Kuriame scenarijus: tarp blogo ir blogiausio
Tomas MISIŪNAS
Šiuo metu Lietuvoje egzistuoja keletas valstybės
ateities scenarijų, kuriuos galima būtų suskirstyti į dvi pagrindines
grupes. Pirmajai grupei priklauso pesimistiniai scenarijai, antrajai
labai pesimistiniai. Todėl praėjus penkiolikai nepriklausomybės
metų ir kasmet naujas prasmes atveriančioms Velykoms verta pagvildenti
priežastis, kurios verčia Lietuvos intelektualus ir jiems prijaučiančius
kurti nieko gero nežadančius scenarijus.
Pirma, tikriausiai reikėtų pasidžiaugti, kad visas
civilizuotas pasaulis šiuo metu murkdosi pesimizmo liūne. JAV žvalgybos
institucijos pranešinėja, kad ES išsilaikys geriausiu atveju iki
2020 m., Prancūzijos piliečiai jokiu būdu neparems ES konstitucijos,
Vokietijos vyriausybė nesugebės sumažinti katastrofiškai augančio
nedarbo, iš Rusijos rankų slysta įtaka NVS erdvėje, JAV negali užkirsti
kelio partizaniniams teroristiniams išpuoliams Irake, Latvija
nesugebės išspręsti tautinių mažumų klausimo, estai neišsivaduos
iš nuolatinio komplekso suomių atžvilgiu ir t.t, ir t.p. Tik visos
šios pasaulį kankinančios negandos lietuvių neguodžia. Lyginant
su latviais ir estais tiek 1995m., tiek 1999m. lietuviai buvo daug
tvirčiau įsitikinę, kad artimiausius penkerius metus gyvenimas negerės.
Pesimistų daugėjimo tendencija nesikeitė ir 2004-aisiais.
Antra, Lietuva, kitaip nei tradicinės demokratijos,
tiesiai iš šviesaus sovietinio rytojaus pateko į postmodernų žiniasklaidos
ir įvaizdžių valdomą kapitalizmą. Jau penkiolika metų beveik nebuvo
dienos be skandalų. Pirmą penkmetį kovojome su reketininkais ir
kitokiais pinigų išmušinėtojais, vėliau su savižudžiais, senukų
žudikais, narkomanija, bankų krizėmis, o šiuo metu su korupcija,
savo pačių prezidentu, atostogaujančiais Seimo nariais, KGB šmėklomis.
Tačiau, pasak kai kurių iškilių Lietuvos filosofų, visos šios kovos
tėra žiniasklaidos sukurtos dirbtinės įvaizdžių isterijos, dalinančios
Lietuvą į elitą ir runkelius, į KGB bendradarbius ir teisiuosius,
į darbiečius, grobstančius ES ir nacionalinius pinigus, ir juos
kritikuojančius visus kitus. Tokie supaprastinimai mūsų piliečius
paverčia realybės šou žiūrovais laimi tas, kuris gražiau šypsosi
ir gražiau meluoja, nes meluoja visi. Susidaro įspūdis, kad meluojančios
ar teisybę bylojančios galvos, jau penkiolika metų kovodamos, jokių
vidaus politikos (ekonominės, kultūrinės, ekonominės) tikslų taip
ir nesugebėjo iškelti. Tarptautinėje erdvėje pasiekė formalų pripažinimą
tapome ES ir NATO nariais, ir tiek. Aiškios šalies vystymosi perspektyvos
nebuvimas kvepia nestabilumu ar bent jau kraštutiniu populizmu,
t.y. kalbėjimu dėl kalbėjimo, nes televizija tokius rodo, o jeigu
rodo atsiras ir kas už juos nubalsuos.
Trečia, idėjiniu požiūriu Lietuva giliausioje
krizėje. Nacionalinės idėjos nėra (nes iki šiol kūrėme ne valstybės
vertą pilietiją, bet gerovę užtikrinančią valstybę), nacionalinio
susitarimo pagrindiniais valstybės raidos klausimais nėra (nes partijoms
kažkaip net nėra dėl ko tartis visos vienu balsu tvirtina, kad
daro viską ir visiems), valstybės socialinį kapitalą kuriančios
politikos nėra (nes visi, kurie tuo kapitalu galėtų būti, išvažiavo
braškių skinti arba indų plauti), Lietuvos kultūros politikos sklaidos
užsienyje nėra (nes (a) mes tokie puikūs, kad nieko ir daryti nereikia,
(b) kam reikalinga kultūrinė ekspansija, jeigu patys importuojame
viską, pradėdami rusišku popsu ir baigdami Rusijos kultūrinio palikimo
rinktine sovietinėse rusų literatūros chrestomatijose). Kaip vienoje
nesenoje diskusijoje buvo prieita nuomonės - tai jau kvepia tokia
demokratizacija, kokia įvyko Lotynų Amerikoje.
Kur kategorijos valdantieji ir turtingieji
sutampa, socialinės paramos gavėjai profesionalai, o mokytojai,
bibliotekininkai, gydytojai diskredituoti ir palikti ne tik už
tikrosios gerovės, bet ir už moralinio autoriteto formavimo ribų.
