Politinio susikalbėjimo link (II)
Vladimiras LAUČIUS
Eltos politikos skyriaus redaktorius
|
Vladimiras LAUČIUS
|
Pirmieji XXI amžiaus metai išryškino naują idėjinę
fronto liniją, nusidriekusią Lietuvos visuomenės ir valstybės
raidai reikšmingų politinių klausimų ir ginčų akiratyje. Palei šią
fronto liniją pastaruoju metu vis dažniau ir sistemingiau susiduriama
su reiškiniu, kurį po naujosios politikos susikūrimo 2000-aisiais
bei jos ideologinių ataugų, vadovaujamų Rolando Pakso ir Viktoro
Uspaskicho, sukerojimo galima drąsiai vadinti maištu prieš politinį
mąstymą. Ko gera, neverta iš naujo priminti, kaip R. Pakso šalininkai
savo retorika koneveikė turinčiuosius gilesnio mąstymo gebą, vadindami
juos supuvusiu elitu, o V. Uspaskichas ne kartą piršo abejotiną
mintį, kad jis ir jo partija užsiima ne politine, o kažin kokia
kitokia veikla. Abiem atvejais politinis mąstymas buvo paminamas
mėginant atsižegnoti arba nuo politikos kaip tokios, arba nuo proto
vaidmens joje deramo pripažinimo.
Nors kalbamas reiškinys chronologiškai atitinka
naujosios politikos (2000 m.), R. Pakso (2002 m.) ir V. Uspaskicho
(2004 m.) įsigalėjimą, šios trys Lietuvos politinio gyvenimo gairės
ne tiek paaiškina svarstomą reiškinį, kiek įkūnija sėkmingos jo
sklaidos padarinius. Tuo tarpu maišto prieš politinį mąstymą prielaidos
bei jį maitinantys socialiniai archetipai anaiptol nėra akivaizdūs
ir pakankamai nagrinėjami. Maža to, net ir tos politinės jėgos ir
jų gerbėjai, kuriems 2000-2005 metų vidaus politikos tendencijos
atrodo esančios peiktinos - čia pirmiausia turime galvoje vadinamąsias
tradicines partijas ir jų rinkėjus, - neretai patys vadovaujasi
nuostatomis, atvedusiomis visuomenę ir valstybę prie jų kritikuojamos
politinės būklės. Šiuo atžvilgiu kalbamas maištas nesuponuoja aiškaus
partinio išsiskyrimo į jo dalyvių ir malšintojų stovyklas. Idėjų
kovos fronto linija čia skiria pirmiausia ne partijas ir jų lyderius,
bet visus skirtingai suvokiančius politikos esmę, prioritetus bei
tikslus.
Maištas prieš politinį mąstymą bendriausiu atžvilgiu
pasireiškia, kai keliamas arba esama pagrindo kelti klausimą kas
yra politika?. Politiniam mąstymui, kuris nėra iš principo obskurantiškas
ar dėl kitų priežasčių vulgarus ir paviršutiniškas, šis klausimas
turėtų būti iš akiračio neprapuolantis prielaidų refleksijos orientyras.
Tačiau jis kryptingai ujamas iš akiračio primetant veik niekuo nepagrįstą,
nors pastaruoju metu išplitusią bei jau prietaru tapusią nuomonę,
esą į šį klausimą seniai atsakyta ir atsakymas nekeliąs abejonių.
Tariamas galutinis atsakymas - šiandien vyraujantis ir visur kabinamas
politikos kaip kovos dėl valdžios ar galios ir interesų derinimo
paveikslas. Realistais save vadinantys šio požiūrio retransliuotojai
vadovaujasi sena makiaveliška prielaida, kad išmokti bei sugebėti
įgyti ir išlaikyti valdžią ar galią - svarbiausias politinės veiklos
siekinys. Šis požiūris dabar toks paplitęs ir įsitvirtinęs, kad,
įvardytas kurioje nors diskusijoje ar svarstyme atrodo esąs savaime
suprantamas ir nekeliantis problemų. Kaip tik ši tariama savaime
suprantamybė yra kone visuotinės jo pergalės ženklas: net viešai
neįvardytas jis implicite persmelkia viešosios erdvės kalbas ir
mintis.
