„XXI amžiaus“ priedas. Visuomenės gyvenimo analizė ir komentarai.

2005 m. balanžio 1 d., Nr. 22


PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

zvilgsniai

PRO VITA

Sidabrine gija

Horizontai

Atodangos


XXI amzius


ARCHYVAS
2003 metai
2004 metai
2005 metai

Pavojinga trinti ribas tarp gyvenimo ir žaidimo, arba Senamadiškai apie neva modernius dalykus

Audronė V. Škiudaitė

Įtariu, kad TV3 televizija, paskelbusi realybės šou – vadinamąjį socialinį eksperimentą „Keičiu žmoną“, žengė už lemtingos ribos. Gal tai galų gale priartins momentą, kai snaudžianti visuomenė, šuns paklusnumu dar vis einanti paskui šoumenus ir reklamos biznierius, pagaliau prabus? O tada prasidės viduramžiai – taip tą reiškinį pavadins modernūs biznieriai, kuriuos pabudusi visuomenė ims boikotuoti ir privers nustoti žaidus. Ir jie nustos žaisti, nes tai grės jų bizniui. Turiu tokį pavyzdį iš gyvenimo. Prieš keletą metų į Ameriką nuvyko vyrukas iš Lietuvos provincijos, prisižiūrėjęs čia „Vakaro žinių“ tipo mergaičių, ir įkūrė laikraštėlį, kuriame nuo pirmo numerio paleido sodrius reportažus iš lovelaso gyvenimo. Labai įdomu, kad jis jau po poros numerių keitė kryptį. Mat savininko įstatinis kapitalas išseko, o už jo žaismingą produkciją išeivija mokėti nenorėjo. Dar keisčiau - laikraštyje netrukus atsirado moralisto gydytojo skyrelis apie sveikatą ir dar po kurio laiko – kunigo pamokslėlis. Šiandien tas laikraštėlis tapo jau padoriu laikraščiu su keletu tūkstančių skaitytojų. Kada nors ir mes gyvensim kaip Amerikoje, galvoju.

O dabar grįžkime prie TV3 televizijos šou laidos „Keičiu žmoną“, jau kuris laikas filmuojamos ir kovo pabaigoje pasiekusios ekranus. Girdėti, kad tuo susirūpino ir partijos, ir visuomeninės organizacijos, ir privatūs moralistai. Šį rašinėlį išprovokavo „Delfi“ internetiniame portale pasirodęs šou dalyvės Dalios, kuri į šou bandymus „Keičiu žmoną“ vedėsi sūnų, pasipiktinimo kupinas laiškas. Ji rašė: „Dalyvaudama šiame realybės šou ir gyvendama kitoje šeimoje nė nenutuokiau, kad vyksta toks dalykas. Laikraščių neskaitėme, tad baigus filmuotis mane ištiko tikras šokas. Kai kurių etikos sargų užsipuolimas, neva šis šou yra amoralus, o tėvai neturi teisės spręsti, kas jų vaikams geriausia, – mane apstulbino. Esame labai pamaldi šeima – Arkikatedros bendruomenės nariai – ir bažnyčioje lankomės ne tik Mišioms, bet ir patarnauti“, – sakė Dalia.

Negalėjau suprasti, ar tas žmogus naivus, ar kvailas, todėl pasinaudojau proga ir sustabdžiau atsitiktinai sutiktą kun. Andrių Narbekovą, buvusį Arkikatedros kleboną, prašydama komentaro. Jam, išgirdusiam tik pavadinimą „Keičiu žmoną“, išsprūdo frazė: „Tas vaikas taip žais gyvenime, kaip jo mama dabar žaidžia televizijoje“. Kai parodžiau „Delfyje“ atspausdintą šou herojės laišką ir nuotrauką, mačiau, kad jis sutriko, o paskui kažkam paskambino ir pasitikrino: taip, tai jo gerai pažįstama ir vertinama šeima.

– Tai iš tiesų pamaldi šeima, – sakė kunigas. – Berniukas ateina patarnauti Mišioms. Jis smalsus ir labai protingas vaikas. Jis turi dar ir sesutę. Manau, kad taip atsitiko iš nesupratimo. Visokie šou tapo vos ne kultūros reiškiniu. Žmonėms tiesiog trūksta viešumo. Jie norėjo būti parodyti. Aš nežinau, ar toks buvo jų noras, bijau suklysti, bet kartais žmonėms norisi sužibėti. Dalyvavimas šou tampa patraukliu dalyku, nes tai padaro tave žinomu. Žiūrėkit, visos tos žvaigždutės – pabūna šou, jas paskui atpažįsta gatvėje, ir jiems atrodo, kad tapo kažkuo. Bijau, ar tik čia nebus ta potekstė. Šitą šeimą pažinodamas, aš nemanyčiau, kad ten galėjo būti kas nors amoralaus. Į tai pasižiūrėta kaip į žaidimą, bet pati idėja ir tendencija man yra nepriimtina, nors ji jau yra universali ir stebima ne tik Lietuvoje. Tam tikra prasme mes jau esam iš paskos einantys. Kitur tai yra praeita. Mūsų žmonės tai priima kaip naujovę, o iš tiesų mes jau atsilikę. Kitose posovietinio lagerio šalyse yra dar blogiau. Kuo vargingesnė šalis, tuo biznyje su morale elgiamasi primityviau. Vasarą buvau Slovakijoje. Tokių reklamų net pas mus nėra. Sakysim, reklamuojamas mineralinis vanduo, reklamoje – vandens purslai, moters kūnas ir parašas – „geriausias po sekso“. Tai reklama mineralinio vandens, kurį geria ir vaikai…

Grįžtant prie šios istorijos, reikia pasakyti, kad čia yra per daug nutrintos ribos tarp žaidimo ir gyvenimo. O tai tam tikra prasme pavojinga. Jeigu galvoji, kad gyvenimas yra žaidimas, tai visuomet tu gali būti tuo pralaimėtoju, nes žaidimai ne visada laimimi. Tam tikra prasme tai pavyzdys, kaip neturėtų būti. Tendencija yra prasta. Tie, kurie turi vaikus, jie ypač turi būti protingi, visa savo esybe turi demonstruoti, kas tai yra šeima, kad tai yra nekeičiami dalykai. Kad tai nėra pasikeitimas laikrodžiais, kaip būdavo mėgstama draugų. Žmonės nėra daiktai. Tokie šou gali patraukti naiviai galvojančius žmones, kurie nežino, kas yra televizijos filmavimas. Kai duodi interviu arba dalyvauji laidoje, turi būti labai atsargus, nes montuojant tave gali įdėti į tokį kontekstą, kad paskui nežinosi, kur dingti. Kita vertus, kai žmonės prisistato kaip bažnyčios bendruomenės nariai, jie daro prastą reklamą tikintiesiems. Jie turėtų būti atsakingesni, – sakė kun. Andrius Narbekovas.

Įsivaizduoju, kad po dešimties metų, jei - neduokdie - šiandieninės herojės kuris nors vaikas tą žaidimą sužais gyvenime, mama norės prasmegti kiaurai žemę. Sakoma, kad didžiausia bausmė tėvams, kai už jų klaidas baudžiami vaikai.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija