Atviroje visuomenėje pasigendama žiniasklaidos
atvirumo
|
Deividas Velkas
|
Praėjusią savaitę Seimui savo veiklos ataskaitą
už 2003-4 metus turėjo pateikti Žurnalistų etikos inspektorius Romas
Gudaitis. Deja, kurdamas net tris komisijas vieno ūkio ministro
viešųjų ir privačių interesų galimam konfliktui tirti, Seimas rado
laiko išklausyti žurnalistų etikos inspektoriaus tik po savaitės.
O problemų čia apstu.
Remiantis minima ataskaita per dvejus metus žurnalistų
etikos inspektorius priėmė 69 sprendimus dėl leidinių publikacijų,
televizijų ir radijo stočių laidų. Teko pylos didžiausiems dienraščiams,
komercinėms televizijoms, rajonų laikraščiams dėl informacijos apie
smurto ir nelaimių atvejus, ypač savižudybes ir kita. Pats inspektorius
dažnai kritikuojamas už tai, kad neišnaudoja visų jam suteiktų galių
ir bausdamas apsiriboja įspėjimu. Piniginėmis baudomis jo sprendimo
pagrindu transliuotojus yra nubaudusi Lietuvos radijo ir televizijos
komisija.
Iš pagarbos saviraiškos laisvei ir visuomenės
teisei į objektyvią informaciją dažnai žiniasklaidai paliekama teisė
pačiai reguliuoti įvairius konfliktus. Balandžio 15 d. visuotiniame
žurnalistų ir leidėjų susirinkime priimtas naujos redakcijos Žurnalistų
ir leidėjų etikos kodeksas, kuris su negerovėmis kovos konkretesnėmis
nuostatomis. Jį ketina pasirašyti devynios visuomeninės organizacijos.
Pasak Žurnalistų etikos inspektoriaus patarėjo
Deivido Velko, Etikos kodeksas nėra tik šiaip sau garbės kodeksas,
skirtas laisvalaikio skaitiniams. Jis minimas Visuomenės informavimo
įstatyme kaip dokumentas, kurį pažeidus teismuose galima pagrįsti
žmogaus teisių pažeidimus.
Beveik po 10 metų žurnalistai ir leidėjai priėmė
naują jų veiklos būdus apibrėžiantį Etikos kodeksą. Jame atsirado
papildomų straipsnių, nuo abstrakčių rekomendacijų pereita prie
imperatyvaus, liepiamojo tono. Kokie šių dviejų kodeksų skirtumai
Jums atrodo svarbiausi?
Gal trumpai apie kodekso dvasią. Pirmasis kodeksas
į žurnalistų saviraiškos laisvę žvelgė kaip į vieną būtiniausių
demokratijos vertybių, kurią privalu išsaugoti bet kokiomis priemonėmis
nuo bet kokių suvaržymų. Naujasis kodeksas laiko esant svarbų ne
tik saviraiškos laisvės užtikrinimą, bet ir būtiną žmogaus teisių
išsaugojimą. Jis žvelgia giliau ir daugiau į žmogaus teises, į jų
prigimtį, į būtinybę jas apsaugoti. Aišku, kad praktikoje jos dažnai
nėra apsaugotos ir ne vien dėl to, kad žurnalistai nesilaiko normų.
Dažnai pats žmogus nesuvokia savo teisių. Svarbu, kad žurnalistas
tai suprastų.
Atsirado 57 kodekso straipsnis, kuris įpareigoja
žurnalistą gerbti žmogaus teises ir laisves net ir tais atvejais,
kai asmuo nežino ar nesuvokia savo teisių. Draudžiama piktnaudžiauti
žmogaus silpnybėmis, jo nebrandumu, silpnumu. Žurnalistas neturi
skatinti asmenis atlikti žeminančių poelgių. Tai, žinoma, smūgis
įvairiems realybės šou. Ši nuostata priešinga šou prigimčiai žmogų
statyti į nepatogią padėtį, ji privers atidžiau pasižiūrėti į šou
žanrus, kai žmogus už pinigus verčiamas išsižadėti savo teisių arba
jis nėra pajėgus suvokti jam daromos žalos. Prisiminkime kultiniu
tapusį Akvariumą, kur buvo parodytas lytinis aktas. Jau po šio
šou peržiūrėjus publikacijas, matyti, kad jo dalyviai gailisi dėl
to poelgio, bet tik laikui praėjus.
Kaip Jūs manote, ar senasis kodeksas, suteikęs
žurnalistams visišką raiškos laisvę, lėmė ir agresyvesnę žurnalistiką,
brovimąsi į asmeninį gyvenimą, žiūrėjimą pro rakto skylutę vis iš
arčiau? Kiek tikimybės, kad naujasis kodeksas žurnalistikos agresyvumą
pristabdys?
Jau ankstesnysis kodeksas turėjo šiek tiek stabdyti
šį procesą. Jame buvo nuostata, kad žurnalistas turi gerbti žmogaus
orumą ir teises. Tačiau žurnalistai buvo linkę savaip interpretuoti,
kas yra garbė ir orumas, kas sudaro privatų gyvenimą. Naujasis kodeksas
šiek tiek konkretizuoja šitą santykį. Beje, privataus gyvenimo
sąvokos įstatymai griežtai neapibrėžia. Įstatymas tik nurodo tam
tikras sferas, kurios tikrai laikytinos privataus gyvenimo dalimi.
Naujajame kodekse to siekiama pateikiant ne viena ir ne dvi normas,
susijusias su konkrečiomis situacijomis.