Koks yra - arba koks galėtų būti - politinio mąstymo
atsakas į minėtą požiūrį? Pirmiausia - iškeliant klausimą apie valdžios
arba galios prigimtį. Vadinamieji realistai kalba apie galią ir
valdžią taip, tarsi tai būtų daiktas, kurį nesunku apčiuopti, matyti,
juo disponuoti ir jį išmatuoti. Tačiau politinė galia nėra daiktas:
mes jaučiame tik jos poveikį. Galios poveikį leidžia justi valdžios
realizavimo santykis, kuris atsirasti gali tik tarp dviejų ar daugiau
žmonių. Atsiskyrėlis jokios politinės galios neturi. Valdžia ar
galia - tam tikrą santykį tarp žmonių apibrėžianti sąvoką. Tas santykis
gali būti įkūnytas įvairiais būdais - per pinigų ir turto, žinių
ir išmanymo, populiarumo, reputacijos pranašumą ir panašiai. Kiekvienu
atveju šiam santykiui atsirasti būtinas tam tikro pranašumo pripažinimas.
Vadinasi, pripažinimas yra kertinis principas apibrėžiant galios
ar valdžios sąvoką. Galia ir valdžia priklauso nuo to, ar tam tikra
savybė traktuojama, pripažįstama kaip teikianti galios, ar ne; galia
neegzistuoja savaime - nepriklausoma nuo žmonių ir jų vertinimų
bei santykių.
Kiekviename valdžios-galios santykyje ir vertinime
esama išreikšto ar neišreikšto pritarimo šiam santykiui ir jo vertinimui,
ir nors to pritarimo gali būti daugiau ar mažiau, jo išraiška visuomet
yra daugiašalė ir niekados - vienašalė. Tai, kaip žmonės vertina
turtą, o ne pats turtas pirmiausia teikia jo savininkui daugiau
ar mažiau valdžios; tai, kokią reikšmę visuomenė teikia žinioms
ir išmokslinimui, daro žinovą labiau ar mažiau galingą socialinės
įtakos atžvilgiu. Visuomenėje, kur žinios nevertinamos, jų turintieji
neturės jokios galios - jų pranašumas tiesiog nebus pripažįstamas.
Net brutalios jėgos naudojimo atvejais išlieka galios pripažinimo
arba nepripažinimo pasirinkimas. Žmogus, kuriam grasinama ginklu,
gali atsisakyti arba sutikti vykdyti užpuoliko valią: jis tebeturi
pasirinkimą - kad ir kokį menką bei pražūtingą. Grasinantys brutalia
jėga gali nužudyti besipriešinančius jų reikalavimams, tačiau negyvėlio
jau nepriversi paklusti stipresniojo valiai. Nors daugelis žmonių
tokiose situacijose veikiau pasiduotų nei rizikuotų gyvybe, tai
nekeičia esminio fakto, kad, šiaip ar taip, sprendimą, ar pripažinti
smurtautojo galią, jie daro patys.
Galią ir valdžią, kaip tam tikro santykio tarp
žmonių išraišką, įmanoma parodyti tik veiksmais - nėra kito kelio
jai atsirasti ir būti. Ją įkūnijantys veiksmai, kaip ir bet kuri
prasminga veikla, turi turėti tam tikrą tikslą, kurio valiojama
siekti. Jei galia ir valdžia nėra daiktas, bet tam tikrus santykius
apibrėžianti sąvoka, ir jei šią sąvoką įkūnija tikslingi veiksmai
siekiant norimo rezultato, vadinasi, ji pati negali būti galutinis
tų veiksmų tikslas, bet yra priemonė siekiant ją pačią pranokstančio
tikslo arba rezultato. Politikos kaip kovos dėl galios įsivaizdavimas
šiuo atžvilgiu veda klystkeliu, nes pradangina iš regos lauko tikslus,
kurių siekiant naudojamasi galia kaip priemone, o kartu ir tikslų
konfliktą, be kurio politika apskritai nemąstoma. Politinis mąstymas
remiasi prielaida, jog politika yra siekinių kova, o ne kova dėl
galios, nesuponuojančios nei ją pranokstančių tikslų, nei siekiamo
rezultato. Politinis mąstymas taip pat leidžia tvirtinti, jog politika
yra kova dėl idėjų, kuriomis grindžiami jos dalyvių tikslai. Tik
tam tikrai pasaulėžiūrai angažuotos idėjos, kai susistemintos ir
populiariai adaptuotos jos tampa ideologijomis, gali paaiškinti,
kodėl partijos renkasi vienokią arba kitokią politiką, prioritetus
ir vertybes, kodėl jos laikosi vienų nuostatų ir iš principo, o
ne iš reikalo prieštarauja kitoms.
