Karo ir revoliucijų spindesys ir skurdas:
kas bendro tarp gegužės 9-osios ir spalvotų revoliucijų
Tomas MISIŪNAS
Pastarąjį pavasarį netrūko istorinių diskusijų,
kurių retorika buvo kaip niekad emocinga. Daugiausia diskutuojama
buvo apie Antrojo pasaulinio karo pabaigą. Šioje diskusijoje visas
valstybes galima suskirstyti į tas, kurioms karas baigėsi prieš
šešiasdešimt metų, tas, kurioms karas baidėsi prieš penkiolika metų,
ir tas, kurioms karas dar nesibaigė.
Pirmajai grupei valstybių priklauso beveik visos
Vakarų valstybės, kurios švenčia pergalę prieš fašizmą, mokosi to
karo istorijos iš savo nesikeičiančių vadovėlių ir per daug nesistengia
matuoti vienos ar kitos valstybės indėlio į visam pasauliui reikšmingą
pergalę. Ne veltui Europos Sąjungoje ši data sutampa su kita švente
Europos diena, kuri žymi Europos vienybę. Kiek kitaip šią pergalę
švenčia nebent Vokietija ir Austrija, kuriose ir pasikeitus trims
kartoms dar vis jaučiamas kompleksas, nors atsakomybė už fašizmo
nusikaltimus jau seniai prisiimta ir pripažinta.
Antrajai grupei valstybių priskirtinos Baltijos
valstybės, kurios Antrojo pasaulinio karo pabaigą sieja su atgauta
nepriklausomybe, t.y. šio karo pasekmių likvidavimu. Kad ir kur
šių valstybių vadovai šventė penkioliktąsias pergalės metines, visos
jos pateko į Rusijos propagandos pinkles. Viena po kitos išgyvenusios
(ir išgyvenančios) politines krizes, kuriose ne paskutinį vaidmenį
vaidina Rusija, jos tautinės mažumos ar jos remiami asmenys, Baltijos
valstybės buvo išprovokuotos įsivelti į diskusiją dėl istorinio
teisingumo, lyg galėtų tikėtis vienareikšmio atsakymo. Rusija visada
buvo gera provokatorė, o gegužės 9-oji buvo tinkama proga: iš dalies
atsitiktinai Rusijos aukščiausi valdžios pareigūnai prieššventiniuose
susitikimuose su karo veteranais pabrėžė karo reikšmę, ignoruodami
net tarptautiniu mastu pripažintus pokario sovietų valdžios vykdytus
nusikaltimus. Veteranai garbaus amžiaus žmonės, kurie bet kokią
to laikotarpio kritiką priima kaip asmeninį įžeidimą, todėl Rusijos
valdžia pataikė į natą. Gal prezidentas V. Putinas praleido gerą
progą patylėti? Provokuojančios užuominos, susijusios su Antrojo
pasaulinio karo pabaiga, NATO ir ES plėtra ir pan. - ne kas kita,
kaip gerai apgalvotas būdas parodyti, kas vis dėlto šiame pasaulyje
(t.y. postsovietinėje erdvėje) kontroliuoja (ar labai norėtų kontroliuoti)
situaciją.
Ukrainoje, Moldavijoje, Vidurinės Azijos valstybėse
gegužės 9-oji - didelė šventė. Tačiau kaimyninėse Rusijoje ir Baltarusijoje
karas, deja, nepasibaigė. O šiais metais paaiškėjo, kad jis artimiausiu
metu ir nesibaigs. Tai nesusiję su neišmokėtomis reparacijomis,
istorinio teisingumo reikalavimu (reikalaujant pripažinti didžiausią
šių tautų indėlį į pergalę). Karas Rusijoje ir Baltarusijoje tapo
vidaus politikos priemone, tiksliau - priedanga neišspręstoms socialinėms
problemoms Rusijoje (dėl aukštų naftos kainų biudžetas perteklinis,
o pensininkai ir tolimiausi regionai ir toliau skursta) ir autoritariniam
Baltarusijos režimui.
