetimi. Airijos ekonominis
šuolis rėmėsi prielaida patys įnešam, patys gaunam ir patys tvarkomės.
Kol Lietuvos valdžia galvos, kad Europa tai jie, kurie duoda pinigus,
o mes (vienetai), kurie tuos pinigus tvarkome (susitvarkome),
tol galime būti ramūs: nė vienas socialinis pažadas nebus įvykdytas.
© 2005 "XXI amžius"
|