Maištas prieš politinį mąstymą baigia išgarinti
politikos kaip idėjų ir tikslų kovos sampratą, užpildydamas viešąją
erdvę vadinamojo pragmatizmo ir tariamo realizmo politine bei
(anti)intelektualine propaganda. Tarp šios propagandos vartojamų
klišių nuolat kartojami interesų derinimo atstovavimo interesams
ir kompromisų ieškojimo šūkiai, kurias, kaip įsivaizduojama, galima
nusakyti politinės veiklos esmę. Čia vėl pripainiojama dalykų, kurie
galiausiai eliminuoja etinį politinės veiklos dėmenį ir atskiria
politiką nuo moralės. Kad politikai susiduria su įvairių, dažnai
konfliktuojančių interesų sutaikymo poreikiu - tai tiesa. Problema
šiuo atveju ta, jog politikos kaip interesų derinimo interpretatoriai
dažnai vadovaujasi prielaida, kuri skelbia politikus atstovaujant
tik tam tikro sluoksnio interesams. Šiuo požiūriu partijoms ir jų
lyderiams turi rūpėti pirmiausia ne tai, kas vadinama valstybės
arba visuomenės interesu ir kas tradiciškai buvo vadinama bendruoju
gėriu, bet tik tam tikros rinkėjų dalies, iš kurios tikimasi balsų,
individualūs bei grupiniai poreikiai. Tuo būdu socialinis prioritetų
konfliktas perauga į politinį, o partijos ir jų lyderiai tampa egoistinių
interesų vėliavnešiais ir įkaitais. Tokiomis aplinkybėmis, kaip
taikliai pastebėjo Raimundas Lopata, politikai, užuot derinę prieštaringus
interesus, patys derinasi prie jų. Ko gera, būtent tokia padėtis
šiandien ir susiklostė. Tik vargu ar politiko kaip dalies rinkėjų
ar grupinių interesų atstovo samprata turi būti labinama už tai,
kad iš apgailėtinos esamybės išveda neginčijamą standartą. Tikras
politikas nuo politikieriaus pirmiausia skiriasi tuo, kad tarnauja
bendrojo gėrio tikslams, o ne atskirų pinigais ir balsais jam atsidėkojančių
grupių naudai. Neiškreipus ir neatšaukus politinio mąstymo, tektų
šiuo atžvilgiu pripažinti, jog siauriems interesams angažuotas politikas
yra valstybės nevykėlis, ir kuo siauresnis jo atstovaujamų interesų
ratas, kuo savanaudiškesni jo tikslai, tuo didesnis nevykėlis jis
yra.
Nors politikoje nuolat susiduriama su interesų
konfliktais, akivaizdu, jog politinę bendruomenę ištiktų dezintegracija,
jei jos nevienytų kai kurios bendros vertybės, tikslai ir principai.
Pastarųjų pagrindu sudėtingose situacijose turi būti ieškoma kompromisų.
Tačiau šią tiesą dažnai mėginama versti nauda pragmatiškai ją iškraipant
- esą susitarimai ir kompromisai yra tikrasis brandžios politikos
tikslas. Šiuo plačiai dabar išpažįstamu požiūriu politika esanti
kompromisų menas. Paprastai kompromisas šitaip sureikšminamas, kai
politinį mąstymą keičia politinė propaganda. Kaip ir aptartu valdžios
ir galios traktavimo atveju, priemonė čia klaidingai vaizduojama
kaip savitikslis. Iš akių išleidžiama tai, jog tam tikromis aplinkybėmis
politinių jėgų kompromisas gali neatitikti ar net prieštarauti bendrąjį
gėrį užtikrinantiems veiksniams.
Kad kompromisai nepagrįstai sureikšminami iš propagandinių
paskatų, liudija kad ir praėjusių metų Lietuvos vidaus politikos
perturbacijos. Koalicinę valdžią sudariusios keturios partijos derėjosi
ir susitarė anaiptol ne dėl visuomenės interesų, bendrų vertybių
ir principų ar strateginių valstybės tikslų - derybos sukosi aplink
postus Vyriausybėje ir Seime. Derybų dalyvių džiaugsmas, kad kompromiso
pavyko pasiekti, kažin ar persidavė visuomenei. Daug abejonių politikos
kaip kompromisų meno prasmingumu kelia ir 2000-ųjų prisiminimai,
kai valdžią formavo naujosios politikos blokas. Šio bloko atstovai
kaip didžiausią vertybę ir pasiekimą dažnai minėdavo savo gebėjimą
tartis ir susitarti. Koks tuščias tai buvo gyrimasis, liudijo
tolesni įvykiai, kuriuose du naujosios politikos lyderiai - R.
Paksas ir Artūras Paulauskas - dalyvavo jau kaip nesutaikomi priešai.
Į 2000-aisiais paplitusią madą didžiuotis kalbėjimosi ir susitarimo
menu ironiškai reagavo Vytautas Radžvilas: Sveika nuovoka kužda
ir kitą mintį: ar kalbėjimasis yra vertybė savaime net ir tais
atvejais, kada pašnekovai aiškiai nežino, ką pasakyti?.
© 2005 "XXI amžius"
|