Naujajame kodekse taip pat labai stengiamasi apsaugoti
auką, jos privatumą nelaimingo atvejo metu, kad nebūtų pasityčiota
iš žmogaus, kai jam yra skaudu ir jis negali savęs apginti dėl bejėgiškos
būsenos ir sukrėtimo.
Tačiau bet kokiu atveju daug kas priklausys nuo
to, kiek žurnalistai to kodekso laikysis. Kad jis geresnis už pirmąjį
- tai faktas.
Dabar daug kalbama apie žiniasklaidos tarnavimą
tam tikroms interesų grupėms. Oligarchija ne tik turi įtakos žiniasklaidai,
bet turi ir savo žiniasklaidos priemonių. Ar naujasis kodeksas mėgina
kovoti su šiuo reiškiniu?
Yra posakis, kad jei negali papirkti žiniasklaidos,
įkurk savo. Jei žiniasklaidos priemonių savininkai būtų viešai deklaruojami,
būtų lengva atskirti, kam vienas ar kitas laikraštis atstovauja,
nuspėti ne tik politinius, bet ir ekonominius savininkų interesus.
Šitas kodeksas minimu klausimu yra prastesnis už buvusį, nes iškrito
norma, įpareigojanti informuoti apie žiniasklaidos priemonės ekonominius
ir nuosavybės santykius.
Vieno iš susirinkimų metu šis klausimas spontaniškai
iškilo. Ir vietoj to, kad būtų bandyta praplėsti ją, reikalaujant
visuomenės informavimo priemonės deklaruoti ir politinius interesus,
atsisakyta reikalavimo deklaruoti ir ekonominius interesus. Buvo
sakoma, kad tokia taisyklė neefektyvi ir neveiks.
Gal ne spontaniškai, o labai apgalvotai tai
įvyko?
Sunku pasakyti. Mane tai šokiravo. Tame susirinkime
buvau, tačiau negalėjau daryti jokios įtakos, nes Žurnalistų etikos
inspektoriaus tarnyba atliko daugiau techninę funkciją.
Seime kalbama, kad žurnalistai, taip pat kaip
ir teisėjai ir politikai, turėtų viešai deklaruoti savo buvusią
priklausomybę SSRS specialiosioms tarnybos, nes jie, veikdami kaip
visuomenės veikėjai, formuodami viešąją nuomonę, taip pat gali būti
šantažuojami, manipuliuojami ir vykdyti kitos šalies užsakymus.
Įdomu, ar darbo grupei kilo idėja priimti panašaus pobūdžio nuostatą?
Konkrečiai priklausymo minimoms struktūroms klausimo
nekilo. Buvo daugiau diskutuojama dėl bendro viešumo ir interesų
deklaravimo.
Kas dažniausiai kreipiasi į Žurnalistų etikos
inspektorių: privatūs asmenys, politikai ar įmonės?
Kelias atviras visiems. Daugiausia susilaukiame
paprastų žmonių, gyvenančių savo gyvenimą, skundų, kai juos vienaip
ar kitaip pasiekia žurnalistų ranka.
Kreipiasi buvę ministrai, premjerai. Buvo naujųjų
Seimo narių, neapsipratusių su naujomis taisyklėmis, banga. Žinoma,
visų rezonansinių atvejų - Prezidento ir kitų skandalų - dalyviai.
Didelė dalis skundų ateina iš viešųjų asmenų.
Dėl vieno ar kito netiksliai pasakyto žodžio ar fakto. Mes retai
atsižvelgiame į jų priekaištus, dažniausiai jiems atsakome: jeigu
dalyvaujate politinėje veikloje, tai priimkite ir kitokias taisykles
jūsų privatumo, kritikos, garbės ir orumo atžvilgiu.
Ar galėtumėte paminėti pagrindines visuomenės
ir žiniasklaidos sankirtas? Kuo mūsų žiniasklaida šiandien serga?
Sankirtų yra nemažai. Jei žurnalistai laikytųsi
vieno principo: pagarbos tiesai ir visuomenės teisei į tiesą ir
dar - pagarbos žmogui, tai nereikėtų etikos kodekso, nereikėtų visų
šių įstatymų. Manau, kad žurnalistas turi pats žmogui jausti pagarbą,
o dokumentas jo neprivers persiorientuoti.
Manau, mūsų žurnalistai patys labiausiai kenčia
dėl viešumo stokos. Nors viešai rašo beveik apie viską, bet neparašo
to, kas patys yra. Dar viena liga vieninteliai esame teisuoliai,
nepaneigsime ir neatsiprašysime. Bent jau užtektų to, kad pripažintų
savo klaidą. O paneigimų šiandien beveik nebebūna.
Reikia paminėti ir paties žmogaus suvokimą, kokios
jo teisės, sugebėjimą ir norą jas ginti. Jeigu patys žmonės dažniau
kreiptųsi į teismus, keistųsi ir žurnalistų profesionalumas. Pavojinga
tendencija ir kai susiplaka žiniasklaidos ir verslo interesai. Labai
svarbu, kad Lietuvoje neįsivyrautų principas ko negali maži pinigai,
gali dideli pinigai. Nors manau, yra tokių, kurių nepapirksi.
Mane liūdina, kai atvirai teigiama, kad informacija
yra verslas, o ne visuomenės teisė žinoti. Derėtų prisiminti, kad
viešosios informacijos rengėjai informacijos neturi laikyti nei
savo nuosavybe, nei savo preke.
Kalbino Ingrida Vėgelytė
© 2005 "XXI amžius"
|