Tačiau minėti karo ne-pabaigą šios dvi valstybės
rengėsi kiek skirtingai. Rusijoje, kurioje valdžios vertikalė stiprinama
įvairiausiomis priemonėmis, bent jau paliekama minimali galimybė
reikšti skirtingas nuomones, suprantama, iš to išgaunant maksimaliai
valdžiai palankų rezultatą. Pavyzdžiui, Rusijoje prieš gegužės 9-ąją
per visus nacionalinius, regioninius, komercinius šalies televizijos
kanalus buvo transliuoti reportažai, filmai apie Antrąjį pasaulinį
karą, jo eigos ir pabaigos interpretacijas. Tačiau pačios įdomiausios
ir itin žiūrimos buvo diskusijos apie karą, jo reikšmę, pabaigą,
kitų šalių indėlį. Tokiose pokalbių laidose stebėtinai triuškinančiu
rezultatu laimėdavo tie, kurie palaikė itin nacionalistiškai angažuotas
nuomones, visiškai atitinkančias valdiškas interpretacijas. Taip
tokios laidos formavo teisingą, nes daugumos nubalsuotą visos
auditorijos požiūrį.
Baltarusijoje niekas tokių subtilių žaidimų nežaidė.
Beveik tris mėnesius bent trečdalis iš valandą ar pusantros trunkančių
pagrindinių šalies žinių laiko buvo skiriama Antrojo pasaulinio
karo, šio karo veteranų ir jų socialinio aprūpinimo temoms. Buvo
rodomi dokumentiniai filmai, pavienių žmonių didvyriškos ir žemiškos
karo istorijos, įvairios medalių teikimo ceremonijos, veteranų susitikimai.
Įdomiausia tai, kad beveik visais atvejais tie reportažai buvo filmuojami
itin skurdžioje aplinkoje, nuoširdžiai to nepastebint ir nuolat
pabrėžiant, kad dabar jau surašyti visi veteranai. Suprask, per
tą šešiasdešimt metų jie buvo kažkur išnykę, todėl jų negalima buvo
surašyti. O gal jų Baltarusijoje ne mažėjo, bet daugėjo? Nenuostabu,
kad daugelis iš tų garbaus amžiaus žmonių, patyrusių tiek nepavydėtinų
išgyvenimų, buvo nesunkiai papirkti dovanojant televizorių, pionierių
eilėraštį ar užlopant stogą. Pokalbiuose karo ir veteranų tema,
žinoma, buvo vengiama minėti, kad per karą trečdalis tautos žuvo,
neminima, kiek baltarusių nukentėjo nuo Stalino represijų. Karo
temos eskalavimas leido valdžiai kurti neigiamą kaimyninių valstybių,
kurios neva abejoja baltarusių indėliu į pergalę ir pralietu krauju,
įvaizdį. Lygiai taip pat karo tema užgožė visus kitus vidaus politikos
klausimus: jėga išvaikytą taikią demonstraciją Černobylio aukoms
atminti, didėjančias komunalinių paslaugų ir degalų kainas, sparčiai
krentančią nacionalinės valiutos vertę rublio ir dolerio atžvilgiu,
privačių įmonių, nevyriausybinių organizacijų priverstinį uždarymą.
Juk svarbu užpildyti eterį naujienomis, tegul josir sukuriamos studijose,
kad tik nesijaustų informacijos bado.
Kaip istorinis karo pabaigos interpretavimas susijęs
su spalvotomis pastarųjų metų revoliucijomis? Atsakymas labai paprastas
iš dalies jis skirtas diskredituoti jau įvykusias ir užkirsti
kelią visoms galimoms.
Gruzijos užsienio politika nuolat dreifavo tarp
Rytų ir Vakarų, todėl, turėdamas gerus strategus, Rusijos elitas
galėjo prognozuoti, kad bet kokia nauja valdžia šioje valstybėje
gali lemti radikalius pasikeitimus. Tai, kad tauta nenorės pripažinti
eilinio valdžios sukčiavimo per rinkimus, prognozuoti buvo sunkiau,
tačiau tai, kad naujoji valdžia imsis aktyviai spręsti teritorinio
vientisumo problemas Padnestrėje ir pareikalaus Rusijos kariuomenės
išvedimo tai jau pirštinės metimas į veidą. Ukrainoje Rusijos
pralaimėjimas buvo daug greitesnis ir skausmingesnis tiek pastatyta
ant V. Janukovičiaus kortos ir viskas prarasta įsikišus nežinia
kur esančiai Europos Sąjungai, Lenkijai ir net mažylei Lietuvai.
