Alternatyvos paieškos, arba Opozicijos darbai
ir dienos
Andrius NAVICKAS
Bernardinai.lt vyriausias redaktorius
|
Andrius NAVICKAS
|
Panašu, jog ir antrasis šimtas valdančiosios
koalicijos darbo dienų nestokos skandalų, nesusipratimų bei klaidų.
Valdžios kvailystės tarsi kregždės, pranašaujančios opozicijos
pavasarį. Valdžios ketvertas riejasi tarpusavyje, lenktyniauja juoką
pro ašaras keliančiais deleguotais ministrais ir tirpina savo rėmėjų
gretas. Opozicijai politiniai koziriai patys plaukia į rankas. Atrodo,
lieka išmintingai juos išdėlioti - ir į Lietuvą sugrįš dešiniųjų
valdžia. Tačiau išmintis ir drąsa Lietuvoje gerokai primirštos politinės
dorybės. Šiandien opozicija garsiai skelbia valdžios nuodėmes, tačiau
pati, bent kol kas, nesugeba aiškiai suformuluoti įkvepiančios alternatyvos.
Apie pinigus
Ginčus valdančiojoje koalicijoje sukelia praktiškai
kiekvienas klausimas. Vyriausybės programa buvo orientuota į iš
Briuselio plaukiančių pinigų dalybas. Rimtos dabartinės situacijos
analizės nebuvo kada atlikti, be to, šiais įvaizdžių šėlsmo laikais
retas nori žinoti tiesą. Prieš rinkimus visos valdančiąją koaliciją
sudarančios jėgos lenktyniavo dosniais pažadais. Po rinkimų teko
apsispręsti: arba užmiršti pažadus, arba ieškoti papildomų pinigų
jiems įgyvendinti. Štai čia ir prasidėjo erzelynė. Valdžiai teko
pripažinti, kad sumažinti mokesčius, didinant valstybės socialinius
įsipareigojimus, - neįmanoma. Visi valdžios choro nariai persikvalifikavo
į solistus ir kiekvienas pradėjo giedoti savą mokesčių tvarkymo
ariją. Visus pralenkė Algirdo Brazausko baritonas. Premjeras patvirtino
lankstaus politiko vardą. Jis taip lankstėsi į įvairias puses, jog
liko tik pripažinti, kad savo nuomonės jis neturi ir niršta, jog
jam apskritai tenka atsakinėti į sunkius klausimus.
Ar šia proga pasiūlyti alternatyvą pasinaudojo
opozicija? Deja, ne. Tiesa, ji pakankamai triukšmingai atkreipė
dėmesį į valdžios trypčiojimą bei vidines prieštaras. Valdžia pavargo
- nesunkiai pastebimą faktą mums pranešė liberalcentristai ir Tėvynės
sąjunga. Tačiau, deja, nesulaukėme antro žingsnio aiškios alternatyvos:
o kas pasikeistų ir būtų daroma kitaip, jei dabartinė opozicija
būtų valdžioje?
Veikiausiai būtų griežčiau mažinamas pajamų mokestis.
O kaip su nekilnojamojo turto mokesčiu? Kokius dar neišnaudotus
biudžeto pildymo rezervus opozicija mato? Kuriose srityse galima
mažinti valstybės išlaidas? Be to, Tėvynės sąjunga žadėjo, kad vienas
iš kriterijų, pertvarkant mokesčių sistemą, bus šeimos stiprinimas.
Net jei dabartinė valdžia tokiai pertvarkai nepasirengusi ar nepritaria,
kas trukdo pateikti išskleistą pertvarkos projektą? Gal tada mes
iš tiesų pamatytume, kad egzistuoja reali alternatyva, o ne tik
knyga Dešinioji alternatyva, kuriai parengti tiek jėgų skyrė dabartinis
opozicijos lyderis.
Panaši situacija ir su Europos Sąjungos parama.
Ūkio ministras, pasistumdydamas su premjeru, padeda mums įsisavinti
šią paramą. Opozicija kartkartėmis garsiai suabejoja paramos įsisavinimo
skaidrumu, išsikviečia vieną ar kitą pareigūną ant kilimėlio.
Tačiau nuosekliau patikrinti abejonių keliančius faktus ar siūlyti
kitokius standartus drąsos pritrūksta. Kas pasikeistų, jei pinigus
skirstytų opozicija? Tiesiog pinigus gautų kiti verslininkai ar
vis dėlto pinigai būtų skirstomi pagal teisingesnius (kokius?) kriterijus?
Lietuva ir Europos Sąjunga
Miglose skendi ne tik ES pinigų skirstymas, bet
apskritai mūsų, kaip šios organizacijos nario, savimonė. Nė viena
bent kiek įtakingesnė politinė partija Lietuvoje neskelbia euroskeptinių
idėjų. Galima būtų džiaugtis tokiu sutarimu, tačiau akis bado tai,
kad santykiai su Briuseliu vis dažniau paprasčiausiai atkartoja
išsiugdytus keliaklups-čiavimo prieš Maskvą įgūdžius.