Ketvirta - reikėtų pakalbėti apie keletą šiandieninės
Lietuvos visuomenės būvio aspektų. Aišku, galima galvoti, kad mūsų
visuomenė nebėra sovietinė jau vien todėl, kad gerą tautinį realybės
šou atskiria nuo prastos muilo operos. Tiesą sakant, savo materialinių
poreikių tenkinimo prasme ši visuomenė jau visai subrendusi, kaip
minėta, kol kas ji ir valstybę kūrė vadovaudamasi gerovės užtikrinimo
tikslais. Bet ta visuomenė užmiršo, kad paralelinis (jį įprasta
vadinti korupciniu) ekonominis, politinis, tikėjimo ar žinojimo
tinklas nebereikalingas. Tie, kurie aktyviai ar pasyviai, iš tikrųjų
ar tariamai protestavo prieš sovietinį režimą vedami savų ar idėjinių
interesų, vis dar naudojasi sovietiniais ryšiais. Tokiu būdu visai
sąmoningais dabartinės sistemos disidentais galėtume pavadinti,
pavyzdžiui, B. Lubį, V. Uspaskichą, A. Brazauską, tvirtai tikinčius,
kad viską gali spręsti naudodamiesi asmeninių ir dalykinių buvusių
bei esamų pažinčių tinklu; kiti disidentai nesąmoningi konservatoriai
ir liberalai, tikintys pirmųjų siūloma schema ir sudarantys įspūdį,
kad kol jie nepateks į valdžią, tol nieko negalės padaryti. Užburtą
ratą uždaro visuomenės abejingumas ir socialinio pasitikėjimo nebuvimas.
Tokiai visuomenei nereikia dalyvauti jokiose visuomeninėse organizacijose,
partijose, profsąjungose ir juo labiau eiti į Bažnyčią. Jeigu palygintume
lietuvius su latviais ir estais, tektų konstatuoti, kad iš šešiolikos
visuomeninio aktyvumo formų lietuviai kaimynus lenkia tik savo naryste
vietinėse iniciatyvose (kas atrodo neįtikėtina) ir politinėse partijose
(tikriausiai buvo suskaičiuota ir tai, kad kiekvienam lietuviui
yra garbės reikalas kas ketverius metus bent kartą pakeisti partiją).
Penkta, fatalistinis scenarijus: R. Lopatos modelis.
Šis modelis remiasi prielaida kritikuoti visus ir viską, bet vis
dėlto tikėti, kad individualiai kiekvienas priims tinkamą sprendimą.
Pastarajame išsamiame savo interviu VU Tarptautinių santykių ir
politikos mokslų instituto direktorius į klausimą, kaip vertina
apklausų duomenis, jog didelė dalis Lietuvos žmonių labiausiai nepatenkinti
pastarųjų 15 metų valstybės gyvavimo laikotarpiu, atsakė, kad vargu
ar įmanoma per 15 metų panaikinti sovietizmą. Čia, man atrodo, ir
glūdi atsakymas. Vargu ar galima išmokti demokratijos per 15 metų.
Smarkių sukrėtimų patiria ir ilgamečių tradicijų turinčios demokratijos
- tai ko norėti mums? Mus veikia ir istorinis paveldas, ir aplinka
- išorės veiksniai. Daug kas dabar priklauso nuo politikų, jų valios.
Jie turi atsispirti sovietizmui, drąsiai kautis su juo, užuot vaikęsi
populiarumo, reitingų. Tačiau atsakyti į klausimą, ar jie gali
gyventi Europos vertybėmis ir jas propaguoti, R. Lopata siūlo individualiai.
Taigi, viena vertus, nieko negalima pakeisti, nes esame priklausomi
nuo sovietinio palikimo, kita vertus, sprendimai priimami individų
lygmeniu, tarsi nebūtų jokių politinių ar moralinių standartų.
Šešta, kultūrinės ir pilietinės apokalipsės scenarijus.
Šių laikų apokalipsės šauklys V. Radžvilas jau senokai nebemato
jokių optimizmo prošvaisčių ir apskritai bet kokį optimizmą šiandieninės
valstybės raidos fone laiko blogiu iš principo: Daugeliui mūsų
politikos analitikų ir komentatorių toks optimizmas yra patrauklus
ne tik kaip jų pačių olimpinę ramybę bet kokiomis aplinkybėmis kurianti
ir palaikanti dvasinė ir moralinė nuostata, bet ir kaip patogus
propagandos įrankis, leidžiantis pagrįsti ir pateisinti nesėkmes,
blogį ir absurdą. Tačiau ar intelektualai, kritikuodami perdėtą
politikų optimizmą, patys elgiasi ne lygiai taip pat, kurdami išverstą
apokaliptinio valstybės likimo propagandą?
Kalbėti apie blogybes valdžioje, įvardinti neigiamas
visuomenės raidos tendencijas yra viena, o kurti pesimistinius ir
pesimistiškiausius Lietuvos ateities scenarijus ir juos propaguoti
kita. Kartais atrodo, kad politologai, filosofai, sociologai visai
pamiršo, jog visuomenę galima tyrinėti, analizuoti ir ją keisti
ne tik televizoriaus ekrane ir Spaudos-koridos klubuose ar drumsto
vandens paviršiumi nuplaukiančiuose laikraščių puslapiuose, bet
akademinėse studijose ir monografijose, kartu su politikais ir biurokratais
formuluojamose strategijose ar bent jau strateginiuose žaidimuose,
nesitikint, kad tai atneš duonos.
© 2005 "XXI amžius"
|