Rusija tikriausiai dar būtų galėjusi susitaikyti su praradimais
Europoje čia Vakarų įtaka intensyvesnė, tačiau įvykiai Kirgizijoje,
Akajevo atsistatydinimas, kuris dar visi neseniai buvo pareiškęs,
kad revoliucijų šioje šalyje nebus, turėjo galutinai pakirsti
pasitikėjimą didžiosios valstybės įtaka. Uzbekistanas dar vienas
pavyzdys, kai net ir autoritariškoje valstybėje piliečiai gali nepaklusti.
Taip, šioje valstybėje JAV turi teisę mokyti karius
ir policininkus, taip, turi teisę naudotis oro erdve kovai prieš
terorizmą, tačiau net ir JAV vargu ar tikėjosi čia revoliucijos.
Neramumai gali prasidėti ir Tadžikistane, nes būtent tarp šių trijų
valstybių sovietiniais metais buvo padalintas revoliucijomis garsus
Ferganos slėnis (1989-1991 m. čia itin aktyvus buvo nacionalinis
ir religinis šių valstybių atgimimas). Tačiau vargu ar galima būtų
tvirtinti, kad tame slėnyje gyvena labai politiškai susipratę žmonės.
Jų nepasitenkinimo valdžia priežastys yra labai žemiškos absoliutus
materialinis nepriteklius.
Todėl nereikia stebėtis, kad Rusijos, Baltarusijos,
tikriausiai ir Kazachstano, Armėnijos eteris artimiausiu metu bus
vis dar prikištas naujienų iš Antrojo pasaulinio karo, gausių kultūrinių
įvykių, dvišalių santykių plėtros tarp šių valstybių ir nuolat kylančios
gerovės akcentavimo, tikintis, kad alternatyvios informacijos stygių
patiriantys piliečiai tuo patikės. Tai viena iš Rusijoje artimiausiu
metu išliksiančių priemonių, kurios turėtų užkirsti kelią įtakos
zonos byrėjimui. Kita priemonė aktyvus siekis išbandyti autoritarinio
valdymo metodus kaimyninėse dar revoliucijų neapimtose valstybėse:
susidorojimas su opozicija šiuo metu sėkmingai išbandomas Baltarusijoje,
kur gaudomi buvę ir esami opozicijos aktyvistai, iškeliant jiems
bylas dėl kriminalinių nusikaltimų (taip rengiamasi prezidento rinkimams
2006 m.) arba verslo, ypač naftos gavybos ir prekybos, kaip tai
yra Kazachstane, atstovai. Taigi ne veltui praėjusią savaitę susitiko
šių šalių lyderiai tikriausiai apsitars ir nuspręs, kad netoleruotinų
veiksmų jau nebėra, nes po spalvotų revoliucijų ar jų užuomazgų
Gruzijoje, Ukrainoje, Kirgizijoje ir net Uzbekistane Maskva jiems
atrišo rankas.
O kuo čia dėta Lietuva? Atsakymas į šį klausimą
yra paprastas Lietuva aktyviai rėmė spalvotąsias revoliucijas,
viena vertus, save pristatydama kaip tų kraštų ekspertę, kita vertus,
kaip penkiolikos metų senumo sėkmingos revoliucijos pavyzdys. Todėl
Rusija, norėdama išlaikyti aižėjančią savo įtakos erdvę, siekia
visomis įmanomomis priemonėmis diskredituoti Lietuvą ir kitas panašaus
likimo valstybes, įtraukdama jas į istorinės reikšmės diskusijas,
kurios turėtų pabrėžti, kad nesame jokie buvusios Sovietų Sąjungos
respublikų ekspertai, ir sukurtų emocinius barjerus tiek bendraujant
su Rytų Europos valstybėmis, tiek su Vakarais, kurie nemėgsta ekstremistų.
© 2005 "XXI amžius"
|