Briuselis pasakė reikalas išspręstas. Ši formulė
Lietuvoje veikia sklandžiai. Blogiausia, mano įsitikinimu, tai,
kad neretai net nėra aišku, kas ir ką tikrai pasakė: tiesiog sprendimai,
kuriems pagrįsti neužtenka argumentų, dangstomi Briuselio vardu.
Niekas tikrai neliepė Lietuvai strimgalviais ratifikuoti
ES Konstitucijos. Niekas mums nenurodė datos, kada privalome įsivesti
eurą. Kita vertus, mes esame ES nariai, o ne vasalai, ir mūsų vasališkas
požiūris yra mūsų, o ne Briuselio problema.
Tikrai galima pasidžiaugti, kad Vytautas Landsbergis,
Laima Andrikienė, Eugenijus Gentvilas gana aktyviai darbuojasi Europarlamente.
Tačiau labai gaila, kad tiek valdžia, tiek opozicija Lietuvoje daugeliu
atžvilgių vis dar apie ES dažniausiai kalba išskirtinai ekonominėmis
kategorijomis, užmiršdamos, kad mes patys esame ES politikos kūrėjai,
o ne tik jos direktyvų vykdytojai.
Liberalcentristai geriausiu atveju paburba, jog
turime atsispirti Europoje populiariam socialinės gerovės modeliui.
Tėvynės sąjunga paprastai labai vangiai tarsteli kelis žodžius
apie krikščionybės svarbą. Tačiau rimtesnių diskusijų apie ES ateitį,
apie iššūkius Lietuvai, kurie kyla dėl narystės sąjungoje, opozicija
nebando organizuoti.
Jei tokia padėtis užsitęs, bijau, kad artimiausiu
metu Lietuvoje gali atsirasti radikali prieš Vakarus nukreipta banga.
Jei Lietuvos politikai nedrįs ne tik propaguoti ES, bet ir drąsiai
diskutuoti dėl probleminių aspektų, jei ir toliau bus dangstomasi
Briuseliu, priimant nesuprantamas nuorodas, tai labai tikėtina,
kad ES daugeliui taps atpirkimo ožiu. Labai nesinorėtų, kad mums
tektų rinktis tarp buko euro-savipasitenkinimo ir kurios nors fašizmo
atmainos. Deja, visai tikėtina, kad prisidirbusią valdžią pakeis
ne dabartinė opozicija, bet kurie nors gelbėtojai nuo Europos.
Stipri valstybė ar suvešėjusi valstybė
Gyvename biurokratijos vešėjimo laikais. Pamenu,
prieš penkerius ar kiek daugiau metų karštai įrodinėta, jog Lietuvos
valdininkai tampa tarnautojais, keičiasi jų požiūris į darbą. Kartu
su tokiomis kalbomis priėmėme Valstybės tarnybos įstatymą, kuris
valdininkus praktiškai depilietizavo, pavertė pelke, paskandinančia
iniciatyvas, kurioje lojalumas užgožia bet kokį kūrybiškumą.
Valdininkų daugėjo, jų atlyginimai pūtėsi, o valstybei
vis sunkiau sekėsi spręsti jai patikėtas funkcijas. Šiandien turime
suvešėjusią, bet tikrai ne stiprią valstybę, t.y. ne tokią, kuri
sugeba griežtai ginti savo interesus santykiuose su kaimynais (geriausias
to įrodymas D6 gręžinio istorija), kovoti su įvairiomis atskirtimis,
naikinti korupciją ar reaguoti į demografinių problemų iššūkius.
Suvešėjusi biurokratija yra patogi dabartinės
valdžios atrama. Biurokratijos prietemoje galima rūpintis savais
interesais, be to, tie, kurie valgo iš tavo delno, dažniausiai bijodami
prarasti gardų kąsnį elgsis lojaliai, nepaisydami, kiek pagarbos
iš tiesų esi vertas.
Kaip tokioje situacijoje elgiasi opozicija? Artūro
Zuoko vadovaujamos partijos kalbos apie korupciją skamba juokingai.
Vilniaus savivaldybės darbuotojų niekaip nepavadinsi valstybės tarnautojo
etalonu. Gal todėl liberalcentristai ir neskuba pradėti Kryžiaus
žygio už valstybės skaidrumą.
Tėvynės sąjunga praėjusios kadencijos pabaigoje,
nors ir ją užkliudė Lietuvos rubikonizacijos procesas, pateikė kelis
svarbius kovos už didesnį skaidrumą siūlymus. Pavyzdžiui, pasiūlė
uždrausti politinę reklamą televizijoje. Deja, vieno rūstaus Pauliaus
Kovo žvilgsnio užteko, kad daugumos parlamentarų drąsa išgaruotų.
O po rinkimų Andriaus Kubiliaus dėmesys nukrypo į kitas problemas.
Panašu, jog įvardinti problemą, bet nebandyti jos išspręsti iki
galo specifinis Lietuvos politikų bruožas.
Konservatoriai gali pasigirti, kad Kubiliaus
laikais siekė biurokratijos saulėlydžio Lietuvoje. Deja, saulėlydis
atėjo ne tiek biurokratijai, kiek jos kontrolei. Vietoj to, kad
Tėvynės sąjunga siektų išryškinti skirtumą tarp stiprios ir suvešėjusios
valdžios, jos atstovai pradėjo giedoti viešosios vadybos mantras,
kurias supranta nebent dabartinis Vilniaus vicemeras. Jei ši vadyba
yra ta, kuria remdamiesi tvarkosi Vilniaus valdininkai, tai apsaugok,
Viešpatie, nuo tokių naujovių gal užtektų paprasčiausiai kritiškai
peržiūrėti dabartinių valdininkų funkcijas, atlyginimus ir patobulinti
kontrolės mechanizmus.
Su valdininkijos nuodėmėmis jau kelinti metai
kovoja ir libdemai. Tiesa, paviešinti kai kurių jų lyderių pokalbiai
su verslininkais neįkvepia pasitikėjimo jų sąžiningumu. Kita vertus,
paprastai libdemai laikosi taisyklės prieštarauti viskam, ką pasakė
jų nekenčiamas Seimo pirmininkas ar konservatoriai. Libdemų šūkis
apie tvarkos darymą buvo sukompromituotas, o kažkam daugiau ši
partija dar nesubrendo.
Kita problema biurokratijos savivalės pavyzdžių
daug ir savivaldos struktūrose. Kol kas nė viena opozicinė partija
nesusirūpino įdėmiau kontroliuoti savo atstovų vietinėse tarybose.
Tradiciškai rėkiama dėl krislo oponentų akyse, savųjų akyse nepastebint
net rąsto. O iki savivaldos rinkimų liko visai nedaug laiko...
Opozicijos šešėliai
Viena iš priežasčių, kodėl opozicija veikia gana
vangiai vidinės problemos.
Libdemai be Pakso neatrodo gyvybingi. Tačiau
daugelis ženklų rodo, jog libdemai kantriai siekia revanšo. Dabartinės
valdžios pokštai tirpdo iš žmonių atminties R. Pakso nusižengimus
ir, tikėtina, jo politikos šalininkų gretos gali pradėti augti;
tada, matyt, bus galima galvoti ir apie kitus vado reanimacijos
etapus. Tuo labiau, kad libdemai gana aktyviai darbuojasi provincijoje
ir puoselėja ambicingus planus žiniasklaidos srityje. Tiesa, galimas
ir daug liūdnesnis šiai partijai scenarijus belaukiant reanimacijos,
dabartiniai lyderiukai barsis, skaldysis ir ieškosis kitų partijų.
Liberalcentristai jau kuris laikas daugiausia
jėgų išeikvoja vidaus kovoms. Partijos nariai išsiskaičiavo į
zuokininkus ir steponavičininkus, ir takoskyra tarp dviejų stovyklų
pakankamai didelė. Nuo skilimo sulaiko tik suvokimas, kad tai būtų
paskutinis vinis į lietuviškosios liberalizmo versijos karstą. Tiesa,
liberalcentristų populiarumas tirpsta ir be skilimo. Todėl neatsitiktinai
kai kurie liberalcentristai svajingai prakalbo apie bendro sąrašo
su Tėvynės sąjunga galimybę.
Pastaroji neabejotinai yra stipriausia opozicijos
jėga. Jos reitingai ir toliau po truputį kyla. Tačiau TS nuo darbiečių
atsilieka daugiau nei dvigubai. Taip pat nėra ramu ir partijos viduje.
Nors priešpriešos, kaip pas liberalcentristus, tikrai nėra, tačiau
nepasitenkinimo A. Kubiliaus veikla ženklų apstu. Rimčiausias signalas
jau ne kartą ir profesorius V. Landsbergis viešai partiniuose
renginiuose kritikavo A. Kubilių. Nepasitenkinimą partijos viduje
kelia pirmininko abejingumas tam, kas vyksta už Vilniaus ribų, bei
amžina šios partijos vadovybės liga visažinystė.
Pieš kurį laiką vykusiame TS tarybos posėdyje
buvo paskelbta, kad didžiausia šios partijos problema profesionalios
vadybos trūkumas. Taigi tikėtina, kad ir artimiausiu metu konservatoriai
vėl kurs vadybines schemas, o ne bandys išskleisti alternatyvą dabartinei
valdžiai.
Ar visa tai reiškia, jog mintis apie tikrą opozicijos
pavasarį dera atidėti ateičiai? Jei opozicija nekeis savo darbo
stiliaus, tai iš tiesų galime įstrigti politinio pato situacijoje
arba sulaukti dar kokių nors naujų gelbėtojų. Kita vertus, nėra
ir ženklų, kad valdžios nerangumas ir klaidos jau praeityje. Taigi
kol kas politiniai koziriai lieka opozicijos rankose, ir labai daug
kas priklausys nuo to, ar visuomenės reiklumas bei eilinių partiečių
spaudimas sugebės priversti opozicinių partijų grietinėlę keistis.
Jei permainų neįvyks, tai ne tik teks išpilti surūgusią grietinėlę,
bet ir pasiruošti ilgai lietuviškosios oligarchijos žiemai.
© 2005 "XXI amžius"
|